[ghost] wel of geen image maken van kapotte hd?

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Bij een kennis moet zijn HD vervangen worden, omdat deze volgens detectiesoftware van fabrikant defect is. Nu vroeg ik me af: kan ik desalniettemin kloonsoftware als Ghost gebruiken om de gegevens direct over te zetten, of gaat dat juist vanwege de beschadigde clusters mis? Het is toch immers een 1-op-1 kopie, vandaar de twijfel.

En doet Windows moeilijk over een nieuwe harde schijf? Ik denk zelf van niet, dat lijkt me zoiets als installeren nieuwe busmaster drivers, wat ook prima gaat. Maar wat is de prakijk?

Alvast bedankt!!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Je kunt het altijd proberen. Je kan er verder niks erger aan kapot maken dus give it a try. Windows doet niet moeilijk over een andere hdd als OS schijf is mijn ervaring.

En ik heb al heel wat installaties op deze manier weten te redden met behoud van installatie/data in zonder errors.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• TromboneFreakus
Fire_escape schreef op 05 oktober 2004 @ 21:45:
Je kunt het altijd proberen. Je kan er verder niks erger aan kapot maken dus give it a try. Windows doet niet moeilijk over een andere hdd als OS schijf is mijn ervaring.

En ik heb al heel wat installaties op deze manier weten te redden met behoud van installatie/data in zonder errors.
Ja, ok. Maar omgekeerd: probeert de ghostsoftware geen beschadigde clusters 'aan te maken', juist omdat het een 1-op-1 kopie is?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
TromboneFreakus schreef op 05 oktober 2004 @ 21:50:
[...]

Ja, ok. Maar omgekeerd: probeert de ghostsoftware geen beschadigde clusters 'aan te maken', juist omdat het een 1-op-1 kopie is?
Ik heb het een keer gedaan. Ghost maakt inderdaad ook een copy van de slechte clusters, maar toen ik die op een goede disc teruggeschreven had kon ik ze met een chkdsk /f reparen. (wat dus niet meer lukte met de vorige, corrupte schijf)

• TromboneFreakus
Fludizz schreef op 05 oktober 2004 @ 21:53:
[...]

Ik heb het een keer gedaan. Ghost maakt inderdaad ook een copy van de slechte clusters, maar toen ik die op een goede disc teruggeschreven had kon ik ze met een chkdsk /f reparen. (wat dus niet meer lukte met de vorige, corrupte schijf)
Wat is wijsheid: bewust slechte clusters op je schijf laten plaatsen, of een kopie maken van alle vitale gegevens en gewoon schoon beginnen op de nieuwe harde schijf?

Een schone installatie van Windows is ook veel waard. Aan de andere kant: ghosten is zo gebeurd, installeren van Windows met alles er op en eraan is een tijdrovend klusje.

Hoe veilig is dit dan ook en hebben meer mensen hier ervaring mee?

• cablerichy935
  • Laatst online: 05-05-2022

cablerichy935

there is more 2 come

Mij wijsheid is: bewust slechte clusters op je schijf laten plaatsen, die kun je via chkdisk laten repareren, daarna windows opnieuw eroverheen draaien, dat zet ie alles die toch nog bestadigd is weer goed is mijn ervaring.

Bij mij werkte dat namelijk wel, ik gebruik xp prof. maar mocht toch verkeerd gaan (dat denk ik niet) dan kun je als nog Windows opnieuw installeren, je verliest niets, winnen kan wel. ;)

wie als laatste lacht,......snapt de grap niet!

Verwijderd

Wat is wijsheid? Zorgen dat je een back-up heb gemaakt. (Toevallig de film Duplex gezien?) 8)7
Verder.....Gewoon een ghost draaien om je data te redden. Via schijfcontrole kan je bad clusters repareren.
Is het by the way een fat of nfts schijf? anders is onder dos overpompen ook nog een optie als het gaat om data (dus niet de installatie van windhoos)

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 00:04:
Wat is wijsheid? Zorgen dat je een back-up heb gemaakt. (Toevallig de film Duplex gezien?) 8)7
Verder.....Gewoon een ghost draaien om je data te redden. Via schijfcontrole kan je bad clusters repareren.
Is het by the way een fat of nfts schijf? anders is onder dos overpompen ook nog een optie als het gaat om data (dus niet de installatie van windhoos)
offtopic:
"But....a truck ran over my notebook!" :'(

Leuke film :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

ik moet een image maken van een harde schijf kan iemand mij mailen waar ik die software om het te doen kan downloaden?
mijn mail adres is *knip* / msn : *knip* er is nogal haast bij dus als iemand die het weet snel wilt reageren zou heel fijn zijn
bedankt alvast!

[ Voor 9% gewijzigd door momania op 06-10-2004 13:51 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:21

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 13:44:
ik moet een image maken van een harde schijf kan iemand mij mailen waar ik die software om het te doen kan downloaden?
mijn mail adres is *knip* / msn : *knip*
er is nogal haast bij dus als iemand die het weet snel wilt reageren zou heel fijn zijn
bedankt alvast!
Zoeken met google: image harddisk ;) Als resultaat zelfs opensource spullen..
Je zou ook Norton Ghost kunnen kopen ;)
En mailen doe ik niet omdat een ander ook wel eens die progs nodig heeft ;)

[ Voor 4% gewijzigd door momania op 06-10-2004 13:52 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 13:44:
mijn mail adres is *knip* / msn : *knip* er is nogal haast bij dus als iemand die het weet snel wilt reageren zou heel fijn zijn
bedankt alvast!
Op deze manier vragen we op GoT niet naar software. Er is op GoT zelf zat informatie te vinden over imageing software in bijvoorbeeld de faq van Opslagmedia & I/O Controllers

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Tiwaz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2025
TromboneFreakus schreef op 05 oktober 2004 @ 22:12:
Wat is wijsheid: bewust slechte clusters op je schijf laten plaatsen
Ghost maakt heus geen slechte clusters aan op je nieuwe schijf, hoogstens neemt Ghost de markering van de slechte clusters mee (markeert dus goede clusters als slecht). Vandaar dat je ze met Schijfcontrole wel weer kun repareren.

[ Voor 8% gewijzigd door Tiwaz op 06-10-2004 14:42 ]

Pagina: 1