Op LAN bestanden uitwisselen met Bittorrent

Pagina: 1
Acties:

• squeez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:57
Ik had laats met een paar vrienden een kleine LAN-party. We hadden allemaal veel mooie bestanden en die moesten toen ook zeker gekopieerd worden. Ik had samen met een andere jongen een verschrikkelijk grote lading dingen die anderen ook graag wouden hebben. Iedereen blij van ons aan het leechen. Gevolg was alleen dat het versturen erg langzaam ging en dat hij zijn computer nauwelijks kon gebruiken (ik ben dankzij raid gespaard gebleven), omdat z’n harde schijf alsmaar bezig was met bestanden naar ons versturen.
Ik had al snel een mooie oplossing bedacht: We zetten een klein bittorrent netwerk op. Als meerdere mensen bestanden willen hebben delen ze het meteen weer. Leechen moet dus razendsnel gaan en niemand heeft meer last van veel harde schijf activiteit. Wij dus enthousiast een tracker opzetten op de server en bij iedereen een bittorrent client installeren.
Maar helaas, de snelheden vielen tegen. We hebben niet vaak een snelheid boven de 3MB per seconde gehad, terwijl gewoon leechen soms met 10MB per seconde kan. Hoe kan dat nou weer? :?
Ik heb zelf al bedacht dat stukken van 512KB niet echt ideaal zijn voor zulke snelheid. De client wou wel eens vastlopen. Het lijkt me dus een slim idee om de stukken voortaan 2MB groot te maken. Maar dat verklaart volgens mij nog steeds de lage snelheden niet? Heeft iemand een idee? Een bittorrent netwerkje lijkt me namelijk nog steeds ideaal voor volgende LAN-party’s!

Verwijderd

Bittorrent zet extra info bij de data die het verstuurd en zal dus niet zo snel gaan als via samba versturen.

Met Netlimiter kun de max snelheid per programma instellen. Hiermee kan je dus ook de snelheid beperken. Je kunt dan echter nog niet een bestand delen terwijl je hem aan het downloaden bent.

Verwijderd

Op lanparty's lijkt mij een goeie DC++ HUB eigenlijk efficiënter, als het p2p moet.

Verwijderd

Dc++ zou sneller gaan, maar dan heb je Netlimiter nog nodig om te zorgen dat het niet te snel gaat, dat gaat niet met DC, wel met bittorrent.

• squeez
Het gaat er niet om dat de uploadsnelheid gelimiteerd moet worden. We willen die bestanden gewoon zo snel mogelijk uitgewisseld hebben.

DC++ is idd een veel gebruikte oplossing, maar het bied geen voordeel boven gewoone bestandsuitwisseling van Windows. Dat gaat immers (als beide computers niets staan te doen) al met een snelheid van 10MB per seconde. Heel veel sneller kan het netwerk ook niet.

Die extra info die bittorrent verstuurt veroorzaakt dat snelheidsverschil volgens mij ook niet. Ik heb de snelheden gemeten met DU Meter, dus dat is inclusief alle extra data. En aan de CPU of HD lag 't 'm nou ook niet.

(edit: taalfoutjes)

[ Voor 4% gewijzigd door squeez op 05-10-2004 18:05 ]

Verwijderd

De manier waarop bittorrent werkt is gewoon niet snel het is traag. Daar is het niet op gemaakt, het is gemaakt op het delen van bestanden voordat je klaar bent met downloaden. Het is erg lastig om op die manier een hoge snelheid te halen. Dus moet je kiezen tussen snel downloaden en bittorrent. Allebij kan niet. Helaas.

• squeez
Dat is echt extreem jammer, want het zou een ideale oplossing zijn. En het is technisch ook niet onmogelijk. Maak gewoon blokken van 10MB en verstuur die per keer. Wanneer je iets leecht haal je ’t van meerdere pc’s tegelijk, dus niemand die echt last heeft.

Misschien een idee om daar een speciaal programma voor te ontwikkelen? Ik heb daar zelf helaas niet genoeg kennis voor en ach, wie zit daar nou op te wachten dan…

Onder het motto ‘doe even moeilijk zeg’:
Wat als ik nou 2 bittorrent clients installeer en ze allebei op andere poorten zet (en natuurlijk een ander bestand laat leechen)? Zou hij dan ook twee keer zou snel moeten gaan?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mocht je het willen proberen, dan kun je hier lezen hoe je een Bittorrent Tracker op Windows NT/2k/XP kunt opzetten.. :)

• squeez
Osiris schreef op 06 oktober 2004 @ 14:17:
Mocht je het willen proberen, dan kun je hier lezen hoe je een Bittorrent Tracker op Windows NT/2k/XP kunt opzetten.. :)
Dat stadium waren we al lang voorbij hoor ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
:X My bad..

Waarom vind je DC++ geen optie eigenlijk? Het is immers toch P2P, dus dan is het níet hetzelfde als Windows-transfer?

Mocht je trouwens echt geen echte oplossing vinden en van P2P afstapt, dan zou ik je FTP aanraden boven de standaard Windows meuk :) Kan tenminste resumen etc, wel zo handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 06-10-2004 14:28 ]

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 12:44

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

als je dc++ gebruikt kun je de downloads ook pauzeren

wel handig als je ff wil gamen als je dan later dc++ weer aanzet dan gaat het gewoon weer verder..

Bedankt alvast

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Waarom BT? Neem gewoon een FTP server en limiteer de snelheid en het aantal gebruikers.
DC kan opzich ook wel maar is niet zo snel als FTP, al heeft het wel weer compressie en zoek opties.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ik snap het probleem niet, als je gewoon via je LAN gaat kopiëren kun je inderdaad niet veel doen als er heftig heen-en-weer gekopiëerd wordt. Maar het is wel het snelste... Wat wij doen als we een LAN-party hebben dan spelen we veel spellen en tussendoor houden we gewoon pauzes om data te kopiëren. Da's toch de meest efficiënte manier volgens mij.

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
ik zou voor ftp of DC++ gaan, en dan de speed (afhankelijk van wat je doet) cappen op een aantal mb/s. stel:
je wil gamen, zet je je max upload speed op 2 mb/s, kan je lekker gamen :)
je wil slapen, zet je max upload speed op 0, kan de rest lekker leechen
je wil zelf leechen,.... .blabla :)

• squeez
Ok, ik hoor het alweer. DC++ is de boodschap :P . Misschien niet zo efficiënt als bt, maar wel hoge snelheden. Dan doen we dat de volgende keer. Maar bittorrent was toch ook een leuk idee van mij? :*)

@ WuSSiE: Ik slaap niet op lan’s hoor. Tenminste, niet zulke korte. Caffeine houd me wakker. ;)
Pagina: 1