[gentoo] typfoutje in fsck boot?

Pagina: 1
Acties:

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Ellow peepz,

Als jullie mn post history bekijken en denken die jonge snapt geen bal van linux, snap ik idd nog steeds niet, maar wil wel nog steeds leren :)

Ok, hier het probleem:
Ik heb net gentoo helemaal via de handleiding geinstalleerd op mn asus a7n8x (Ja alwéér :9 )

Nu werkt eindelijk alles, op 1 klein dingetje na waar ik niet erg wijs uit wordt...

Zodra hij de kernel gaat booten, komt er het volgende te staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
* checking all filesystems
fsck.ext2: no such file or directory while trying to open /dev/sda6
/dev/sda6:
The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs of something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

Give root password for maintanenance
(or type Control-D for normal startup):

als ik control d druk gaat hij echter gewoon weer verder, alleen dit stuk vind ik nog al vaag fsck.ext2: no such file or directory while trying to open /dev/sda6
/dev/sda6:

omdat er 2 keer /dev/sda6 staat. Ik heb het superblok al proberen te veranderen naar 8193, maar dit heeft geen effect, dus volgens mij moet het gewoon aan die ?type? fout liggen.

Nogmaals: ik kan gewoon booten maar dan is mijn /boot schijf niet meer benaderbaar. Mijn partities voor de duidelijkheid zijn als volgt:
code:
1
2
3
/dev/sda6                               /boot
/dev/hda5                               swap
/dev/hda6                               root

En ja, in het MBR staat een bootmanager van windows geinstalleerd die de /dev/sda6 partitie aanspreekt.

Waar kan ik het /dev/sda6/dev/sda6 probleem verhelpen of is er een andere work-around?

Thanx in advance _/-\o_

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 14:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Uhm
fsck.ext2: no such file or directory while trying to open /dev/sda6
fsck zegt: Hey, ik kan SDA6 niet openen
/dev/sda6:
The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem.
fsck antwoord: duh, het is geen geldige ext2 partitie of het is niet goed leesbaar

Oftewel, het kan niet gemount worden. Is het wel ext2 en is de schijf wel goed (sda terwijl je andere disken hda zijn??)

en laat es je /etc/fstab zien :)

[ Voor 7% gewijzigd door WHiZZi op 05-10-2004 23:49 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• domi235
in principe gebruik ik 2 schijven, de sda schijf (is een s-ata maxtor 80 gb schijfje) wat eigenlijk mn primary schijf voor windows is, hier heb ik dus alleen de /boot partitie op, mijn root en swap staan op /dev/hda (60 GB maxtor ide schijf)

mijn fstab:
code:
1
2
3
4
5
6
<fs>                   <mountpoint> <type>   <opts>                  <dump/pass> 
/dev/sda6                /boot               ext2        defaults,noatime   1 2
/dev/hda6                /                      ext3        naotime                 0 1
/dev/hda5               none                swap       sw                         0 0

---------knip knip --------------

[ Voor 10% gewijzigd door domi235 op 05-10-2004 23:59 ]

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ziet er niet meteen verkeerd uit.

Typ gewoon eens je root pw in en kijk even of /dev/sda6 ook echt bestaat met ls.
Daarna voer je fsck uit (zonder argumenten).

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• domi235
Bij uitvoeren van fsck:
code:
1
2
3
4
5
/dev/hda6 is mounted

Warning!!! Running e2fsck on a mounted filesystem may cause severe filesystem damage

Really continue y/n

ik heb /dev/sda6 aangemaakt en krijg nu te zien bij het booten: fsck.ext2: Is a directory while trying to open /dev/sda6

Toch die dir maar weer verwijderen?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

-DomiNator- schreef op 06 oktober 2004 @ 00:19:
Bij uitvoeren van fsck:
code:
1
2
3
4
5
/dev/hda6 is mounted

Warning!!! Running e2fsck on a mounted filesystem may cause severe filesystem damage

Really continue y/n
Waarom probeer je dit nu? Je gaat hier nu hda6 proberen te fsck-en
ik heb /dev/sda6 aangemaakt en krijg nu te zien bij het booten: fsck.ext2: Is a directory while trying to open /dev/sda6

Toch die dir maar weer verwijderen?
:? :? :? 8)7
Je hebt wat gedaan? Een dir aangemaakt in /dev met als naam sda6 :? :D
OMG :D

In /dev staan je devices. Deze worden (meestal) automatisch aangemaakt. Harddisks al helemaal (hdX, mdX, sdX)

Als je /dev/sda* niet bestaat heb je gewoon geen SCSI support in je kernel zitten.

Lees dit nog eens door:
irondog schreef op 06 oktober 2004 @ 00:07:
Ziet er niet meteen verkeerd uit.
Typ gewoon eens je root pw in en kijk even of /dev/sda6 ook echt bestaat met ls.
Daarna voer je fsck uit (zonder argumenten).
Geef daarvan eens de output?
code:
1
ls -al /dev/sd*

Dat moet lijken op:
bash-2.05b$ ls -al /dev/sd*
lr-xr-xr-x 1 root root 33 Oct 3 19:06 /dev/sda -> scsi/host0/bus0/target0/lun0/disc
lr-xr-xr-x 1 root root 34 Oct 3 19:06 /dev/sda1 -> scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1
Is dat niet, dan heb je geen SCSI support in je kernel 8)7
Over het algemeen hoef je in /dev dus niks aan te maken.

Overigens, heeft het een reden waarom je /boot op een andere (SCSI) disk zet ipv van gewoon op die 60GB IDE schijf?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• domi235
Eehehe sorry ben maar een noobje hoor B)

naja, hier de uitvoer van ls -al /dev/sda:
code:
1
lr-xr;xr;x  1 root root 21 Oct  6 08:25 /dev/sda -> /dev/discs/disc1/disc

En ja er is een rede waarom die boot partitie op die scsi schijf staat, maar das een te lang verhaal om weer uit te gaan leggen.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

-DomiNator- schreef op 06 oktober 2004 @ 08:28:
Eehehe sorry ben maar een noobje hoor B)

naja, hier de uitvoer van ls -al /dev/sda:
code:
1
lr-xr;xr;x  1 root root 21 Oct  6 08:25 /dev/sda -> /dev/discs/disc1/disc

En ja er is een rede waarom die boot partitie op die scsi schijf staat, maar das een te lang verhaal om weer uit te gaan leggen.
Je hebt iig SCSI support in de kernel.

Wat is de uitvoer van
code:
1
fdisk -l /dev/hda

En zitten heb je SCSI support echt in de kernel gebakken of zijn het losse modules?

• domi235
WHiZZi schreef op 06 oktober 2004 @ 09:27:
[...]

Je hebt iig SCSI support in de kernel.

Wat is de uitvoer van
code:
1
fdisk -l /dev/hda

En zitten heb je SCSI support echt in de kernel gebakken of zijn het losse modules?
SCSI support zit in de kernel gebakken (dus * ipv M)
output van fdisk -l /dev/hda:
code:
1
2
3
4
5
    Device  Boot      Start         End         Blocks          Id     System
/dev/hda1     *         1        101855     51334888+            7     HPFS/NTFS
/dev/hda2         101856         119150      8716680             f     W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5         101856         102896       524632+           82    Linux Swap
/dev/hda6         102897         119150      8191984+           83    Linux

[ Voor 3% gewijzigd door domi235 op 06-10-2004 16:04 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
cat /proc/partitions << zou hij bij moeten staan als linux hem herkent
En anders herkent deze kernel je sataschijf gewoon niet, en zul je er support voor in moeten bakken in de kernel.
Probeer anders hem te mounten met mount /dev/sda6 /boot nadat je op ctrl-d gedrukt hebt. Waarschijnlijk krijg je dan ook gewoon een error ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• domi235
Kees schreef op 06 oktober 2004 @ 16:20:
cat /proc/partitions << zou hij bij moeten staan als linux hem herkent
En anders herkent deze kernel je sataschijf gewoon niet, en zul je er support voor in moeten bakken in de kernel.
Probeer anders hem te mounten met mount /dev/sda6 /boot nadat je op ctrl-d gedrukt hebt. Waarschijnlijk krijg je dan ook gewoon een error ;)
En toch zie ik ze daar allemaal staan :?
hda
hda1
hda2
hda5
hda6
sda
sda1
sda2
sda5
sda6

code:
1
mount -t ext2 /dev/sda6 /boot
geeft me:
code:
1
mount: /dev/sda6 is not a block device

tog heeft die partitie in fdisk nummer 83 wat staat voor linux...
I'm lost :X

[ Voor 20% gewijzigd door domi235 op 06-10-2004 16:32 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En laat ook eens van /dev/sda de partitietabel zien? Je hebt nu (na een vreemde tip) /dev/hda gelist.

[ Voor 21% gewijzigd door Sendy op 06-10-2004 21:24 ]

• domi235
here you go:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
255 heads, 63 sectors/track, 9964 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        3824    30716248+   c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2            3825        9964    49319550    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            3825        9959    49279356    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6            9960        9964       40131   83  Linux

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

en je weet wel zeker dat /dev/sda6 een filesystem bevat waar je kernel iets mee kan?

zo niet: mke2fs -j /dev/sda6

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
smokalot >
Ik zal wel minder gesmoket hebben dan jij, maar het is volgens mij duidelijk dat de kernel niets kan met /dev/sda6 ;)
Wat ik nog wel wil weten: welke typfout bedoelt de TS? Ik kan daar niets van vinden. Verder snap ik niet goed hoe de TS kan booten zonder /boot. Wat staat (of hoort te staan) daar op? Blijkbaar vind je computer (voor ctrl-D) wel een kernel. Laat die /dev/sda6 gewoon uit je /etc/fstab?

• domi235
Sendy schreef op 07 oktober 2004 @ 00:40:
smokalot >
Ik zal wel minder gesmoket hebben dan jij, maar het is volgens mij duidelijk dat de kernel niets kan met /dev/sda6 ;)
Wat ik nog wel wil weten: welke typfout bedoelt de TS? Ik kan daar niets van vinden. Verder snap ik niet goed hoe de TS kan booten zonder /boot. Wat staat (of hoort te staan) daar op? Blijkbaar vind je computer (voor ctrl-D) wel een kernel. Laat die /dev/sda6 gewoon uit je /etc/fstab?
Jup de bootpartitie laadt gewoon op het begin, ik kan immers gewoon booten, ik kan echter na het opstarten niet meer bij mijn /boot partitie komen. Het typefoutje was een denkfout van mij dus nevermind that. Als ik via windows op mn sda6 partitie kijk zie ik toch wel dat de boot partitie nummer 83 (linux ext2) bevat.

Stel ik voer het commando van smokealot hierboven uit.. blijven de gegevens dan op mijn partitie staan en wordt deze dan ext3 ipv ext2?

Of is er een andere remedie (zoals het opnieuw inrichten van mn bootpartitie (weet niet of dat gaat )) ?

[ Voor 8% gewijzigd door domi235 op 07-10-2004 08:09 ]

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

-DomiNator- schreef op 07 oktober 2004 @ 08:08:
[...]

Jup de bootpartitie laadt gewoon op het begin, ik kan immers gewoon booten, ik kan echter na het opstarten niet meer bij mijn /boot partitie komen. Het typefoutje was een denkfout van mij dus nevermind that. Als ik via windows op mn sda6 partitie kijk zie ik toch wel dat de boot partitie nummer 83 (linux ext2) bevat.
Maar heeft de directorie /boot dan wel inhoud (zonder mounten)? Het lijkt er nml sterk op dat /dev/sda6 inderdaad geen filesystem heeft en de boot dus op je / staat.
Stel ik voer het commando van smokealot hierboven uit.. blijven de gegevens dan op mijn partitie staan en wordt deze dan ext3 ipv ext2?
Dan wordt je sda6 leeggemaakt met journalling support (ext3 dus)
Of is er een andere remedie (zoals het opnieuw inrichten van mn bootpartitie (weet niet of dat gaat )) ?
Het is duidelijk dat je wel een kernel hebt die in /boot staat, anders kun je simpelweg niet booten. Ik denk dus dat je bij de install vergeten bent om sda6 te voorzien van een filesystem en dat het mounten dus ook niet ging. Gentoo installeert de kernel dan gewoon op je root-partitie (in de directory /boot )

• domi235
Ik denk niet dat de boot partitie onder de / valt, de boot partitie staat dus op de sda schijf, de / op de hda schijf, lilo op de sda partitie wordt aangesproken door de bootmanager in het MBR. Of past lilo dit zelf aan als hij merkt dat de /boot partitie niet benadert kan worden?

//edit: MAW: als ik uit fstab de regel van /etc/sda (/boot) haal, werkt het gewoon en krijg ik niet de error?
offtopic:
kan nu niet testen, ben op school

[ Voor 25% gewijzigd door domi235 op 07-10-2004 10:07 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ligt het niet gewoon aan je lilo.conf?

anders ben ik bang dat er idd niets op die sda6 partitie staat en hij gewoon vanaf je / boot.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

-DomiNator- schreef op 07 oktober 2004 @ 09:54:
Ik denk niet dat de boot partitie onder de / valt, de boot partitie staat dus op de sda schijf, de / op de hda schijf, lilo op de sda partitie wordt aangesproken door de bootmanager in het MBR. Of past lilo dit zelf aan als hij merkt dat de /boot partitie niet benadert kan worden?

//edit: MAW: als ik uit fstab de regel van /etc/sda (/boot) haal, werkt het gewoon en krijg ik niet de error?
offtopic:
kan nu niet testen, ben op school
wat zie je als je /boot niet gemount hebt, en dan ls /boot doet?

je /boot staat net zoals je /bin, /sbin, en waarschijnlijk alle andere directories gewoon op je / partitie vermoed ik. als je een ander filesystem mount komt dat zeg maar heen te liggen over alles wat er stond in de directory die je als mountpoint hebt gebruikt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1