seikosha MXL & Praktica super TL

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Een jaar of 5 geleden is mijn opa overleden en heb ik deze 2 camera's gekregen

De Praktica super TL zou een spiegel reflex zijn (volgens mij dan zo ver ik weet wat dat in houd :P)
Deze is uitgerust met een pallas magenta am lens [1:2.8 f=135 mm 55. NO. 212912]
Echter de cam heeft wat probleempjes de spiegel in de cam hij wil af en toe wel eens blijven hangen (gesloten dus) best lastig als je een aantal mooie foto's wil maken :P. Ook zitten er een paar butsjes in lens. Aangezien ik maar een arme student ben en ik wat wil gaan doen met fotografie, zou ik wel willen weten wat ik er mee kan doen om het te fixen vooral die butsjes in de lens zijn redelijk storend.

De seikosha MXL kallo 35 dit is volgens mijn moeder mijn opa's eerste echte goede camera. Hij zit in een leren bescherm hoes en ziet er nog 100% gaaf uit en hij is volgens mij zo van rond 1950 a 60.
Ook heb ik nogal wat problemen om duidelijke info te krijgen voer deze camera’s. Vooral de Seikosha MXL (klinkt Russisch) vind ik niets in een begrijpelijke taal.

nu is mijn vraag:

wat kan ik nog doen met deze bijna antieke dingen.

foto's zijn genomen maar nu nog even uploaden aangezien niet gelezen kunnen worden op mijn pc moet ik daar voor naar mijn moeders pc die achter slot en grendel staat :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online
nee eerder iets als deze
http://www.remus.dti.ne.j...ra/b_camera/kallo35_l.jpg
alleen heeft die van mij iets wat lijkt op een belichtigns venstertje ?

en voor de praktica is het volgens mij deze
http://perso.wanadoo.fr/b...Praktica%20super%20TL.jpg

dat ik dit niet eerder had gevonden :P

[ Voor 33% gewijzigd door Shunt op 05-10-2004 21:44 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22591

Foto's maken denk ik?... :P
Ik heb zelf een hele tijd twee praktika's (wel iets nieuwere modellen als de jouwe)gebruikt en heel veel hele mooie plaatjes mee geschoten. Veel mee geleerd alles lekker mechanisch met zo'n wijzertje in je zoeker enzo. Ik denk als je lenzen verrot zijn dat je hiervoor nog best tweedehands wat kan vinden op marktplaats of op zolders van mensen... ;) Gewoon rolletje derin en schieten kijken wat er gebeurt en of je lens niet al te brak is. 5 eurie ontwikkelservice brengen en zien!
Succes en veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 13:15

Ursamajor

Astrofotograaf

Aan die butsjes in de lens kun je nx meer doen, maar hoeft geen belemering te zijn voor de kwaliteit. Het mechanische gedeelte zou je misschien met een busje lucht kunnen schoonblazen (voorzichtig natuurlijk).

Open maken raad ik je niet aan, want als ie erg ingewikkeld inmekaar zit, dan is het vaak lastig om m weer inmekaar te zetten, tenzei je heel mooi gereedschap hebt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online
Ursamajor schreef op 05 oktober 2004 @ 23:02:
Aan die butsjes in de lens kun je nx meer doen, maar hoeft geen belemering te zijn voor de kwaliteit. Het mechanische gedeelte zou je misschien met een busje lucht kunnen schoonblazen (voorzichtig natuurlijk).

Open maken raad ik je niet aan, want als ie erg ingewikkeld inmekaar zit, dan is het vaak lastig om m weer inmekaar te zetten, tenzei je heel mooi gereedschap hebt.
Het in elkaar zetten is altijd het leukste ja dat klopt. Maar dat van lucht is een goeie had ik nog niet aan gedacht. :P

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

Xanax959

relax...

Die seikosha MXL is denk ik de fabrikant van de sluiter van de camera. Die kom ik ook tegen in dure (?) aires camera's
Dus het zal wel een kallo 35 zijn. Over of dit een "eerste echte goede camera" is valt te discussieren.

De deskundige van dit forum heeft ook een aires met een seikosha sluiter.

klik

[ Voor 28% gewijzigd door Xanax959 op 05-10-2004 23:31 ]

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online
Xanax schreef op 05 oktober 2004 @ 23:28:
Die seikosha MXL is denk ik de fabrikant van de sluiter van de camera. Die kom ik ook tegen in dure (?) aires camera's
Dus het zal wel een kallo 35 zijn. Over of dit een "eerste echte goede camera" is valt te discussieren.

De deskundige van dit forum heeft ook een aires met een seikosha sluiter.

klik
laat ik het zo zeggen in die tijd was het zijn eerste redelijke / goede camera

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Shunt schreef op 05 oktober 2004 @ 20:35:
De Praktica super TL zou een spiegel reflex zijn (volgens mij dan zo ver ik weet wat dat in houd :P)
Klopt. De Praktica Super TL is een spiegelreflex van Oost-Duits fabrikaat, geproduceerd tussen ca. '68 en '75 (zie hier)
Deze is uitgerust met een pallas magenta am lens [1:2.8 f=135 mm 55. NO. 212912]
Echter de cam heeft wat probleempjes de spiegel in de cam hij wil af en toe wel eens blijven hangen (gesloten dus) best lastig als je een aantal mooie foto's wil maken :P.
Heb je de batterijen gecontroleerd? Als deze op zijn, zal de spiegel inderdaad opgeklapt blijven.
In deze camera's gaat overigens een kwikbatterij. Deze worden niet meer gemaakt en mogen ook niet meer verkocht worden. Het is meestal mogelijk om te werken met een nieuw type batterij, aangevuld met bv. een paar diodes om te spanning omlaag te brengen op het niveau van je oude kwikbatterij. De diodes zijn noodzakelijk voor een correcte werking van de lichtmeter en om schade aan de camera te voorkomen.
Ook zitten er een paar butsjes in lens. Aangezien ik maar een arme student ben en ik wat wil gaan doen met fotografie, zou ik wel willen weten wat ik er mee kan doen om het te fixen vooral die butsjes in de lens zijn redelijk storend.
Waar zitten de butsjes precies? Als het niet te repareren blijkt, mik je deze lens gewoon weg en koop je voor € 10,- een andere op een rommelmarkt of via marktplaats.nl. Oude M42 MF lenzen zijn echt overal voor een habbekrats te koop. Praktica bodies overigens ook; voor een B200 incl. standaardobjectief ben je meestal niet meer ca. € 40 kwijt. Vaak krijg je voor dat bedrag nog een flitser of en zoomlens erbij ook...
De seikosha MXL kallo 35 dit is volgens mijn moeder mijn opa's eerste echte goede camera.
Wellicht heb ik hem gevonden, klik hier (scroll naar beneden naar de 5e camera :) ).
Zo te zien is de Kowa Kallo 35 een 35mm rangefinder camera, inderdaad met een Seikosha MXL sluiter. De Seikosha MXL sluiter werd in die tijd door meerdere camerafabrikanten gebruikt, waaronder Ricoh.
Edit: hier nog een pagina over de Kowa Kallo 35: klik!
Ook heb ik nogal wat problemen om duidelijke info te krijgen voer deze camera’s. Vooral de Seikosha MXL (klinkt Russisch) vind ik niets in een begrijpelijke taal.
Seikosha is volgens mij gewoon Japans ;) Zoals gezegd was dit een populaire fabrikant van o.a. camerasluiters in de jaren '50-'60. De Seikosha MXL is een sluiter die in het objectief werd ingebouwd (in die tijd zeer gebruikelijk) en biedt sluitertijden van 1s tot 1/500s en B(ulb). Grote kans dat de sluiter in jouw exemplaar niet lekker meer werkt of niet nauwkeurig meer is (meestal zijn de lange sluitertijden het grootste probleem). Er zit dan niks anders op dan de sluiter open te maken en schoon te maken. Dit ís te doen (heb het zelf met succes gedaan), maar bereid je voor op een dagje ouderwets priegelwerk. Ik zou er ook niet aan beginnen als je weinig/geen ervaring hebt met werken in zulke micro-mechanica.
wat kan ik nog doen met deze bijna antieke dingen.
Met de Praktica kun je in ieder geval schitterende foto's maken. Deze spiegelreflex doet niets onder voor andere spiegelreflexen Natuurlijk is de lichtmeting wat rudimentair, dus je zal zelf wat meer kennis moeten hebben en moeite moeten doen om je platen correct belicht te krijgen. Uiteraard staat of valt de technische kwaliteit van je foto's bij de kwaliteit van het gebruikte objectief. Ik weet dat er voor de M42 mount schitterende objectieven zijn, maar er zijn ook totale baggerlenzen. Als je je hierin wil verdiepen, struin dan eens wat rond op Google en schaf een paar primes (fixed focal length, dus geen zooms) aan. De kwaliteit van de zooms uit die tijd was meestal behoorlijk beroerd, vandaar dat primes meestal een betere keus zijn.
foto's zijn genomen maar nu nog even uploaden aangezien niet gelezen kunnen worden op mijn pc moet ik daar voor naar mijn moeders pc die achter slot en grendel staat :P
Ik ben zeer benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door koraks243 op 06-10-2004 10:15 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Heu, de super TL heeft toch gewoon een mechanische spiegel? klinkt meer als een foutje in het systeem, voorzichtig schoonmaken misschien?

Verder zou je als de bat. op is de Varta v625u kunnen gebruiken, bijna hetzelfde als de oude kwik-bak, iets hoger voltage.

Het fijne van dit soort bakken is dat je voor bijna nop hele goede lenzen kan krijgen (p-draad lens montage-systeem, zijn door heel veel merken heel veel lenzen voor gemaakt), en een goede lens is echt 100X nuttiger dan een goed body. Nuja, als je je onderwerp kan zien omdat de spiegel omlaag is he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Sabbi schreef op 06 oktober 2004 @ 12:34:
Heu, de super TL heeft toch gewoon een mechanische spiegel? klinkt meer als een foutje in het systeem, voorzichtig schoonmaken misschien?
Ok, dat zou inderdaad kunnen. De Super TL is een van de echt oude Praktica modellen, ik ben wat meer gewend aan de B100 en B200.
Verder zou je als de bat. op is de Varta v625u kunnen gebruiken, bijna hetzelfde als de oude kwik-bak, iets hoger voltage.
Jep, maar dan klopt je lichtmeting dus niet. Je kan het eens proberen, misschien dat de afwijking minimaal is, maar idealiter zul je de spanning op het niveau van de oude kwikbatterij moeten brengen.
Het fijne van dit soort bakken is dat je voor bijna nop hele goede lenzen kan krijgen (p-draad lens montage-systeem, zijn door heel veel merken heel veel lenzen voor gemaakt), en een goede lens is echt 100X nuttiger dan een goed body. Nuja, als je je onderwerp kan zien omdat de spiegel omlaag is he.
100% mee eensch is :)
met 1 kleine kanttekening: een goed lichtmeetsysteem is toch wel de merite van een goede body...

[ Voor 5% gewijzigd door koraks243 op 06-10-2004 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 13:53

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb ook een Praktica (waar net helaas de sluiter van overleden lijkt te zijn, heel vaak blijft die hangen) en ik heb er heel, maar dan ook heel erg veel plezier van gehad en ik heb er een heleboel mee geleerd.

Ik heb die altijd met een 50mm f/1.8 gebruikt en heb er een tijdje geleden nog een paar extra lenzen voor gekocht bij de lokale fotowinkel. Gewoon naar binnen gestapt en gevraagd of ze nog lenzen hadden met die mount en dat hadden ze nog.

Ik heb nu een 300D, maar soms verlang ik nog terug naar de Praktica en zijn eenvoud en dan vooral de lichtmeting die *altijd* correct was.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

B200 patsmoment!

Afbeeldingslocatie: http://souterrain.flatnet.tudelft.nl/sabbi/filestore/b200.jpg

(Die van mij featuring de helemaal te gek goed gave super wauw wat kan die niet Practicar 28-200 mm telezoom lens ft. barreltwist macro-stand en een lichtsterktje van 1:4 tot 1:5.6)

* Sabbi start A-team/Indiana Jones rip-off themesong here...
Tatadataahtatadaaha!

edit:
patsen met je practica... waar gaat dat heen...

[ Voor 10% gewijzigd door Sabbi op 06-10-2004 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116136

moet ik even gaan patsen met m'n Minolta SRT-101? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De super TL is inderdaad een puur mechanische camera met P draad batterij is er alleen voor de lichtmeter, was ooit mijn eerste camera en zeker als je een beetje zoekt zijn er mooie lenzen voor te vinden Pentax had ook Pdraad. Als de camera zelf echter mechanisch niet 100 % is zou ik er niet meer in investeren maar op zoek gaan naar een andere tweede hands.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
De B200 was al veel moderner die heeft toch een bajonet fitting en een program stand?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online
koraks schreef op 06 oktober 2004 @ 10:14:
[...]

Klopt. De Praktica Super TL is een spiegelreflex van Oost-Duits fabrikaat, geproduceerd tussen ca. '68 en '75 (zie hier)
dat is de cam jah. hier van werkt de spiegel niet helemaal naar behoren ik hoop dat iik deze kan maken aangezien ik best wel intresse heb in fotografie.
Heb je de batterijen gecontroleerd? Als deze op zijn, zal de spiegel inderdaad opgeklapt blijven.
In deze camera's gaat overigens een kwikbatterij. Deze worden niet meer gemaakt en mogen ook niet meer verkocht worden. Het is meestal mogelijk om te werken met een nieuw type batterij, aangevuld met bv. een paar diodes om te spanning omlaag te brengen op het niveau van je oude kwikbatterij. De diodes zijn noodzakelijk voor een correcte werking van de lichtmeter en om schade aan de camera te voorkomen.
Die kreeg ik nog niet open maar volgens mij is het gewoon mechanisch. En volgens mij zit er zelfs geen elektronische licht meter op. Maar vanavond zet ik de foto's online in 1.2 megapixeltjes met mijn super de luxe digitale olympus cam.
Waar zitten de butsjes precies? Als het niet te repareren blijkt, mik je deze lens gewoon weg en koop je voor € 10,- een andere op een rommelmarkt of via marktplaats.nl. Oude M42 MF lenzen zijn echt overal voor een habbekrats te koop. Praktica bodies overigens ook; voor een B200 incl. standaardobjectief ben je meestal niet meer ca. € 40 kwijt. Vaak krijg je voor dat bedrag nog een flitser of en zoomlens erbij ook...
Ze zitten over heel de lens heen. Maar ik zal eens rond kijken voor een lensje volgens mij zat er ook nog de originele lens ergens bij (deze zat er los bij volgens mij)
Wellicht heb ik hem gevonden, klik hier (scroll naar beneden naar de 5e camera :) ).
Zo te zien is de Kowa Kallo 35 een 35mm rangefinder camera, inderdaad met een Seikosha MXL sluiter. De Seikosha MXL sluiter werd in die tijd door meerdere camerafabrikanten gebruikt, waaronder Ricoh.
Edit: hier nog een pagina over de Kowa Kallo 35: klik!
Het is hem toch echt niet, kan er geen enkel plaatje van vinden tot ik de mijne op het inet zet natuurlijk.
Seikosha is volgens mij gewoon Japans ;) Zoals gezegd was dit een populaire fabrikant van o.a. camerasluiters in de jaren '50-'60. De Seikosha MXL is een sluiter die in het objectief werd ingebouwd (in die tijd zeer gebruikelijk) en biedt sluitertijden van 1s tot 1/500s en B(ulb). Grote kans dat de sluiter in jouw exemplaar niet lekker meer werkt of niet nauwkeurig meer is (meestal zijn de lange sluitertijden het grootste probleem). Er zit dan niks anders op dan de sluiter open te maken en schoon te maken. Dit ís te doen (heb het zelf met succes gedaan), maar bereid je voor op een dagje ouderwets priegelwerk. Ik zou er ook niet aan beginnen als je weinig/geen ervaring hebt met werken in zulke micro-mechanica.
Met de timer is volgens mij niets mis heel die camera werkt nog heerlijk soepel, geen haperingen lekker snel en soepel. Ik denk dat ik hier vandaag even een rolletje in knal en er een paar plaatjes mee schiet.Even kijken of ik de ontwikkel spullen van ons mam nog kan vinden kan ik daar ook meteen eens mee gaan proberen.
Met de Praktica kun je in ieder geval schitterende foto's maken. Deze spiegelreflex doet niets onder voor andere spiegelreflexen Natuurlijk is de lichtmeting wat rudimentair, dus je zal zelf wat meer kennis moeten hebben en moeite moeten doen om je platen correct belicht te krijgen. Uiteraard staat of valt de technische kwaliteit van je foto's bij de kwaliteit van het gebruikte objectief. Ik weet dat er voor de M42 mount schitterende objectieven zijn, maar er zijn ook totale baggerlenzen. Als je je hierin wil verdiepen, struin dan eens wat rond op Google en schaf een paar primes (fixed focal length, dus geen zooms) aan. De kwaliteit van de zooms uit die tijd was meestal behoorlijk beroerd, vandaar dat primes meestal een betere keus zijn.
Ik zal eens rond gaan kijken naar wat lensjes nog tips van welk merk ik moet zoeken ?
Ik ben zeer benieuwd!

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online
Pfff mijn praktica is dus totaal vast gelopen ba ba ba ba. net een rolletje er in ge gedaan. Zit de spiegel dus heelmaal vast. Ik kijk of ik zo nog ffe de foto's kan uppen zo niet dan komen ze morgen als ik op school zit.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvdoremalen/pica1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvdoremalen/pica2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvdoremalen/pica3.JPG

voor groter formaat kliken op plaatje :X

[ Voor 50% gewijzigd door Shunt op 06-10-2004 23:37 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Nou ik zou dan het rolletje maar uit de praktika halen en in de Kallo doen, volgens mij is het een KOWA lens en is dat ook Oost duits. In beide zou ik niet investeren. Schiet gewoon een rolletje vol met de Kolla en bekijk het resultaat. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

koraks schreef op 06 oktober 2004 @ 10:14:
[...]

Klopt. De Praktica Super TL is een spiegelreflex van Oost-Duits fabrikaat,
Mijn Super TL1000 (te koop) komt uit West Duitsland / Democratic Republic, staat op de leren tas / camera.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

PcDealer schreef op 09 oktober 2004 @ 20:01:
[...]

Mijn Super TL1000 (te koop) komt uit West Duitsland / Democratic Republic, staat op de leren tas / camera.
West Duitsland was de BRD (Bundesrepublik Deutschland), Oost Duitsland was de DDR (Deutsche Demokratische Republik). Praktica werd gemaakt door Pentacon in Dresden (voormalige DDR) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76385

Ik zat van t weekend op zolder wat oude dozen na te zoeken en tot mijn verbazing heb ik een Praktica super tl en een b200 gevonden.

Bij die tl zaten 2 tal lenzen waarvan 1 nog goed is en de andere niet werkt :(
Die b200 is helemaal niks meer die is helemaal kapot.
Ik heb geen flitser voor die tl maar heb ik dan ook wat aan die sluitertijden etc want dat snap ik niet helemaal.

Btw ik weet niet of die tl nog doet want ik ga van de week ff een fotorolletje halen en dan ff proberen plaatjes te schieten.
Ik zal vanavond ff wat foto's van de lensen online gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Jammer dat die B200 naar de haaien is. Ik vind dat de leukste Praktica-body uit dat tijdperk. Welke lenzen heb je daar liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lensen weet ik zo niet 1tje van sigma en de rest weet ik niet, zal vanavond ff plaatjes hier zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ah, 10 tegen 1 een Sigma 80-200 schuifzoom, f/3.5-4 ;) Leuke lens!

[ Voor 38% gewijzigd door koraks243 op 17-05-2005 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry maar ik ben bang dat ik eerst niks ga ruilen ;)

Hier een paar plaatjes van de lensen.
De middelste lens is kapot, als je daaraan draait om scherp te stellen draai je de lens uitelkaar en in 2 stukken :'(

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pvannuil/lensen/Bovenklein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pvannuil/lensen/Staandklein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pvannuil/lensen/Macroklein.jpg

Allemaal klikbaar ;)

Wat voor lensen zijn het en wat kun je ermee?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 76385 op 17-05-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Nou ben ik wel benieuwd of je gelijk hebt, maar de foto's bieden volgens mij geen uitkomst. De 50 mm en de 135 zijn het probleem niet, maar die zoomlens begint volgens mij bij 75 mm zo te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Het is inderdaad niet de Sigma zoom die ik bedoelde, net een ander type. Helaasch, geen koelkast voor Koraks :P

@PatrickHGV: Die 'defecte' lens is waarschijnlijk gewoon verkeerd in elkaar gezet na een schoonmaak- of reparatiebeurt. Kwestie van uit elkaar schroeven en op de _juiste_ manier weer terugzetten. De vraag is alleen waarom die lens in the first place uit elkaar was gehaald, als dat vanwege een of ander vaag defect was, dan heb je natuurlijk kans dat er nog meer aan de hand is dan alleen het uit elkaar draaien. Maja, nog geen ramp, want mocht je de set willen gaan gebruiken, een 135mm f/2 voor M42, daar is écht makkelijk aan te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet wat er met die lens is gebeurd! Ik zal mijn vader eens vragen :)
Maar is er ook een mogelijkheid voor een flitser op de tl aangezien er niet zo'n standaard voor een flitser op zit?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 76385 op 18-05-2005 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Als er een hotshoe op zit, dan kan er een flitser op. Elke (handmatige) hot-shoe flitser zou moeten werken.

Pagina: 1