[Linux] hdparm / scsi benchmarking

Pagina: 1
Acties:

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 21:59
Hoi,

ik heb hier een server staan met Linux Fedora Core 2 en 2 scsi schijven.
Maxtor 10k schijven op een ultra320 controller.

Als ik hdparm draai, valt de snelheid me erg tegen? Ik haal 64mb/s max, terwijl ik dit soort waardes ook haal op me server met ide schijven.

Zijn er andere manieren om de prestaties te meten van scsi schijven in een linux omgeving? Ik heb al gezocht naar wat benchmark progjes, maar heb niets specifieks gevonden.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

64MB/s is een normale sequentiële transfer rate voor een Atlas 10K IV. Het maximum ligt op 70,9MB/s aan het begin van de schijf en het minimum op 44,1MB/s aan het eind van de schijf.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
SCSI schijven zijn niet per se sneller, maar hebben een hogere betrouwbaarheid en vaak een grotere gemiddelde doorvoer (dat is dus niet hetgeen wat je nu meet).

hdparm is nou niet wat je noemt een geweldige benchmarktool voor harddisk performance. En het is om te beginnen ook al niet voor SCSI bedoeld, heb je de manpage wel eens gelezen?
hdparm provides a command line interface to various hard disk ioctls supported by the stock Linux ATA/IDE device driver subsystem.
[..]
Although this utility is intended primarily for use with (E)IDE hard disk devices, several of the options are also valid (and permitted) for use with SCSI hard disk devices and MFM/RLL hard disks with XT interfaces.
Dus het kan wel, maar of de resultaten nou erg veelzeggend zijn...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wilke schreef op 05 oktober 2004 @ 16:40:

hdparm is nou niet wat je noemt een geweldige benchmarktool voor harddisk performance. En het is om te beginnen ook al niet voor SCSI bedoeld, heb je de manpage wel eens gelezen?

[...]

Dus het kan wel, maar of de resultaten nou erg veelzeggend zijn...
De opties die werken op een scsi device, werken gewoon zoals verwacht bij mijn weten.
Je kunt trouwens beter bonnie++ gebruiken voor het benchmarken van filesystems en schijven.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
Ze werken wel zoals verwacht, maar om SCSI performance te meten met een tool die

a. niet bedoeld is om performance te meten, en
b. eigenlijk gemaakt is voor IDE-devices (hoewel toevallig sommige dingen ook met SCSI-devices werken)

lijkt mij niet echt ideaal :P

Verwijderd

Tenzij je ettelijke megabytes schrijft en leest, is zo'n benchmark compleet nietszeggend omdat je de transfer speed tussen de diskcontroller en het RAM meet en niet de snelheid waarmee daadwerkelijk op het oppervlak van de schijf gelezen/geschreven wordt (hint: ingebouwde caching in de disks).

Maw. hdparm kan je prachtig vertellen dat je diskcontroller in staat is xx.x MB/s van de cache naar je RAM te pompen, maar dat zegt hoegenaamd niks over de daadwerkelijke data rate wanneer de schijf continue belast wordt met echte lees- en schrijfacties. Dit gaat zo ver dat het voor een doorsnee ATA disk geen bal uitmaakt of je ze in een zwaar belaste server op ATA33 of ATA66 zet, omdat de daadwerkelijke lees/schrijf snelheid niet ver boven de 20MB/s komt bij dat soort schijven (vandaar dat men gebruikt maakt van striping RAIDs).

Verwijderd

code:
1
2
3
/dev/sdb:
 Timing buffer-cache reads:   1800 MB in  2.00 seconds = 900.00 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  192 MB in  3.02 seconds =  63.47 MB/sec

Dit is een enkele u320 hitachi op een adaptec aic79nogwat controllertje.
64 MB/s is nog zo gek niet dus. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 19:05 ]

Pagina: 1