Toon posts:

[GUI] Dialogbox modal/modeless of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig met een applicatie en ben nu de interface wat beter aan het indelen zodat alles wat gebruikersvriendelijker word (lees: makkelijker te gebruiken).

Moet je voor data entry (gegevens invullen) nu een modal dialog of een modeless dialog gebruiken. Of waar ik later achter kwam helemaal geen dialog gebruiken en alles in 1 applicatie scherm doen.

geintegreert:
Afbeeldingslocatie: http://picserv.lamparty.nl/show/showpic.php?album=146&file=dae4fb7e8b5f1e78ff0239cfce0f824b

modal:
Afbeeldingslocatie: http://picserv.lamparty.nl/show/showpic.php?album=146&file=b3685eb8758697aa95a2daecfde3bf6f

Zelf zou ik zeggen de geintegreerde versie, maar ik zie bij veel applicaties ook de modal/modeless dialog. :/ Wat heeft de voorkeur?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Ik denk dat niets 'moet' en dat het dus een kwestie van voorkeur is. Ik vind zelf het integreren van zo'n dialog box niet echt mooi. Maak dan liever de informatie zelfs editable (zoals bijvoorbeeld in Excel, maar ook in bijvoorbeeld Microsoft Visual Studio, als je die toevallig kent).

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ga jij eens als de bliksem JGoodies Looks installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Alarmnummer op 05-10-2004 20:41 ]

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Meestal gebruik je model dialog boxes. Die 'halten' de rest van je programma, zodat de gebruiker niet meer dialogs kan openen en ingestelde dingen kan 'overschrijven', ofdat dialogs hun zin verliezen in een later tijdstip.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07
Het hangt ervan af welke data dat is.
Is het data die nodig is voor de verdere verwerking van de gegevens, van het proces, en moet de gebruiker die eerst ingeven alvorens er verder kan gedaan worden -> modal.
Anders, modeless.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 05 oktober 2004 @ 20:41:
Ga jij eens als de bliksem JGoodies Looks installeren.
Die kende ik al ;) Kijk maar eens ik gebruik ook jgoodies form layout. jgoodies looks heb ik nog niet geactiveerd omdat ik eerst de basis wilde leggen, daarna mag jgoodies zijn werk doen. Dat is inderdaad wel nodig :P

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 05 oktober 2004 @ 22:43:
Het hangt ervan af welke data dat is.
Is het data die nodig is voor de verdere verwerking van de gegevens, van het proces, en moet de gebruiker die eerst ingeven alvorens er verder kan gedaan worden -> modal.
Anders, modeless.
Dank je, dat is handig om te weten. B) Geldt deze regel ook voor het veranderen van gegevens? Ik wil bijvoorbeeld een recip veranderen, die bestaat uit een naam en een site en html code. Recip staat overigens los van verdere verwerkingen.

Verwijderd

Topicstarter
Soultaker schreef op 05 oktober 2004 @ 19:28:
Ik denk dat niets 'moet' en dat het dus een kwestie van voorkeur is. Ik vind zelf het integreren van zo'n dialog box niet echt mooi. Maak dan liever de informatie zelfs editable (zoals bijvoorbeeld in Excel, maar ook in bijvoorbeeld Microsoft Visual Studio, als je die toevallig kent).
Dat is ook een goed idee, je bedoelt vermoed ik een soort "properties" grid/tabel waar dan allerlei velden in staan en als je op 1 veld clickt kun je hem meteen veranderen. Een probleem hierbij is wel dat ik soms relaties moet veranderen, bijvoorbeeld een categorie heeft een 0 of meer relaties met recip. Dat doe ik nu nog met een dialog box met 2 lijstjes en 2 buttons er tussen, je kent het waarschijnlijk wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 23:33 ]

• Delphi32
  • Laatst online: 20-05 22:26

Delphi32

Heading for the gates of Eden

offtopic:
Volgens mij bedoel je Recipe in plaats van Recip. Het eerste is het engelse woord voor recept, het tweede een afkorting van o.a. Reciprocal, 'wederkerig' :)

Ik wilde écht ook nog on topic reageren, maar op dit tijdstip krijg ik mn formuleringen niet helder meer ingeklopt..

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 23:26:
[...]
Die kende ik al ;) Kijk maar eens ik gebruik ook jgoodies form layout. jgoodies looks heb ik nog niet geactiveerd omdat ik eerst de basis wilde leggen, daarna mag jgoodies zijn werk doen. Dat is inderdaad wel nodig :P
Je moet dan ook ff rollover buttons toevoegen (buttons waarvan de border verschijnt als je er met je muis over heen gaat).

Op de site van JGoodies staat een erg mooi voorbeeld wat een klein beetje stylen kan doen met een applicatie (zonder dat er iets met de code is gedaan)

metamorphosis

Ik neem aan dat je deze ook al hebt gezien, maar ook de rest van de java gui bakkers kunnen er een voorbeeld aan nemen.

[edit]
Je kunt tegen een JToolBar ook zeggen dat hij rollover buttons moet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Alarmnummer op 06-10-2004 08:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bump deze thread even naar boven, want ik heb net een gesprek gehad met een iemand die zegt een "usability expert" (schrijf je dat zo?) te zijn. Om een lang verhaal kort te maken, hij zegt "dialog boxen zijn evil, ze moeten alleen gebruik worden voor niet veel gebruikte features. Dialog boxen onderbreken de interactie die een gebruiker heeft met het programma".

Deze mening staat lijnrecht tegen wat ik hier lees. Wat is nu de waarheid? 8)7

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Hij heeft tot op zekere hoogte gelijk. Indien het met een propertygrid valt op te lossen verdient dat de voorkeur, maar sommige dingen (relaties vernaggelen is een goed voorbeeld) wil je bewust een externe dialoog met expliciete confirmatie voor aanroepen. Dit wordt in propertygrids overigens vaak gedaan door een ellipsis-button in het editveld te plaatsen die vervolgens een modal dialog opgooid.

Dus ja, hij heeft gelijk dat je zoveel mogelijk binnen het bestaande window moet doen, maar dat dialogs evil zijn is onzin: je moet ze gewoon gebruiken waar dat nodig is of waar de alternatieven de hoofd-GUI zouden vernaggelen :)

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de reactie! Ik heb weer wat tijd gevonden en heb de dialogs allemaal geintegreerd. Ik heb nu wel een minimum resolutie van 1024x768, maar dat is in dit geval geen probleem.

Ook heb ik de GUI eens onder handen genomen, met jgoodies spul en wat borders op null zetten kom je een aardig eindje:

Afbeeldingslocatie: http://img36.exs.cx/img36/1196/2055.gif
http://img36.exs.cx/my.php?loc=img36&image=2055.gif

Hoe vinden jullie hem geworden? Tips zijn natuurlijk welkom!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Dat ziet er 100 keer zo goed uit.

opmerkingen:
Jij gebruikt geneste JSplitpane, maar je haalt de borders niet weg. Daarom krijg je soms van die erg lelijke diepe borders. JGoodies heeft ergens een of andere methode waarmee die borders worden weggehaald. Als je het niet kunt vinden kan ik het hier wel ff posten.

hij gebruikt hier ook geneste JSplitpanes.
Afbeeldingslocatie: http://www.jgoodies.com/freeware/skeleton-pro/images/skeleton-pro.png

En je zou eventueel ook een window om zo`n splitpane element kunnen zetten (zie plaatje). Geeft het een professioneler uiterlijk.

Check trouwens eclipse voor icoontjes.. Heb je een grote set consistente icoontjes.

[ Voor 26% gewijzigd door Alarmnummer op 13-10-2004 17:00 ]

• curry684

curry684

Ziet er heel netjes uit :) Enige klacht die ik zo snel heb is dat de 'recip'-buttons niet visueel gerelateerd zijn aan de recip-lijst, omdat ze in de 'verkeerde' toolbar staan. Ik zou de 2 panels compleet scheiden met een splitter, en dan dus een eigen toolbar met add/modify/delete voor de categoryhelft en hetzelfde voor de recips :)

en charmant icon voor recips btw 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Dank je ;)

Ik had het jsplitpane probleem ook gezien, en ik had setborder op null gezet, maar dat werkte steeds maar half (maw de buitenste border verdween, niet van de divider zelf). Nadat ik je screenshot zag ging ik op zoek en het blijkt dat de divider en jsplitpane niet dezelfde border delen, maar allebei een andere hebben. Een subclass van jsplitpane en toen werkte het. Wat later zag ik dat in de looks van jgoodies ook een jsplitpane zonder border was verstopt (<- staat niet in de api docs), dus die gebruik ik nu maar.

De panels in een windowtje vond ik op het eerste gezicht ook wel "cool", maar het heeft wel iets druks, ik weet het nog niet, daar zal ik nog eens goed over nadenken.

Goed opgemerkt curry648, had ik zelf nog niet gezien. Maar als ik de toolbar op deel, dan krijg ik een probleem met de toolbar voor het category gedeelte, het category gedeelte is meestal nooit erg groot. maw de toolbar voor het category gedeelte is meestal groter dan het category gedeelte, dan valt de delete category button buiten de boot. Dat is wel jammer. Ik zal eens kijken of daar alternatieven voor de verzinnen zijn.

Geloof het of niet, maar de recip icon is zeer toepasselijk :D en haalt het waarschijnlijk de final versie (recip betekent overigens geen recept, maar dat hadden jullie vast wel door) O-)

[edit] ik ben toch maar eclipse aan het downloaden, voor de icoontjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 19:08 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 19:01:
Dank je ;)

Ik had het jsplitpane probleem ook gezien, en ik had setborder op null gezet, maar dat werkte steeds maar half (maw de buitenste border verdween, niet van de divider zelf).
Ik weet het. Ik heb er zelf ook een tijd mee lopen fucken, dus vandaar.
De panels in een windowtje vond ik op het eerste gezicht ook wel "cool", maar het heeft wel iets druks, ik weet het nog niet, daar zal ik nog eens goed over nadenken.
Het ligt eraan wat voor applicatie je schrijft en voor wie die is. Sommige tools vind ik het helemaal niet erg (zoals bv een IDE) als daar veel op staat. Maar andere applicaties moeten gewoon rustig zijn en wijs grijsranden om stukken heen (met uitleg + perfecte locatie voor helpknop) wil wel eens helpen.
Ik ben toch maar eclipse aan het downloaden, voor de icoontjes.
Eindelijk eens iets goeds aan Eclipse... de icoontjes :D

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 19:01:
Goed opgemerkt curry648, had ik zelf nog niet gezien. Maar als ik de toolbar op deel, dan krijg ik een probleem met de toolbar voor het category gedeelte, het category gedeelte is meestal nooit erg groot. maw de toolbar voor het category gedeelte is meestal groter dan het category gedeelte, dan valt de delete category button buiten de boot. Dat is wel jammer. Ik zal eens kijken of daar alternatieven voor de verzinnen zijn.
De meeste toolbars bieden faciliteiten tot 'autosizing', oftewel dat je in principe alleen icons voor de buttons hebt en het ding automatisch afhankelijk van de beschikbare real estate teksten eraan toevoegt (dus alleen bij 'Add' als ie alleen daar ruimte voor heeft). Verder doet de tooltip ook wonderen, die tekst wordt iha als nutteloos ervaren ;)

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 16:00
schopje
even een klein schopje. Nav een ander topic van mij wat eigenlijk wel dicht kan, ben ik ook met Forms bezig. Ik gebruik een FormFactory alleen krijg ik het gewoon niet aan de praat :?

Als ik het volgende heb
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    JTextField idField = new JTextField();
    FormLayout layout = new FormLayout("right:max(50dlu;p), 4dlu, 75dlu, 7dlu, right:p, 4dlu, 75dlu",
                                       "p, 2dlu, p, 3dlu, p, 3dlu, p, 7dlu, " +
                                       "p, 2dlu, p, 3dlu, p, 3dlu, p");

DefaultFormBuilder builder = new DefaultFormBuilder(layout);
    builder.setDefaultDialogBorder();
    builder.append("Segment");
    builder.append("Identifier", idField);
    builder.nextLine();

overigens is dit een FormLayout terwijl ik eigenlijk een FormFactory wil gebruiken. Tenzij jullie wat anders zeggen ;)

Wat moet ik hier dan mee doen? Moet ik in mijn applicatie een JPanel hebben als 'hoofdscherm' waar ik telkens alles naartoe gooi of..?
Het is ook de bedoeling dat andere lui (iets van 4 groepen a 6 studenten) een module maken met alle benodigde schermen.
Hoe ik nu verder moet is niet echt duidelijk, het docje van jgoodies maakt het ook niet helemaal duidelijk.

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 13:17
Beetje off-topic,

Ik ben ook bezig om een java applicatie in elkaar te zeten.

Hoe verhoudt JGoodies zich tegenover SWT? Ik ben nu redelijk bekend in SWT en de manier van werken bevalt me wel. Ook is de performance merkbaar beter dan Swing (kijk maar naar azureus).

Wat opzich een probleem is van SWT, is de platform onafhankelijkheid. Hoewel de API crossplatform is, heeft elke custom widget toch een platform afhankelijke library nodig (win dll, motif en apple gebeuren..)

Heeft JGoodies hier ook last van?

In de applicatie die wij gaan bouwen, gaan we model dialogs gebruiken voor de wizards, en property panes voor snelle toegang. JFace wizards bieden veel makkelijke tools om mooie wizards te maken die er ook nog een consistent en slick uit zien. Heeft JGoogles ook dit soort functionaliteit?

[ Voor 23% gewijzigd door PhoneTech op 19-10-2004 23:08 ]

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 13:17
Hmm...Ik begin steeds meer naar Swing te neigen. Ik lees veel tegenstrijdige stukken over SWT en Swing.

Het product zelf gaat uitgerold worden in test fasciliteiten in de half geleider industrie met veel verschillende systemen en operating systems, dus het moet zeker zijn dat het ook overal goed draait.

Alarmnummer: Wat zijn jouw persoonlijke bevindingen tussen SWT en Swing (JGoodies included)

Misschien een idee om dit topic af te splitsen?

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 13 oktober 2004 @ 22:50:
[...]

De meeste toolbars bieden faciliteiten tot 'autosizing', oftewel dat je in principe alleen icons voor de buttons hebt en het ding automatisch afhankelijk van de beschikbare real estate teksten eraan toevoegt (dus alleen bij 'Add' als ie alleen daar ruimte voor heeft).
Dat word dan JToolbar extenden, en dat op m'n vrije dag :P
Verder doet de tooltip ook wonderen, die tekst wordt iha als nutteloos ervaren ;)
Als men eenmaal aan het programma gebruikt is dat zo, maar als men het net begint te gebruiken lijkt me de tekst wel handig. Ik zal eens een options dialog maken dan kan de gebruiker als hij de tekst irritant begint te vinden uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Over SWT vs Swing: ik heb nooit SWT gebruikt omdat m'n doelgroep hoofdzakelijk windows gebruikers zijn. Waarom ik dan swing gebruik ipv VB of Delphi is het feit dat Java zeer geavanceerde api's en uitbreidingen kent. Zo gebruik ik met veel plezier een OR framework (bijna geen SQL meer) en een template scripting engine in m'n swing applicatie. Het grote voordeel van Swing tov SWT is dat Swing al 8(?) jaar bestaat en dat als je een probleem hebt (of als je niet weet hoe je iets moet aanpakken) je altijd toegang hebt tot een enorme resource aan documentatie/vragen/antwoorden. Een nadeel van Swing is wel dat het GROOT en moeilijk is, kijk maar eens naar JTree met z'n TreePath's, daar heb ik me toch lang op gezeten.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

PhoneTech schreef op 20 oktober 2004 @ 12:38:
Hmm...Ik begin steeds meer naar Swing te neigen. Ik lees veel tegenstrijdige stukken over SWT en Swing.

Het product zelf gaat uitgerold worden in test fasciliteiten in de half geleider industrie met veel verschillende systemen en operating systems, dus het moet zeker zijn dat het ook overal goed draait.

Alarmnummer: Wat zijn jouw persoonlijke bevindingen tussen SWT en Swing (JGoodies included)
Swing programmeert heel fijn.. het is soms even uitzoeken hoe je alles er mooi uit kan laten zien. Maar met JGoodies kom je al een heel eind. Als je speciale windows componenten zoekt, bv een filebrowser of een goeie html-displayer dan kan je wel in de problemen komen.

Met SWT heb ik verder geen ervaring (afgezien van het feit dat ik wel eens met Eclipse loop te pielen). Het ziet er verder wel erg gelikt uit.
Misschien een idee om dit topic af te splitsen?
Volgens mij zijn er al een aantal SWT vs Swing topics geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 20-10-2004 14:27 ]

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 06:44
Mmm, ik heb een klein probleem. Ik probeer deze layout te verwezenlijken als die linkse lijst (met die flasher :+ vanboven.) Dit doe ik door een Custom listcellrenderer aan een Jlist mee te geven afgeleid van een JLabel. Maar welke combinaties van setVerticalAlignment and setVerticalTextAlignment ik ook probeer, het lukt me niet om het icoon boven de tekst te krijgen. Mag ik vragen hoe jij dit gedaan hebt?

Op een gewoon jlabel lukt me dit zonder problemen.

Of gebruik je de JButtonBar van de volgende website

offtopic:
Het google-ed trouwens pak simpeler als je weet dat die krengen button bars noemen |:(

[ Voor 15% gewijzigd door -Klimaks- op 25-10-2004 10:28 ]

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

Pagina: 1