[brander keuze] Plextor 716/ NEC 3500 Kwaliteit voorop!

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 23:13
Ik wil een nieuwe brander kopen.
In eerste instantie viel mijn keus op de Plextor 716. (Vandaag net uit).
Deze Plextor heeft prima specs. Ik heb de website helemaal doorgespit.
Ik heb zelf ook erg goeie ervaringen met Plextor :) ! pluspunt :)

Maar het viel me op dat de NEC 3500 zo'n beetje hetzelfde kan voor bijna de helft van de prijs. Bovendien worden er nogal wat getweakte firm-wares aangeboden met interessante mogelijkheden. Ook hier heb ik de website bezocht voor info.
En de mede-tweakers zijn er ook erg enthousiast over, da's altijd goed.

Allemaal leuk en aardig dus, maar kwaliteit staat bij mij echt voorop. Nu las ik in verschillende NEC 3500 topics dat hierover onder andere genoemd worden Error rate en PIE errors. Ik heb wat moeite dit terug te vinden in de specs. Van de Plextor kan ik alleen vinden:
MTBF 60.00 POH (mean time between failure)
Error rate mode1: 10 exp-12
Error rate mode2: 10 exp-9

Afgezien van dit kan ik eigenlijk alleen nog maar als verschil vinden dat de Plextor 8Mb ipv 2 Mb geheugen heeft. Maar goed, hiervaan zie ik het voordeel niet zo in, gezien alle extra opties waarmee de plextor standaard al is voorzien.

Mijn vraag: hoe kan ik (theoretisch, dus van de specs) zien wat (tenminste op papier) de beste keus is als het alleen gaat om kwaliteit van het gebrande DVDtje?
En wat zijn de Errors van de NEC 3500?

Verwijderd

Die errors en brandfouten hebben voornamelijk met de soort schijfjes die je gebruikt te maken.
IMO is Plextor zwaar overrated; je betaald zoveel geld voor die dingen, voor een groot deel ook voor de naam vind ik, die het imo helemaal niet waard is. Die NEC is echt een prima ding, en zeker met de gehackte firmware brand hij heel erg goed. Ik ben er erg tevreden over en zou lekker die doen en je een hoop geld besparen :)

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

De Plextor PX-716a wordt pas eind oktober in de winkel verwacht. Richtprijs euro 125-150. Pluspunt is ook DVD+RW op 8x.

Specs Casemod

• IJzerboot
Zoals ik al zei: "Plextor 716 vandaag net uit!"

http://shop.informatique....in/iqshop.xgi?M=ART&G=104
pricewatch: Plextor PX-716A 16x (Dual-layer, Zwart)

en snelheid vindt ik niet zo interessant. Kwaliteit staat voorop!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

IJzerboot schreef op 05 oktober 2004 @ 21:28:
Zoals ik al zei: "Plextor 716 vandaag net uit!"

http://shop.informatique....in/iqshop.xgi?M=ART&G=104
pricewatch: Plextor PX-716A 16x (Dual-layer, Zwart)

en snelheid vindt ik niet zo interessant. Kwaliteit staat voorop!
Dan neem je de Plextor.
Zoals er al gezegd word: Die is kwalitatief "iets" beter.

Als de prijs niet uitmaakt, neem je de plextor.

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik ben wat cd-r(w) drives betreft echt een plextor fanboy. Ik ben er dan ook heel eerlijk in als ik zeg dat ik de laatste tijd heel veel slechte dingen hoor over plextor dvd-writers. Booktype (in)compatability, slechte afspeel resultaten op standalone dvd-spelers e.d.

Ik heb zelf de 3500 sinds 4 weken en het ding heeft nog geen enkele niet goed gebrand en ze werden allemaal zonder problemen door standalone verschillende dvd-spelers afgespeelt.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Volgens mij is de brandkwaliteit bij NEC uitstekend helemaal als je ook nog eens de juiste media gebruikt. Verder hanteert Plextor wel een twee maal zo lang MTBF, maar als je daarmee vervolgens bij ze aanklopt geven ze niet thuis. Daarnaast zijn ide getallen niet zo heel interessant gezien de extreem snelle afschrijving van branders.

Ik zou eens zoeken naar tests vder de brandkwaliteit van de plextors, het zou me verbazeen als deze nog beter zijn dan die van de NEC.

• IJzerboot
@Oscar: waar heb je die NEC info mbt MBTF vandaan? Ik heb hier wel info van NEC, maar kan niets vinden over MBTF e.d.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb geen MTBF van de NEC, maar uit de tijd dat ik nog een plextor cd-rom en brander had weet ik dat ze bij plextor vrijwel altijd een twee maal zo lange MTBF hanteren als de concurrentie, misschien is dat nu niet zo dus. Maar ik heb al aangegeven dat die MTBF niet zo interessant is, gezien de snelle afschrijving.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Misschien als je kwaliteit zo hoog in het vaandel heb;

De BenQ 1620 : pricewatch: BenQ DW1600A, 16x (Retail)

Een betere kwaliteit brander is er niet!

edit:

BenQ heeft een techniek waardoor de laser constant aan het schijfje word aangepast.

Voor de rest naar ik je aan om ff dit topic te lezen:
BenQ DW1600 16x Dual Layer, goedkoop of duurkoop?

[ Voor 41% gewijzigd door Gaming247 op 05-10-2004 23:08 ]

[Updated spec's]

Verwijderd

Gaming247 schreef op 05 oktober 2004 @ 22:56:
Misschien als je kwaliteit zo hoog in het vaandel heb;

De BenQ 1620 : pricewatch: BenQ DW1600A, 16x (Retail)

Een betere kwaliteit brander is er niet!
Onderbouw dat is dan :?

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 13:22
ik sta ook op het punt een dual layer te kopen, maar welke ? heb er nu een Plextor inzitten (708A)
Zijn er nog geen testen of reviews ?

Specs

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lees ik het nu goed dat de Plextor een DL schijf op 4x speed kan wegschrijven en de NEC volgens mij maar op 2,4 speed?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01

Lief Adje

Love is in the air

Als je voor de beste kwaliteit wil gaan moet je een Pioneer DVR108 kopen, als je naar de review op de FP kijkt, hij is niet de snelste maar wel kwalitatief de beste (en niet duur :))
http://www.tweakers.net/nieuws/34646

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• IJzerboot
Lief_Adje schreef op 14 oktober 2004 @ 09:49:
Als je voor de beste kwaliteit wil gaan moet je een Pioneer DVR108 kopen, als je naar de review op de FP kijkt, hij is niet de snelste maar wel kwalitatief de beste (en niet duur :))
http://www.tweakers.net/nieuws/34646
Ehh.. het ging over de nieuwe Plextor en die staat hier nog niet bij....
Bovendien ging de test over 1 merk media en 1 brandsnelheid. Dus mij zegt dit niet zoveel over overall kwaliteit?

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
NEC 3500 brandt snel en perfect op diverse (betaalbare) media, is overal te koop en heel voordelig.
De kwaliteit van Plextors dvd-branders is wisselend; hun goede naam stamt vooral uit het cd-tijdperk. Wel perfect is hun omruilservice: als de brander kapot is haalt een koerier hem op en enkele dagen later heb je al een nieuw exemplaar. Kost niks!
Toch ben ik veel blijer met mijn NEC 3500 dan ik ooit geweest ben met mijn Plextor 708a, die drie keer zoveel kostte, tweemaal moest worden omgeruild en niet echt goed brandde.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07
Dank voor dit topic. IK wil er nog een vraag aan toevoegen daar ik ook een writer wil gaan kopen en ook twijfel tussen NEC en Plextor.

Welke brander levert de laagste jitter? Ik vraag dit als lichte audiofiel die nauurlijk audio CD's met lage jitter prefereert.

• Le_Freak !
Heeft er niemand ervaring met de Plextor Plextor 716 ? ik lees veel over die NEC 3500 maar wil zo graag weten of en welke verschillen er zijn tussen die twee.

Specs

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Natuurlijk heeft er nog niemand ervaring met de plextor 716.... :P (hij is nog niet in de retail kanalen leverbaar..... ;) )

• Le_Freak !
Jawel, lees maar hierboven en zie pricewatch: Plextor PX-716A 16x (Retail, Dual-layer)

Specs

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

EricJH schreef op 14 oktober 2004 @ 18:41:
Dank voor dit topic. IK wil er nog een vraag aan toevoegen daar ik ook een writer wil gaan kopen en ook twijfel tussen NEC en Plextor.

Welke brander levert de laagste jitter? Ik vraag dit als lichte audiofiel die nauurlijk audio CD's met lage jitter prefereert.
Als je niet perse een dvd-writer wil om je audio cd's te branden zou je eens kunnen kijken naar de Plextor Premium serie. goede branders met veel geoptimaliseerde technieken voor o.a. het veroorzaken van zo min mogelijk jitter (zwarte tray bijv.).

Wil je perse een dvd-writer om toch met de tijd mee te gaan dan heb je hier natuurlijk niets aan, maar ik vond het wel de moeite om het even te vermelden. :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• IJzerboot
De plextor is al wel te koop, alleen nog niet leverbaar.
Informatique schijnt hem vanaf begin November uit te kunnen leveren.
De diverse hardware sites hebben het over 15 oktober, dat de 1e demoversies beschikbaar worden gesteld.

• OkselFris
  • Laatst online: 04-03 21:09

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Fire_escape schreef op 15 oktober 2004 @ 12:02:
[...]

Als je niet perse een dvd-writer wil om je audio cd's te branden zou je eens kunnen kijken naar de Plextor Premium serie. goede branders met veel geoptimaliseerde technieken voor o.a. het veroorzaken van zo min mogelijk jitter (zwarte tray bijv.).
Dat zijn inderdaad vreselijk goede branders.... kost ook een lieve duit vergeleken met anderen, maar dan heb je ook wat.
Brandkwaliteit is zeer hoog.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar reviews van de Plextor 716.
Ik wil deze graag naast mijn Plextor premium brander zetten ter vervanging van een Lite-on DVD writer.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:03

vinnie1908

Appel != peer

[...]

Wil je perse een dvd-writer om toch met de tijd mee te gaan dan heb je hier natuurlijk niets aan, maar ik vond het wel de moeite om het even te vermelden. :)
Heb hier zelf een NEC zwarte uitvoering maar die heeft ook een zwarte tray hoor :) Dus dat zou al iets kunnen schelen aan de Jitter

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07
[...]

Ik zal deze zeker meenemen in de vergelijking. Op de site van CDRinfo meten ze ook de jitter performance adhv van diverse media na. Ik ga zeker een test van de 716 vergelijken met die van de Premium die zij ook getest hebben.

Weten jij of anderen nog test sites die jitter als standaard meting uitvoeren? Grote sites als Tom's Hardware en An and Tech in ieder geval niet.

En voor de echte audiofreaks hier op Tweakers: wat zijn de gehoormatige ervaringen?

• jota
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Brandkwaliteit van Plex 716 vs NEC 3500A

Sorry, ging helemaal mis.

[ Voor 16% gewijzigd door jota op 17-10-2004 00:09 ]

• IJzerboot
eh.. dat topic gaat over de 712 ipv 716??

• stylezzz
  • Nu online
Prijzen roepen en kunnen leveren zijn 2 compleet verschillende dingen..... ;) :P

• IJzerboot
Sjonge, zijn nu al bijna 2 weken verder en nog geen review te vinden.
Ik las ergens dat de eerste drives 22 Oktober naar de verschillende testsites zouden worden verstuurd. Hoelang zou het dan nog duren voor er een review van deze drive is?

Laatste nieuws qua leverbaarheid is dat de plextor begin November leverbaar is..

• stylezzz
  • Nu online
Ik zie datums tussen de 1 en 8 november bij wat distributeurs... Kan niet lang meer duren denk ik nu....

Verwijderd

Op het forum van cdfreaks.com http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=43
zijn ze niet echt te spreken over de Plextor 716a.
En als de drive werkelijk zo ondermaats presteert zal Plextor zelf ook niet op een review zitten wachten. Ik hoop voor de Plextor 716a bezitters dat Plextor met firmware aanpassingen de zaak op de rails krijgt.
Persoonlijk vind ik het niet verstandig om zo'n dure drive aan te schaffen gezien de huidige snelle ontwikkelingen. Er zullen nog diverse drives volgen met nieuwe aanpassingen zoals 4x speed duallayer writing etc.

• IJzerboot
Ik heb het forum doorgespit.. Ze zijn het er nog niet helemaal over eens..
Het Schrijven schijnt wel super te gaan met de 716, alleen over het lezen gedeelte zijn ze niet zo te spreken. Wel is duidelijk dat de eerste Firmwares bij Plextor niet super zijn..

In Amerika is ie dus al leverbaar... Europa komt waarschijnlijk tussen 1 en 4 November.. Hoop dat dat ding het wachten waard is..

Verwijderd

Ik lees op de Heisse Online site dat de Plextor 716a is uitgesteld tot begin december.
In Nederland hoor ik zelfs hij niet voor het einde van dit jaar leverbaar zal zijn.
Dit vanwege problemen op hoge snelheid.

http://www.heise.de/newsticker/meldung/52869

KLote

• stylezzz
  • Nu online
Verdomd! de leverdatum is inderdaad spontaan naar 2 december veschoven bij onze distributeur... :(

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik las het ook op www.cdrlabs.com dat hij is uitgesteld.

Trouwens als je geintresseerd bent in goede brandkwaliteit moet je ook eens naar de BenQ 1620 kijken ;)
While the PX-716A has just started to ship, a number of issues have already come to light. In particular, the drive's writing quality has not been as good as many expected. In an attempt to fix these problems, Plextor America released a new firmware earlier today. Here is a (very) short list of what has been added and improved in v1.01:

Improved write quality on both DVD+R and DVD-R media

[ Voor 57% gewijzigd door hjs op 05-11-2004 09:41 ]

• stylezzz
  • Nu online
Ik heb vandaag de eerste exemplaren door m'n handen zien gaan. Het is wachten op de eerste ervaringen.... :P

• IJzerboot
Pfff. heb gisteren net een NEC door mijn vingers laten glijden...
Nu dus toch nog maar even een weekje wachten..

Verwijderd

Ik zit al sinds Augustus te wachten op een nieuwe Plextor duallayer drive, en dat kon ook goed, want als studentje heb ik toch niet veel geld..

ik wilde een plex vanwege de bovengenoemde goede service.. heb ooit een 16x CD fikker terug moeten sturen, maandag mailtje gestuurd, zelfde dag nog een mail terug met klantgegevens bij een pakketservice, die kwamen em dinsdag halen, en donderdag me nieuwe drive in huis, en dat ding doet het nu nog steeds! echt honderden CD's mee gebrand

letterlijk honderden, non stop in 3 dagen welteverstaan! ik moest er 400 branden voor alle artiesten die hadden meegewerkt aan een concert van de slagwerkgroep waar ik destijds bij zat. ik had deze plex en een ricoh 16x in me systeem hangen, de ricoh is een jaar geleden overleden, de plex leeft nog steeds.. de ricoh bleek een samsung drive te zijn, bij nadere inspectie. stond op de printplaat gedrukt!!

nouja nu weet ik dus niet hoe het tegenwoordig met Plextor DVD branders zit, maar ik wacht nog steeds op een EUROPESE review.. want dat die amerikanen er niet over te spreken waren weet ik nu wel.. die hadden gewoon die drive veel te vroeg met een klote firmware, inmiddels zag ik dat versie 1.03 al op plextor.be staat. moeten ze maar niet alles het snelste willen hebben daarzo :P

maargoed, ik wil dus wel es weten wat de pi/po jitter enz van de Plextor PX-716A met firmware 1.03 zijn..

verder vroeg ik me af: ik hoorde hier en daar dat de retail plex een wit (beige) en een zwart frontje zou hebben, kan iemand dit al bevestigen? want ik zie hier en daar ook op websites staan dat het om een retail gaat en dat er duidelijk WIT of ZWART bij staat.. onduidelijkheid alom dus..

edit:

ik bedoel natuurlijk: een wit en een zwart frontje in 1 verpakking bij de drive, zodat je thuis kunt kiezen welke er het mooiste staat in je blauwe kast ofzo :P (gelukkig heb ik een saaie zwarte)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 22:26 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:19

DDX

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 22:13:
verder vroeg ik me af: ik hoorde hier en daar dat de retail plex een wit (beige) en een zwart frontje zou hebben, kan iemand dit al bevestigen? want ik zie hier en daar ook op websites staan dat het om een retail gaat en dat er duidelijk WIT of ZWART bij staat.. onduidelijkheid alom dus..
bij de retail versie (die ik heb)
zit standaard wit frontje op, maar zit los een zwart frontje extra bij
kan je dus wisselen

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Als update, NEC heeft nu een opvolger van de 3500 uit, de 3520 (zie topic hier). Deze loopt qua snelheden wellicht weer iets voor op de Plextor, alhoewel dat moeilijk te vergelijken voor bijvoorbeeld DVD+RW op 8x (Plextor: PCAV, NEC: ZCLV, niet duidelijk welke zones met welke snelheden).

Ik wilde ook een Plextor kopen, maar nu hij zo lang is uitgesteld denk ik dat ik voor de helft van het geld (!) toch maar een 3520 koop. Met als belangrijkste argument (al eerder genoemd) dat de ontwikkelingen nog best snel gaan, en dan kan ik er volgend jaar voor hetzelfde totaalbedrag als de Plextor een geheel nieuwe naast zetten.
Pagina: 1