Ik heb toegang tot een SUSE servertje. Op deze server heb ik geen root rechten, wat op zich niet zo'n probleem is, behalve dan dat het niet mogelijk is om te mounten.
als ik
als antwoord. Wat op zich wel logisch is.
Maar nu hoorde ik dat het via smbmount of smbmnt wel mogelijk moet zijn om te mounten zonder root rechten. alleen als ik smbmount aansprak gaf hij iets aan van setuid root.
Na een beetje googlen kwam ik op enkele sites waar gezegd werd dat ik dit uit moest voeren (als root).
laten doen door root, maar toen kreeg ik deze fouten:
vooral die laatste vind ik nogal vaag, omdat het OS juist zei dat je smbmount naar setuid root moest zetten..
voor zover als ik het snap...
Ook heb ik bij de smbmnt al geprobeerd om naar een andere directory te mounten. zelfde resultaat.
Weet iemand hier de oplossing voor? (Ik heb het ook al aan anderen gevraagd, maar die weten het ook niet, en zijn ook echt benieuwd naar een oplossing...)
Greetz The Trinité
als ik
code:
gebruik krijg ik 1
| mount -t smbfs //server/share home/trinite/mnt |
code:
1
| mount: only root can do that |

als antwoord. Wat op zich wel logisch is.
Maar nu hoorde ik dat het via smbmount of smbmnt wel mogelijk moet zijn om te mounten zonder root rechten. alleen als ik smbmount aansprak gaf hij iets aan van setuid root.
Na een beetje googlen kwam ik op enkele sites waar gezegd werd dat ik dit uit moest voeren (als root).
code:
1
2
| chmod u+s /usr/bin/smbmnt chmod u+s /usr/bin/smbumount |
laten doen door root, maar toen kreeg ik deze fouten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| trinite@linux:/> smbmnt //server/share /home/trinite/mnt Failed to find real path for mount point trinite@linux:/> smbmount //server/share home/trinite/mnt INFO: Debug class all level = 1 (pid 25814 from pid 25814) libsmb based programs must *NOT* be setuid root. 25814: Connection to server failed SMB connection failed |
vooral die laatste vind ik nogal vaag, omdat het OS juist zei dat je smbmount naar setuid root moest zetten..

Ook heb ik bij de smbmnt al geprobeerd om naar een andere directory te mounten. zelfde resultaat.
Weet iemand hier de oplossing voor? (Ik heb het ook al aan anderen gevraagd, maar die weten het ook niet, en zijn ook echt benieuwd naar een oplossing...)
Greetz The Trinité
The easiest way to solve a problem is just to solve it.