Toon posts:

ongelofelijk? -> kaart verwoest beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo langzaam aan word ik een beetje hopeloos maar misschien dat ik dan toch niet de enige ben. Alles in een nutshell: ik heb sterk het vermoeden dat mijn grafische kaart een outputniveau veroorzaakt dat beeldschermen naar de knoppen helpt. De historie: wat ouder pc (2000), compaq presario , met een nvidia geforce2 mx64 (100/200) Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd en met Powerstrip nagezien of alles juist geinstalleerd is. Alles in orde.
Wat is er tot nu toe 3 keer gebeurd? Stabiel beeld vertoont in eerste instantie even een kleine instabiliteit (alsof het beweegt van links naar rechts), een keer of 4 per uur. Enkele weken verder wordt dat vaker totdat het beeld echt serieus zwalkt en dan weer gewoon stabiel wordt.
Je zult het niet geloven, maar ik ben inmiddels 3 monitors verder. Eerste terug naar fabrikant, niet veel aandacht aan geschonken, wegens toch maar goedkoop model. Tweede, zelfde merk maar groter, zelfde euvel. Vond het al erg verdacht. 3de kunnen vinden, nieuwe niet al te dure, Samsung 19 inch, is inmiddels terug naar de winkel omdat die alleen nog maar een hele intense verticale streep vertoonde na het 6 maanden uitgehouden te hebben. Zit nu op een simpele vervang monitor van Dell en verdomd, het begint daar ook.
Wie heeft er hier verstand van kaarten op het output niveau? Moet ik gewoon een nieuwe kaart halen? Of moet ik het op het moederbord zoeken? Zou heel erg geholpen zijn met een antwoord, want een nieuwe pc zit nu niet direct in mijn budget.

Verwijderd

Ik denk niet dat het aan het moederbord ligt. Het zou de netspanning kunnen zijn die op de monitor staat. Misschien even op geaard stop contact proberen, en anders zou ik toch gaan kijken naar een andere videokaart want dit hoort niet.

Verwijderd

Probeer eens met een andere vga?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 17:16:
Zo langzaam aan word ik een beetje hopeloos maar misschien dat ik dan toch niet de enige ben. Alles in een nutshell: ik heb sterk het vermoeden dat mijn grafische kaart een outputniveau veroorzaakt dat beeldschermen naar de knoppen helpt. De historie: wat ouder pc (2000), compaq presario , met een nvidia geforce2 mx64 (100/200) Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd en met Powerstrip nagezien of alles juist geinstalleerd is. Alles in orde.
Wat is er tot nu toe 3 keer gebeurd? Stabiel beeld vertoont in eerste instantie even een kleine instabiliteit (alsof het beweegt van links naar rechts), een keer of 4 per uur. Enkele weken verder wordt dat vaker totdat het beeld echt serieus zwalkt en dan weer gewoon stabiel wordt.
Je zult het niet geloven, maar ik ben inmiddels 3 monitors verder. Eerste terug naar fabrikant, niet veel aandacht aan geschonken, wegens toch maar goedkoop model. Tweede, zelfde merk maar groter, zelfde euvel. Vond het al erg verdacht. 3de kunnen vinden, nieuwe niet al te dure, Samsung 19 inch, is inmiddels terug naar de winkel omdat die alleen nog maar een hele intense verticale streep vertoonde na het 6 maanden uitgehouden te hebben. Zit nu op een simpele vervang monitor van Dell en verdomd, het begint daar ook.
Wie heeft er hier verstand van kaarten op het output niveau? Moet ik gewoon een nieuwe kaart halen? Of moet ik het op het moederbord zoeken? Zou heel erg geholpen zijn met een antwoord, want een nieuwe pc zit nu niet direct in mijn budget.
Als het goed is zit je monitor op je NET aangesloten? of aan je voeding?

Als het aan je NET ligt check daar de 220V even na.
Als hij meer dan de nominale waarde aangeeft ligt je probleem daar.
Anders kan het zijn dat je voeding brak is als je monitor daarop aangesloten is.

Verwijderd

daar dacht ik ook aan maar die word toch gewoon door gelust? dat heeft dan toch niks met zijn voeding temaken?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:30
geaard? geen idee of dat invloed kan hebben, maar volgens mij wil tegenwoordig alle apparatuur geaard worden dust...

ff andere vga proberen. ik ben ook een trotse bezitter van een nvidia gforce 2 mx400 64mb + tv-out, draai nu al ruim 3 jaar met dezelfde kaart+tft monitor.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
En zit je met je h-sync en v-sync wel binnen de marges van wat je beeldscherm
aankan ? Staan je resolutie en verversings-frequentie niet te hoog ?

Daar gaan beeldschermen namelijk ook van kapot, ik weet alleen niet of dat ook
zo geleidelijk gaat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de suggesties. ik zal vanmiddag nog wat proberen na te zien. mijn beeldscherm zit gewoon op het lichtnet, is niet geaard. nog een detail is dat ik sinds 4 maanden verhuisd ben. zowel op het oude als het nieuwe adres heb ik dezelfde problemen.
de instellingen zijn als volgt: beeldscherm dell d1025HE, kaart NVIDIA Geforce2 mx 100/200 integrated ramdac, 32 mb, bios version 3.11.01.30.00 op een resolutie van 1024 x 768, (toch niet echt hoog?) high color ipv true color, en een refreshrate van 85 hertz wat meer dan genoeg is om geen hoofdpijn te krijgen maar mij zeker ook niet te hoog lijkt.ik hou me keurig aan de instellingsmogelijkheden die volgens windows 2000 en de driversoftware van nvidia haalbaar zijn in deze combinatie.

groet,

erwin

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
mja mijn hansol 910A is ok van mij heengegaan, en ik verdenk m'n niet-geaarde stopcontacten ervan, hij vertoonde dezelfde kuren, alleen soms leek het alsof hij automagisch ging degaussen ofzo, was heel raar, en op een gegeven moment ging die niet meer aan.
Mijn ervaring: Niet-geaarde stopcontacten gaan niet samen met monitors :(

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 09:50

Haan

dotnetter

Niet-geaarde stopcontacten gaan sowiezo niet samen met pc's. Vraag is niet of, maar wanneer er iets kapot gaat..

Voor de duidelijkheid ; : Een pc kan prima werken op een niet-geaard stopcontact, maar de kans is veel groter dat er op den duur iets mis gaat. Met name harde schijven kunnen het slachtoffer worden. Of dit voor monitrors ook geldt weet ik eigenlijk niet :X

[ Voor 55% gewijzigd door Haan op 06-10-2004 12:23 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Ik weet dat je de oplossing wilt vinden, maar is het niet makkelijker om gewoon een andere videokaart te nemen? Dan ben je waarschijnlijk meteen van het probleem af.

En tegenwoordig zijn leuke midrange 3D kaarten lekker goedkoop.

Verwijderd

vga output = 2 volt effectief , ongeveer 5 volt piek piek.

maar ik denk dat je probleem in de horizontale syncpuls zit op pootje 14 of 13 ..
van de videokaart. Dat is zo ongeveer het enige wat kan verklaren dat je je beeldschermen "opblaast" en zoals de laatste alleen een vertikale streep opleverd.
De H-sync is per resulutie blok positief of negatief logisch ofwel daarmee schakelen ze vaak ook de beruchte relais in de monitor bij omschakeling van resolutie. Het zou kunnen dat die poort niet lekker meer is en er een soort van dubbel puls uitkomt die niet P of N gedimensioneerd is.
Maar je bent de eerste die er last van heeft na reparatie van een paar duizend monitors.

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45

Bleh!

:)

hantheman.tk schreef op 06 oktober 2004 @ 09:51:
Niet-geaarde stopcontacten gaan sowiezo niet samen met pc's. Vraag is niet of, maar wanneer er iets kapot gaat..
Wat een onzin. Mijn hele "pc-carriere" (XT) werk ik al zonder geaarde pc's en er gaat nooit hardware stuk bij mij. (klopt af...) En dan knutsel ik er nog vaak mee ook.
En dat is echt waar, want ik kan mij niet herinneren dat ik een defect mobo, monitor, videokaart oid had.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 09:40
Als je verhuist bent en het probleem is er nog steeds, ga er dan vanuit dat het in de buurt van je pc ligt. Meest logische is je videokaart.
Als je die zou kunnen wisselen voor een andere, dan denk ik dat je probleem wel verholpen is.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
bleh schreef op 06 oktober 2004 @ 10:14:
[...]

Wat een onzin. Mijn hele "pc-carriere" (XT) werk ik al zonder geaarde pc's en er gaat nooit hardware stuk bij mij. (klopt af...) En dan knutsel ik er nog vaak mee ook.
En dat is echt waar, want ik kan mij niet herinneren dat ik een defect mobo, monitor, videokaart oid had.
Jaja, maar dit is zo'n beetje het verhaal "roken kan niet slecht zijn want m'n oudtante is er toch 90 mee geworden". Echt waar, wees verstandig en sluit je PC op een geaard stopcontact aan. Doe je het niet voor de stabiele werking en de betrouwbaarheid van je pc, doe het dan voor je eigen veiligheid. Zelf heb ik talloze keren machines instabiel zien worden (vastlopers en problemen met analoge modems zijn de meest bekende symptomen), zien overlijden (met name voedingen en componenten die interfacen met de 'buitenwereld', zoals I/O-controllers en modems) en mezelf bijna geëlectrocuteerd doordat een machine niet op een geaard stopcontact was aangesloten.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 07:45

Cis

koraks schreef op 06 oktober 2004 @ 10:33:
[...]

Jaja, maar dit is zo'n beetje het verhaal "roken kan niet slecht zijn want m'n oudtante is er toch 90 mee geworden". Echt waar, wees verstandig en sluit je PC op een geaard stopcontact aan. Doe je het niet voor de stabiele werking en de betrouwbaarheid van je pc, doe het dan voor je eigen veiligheid.
offtopic:
Dat is het punt niet. Het punt is dat hantheman.tk zegt dat niet-geaarde stopcontacten sowieso niet samen gaan met computers. En dat is uiteraard onzin. Ik denk dat 50% van alle mensen op een nietgeaard stopcontact zitten. Wedden dat het werkt?!

edit: hantheman.tk: dat is het punt niet. Je had je eigen post beter moeten formuleren :)

edit2: het punt is... dat ik bij het posten van mijn bericht, jouw post verkeerd had gelezen. Ik dacht dat je bedoelde: 'Computers werken niet op nietgeaarde stopcontacten" ofwel: "zodra je een pc daarop aansluit explodeert ie" ofzow :)
Maar nu ik jouw zinnetje nogmaals 5 keer heb gelezen, begint het tot me door te dringen wat je nou echt bedoelt :)

edit3: overigens is het wel zo dat ik nog nooit problemen heb gehad met pc's die aangesloten stonden op niet-gemodderde stopcontacten :) En ik heb toch redelijk wat situaties enzo gezien B)
Maarja, jij bent het er duidelijk niet mee eens. Dat is je goed recht ;) :P

edit4: ok, thanx. Ben ik ook weer blij ;) En nu kap ik met editten :P

[ Voor 47% gewijzigd door Cis op 06-10-2004 12:28 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 09:50

Haan

dotnetter

offtopic:
verdiep je eens in het onderwerp, search bijvoorbeeld hier eens, en je zult er achter komen dat het toch niet zulke onzin is. Niet aarden is gewoon heel slecht voor je pc, het kan lang goed gaan, maar de kans is groot dat er op een gegeven moment iets kapot gaat. Maar ga gerust zo door, het kan mij niet schelen als je harde schijf opeens overleden is.

edit:
wat is het punt dan? Ik beweer dat het slecht is voor een pc om op een niet-geaard stopcontact te zitten (ervaring). Jij bent het er duidelijk niet mee eens, maar dat is je goed recht :)

edit:
heb m'n eerdere post even aangepast..

[ Voor 27% gewijzigd door Haan op 06-10-2004 12:24 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Hmm.. Heb een soortgelijk probleem. Monitor kleurt groen, en ik weet niet of het aan de slechte aarding ligt of aan mijn VGA-kaart. Mijn vorige monitor vertoonde dezelfde kuren als die van de TS, dus verbreden/versmallen enz... Het betreft hier een FX 5900 XT. Ik denk niet dat het groenkleuren aan de monitor zelf ligt, het OSD van de LG wordt nl. niet die kleur (zal dus aan signaal moeten liggen). Heb momenteel er ook een vrij brakke voeding inzitten (Codegen 480 watt), en als het stopcontact al slecht of niet geaard zou zijn, dan is mijn theorie wellicht dat "stroompieken" of "reststroom" via de kast ontladen wordt, en omdat die nergens heen kan, stuurt hij via de VGA connector groene signalen naar de monitor. (weet niet of dit kan, ben niet zo'n grote kenner op het gebied van electra) Maar, als het de niet aarding zou moeten zijn en we zouden uit moeten gaan van mijn theorie, dan zouden andere componenten eigenlijk ook kuren moeten vertonen, zoals geluid, geheugen fouten e.d.. Met een eerdere PC die niet geaard was waren die kuren ook duidelijk: memory errors, BSODs om de vijf minuten, vreemde ruis over het geluid.. Ook is het zo dat de monitor het gewoon correct doet op een PC met vrijwel dezelfde setup (kast, voeding, etc.), alleen de graka verschilt. Dus ik denk dat zowel de TS als ikzelf kunnen uitgaan van 2 mogelijkheden:
- slechte aarding/voeding
- brakke graka (denk toch dat deze het meest voor de hand ligt)
Give us your thoughts

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aarding is toch erg makkelijk te testen- sluit de PC aan op een geaarde verlengkabel die naar een stopcontact met randaarde gaat :z

Oslik blyat! Oslik!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 15:19
Staat er geen andere apparatuur die je al jaar en dag gebruikt tegen/naast/in de buurt van je computer cq monitor? Wellicht een slecht afgeschermde set boxen?

Verwijderd

Toevallig geen grote Adapter in de buurt van de monitor?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Als iets misschien niet goed geaard is, houd gewoon je hand ertegenaan, weet je genoeg ;) Vroegah gaven mijn stereo en pc altijd flinke schokken, maar kapot gaan ho maar :)

Maar zou je niet de spanning gaan meten die je videokaart naar je monitor wil jassen?

Verwijderd

Mijn monitor doet af en toe soort van decause (ofsow) , zomaar spontaan.
Ik heb geen flauw idee wat dit is, maar is dit schadelijk ?Voor zowel monitor, als videokaart ??

Verwijderd

Topicstarter
pfew, het maakt nogal wat los ;-) ik neig heel erg naar maar snel een nieuwe grafische kaart te gaan halen maar eerst toch maar eens wat proberen wat er nog aan andere goede suggesties hier gegeven wordt. dus mijn boxen (echt helemaal geen hifidelity super game boxen maar van die prachtige vintage grijze dingen met nauwelijks vermogen maar mogelijk idd niet goed beschermd) zijn nu naar de grond verhuisd. eens kijken wat dat oplevert. ik zal morgen de hele handel op een geaard stopcontact verhuizen, het is meer vanwege het feit dat ik de keuze niet heb in de kamer waar mijn hele handel staat. op mijn oude adres zat het allemaal wel op een geaard contact. moest dit niets helpen dan spoed ik mij inderdaad naar de winkel om wat mainstreams te kopen en te zien of dat helpt. deductie en uitsluiting, mijn waarde watson. ik laat het jullie weten en dank voor zover.

Verwijderd

dion_b schreef op 06 oktober 2004 @ 12:17:
Aarding is toch erg makkelijk te testen- sluit de PC aan op een geaarde verlengkabel die naar een stopcontact met randaarde gaat :z
Als ik dat had zou ik dat doen ja, in dit vreemde studentenhuis zijn die er dus helaas niet..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 09:39:
[...]

Als ik dat had zou ik dat doen ja, in dit vreemde studentenhuis zijn die er dus helaas niet..
Mohammed en de berg :+

Je kunt ook een verlengsnoer naar de buren trekken, of de PC meenemen naar een plek waar wél aarding is ;)

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 14:48
Géén van mijn drie computers noch hun randapparatuur zit op randaarde aangesloten.
Om de doodeenvoudige reden dat ze op de eerste verdieping staan en dat er daar geen randaarde is.

Verwijderd

Buren in studentenhuis? :p Die hebben dus allemaal geen aarding.. Maar maakt niet uit verder, binnenkort krijg ik een nieuwe videokaart binnen en dan kunnen we wellicht uitsluiten of het dáár aan ligt.. En als dát niet werkt, de verhuisplannen staan er aan te komen, dus dan testen we wel in het nieuwe studentenhuis (jah, deze heeft wel aarding :+)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 09:39:
[...]

Is er een wasmachine in jullie studentenhuis? 9 van de 10 keer zit die wel op een geaard stopcontact, als enige (is ook mijn ervaring uit het studentenleven)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 13:25

Shunt

Boe

ik heb dit dus ook gehad met een riva TNT II 64 die heeft een mermaide ventura vernaggeld (HHEEEEEEL duur tft scherm) en 2 15" schermpjes. dit dus in 2 verschillende pc's dus jah het kan zeer zeker wel.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• OfNoAvail
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 17:03

OfNoAvail

Beter een half gezegde...

Kun je een computer / monitor ook aarden aan de radiator? Een radiator is altijd geaard namelijk...?
Simpel electriciteits draadje trekken van pc behuizing naar verwarming

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:20
ofnoavail schreef op 08 oktober 2004 @ 11:53:
Kun je een computer / monitor ook aarden aan de radiator? Een radiator is altijd geaard namelijk...?
Simpel electriciteits draadje trekken van pc behuizing naar verwarming
Ja dat kan in principe heel goed, mits de aarding van de radiatoren GOED geregeld is. Ik kan mij herinneren van mijn oude studentenhuis dat daar een jongen gek was van zendamateurtje spelen. Helaas nam hij het niet zo nauw met veilig aansluiten, met als gevolg dat er >100 volt op al onze radiatoren stond :p.

Verwijderd

Nee, aarden aan de verwarming is niet toegestaan en zeker niet een oplossing. Zie ook [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml] en http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

Verwijderd

Topicstarter
dag allemaal. de beloofde update. bad, bad, bad news.
wat heb ik gedaan? alles zit nu op een geaard stopcontact. nog altijd geen hoge resolutie en geen miljoenen kleuren. geen verbetering van de situatie. (wel ja, ik kan uren werken met af en toe een flauwte van het scherm maar ik zit met pijn in mijn maag aangezien het gewoon een kwestie van aftellen gaat zijn).
ben een nieuwe, simpele kaart gaan halen, ati radeon7000. installatie perfect verlopen, geen conflicten, heb alleen de basic acceleratie op staan.

same shit

dus.... ik kan nu echt niet anders meer bedenken dan dat er iets mis is met het slot of de voeding. maar dan zou ik toch wel andere problemen moeten hebben.

of zou ik nog in mijn bios moeten kijken? kun je daar nog iets intelligents instellen?

resten mij nog twee mogelijkheden:

- ik breng mijn bak naar een computerwinkel met een echte techn. dienst om hem
te laten doormeten/testen qua voltage en stroomdistributie.

- ofwel ik ga een nieuwe pc halen (grrrrrrr)

nog altijd tips en opmerkingen welkom.

groet

erwin

Verwijderd

Als je een nieuwe videokaart hebt is het raadzaam om de oude drivers goed te verwijderen (vaak is daar een apart tooltje voor) alvorens de nieuwe te installeren. Test het anders eens met een clean installatie naast je huidige of het een software of hardware probleem is.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Kan het niet de mobo zijn die gewoon teveel spanning door de videokaart heen jast..
waardoor ook je nieuwe kaart niet goed "schijnt" te werken.
Kan je je monitor niet op een andere pc of een laptop aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
... ik geef het niet op...

nog wat voor degenen die thuis zijn in BIOS.

Ik las op een site dat een AGP mode 4 dient te draaien op 1.5 volt. Lijkt me iets te kunnen zijn. Er wordt ook gerept dat je dat dus kunt aanpassen. Ik ben gaan kijken en kan het een en ander vinden. Moest iemand van jullie thuis zijn in de juiste settings voor het AGP gedeelte, hierbij zoals ze nu staan in bios:

Advanced Chipset Features:
agp mode: 4 x
agp comp driving: auto
manual agp comp driv.: CB
agp fast write: enabled
agp read synchro: enabled
agp aperture: 64 mb
agp master w/s write: disabled

Bios Features Setup

Initial display mode: BIOS
Primary display: VGA/EGA

PNP/PCI:

Primary Graphics Adapter: AGP

Kan dit kloppen?

Verwijderd

Domme vraag misschien, maar heb je een virusscanner draaien ?

Er was ooit een virus (weet niet meer wanneer) die met de h.sync van je monitor ging rotzooien, waar veel monitoren niet tegen kunnen, en zo langzaam maar zeker naar de eeuwige jachtvelden liepen.

Verwijderd

Topicstarter
mmmm

ik heb een virusscanner draaien en ik zit achter een firewall. ik gebruik mozilla en eudora om niet constant via msie en outlook voorzien te worden van van alles. draai ook elke week ad-aware. redelijk clean systeem, heb eigenlijk nooit meer last van virussen.

er is eerder gepost over h-sync. waar kan ik daar op mijn systeem meer van te weten komen? ik zal zelf ook zeker zoeken maar tips zijn welkom.

heb intussen er ook voor gezorgd dat mijn BIOS en chipsetdrivers weer up to date zijn (moederbord is K7T 266 pro V1 (MS 6380 LE ATX). Nog geen verbetering.

ik probeer maar eens een diehard te gaan worden, lang geleden dat ik nog zo in deze dingen ben gedoken. ben nog van de XT generatie ;-)

grtz en keep up the good work

erwin

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Ook leuk is apparatuur op twee verschillende geaarde groepen samen laten werken.
Hou voor de grap je geaarde apparaat eens tegen een blank deel van de cv aan (ook geaard) en kijk naar het vuurwerk. Een apparaat waarvan je een schok krijgt als je geen geaard contact gebruikt hoort in de vuilnisbak thuis. Statische ladingsopbouw op harde schijven is een ander verhaal en kan soms met een randaarde opgelost.
Als modems raar doen zijn ze vast niet aangesloten met een afgeschermde (geaarde) rs232 kabel of een stp kabel. (utp, het zou verboden moeten worden :)
Lezen: elektromagnetische compatibiliteit van dr j.j. goedbloed
Het probleem van de TS lijkt me een kapotte videokaart.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
caipirinha schreef op 10 oktober 2004 @ 20:30:
Ook leuk is apparatuur op twee verschillende geaarde groepen samen laten werken.
Hou voor de grap je geaarde apparaat eens tegen een blank deel van de cv aan (ook geaard) en kijk naar het vuurwerk. Een apparaat waarvan je een schok krijgt als je geen geaard contact gebruikt hoort in de vuilnisbak thuis. Statische ladingsopbouw op harde schijven is een ander verhaal en kan soms met een randaarde opgelost.
Als modems raar doen zijn ze vast niet aangesloten met een afgeschermde (geaarde) rs232 kabel of een stp kabel. (utp, het zou verboden moeten worden :)
Lezen: elektromagnetische compatibiliteit van dr j.j. goedbloed
*knip
wat is nu kort de boodschap van dit hele verhaal?

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
bigfoot1942 schreef op 10 oktober 2004 @ 20:37:
[...]

wat is nu kort de boodschap van dit hele verhaal?
Dat iedereen alle pc's , stereo's, etc (waar door het design ALTIJD 110v~ bij niet aarden op staat) moet weggooien?
Meer haal ik er inderdaad ook niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door KBDE op 10-10-2004 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als originator van dit alles meng ik me er ook maar ff tussen.... . Het wordt sterk aangeraden te aarden. Heb er inmiddels het nodige over nagelezen. Doe je het niet, of kan je het niet, dan heb je een groter risico op slechter funtionerende apparaten. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook altijd tot ellende zal leiden.

Maar dat is het niet bij mij zoals ik al gezegd heb (please read the history).
Het is ook niet een kapotte videokaart want er zit een gloednieuwe in nu.
De problemen zijn niet anders maar komen exact overeen met de vorige situatie op een andere monitor.

Dus...

Ik ga het nu echt alleen nog maar zoeken in de voedingssituatie van de kaart, dus het moederbord/connector, juiste voltage voor de ATI Radeon en/of de voeding.

ciao,

Erwin

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
@Erwin

Dat was duidelijk ja.

ontopic:
Als het daadwerkelijk de videokaart zou geweest zijn is het natuurlijk mogelijk dat deze de huidige monitor al omzeep geholpen heeft.
Alhoewel ik de kans heel erg klein acht.

Waren de symptonen altijd exact hetzelfde bij de vorige monitoren? Hoe gingen ze uiteindelijk kapot?

Bij die samsung had je een horizontale streep. Dit is inderdaad een defecte monitor. Maar dit kan ONMOGELIJK door de videokaart veroorzaakt worden. Waar dit wel op zou kunnen duiden is dat er software matig regelmatig van resolutie/refresh gewisseld wordt, en dan op een zodanig manier dat de monitor dit op langere termijn niet overleeft.

Het klinkt misschien gek, maar ik zou het aan de software kant gaan zoeken.
Simpelste is wellicht om even windows opnieuw erop te zetten en verder niks te installeren.

Sowieso even de monitor op een andere pc aansluiten en kijken of deze daar ook raar doet of niet.
Pagina: 1