samba shares mounten op een Suse bak zonder root rechten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik heb toegang tot een SUSE servertje. Op deze server heb ik geen root rechten, wat op zich niet zo'n probleem is, behalve dan dat het niet mogelijk is om te mounten.

als ik
code:
1
mount -t smbfs //server/share home/trinite/mnt
gebruik krijg ik
code:
1
mount: only root can do that
|:(
als antwoord. Wat op zich wel logisch is.
Maar nu hoorde ik dat het via smbmount of smbmnt wel mogelijk moet zijn om te mounten zonder root rechten. alleen als ik smbmount aansprak gaf hij iets aan van setuid root.

Na een beetje googlen kwam ik op enkele sites waar gezegd werd dat ik dit uit moest voeren (als root).
code:
1
2
chmod u+s /usr/bin/smbmnt
chmod u+s /usr/bin/smbumount

laten doen door root, maar toen kreeg ik deze fouten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
trinite@linux:/> smbmnt //server/share /home/trinite/mnt
Failed to find real path for mount point
trinite@linux:/> smbmount //server/share home/trinite/mnt
INFO: Debug class all level = 1   (pid 25814 from pid 25814)
libsmb based programs must *NOT* be setuid root.
25814: Connection to server failed
SMB connection failed

vooral die laatste vind ik nogal vaag, omdat het OS juist zei dat je smbmount naar setuid root moest zetten.. 8)7 voor zover als ik het snap...
Ook heb ik bij de smbmnt al geprobeerd om naar een andere directory te mounten. zelfde resultaat.

Weet iemand hier de oplossing voor? (Ik heb het ook al aan anderen gevraagd, maar die weten het ook niet, en zijn ook echt benieuwd naar een oplossing...)

Greetz The Trinité

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat hele suid maken wordt standaard al door je distro gedaan. smbmount moet gewoon 755 rechten hebben, smbmnt moet 111 zijn met een SUID bit voor de user. Verder hoef je nergens aan te komen.

Het enige waar je als user aan moet voldoen is dat het aan te mounten mountpoint van jezelf is. Je kunt niet op /mnt/share mounten als je geen rechten hebt op die directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13

Super_ik

haklust!

je moet in je fstab aangeven dat niet root gebruikers dingen mogen mounten. zie ook man fstab

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
smbmount 755 rechten geven gebeurt met:
code:
1
chmod u+s /usr/bin/smbumount
toch?
Wat bedoel je precies zijn met
smbmnt moet 111 zijn met een SUID
Het enige waar je als user aan moet voldoen is dat het aan te mounten mountpoint van jezelf is. Je kunt niet op /mnt/share mounten als je geen rechten hebt op die directory.
Ik weet zeker dat ik rechten heb om in die directory te schrijven (en dus toch ook te mounten).
je moet in je fstab aangeven dat niet root gebruikers dingen mogen mounten. zie ook man fstab
Hoe doe je dat het makkelijkst? vin 't nogal aardig wazig staan in die fstab manual...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hmm, misschien moet je beter lezen, maar ik heb het nergens over SUID voor smbmount:

als root:
code:
1
2
chmod 755 /usr/bin/smbmount
chmod 4111 /usr/bin/smbmnt

Vervolgens moet je gewoon als user het volgende uitvoeren:
code:
1
2
export USER=domain/username
smbmount //server/share /home/usertje/mountpoint

vervolgens vraagt smbmount om password en is de zooi gemount.

met fstab hoef je niet te klooien, zou een beetje lullig zijn als je 15000 users op je terminal server zou hebben die elk allemaal zo nu en dan de mogelijkheid willen om hun windows homedrive op de windows server aan te mounten. Beetje lullig als je dan 15000 entries in fstab hebt, vind je ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
het werkt :*) nu vraag ik me alleen nog af wat dat export nou precies doet..

[ Voor 6% gewijzigd door trinite_t op 05-10-2004 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:48
trinite_t schreef op 05 oktober 2004 @ 17:56:
het werkt :*) nu vraag ik me alleen nog af wat dat export nou precies doet..
Met export stel je een 'systeem'-variable in die Samba weer uitleest. Op deze manier hoef je niet constant je domain/username op te geven omdat deze in die variable staan.

Je kunt zo veel meer dingetjes instellen zoals bijvoorbeeld een standaard proxy via de PROXY variable.
Pagina: 1