Toon posts:

minder snelheid op mijn harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 harde schijven van Maxtor ( 20 - 80 gb) en ik gebruik de grote voor films en muziek. Als ik via Pinnacle studio mijn camerabeelden op de grote schijf wil plaatsen dan geeft het programma een signaal dat die schijf te langzaam is om die beelden te kopieren( test 20 gb-schijf: leessnelheid 22206kb/sec-schrijfsnelheid 11425kb/sec / test 80 gb-schijf: leessnelheid 1897kb/sec - schrijfsnelheid 1989kb/sec) . Het moet een minimale lees-schrijf snelheid hebben van 4444kb/sec. Ik heb dat programma verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar er is geen verbetering opgetreden en een aantal maanden geleden heb ik nog een dvd gemaakt via Pinnacle op die schijf. Wat is er aan de hand met die 80-gb schijf????
ps.: 4 weken geleden heb ik een gepartitioneerde stuk ( C-schijf ) geformatteerd en Windows XP opnieuw geinstalleerd en vanaf dat moment heb ik problemen. Ik heb het ook geprobeerd met Adobe Premiere 6.5 maar dan is het beeld te schokkerig en de audio is "zingt" en bestanden kopieren naar een andere map op diezelfde schijf duurt 10x langzamer dan als ik dat doe met die 20 gb - schijf.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
kan je je complete systeem specs even posten, en dan vooral je merk en type moederbord :)

Verwijderd

Topicstarter
moerderbord: AK73 Pro A van AOPEN
processor: AMD 1800+
harde schijven: Maxtor 20 en 80 gb
interne geheugen: 756 mb Kingston
besturing: Windows XP Pro
Dit systeem heeft tot een aantal dagen geleden meer dan prima gefunctioneerd, nu gaat m'n grote schijf langzamer werken. Hoe kan dit???

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kijk es of je DMA op UDMA 4 of 5 staat. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

idd lijkt op PIO mode.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk ook eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" :)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:14
Hoe kan dit???
Je hebt waarschijnlijk de (VIA) drivers van je moederbord niet geïnstalleerd...

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

zetje01 schreef op 05 oktober 2004 @ 21:54:
[...]

Je hebt waarschijnlijk de (VIA) drivers van je moederbord niet geïnstalleerd...
Ter toevoeging: Driver download :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Atlas op 05-10-2004 22:11 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik zou ook ff je IDE kabels los halen en weer aansluiten, dat wil ook nog weleens helpen

Verwijderd

Ik denk ook dat je HDD op Pio staat, dit kan je nakijken bij Apparaat beheer -> IDE
ATA/ATAPI-controllers dan de primaire of secondare kiezen (ligt eraan waar je HDD op zit) en dan bij geavanceerde instellingen :)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
nieuwe versie ;)

[ Voor 3% gewijzigd door twiekert op 06-10-2004 18:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de allerlaatste nieuwe drivers van AOPEN geinstalleerd ( v.1448) maar dat heeft het probleem niet opgelost. Wat ik wel heb geconstateerd is dat mijn primaire IDE kanaal (IDE ATA/ATAPI Controller) (in de geavanceerde instelling) op staat: apparaat 0:overdrachtmodus: DMA
huidige overdrachtmodus: Ultra DMA Mode 5
apparaat 1: overdrachtmodus: DMA
huidige overdrachtmodus: PIO modus

Ik heb mijn grote harde schijf helemaal lopgekoppeld en opnieuw opgestart (harde schijf verdwenen), daarna de schijf weer aangekoppeld en opnieuw opgestart in de hoop dat Windows die schijf weer zal detecteren. Is ook gebeurt maar blijft in de PIO-modus staan. Welke manieren bestaan er nog meer om die modus te veranderen in Ultra DMA ?

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Misschien nog even je BIOS checken, misschien dattie niet op "auto" staat ?

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:14
Als je schijven in je BIOS wel op DMA staan ingesteld, download en installeer dan eens de VIA IDE-Tool om de pio/dma instelling te wijzigen...
http://www.download.com/V...-/3000-2122-10163057.html

edit: je bordje is al minstens 3 jaar oud (heb 'm destijds ook gehad). Ik had betere ervarinen met oudere (bijgeleverde) drivers dan met de nieuwste...

[ Voor 25% gewijzigd door zetje01 op 06-10-2004 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Leden, bedankt voor de hulp. Ik heb mijn harde schijf kunnen veranderen in UDMA-stand m.b.v. VIA IDE-Tool die ik heb geinstalleerd. Het werkt weer als vanouds.
Pagina: 1