Toon posts:

Lenzen vergelijken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kleine inleiding:

ik heb al enige tijd een Canon PowerShot G2.
Ben daar erg tevreden van, ondanks heel wat beperkingen, maar die kende ik voor de aankoop.

Ondermeer de degelijke, erg lichtsterke lens vond ik een pluspunt. Is ook gebleken bij gebruik, kwaliteit van de foto's vind ik erg goed en ze kunnen vaak zonder schroom vergelijking met foto's van veel recentere toestellen doorstaan.

Stilaan overweeg ik de aankoop van een D-SLR.

Canon 300D trok eerst mijn aandacht, maar oa de vrij trage reponstijd (een van de voornaamste punten van kritiek op mijn G2) maakt dat de 300D niet bovenaan mijn verlanglijstje staat

Nikon D70 interesseert mij erg, meer dan de 300D.

De Canon Eos 20D staat bovenaan mijn verlanglijstje.

Mijn vraag:

De lens van mijn G2 heeft een brandpuntafstand (in 35mm equi) van 34-102 bij een diafragma van f/2.0-2.5

SLR-objectieven hebben vaak een hoger f-getal.
Er zijn inderdaad objectieven met een f-getal gelijk aan of lager dan 2.0, doorgaans bij objectieven met vaste brandpuntsafstand. De meeste zoom-objectieven hebben echter een f/3.5 , f/4 of f/5.6
Een f/2.8 betekent doorgaans al een prijskaartje boven 1000euro

Nu vraag ik mij af of ik het f-getal van SLR-objectieven wel mag/kan vergelijken met dat van mijn G2.
De diameter van mijn G2-lens is veel kleiner dan die van een SLR-objectief. Ik kan me dan ook voorstellen dat bij maximale diafragma-opening van f/2.0 mijn G2 toch maar evenveel licht binnen krijgt als een SLR-objectief aan een veel hoger f-getal, bv f/3.5 ofzo

Klopt dit?
Op welke manier met ik dan vergelijken?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vind de 300D best snel opstarten (ok, het is niet instant) en na 1x opstarten laat je hem gewoon aan staan zolang je foto's maakt. Ding verbruikt toch bijna niks als je geen foto's maakt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:20

Beaves

Usque ad Finem

Het mooie aan de 20D is dat die ook bij hoge ISO waardes amper ruis produceerd, daardoor kan je met "middelmatige" lenzen (dus niet zulke lichtsterke) toch nette foto's maken. Gewoon de ISO op 400 of 800 zetten. De ruis zal niet merkbaar zijn.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
ivm 300D, klopt.
'kritiek' komt msschien scherper over dan bedoeld, maar wilde de inleiding toch een beetje kort houden.
't is gewoon dat ik +/2jaar ervaring met de G2 een 'beeld' gevormd heb waaraan de volgende camera zal moeten voldoen en daaraan voldoet de 300D niet helemaal. De 300D zal mij heelwat plezier bieden, maar ken mezelf, als ik er vooraf niet helemaal achtersta...

ivm 20D, klopt ook.
vroeg mij gewoon af of en hoe ik dat kan vergelijken.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:20

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 16:20:
ivm 20D, klopt ook.
vroeg mij gewoon af of en hoe ik dat kan vergelijken.
Als ik me niet vergis kan je dat één op één vergelijken, f/2.8 is f/2.8, op welke camera dan ook. De lens van een G2 mag dan kleiner zijn, de sensor in de camera is dat ook. Die is expres zo klein omdat de lenzen dan ook kleiner gemaakt kunnen worden.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03-2025
De scherpediepte is toch anders bij een gelijk f-getal als je een digicam tegen een DSLR afzet?

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik sluit me aan bij Beaves en Gizz.

Note dat je in de vaste-brandpunt sectie al voor veel minder een F1.8 of 1.4 hebt. De 50 F1.8 kost je nog geen 100,-. En de 50 mm geeft een mooi portrait.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Pagina: 1