[A64] Heatspreader lappen

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UTerror
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10-2024
Aangezien ik toch al enkele mensen heb gezien die hun P4 Heatspreader gelapt hebben, neem ik aan dat het ook wel de moeite is om de heatspreader van een A64 te lappen? Zijn er mensen die dit al gedaan hebben? En wat was het verschil in temperatuur?

PS: Weet iemand hoe je "lappen" naar het Engels vertaalt?

Verwijderd

vertaal lappen even naar het nederlands...

dan kunnen we je misschien helpen

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:07

Piggen

Lekker bakkie

[google=heatsink lapping] :)

En met de search moet ook een hoop te vinden zijn.

edit:
Shit, er staat "heatspreader", ik dacht "heatsink" 8)7

[google=athlon 64 heatsink lapping] :)

[ Voor 100% gewijzigd door Piggen op 05-10-2004 23:26 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

polijsten :?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 22:56:
vertaal lappen even naar het nederlands...

dan kunnen we je misschien helpen
Dat is een bekende term hoor hier onder de oc-ers.
Hij bedoelt dat hij de heatsink helemaal opschuurd, tot korrel 2000 of zo en dan gaat polijsten, zodat de warmte overdracht beter wordt.

@ TS, probeer het zou ik zeggen en post hier je results :)
Alleen je garantie is weg

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:30

Garrett

Watercooler

Lappen is het zo vlak mogelijk maken door middel van schuren.

Dit wordt over het algemeen met diverse soorten schuurpapier gedaan, van grof tot zeer fijn in verschillende stappen, bijvoorbeeld grit 400, 600, 800, 1000, 1200, 1500, 2000 en 2500 :)

Men schijnt het ook machinaal te kunnen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee...

Of het echt helpt, tsja waarschijnlijk wel, elke graad minder is er 1 he :Y)

I love watercooling

• UTerror
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10-2024
MPmad schreef op 05 oktober 2004 @ 22:58:
[google=heatsink lapping] :)

En met de search moet ook een hoop te vinden zijn.
Ja, ik vroeg mij gewoon ff af of er mensen waren die dat al gedaan hadden met een A64... En bedankt voor de vertaling. Ik wist niet dat het zo simpel was ;)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:52
Bedoel je die van je koeler ofzo?
Ik vat het niet echt, maar ik ben daar ook nogal noob in :P
Op internet zie ik veel mensen het bij hun koeler doen, en dat mag toch gewoon zonder dat je je garantie verspilt of zie ik dat verkeerd?

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Op zich verspeel je je garantie, maar aan een heatsink kan natuurlijk weinig kapot gaan, dus daar heb je ook helemaal geen garantie op nodig ;)

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
MPmad schreef op 05 oktober 2004 @ 23:14:
Op zich verspeel je je garantie, maar aan een heatsink kan natuurlijk weinig kapot gaan, dus daar heb je ook helemaal geen garantie op nodig ;)
Nee, maar als je vrolijk te ver schuurt, ga je je core opschuren en geloof me: dat vinden ze niet leuk :+

301SQN

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Je verspeeld je garantie niet als je dat doet bij je koeler.
Maar wel als je dat doet op de processor, daardoor zijn ze codes op de cpu nl niet meer te zien. Ik heb het bij mijn P4 wel gedaan, garantie is toch allang weg, zou niet weten of ik er veel voordeel van had, maar een mooi spiegeltje is het wel geworden >:) (Temp idle is 29 graden en stressed 41 (2.6 @ 3.0 1.55v) met swiftech MCX4000)

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

GeforceDDQ schreef op 05 oktober 2004 @ 23:16:
[...]

Nee, maar als je vrolijk te ver schuurt, ga je je core opschuren en geloof me: dat vinden ze niet leuk :+
Oh, dat niet inderdaad. En dan kun je wel naar ja garantie fluiten, lijkt me

Ik dacht dat de TS het over het lappen van een heatsink had :X

Verwijderd

Het lijkt me in ieder geval niet handig om een heatspreader met grid 200 te lappen. Het lappen is in eerste instantie gebruikt om het oppervlak te vlakken. Veel heatsinks hebben een 'kuil' of een 'bult'. Door dit vlak te maken verhoog je het contact tussen CPU/heatspreader en sink. Ik ga er vanuit dat de huidige heatspreaders op een AMD64 netjes vlak zijn, gezien de temperaturen die ik overal tegenkom. Het lijkt me dus niet zinvol om een AMD64 te lappen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Race Eend schreef op 05 oktober 2004 @ 23:17:
Je verspeeld je garantie niet als je dat doet bij je koeler.
Maar wel als je dat doet op de processor, daardoor zijn ze codes op de cpu nl niet meer te zien. Ik heb het bij mijn P4 wel gedaan, garantie is toch allang weg, zou niet weten of ik er veel voordeel van had, maar een mooi spiegeltje is het wel geworden >:) (Temp idle is 29 graden en stressed 41 (2.6 @ 3.0 1.55v) met swiftech MCX4000)
Ik durf wel een weddenschap af te sluiten voor 10 euro. Jij gaat anderhalf uur schuren, wedden dat je niet de gehele heatspreader weet weg te schuren? :Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Vraagje : Is het niet veel intessanter als je het voor de temperatuur doet, om
de volledige heatspreader er totaal af te slopen? Voor / Nadelen, Anyone?

Kan zelf maar 2 nadelen bedenken. 1. Niet alle (klem) coolers zullen lekker passen.
2. Kans om de core te beschadigen wordt groter.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
met een k6 (2/3) was dat DE truuk om de temperatuur een graad of 15 te laten kelderen.. maar ik weet niet hoe het met een amd 64 zit..

[ Voor 3% gewijzigd door Chiron op 06-10-2004 00:35 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Race Eend
  • Laatst online: 17-12-2023
Glashelder schreef op 06 oktober 2004 @ 00:16:
[...]

Ik durf wel een weddenschap af te sluiten voor 10 euro. Jij gaat anderhalf uur schuren, wedden dat je niet de gehele heatspreader weet weg te schuren? :Y)
Nee zeker niet, mijn swiftech gaat met schroeven het moederbord in, en ik kan niet 100% de hele tijd dezelfde druk op alle hoeken van de processor blijven behouden (de ene hoek zit nou eenmaal strakker als je nog bezig bent met de montage van de koeler, dan de andere).
Zonder heatspreader had ik mijn core echt wel gecrushed

Ik heb mijn cpu geruild met iemand met een kleine bijbetaling van mijn kant (ik had P4 2.66/533 en heb nu P4 2.6/800), deze had wel wat deukjes van de intel koeler in de heatspreader, die deukjes heb ik eruit gehaald. Zelfde heb ik gedaan met mijn koelblok.. allebei dus 0.01 mm eraf, maar wel 2 spiegeltjes! :)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
GeforceDDQ schreef op 05 oktober 2004 @ 23:16:
[...]

Tegen de tijd dat je de heel de spreader van de A64 weggeschuurt heb moet je toch wel een behoorlijk eind geschuurd hebben :X

Beter nog dat 't lappen van de spreader is 't er helemaal afhalen van de spreader. Je zal dan echter wel moeten zorgen dat er nog goed contact is tussen de core en de heatsink, aangezien je toch wel ff een 1 mm ofzo maybe 2 weghaalt
Pagina: 1