Toon posts:

ATA + SATA HD en de Mastter Boot Record ervan -->vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral,... ik heb search gebruikt voor een antwoord op mijn volgende vraag,.... niks gevonden dat mij genoegen kon geven.

Het gaat hem dus hierover, hetgeen ik zou willen tewerkstelligen zonder al te veel poehaa;

Ik heb 2 HD's aangesloten op een Abit NF7-S v2.0 mobo.
- een oude maxtor 40 Gb. op ATA --> IDE kanaal
- een sata Seagate schijf die op de raid-controller aangesloten is van mijn Abit NF7-S v2.0 dus.
Beide schijven hebben een primaire partitie waarop een XP-pro geinstalleerd staat

Mijn master boot record staat op mijn Maxtor waardoor dat de bios steeds via die weg de XP-Pro op mijn sata laat op-booten.

De XP-Pro op mijn Maxtor heb ik er laten opstaan heb als back-up OS omdat ik nogal wat problemen gehad heb met mijn oorspronkelijke sata-schijf welke nu vervangen is onder RMA en die nu zijn werk prima doet, ook dus met een prima werkende XP-Pro erop.

Nu is het probleem dat mijn Maxtor een beetje kuren begint te krijgen,.. bij koud-start wilt ie niet altijd direct opstarten/oprampen. Bios blijft dan een beetje en soms zelfs lang........ hangen bij "detecting IDE-drives" ,waardoor de sata ook pas later aangesproken wordt,... die staat dus eigenlijk gewoon te wachten totdat de Maxtor klaar is.
Via het bootmenu dat achteraf verschijnt wordt er dan steeds geboot naar de XP op mijn sata-schijf.

Ik zou er nu willen voor zorgen dat mijn sata op zichzelf kan opbooten, eigenlijk dus met de IDE Maxtor in het ergste geval gewoon fysisch losgekoppeld en dat ik de Maxtor er dan eigenlijk later terug kan bijhangen als extra schijf, gewoon als data schijf.

Hoe pak ik dit nu aan zonder al te véél brokken te maken,.... ik zou graag mijn XP-Pro op mijn sata willen behouden zoals ie is,.. hij bolt nu eens prima.

MBR ofzo overzetten naar mijn sata of aanpassen,.... hoe :?

Ik heb Partition magic 8.0, kan ik daar iets mee aanvangen :?
Gebruik ik beter Norto Ghost ......, hoe :?