Toon posts:

Controleren opgeblazen speakers....

Pagina: 1
Acties:
  • 4.150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laatst hadden we op de flat een housewarmingparty en ik verzorgde de muziek. Omdat ik hiervoor 2 nieuwe en dure laptops gebruikte ben ik met die laptops in een andere ruimte gaan zitten dan waar het feest was. Het nadeel hiervan was dat ik niet goed constant het geluidsniveau kon controleren. Aan het eind van de avond viel er steeds meer muziek weg, en uiteindelijk was alles stil. Omdat mijn versterker een beveiliging heeft en ook nog prima werkt, ben ik bang dat ik mijn boxen heb opgeblazen. Hoe controleer ik dat? Ik heb boxen met 3 speakers, een 6", een 3" en een 2". Ik zie geen schade, maar ik weet zo niet wat er onzichtbaar kapot kan zijn. De speakers zijn als volgt in de box aangesloten. 6" direct aan connectors, 3" via 1microFarad condensator en 2" via 2.2microFarad condensator. Ik neem aan dat die condensators zijn om bepaalde toonhoogtes naar bepaalde speakers te filteren. Ik zit er aan te denken om de losse speakers te vervangen, maar dan moet ik eerst weten welke echt kapot zijn. Kan je zoiets doormeten, kan het iets met die condensators zijn?

Ik heb in de FAQ gekeken en gezocht, maar daarmee kwam ik er niet uit.

P.S. Als ik weer eens de muziek op een feestje ga verzorgen zal ik toch gewoon in dezelfde ruimte gaan zitten.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
volgens mij is je versterker t haasje... als je boxen kapot zijn dan rammelt/knettert/kraakt het.
als je niks hoort is het dus je versterker.

en om het zeker te weten kan je gewoon wat muziek op een redelijk hard volume proberen te spelen... kraken/flapperen=boxen kapot, niks=versterker kapot.
btw kan je niet een andere versterker even lenen oid?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even wat getest. Speaker van een ander aan eigen versterker werkt prima. Mijn speakers aan andere versterker levert volgende resultaten op:
links 2" werkt, 3" hoor ik niks en 6" ook niks.
rechts 2" werkt, 3" hoor ik niks en 6" kraakt als de nete. (dus die 6" is opgeblazen)
Hoe kan het dat ik in die 2 van 3" en die ene van 6" helemaal niks hoor?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:08

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 23:42:
Ik heb even wat getest. Speaker van een ander aan eigen versterker werkt prima. Mijn speakers aan andere versterker levert volgende resultaten op:
links 2" werkt, 3" hoor ik niks en 6" ook niks.
rechts 2" werkt, 3" hoor ik niks en 6" kraakt als de nete. (dus die 6" is opgeblazen)
Hoe kan het dat ik in die 2 van 3" en die ene van 6" helemaal niks hoor?
Waarschijnlijk is je spreekspoel gesmolten en zit ie nu zo vast dat ie geen beweging meer kan maken. Probeer eens handmatig de woofers te bewegen. Probeer ook ff om direct aan de speaker aansluitingen te testen (dus zonder filter). Misschien je de condensator kapot. Kan bijna niet, maar je wee maar nooit. Doe het wel met laag volume!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
deepspace schreef op 05 oktober 2004 @ 23:52:
[...]
Probeer ook ff om direct aan de speaker aansluitingen te testen (dus zonder filter). Misschien je de condensator kapot. Kan bijna niet, maar je wee maar nooit. Doe het wel met laag volume!
idd, maar je hoeft m niet superzacht te zetten hoor. een 6" kan genoeg hebben, dus gewoon een acceptabel luistervolume gebruiken. voor de 3" zou ik zoveel mogelijk de bass eruit draaien.

je moet je speakers natuurlijk wel kunnen horen he ;)

Verwijderd

Die van 2" zijn nog goed, en die andere zijn kaduuk vrees ik.. :(

Kun je de afmetingen van de kast hier posten (en natuurlijk je budget), dan kunnen wij (behulpzame tweakers ;) ) misschien nog wel een paar luidsprekers uitzoeken die goed hun werk doe in jou kasten (je kunt namenlijk niet een willekeurige luidspreker in een willekeurige kast hangen, de kans dat dit leuk gaat klinken is ontzettend klein)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Je kan beter nieuwe speakers kopen denk ik. Als ik lees waaruit het "filter" van je speakers bestaat, ben ik ervan overtuigd dat dat de beste oplossing is :)

Verwijderd

Topicstarter
De afmetingen van de behuizingen zijn 398 x 217 x 168 (mm hxbxd binnenmaten)
Budget, zo weinig mogelijk (ben maar arme student)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Je moet dus beide woofers en beide middentoners gaan vervangen. We kunnen jou wel wat voorstellen, maar aangezien we nu al weten dat het helemaal ruk gaat klinken doen we dat liever niet... het is gewoon weggegooid geld.

Voor de prijs van 2 woofers en 2 middentoners haal je beter een bouwkit met simpele 2-weg speakers, en een ECHT filter. Klinkt gegarandeerd pakken beter dan wat je nu hebt (had). Nadeel is dat je wel zelf de kasten moet bouwen uit hout, daar kruipen al gauw enkele dagen werk in als je het mooi afgewerkt wilt hebben. Enige handigheid is ook vereist...
Pagina: 1