Toon posts:

Schijf geeft vrije ruimte verkeerd weer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja bij het lezen van de titel hoor ik jullie denken, daar is weer zo'n sukkel die die FAQ niet ff leest.. naja dat heb ik dus wel gedaan en het heeft niet geholpen :)

Ik heb een Maxtor 200 gb Sata schijf. De werkelijke schijfruimte is 189 gb ipv 200 gb. Als ik via eigenschappen kijk naar de gebruikte schuifruimte geeft ie weer dat er 186 gb gebruikt is, tevens geeft ie weer dat er maar 3,5 gb vrij is.. Ga ik echter naar de Verkenner en selecteer ik daar alle mappen, geeft ie weer dat ik 124 gb in gebruik heb, ik mis dus 60 gb ! Iets teveel van het goeie als u het mij vraagt :)
M'n pc draait op Xp + sp1.. geen norton erop, geen systeemherstel aan, geen verborgen mappen/bestanden. In de Bios staat big lba aan en de schijf wordt gewoon herkent als sata schijf, dat lijkt allemaal te kloppen.

Nou wil wel het geval, dat ik sp 1 pas later heb geinstalleerd, dus nadat ik al data op m'n schijf had staan.. speelt dat een rol? Weet iemand waar het anders aan zou kunnen liggen?

Verwijderd

Mischien dat schijfcontrole of defragmenteren wel wil helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik beidden al een keer laten lopen, maar dat was wel voor ik sp1 had.. Dat zou ik indd nog wel eens kunnen proberen, kan geen kwaad :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je die Spacemonger/Sequoiaview tip uit de door jou gelinkte FAQ eigenlijk wel geprobeerd :?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 oktober 2004 @ 19:46:
Heb je die Spacemonger/Sequoiaview tip uit de door jou gelinkte FAQ eigenlijk wel geprobeerd :?
Dat spacemonger geeft hetzelfde weer.. Totaal van 189,9 en 3,6 gb vrij..

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
200 x 1000 x 1000 x 1000 != 200Gb

wel 186Gb

186x1024x1024x1024 = 1997159793nogwat b

**wist je al..

is je schijf fat32/ntfs/anders gepartitioneerd? kan te maken hebben met verloren ruimte?

[ Voor 39% gewijzigd door nachtnet op 05-10-2004 20:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als NTFS, verder niet onderverdeeld in meerdere partities, gewoon een schijf..

Verwijderd

Probeer anders dit programma eens. Misschien zie je toch wat over het hoofd.
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml
Na installatie met rechts klikken op je HD en kiezen voor treesize.

Ik zie nu dat deze ook onder de utils in FAQ staat. Zie het dan maar als geheugensteun. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 20:17:
Probeer anders dit programma eens. Misschien zie je toch wat over het hoofd.
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml
Na installatie met rechts klikken op je HD en kiezen voor treesize.

Ik zie nu dat deze ook onder de utils in FAQ staat. Zie het dan maar als geheugensteun. ;)
Met dat programma geeft ie aan dat de schijf 127 gb groot is of dat er 127 gb gebruikt is.. ik weet niet precies hoe dat programma werkt.. Ik geeft ie weer dat 100% beschikbaar/gebruikt is.. naja in beidde gevallen (beschikbaar/gebruikt) is 127 gb te weinig.. De werkelijke grootte van de schijf is met dit programma dus ook niet te zien..

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-03 22:26

Silentpuma

To much mind...

Probeer je BIOS eens te updaten? Ik meen me te herinneren dat sommige Western Digital schijven er ook last van hadden... Deze hadden standaart geen 48 bit adressering aan staan waardoor er maar max. 127GB aangestuurd kon worden. Een BIOS update was dacht ik de oplossing, weet het alleen niet zeker meer.. Suc6!

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Mjah door een format en een re-install van XP lijkt het me niet nodig om je bios up te graden.. voor die format werd die schijf wel herkend door xp..

Wat ik me afvroeg..? Als ik sp 1 instaleer.. zou ie dan normaal gesproken gewoon meteen moeten zien dat die schijf groter is? Of moet die schijf dan eerst opnieuw worden geformateerd?

Met schijfbeheer geeft ie iig weer dat de schijf 189 gb groot is en dat alles actief is. Dus je zou zeggen dat ie hem gewoon goed herkend.
Pagina: 1