[P4] 2.8GHz Northwood Overclock (probleem) ?

Pagina: 1
Acties:

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
Ik ben al een tijdje bezig met het overclocken van mijn pc. Nou stuit ik op een probleem. Allereerst even me

Specs

2.8 P4, northwood (800FSB)
TwinMos 2x256 DDR (Dualchannel) PC3200
80GB + 40 GB Extern.
Abit IC7
Radeon 9700 NP @ PRO (295/315)
Netwerkaartje
Sb Live 5.1
Voeding 400W (merk :?, ergens te checken?)

Probleem

Als ik mijn FSB verhoog van 200 naar 230 (3220 MHz) gaat alles goed. Mijn instellingen zijn dan:

Divider van 5:4, Vcore 1.6, DDRvcore 2.6, AGP 1,55 Core.

Als ik nu mijn FSB verhoog naar 243 (3402MHz). Dan kan ik als ik voor het eerst, na een nacht de pc te laten staan, mijn pc hier mee booten met de volgende instellingen: Divider van 5:4, Vcore 1,65 DDRvcore 2.6, AGP 1.6

Als ik dan een game start dan kan ik 10 minuten spelen maar daarna loopt mijn PC vast. Als ik dan boot dan mijn pc gewon niet meer tot windows, ook al verhoog ik mijn Vcore tot 1,7 en DDRvcore tot 2,8 en AGP tot 1,65.
Ik heb het zelfde probleem ook als ik gewoon mijn pc reboot.

Wat heb ik geprobeerd

Ik heb geprobeerd videokaart om te wisselen met een GF2 TI (zonder voedingsdraad). Hij werkte iets langer dan normaal, ik heb geboot met een divider van 5:4 (2x256MB), Vcore 1,65, DDRvcore 1.8, AGP Vcore 1,65. Daarna heb ik geboot met een Vcore van 1.52 en een FSB van 230, DDRvcore van 2.7 en AGP Vcore 1,6. Hij werkte dan gewoon in windows maar zodra er zware games gespeeld werden liep die vast.
Ik heb het geheugen omgewisseld voor een samsung. Toen ik boote met een divider van 3:2 en een FSB van 243, Vcore 1,7, DDRvcore 2,8, AGP Vcore 1,65. Starte hij helemaal niet meer op.

Tempratuur

Mijn tempratuur is niet erg hoog. Op een FSB van 230 met een Vcore van 1.6 is de tempratuur:

Systeem tempratuur : Idle : 30 Stressed : 35
Mobo tempratuur: Idle : 32 Stressed : 39
Proc. tempratuur: Idle : 37 Stressed: 53

Bij een FSB van 243 zou hij niet veel hoger moeten zijn en een Vcore van 1,65

Oplossing :?

Dat is dus de vraag...
Kan mijn processor nou gewoon niet hoger, hoewel hij wel goed kan booten maar geen zware games voor lange tijd kan spelen. Is het mijn voeding die te zwak is, noname. Of is het geheugen niet goed genoeg (zitten overigens geen fouten in)

Het lijkt er ook op alsof het verhogen DDRvcore en AGPvcore niet lijken te helpen.
Wat ik nog kan proberen is bij een vriend een sterkere voeding proberen en geheugen met PC3500. Dit kan op het moment nog niet.

Zou een Vmod van mijn moederbord helpen ?

/edit

Ps. Search levert niet veel op, meestal oudere topics met een systeem dat niet meer echt van toepassing is tegenwoordig. In het northwood topic krijg ik niet veel antwoord, is een beetje dood :X

Abit EQ geeft ook aan dat maximum Vcore Maximum 1,78 is wat veilig is. Maar ik heb gelezen dat het niet verstandig is om met Stock cooling hoger dan 1.7 VOLT te gaan (DOA). Dit durf ik ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-10-2004 17:46 ]

Verwijderd

ik zou inderdaad je voeding ff omwisselen :)
je proc zou t gewoon aan moeten kunnen,
je geheugen lijkt me raar...

dus ik zou t inderdaad bij de voeding zoeken

• STIMPPYYY
Dat zou goed kunnen, want volgens mij moet mijn processor makkelijk hoger kunnen. Ik ben nu topics/reviews aan het lezen over wat een goede voeding is...

Tot nu toe heb ik gevonden :

Tagan TG480-U01 480W PSU

AOpen AO400-12ATPB, 400W

Er zijn nog een aantal merken die wel goed zijn (te zien in welke voeding topic) maar deze voedingen moeten dit systeem toch kunnen trekken met een overclock van 243 FSB op dit systeem?

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op 05 oktober 2004 @ 17:28:
Maar ik heb gelezen dat het niet verstandig is om met Stock cooling hoger dan 1.7 VOLT te gaan (DOA). Dit durf ik ook niet.
Koop een andere cooler en schakel je voltage hoger...
overigens is het geen garantie dat ie dan wel harder loop of dat je cpu heel blijft... overclocken is op eigen risico..

overigens betekend DOA Dead On Arrival dus niet overleden cpu ofzo ;)

• STIMPPYYY
Ik heb eens een keer op 1,725 volt geboet, deed hij gewoon goed.

Maar hij kwam dus niet verder dan Windows boot screen erna met een DDRvcore van 2.8 en AGPvcore van 1,65.

Ik heb zo het vermoeden dat het aan mijn voeding ligt. Want ik kan als ik de pc voor de 1e keer opstart wel gewoon 243 FSB goed in windows werken, maar een reboot of het spelen van een game start hij gewoon niet meer door.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Als je een voeding neemt, kijk dan eens naar het merk tagan.
Heb hier de 480 watt voeding ultra stil, en ook nog goed ook :D .
In reviews komt hij er erg goed uit, zelfs van een 80 watt pelt geeft ie geen krimp.

Verwijderd

ik heb zelf een antec 480 truepower, antec is ook een erg goed merk en ik heb niks op de voeding aan te merken :)

• STIMPPYYY
Thnx voor de reactie's, ik heb toch maar besloten om een Tangan 480W te kopen. Maar nu even terug komen op mijn probleem... Als het niet aan mijn voeding zou liggen, zou het zonde zijn van mijn geld. Ik kom er net ook achter dat die vriend van me een Q-tec voeding heeft en dat dus niet de oplossing is om testen :z

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op 05 oktober 2004 @ 19:35:
Thnx voor de reactie's, ik heb toch maar besloten om een Tangan 480W te kopen. Maar nu even terug komen op mijn probleem... Als het niet aan mijn voeding zou liggen, zou het zonde zijn van mijn geld. Ik kom er net ook achter dat die vriend van me een Q-tec voeding heeft en dat dus niet de oplossing is om testen :z
dan zou ik t eerst ff testen met een goeie voeding van iemand :D

• STIMPPYYY
8)7 Ja dat is wel erg logisch. Maar het probleem is dat ik niemand ken met een behoorlijke voeding :?

Dus ik dacht dat jullie misschien wel zouden weten of het nou echt aan mijn voeding lach, of dat ik nou echt de limit van mijn CPU heb bereikt.

[ Voor 42% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-10-2004 20:13 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
snap niet dat niemand vraagt naar de voltage lijnen..dus vertel Stimpy..hoe zien jou lijnen eruit? Idle en stressed zou mooi zijn!

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• STIMPPYYY
volt lijnen IDLE (uit bios gemeten) op een fsb van 230 met CPUvcore 1.6,DDR 2.65(standaard), AGP 1,55(standaard) :

CPU Core voltage : Schommeling 1,58 en 1.6
DDR voltage: Schommeling 2,64 en 2,65
DDR VTT Voltage: Schommeling 1,32 en 1,34
AGP Voltage: Schommeling 1,55 en 1,53
ATX+3,3V: Schommeling 3,31 en 3,32 en 3,33 en 3,34
ATX+5V: Schommeling 4,97 en 4,99
ATX+12V: Schommeling 11,91 n 11,97

Trouwens ik draai nu op CPUvcore 1,52 en nou boot windows wel gewoon goed en kan ik hier in werken. Zodra zwaardere applicatie er aan te pas komen krijg ik een reboot (dus proc trekt 1,52 @ 230 FSB wel)

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-01 10:59
Ik heb zelf een 2.8 die al een jaar lang op een fsb van 250 draait zonder ook maar een aanpassing, je moet natuurlijk wel een goeie voeding en koeling hebben maar moet zonder enige aanpassing kunnen.

Ik heb alleen me geheugen ingesteld, voor de rest staat alles op BIOS default, van me P4C800 Deluxe. Succes ermee.

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Je kan ook gewoon een brakke cpu hebben, ik had hiervoor ook een northwood 2.8 en die ging ook niet verder dan 3.4, nu heb ik al weer een tijdje een prescot maar die komt toch wel een stuk hoger, ik heb al geboot op 3.8 op airkoeling en met zelfde koeler en voeding, ik had wel eerst een nieuwe voeding gekocht maar dat werkte helemaal niks, dus toen besloot ik maar gelijk een prescot te gaan halen, met 3.8 kwam ik in windows maar zwaare dingen doen sloeg die vast, maar met de prescot heb ik ook wel opgelet of ik een goeie stepping had :) maar je hebt mazzel of niet..

Blaad

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:49

Bob Popcorn

Plop!

Niet hoger gaan dan 1,7 volt vcore, dit in verband met SNDS (Sudden Northwood Death Syndrom) :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• STIMPPYYY
Ik heb een SL6WJ (costa rica :? ) deze zouden toch redelijk ver moeten komen :'(

Verwijderd

Bob Popcorn schreef op 06 oktober 2004 @ 09:16:
Niet hoger gaan dan 1,7 volt vcore, dit in verband met SNDS (Sudden Northwood Death Syndrom) :)
dit geld volgens wat ik hoor niet echt meer voor de nieuwere northwoods :)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:49

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 10:53:
[...]

dit geld volgens wat ik hoor niet echt meer voor de nieuwere northwoods :)
zolang ik daar niet blind op kan vertrouwen zou ik het niet doen ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• STIMPPYYY
Zoals ik al zei, op 1,7250V was er geen sprake van SDN. Dit kan natuurlijk wel als je hem hier een tijdje op laat staan :?

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:43
STIMPPYYY schreef op 06 oktober 2004 @ 19:55:
Zoals ik al zei, op 1,7250V was er geen sprake van SDN. Dit kan natuurlijk wel als je hem hier een tijdje op laat staan :?
SNDS.. S van Sudden dus plotseling. Dat hoeft dus niet (en is volgens mij bijna nooit) meteen bij het booten. Meestal pas na een paar maanden volgens mij..

Ik heb een Northwood 3.0 en die kan met een div van 5:4 en een vcore van 6/6,5 wel de 250 halen maar dan begin hij ook moeilijk te doen als hij het hardere werk aan moet. En dat zelfs met een waterkoeling.

Verder raad ik je zeker aan eens een betere voeding te proberen zoals hierboven beschreven. Ik had voorheen en 300W No-name en nu heb ik een 480W Antec Truepower en het scheelt wel degelijk in prestaties...

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• STIMPPYYY
Jah ga ik ook zeker doen, ook handig voor toekomstige PC'S.

Maar weet iemand misschien hoe ik kan zien wat voor een voeding het is... merk ?
Of is het zoals de naam al zegt, noname. Er staat namelijk nix op de zijkant
behalve dan dat hij een ATX ondersteunt en P4(Staan ook verschillende waarde's bij)

• STIMPPYYY
Ey mensen, ik weet eindelijk wat voor een voeding het is.

een CPV (SUPERFLOWER) SF-400TE. Er is niet veel te vinden op google over dat ding maar ik heb wel dit gevonden.

http://www.elma.it/Pws/sfte.htm

Op de site van superflower zelf, staat er ook niks over.

Hier nog een topic, tis een beetje belgie's geblaat.

code:
1
http://www.google.nl/search?q=cache:cg7-lYMUEl0J:forum.overclocking.be/showthread.php%3Ft%3D12954%26goto%3Dnextnewest+sf-400te&hl=nl

/edit.

Ik heb maar een Tagan 480W besteld bij yorcom, hopen dat hij vandaag nog binnenkomt :+

[ Voor 14% gewijzigd door STIMPPYYY op 12-10-2004 13:10 ]

Pagina: 1