Access point direct op ADSL modem

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:33
Ik heb de volgende situatie. Mijn schoonvader heeft ADSL via tiscali. Gaat via een Sagem modem die 1 poort heeft waar je de PC op aan kunt sluiten. Dit werkt prima (getest met een UTP kabel aan het ADSL modem naar de PC) maar om geen kabels te hoeven trekken heb ik een Linksys WAP11 access point gekocht.

Ik dacht vrij simpel, dat access point sluit ik aan op het ADSL modem en in de PC stop ik een Wifi kaartje en dat zou moeten werken..

Maar dus niet. Mijn vraag is of het mogelijk is het access point direct op het ADSL modem aan te sluiten of moet het altijd via een switch of hub? Het access point heb ik getest op mijn eigen netwerk met een speedtouch multipc modem in combinatie met mijn laptop wifi en dat gaat prima (heb ik dit bericht ook mee gepost..). Heb uiteraard op gegoogled en gezocht maar kan hier niet zo makkelijk iets over vinden.

Als ik het AP aansluit (op de sagem) gaat ook het link lampje niet branden (brandt wel in in mijn configuratie) dus die UTP verbinding heeft een probleem. Zou ik misschien een crossed kabel tussen modem en AP moeten gebruiken?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Je moet de AP ook wel configgen he; WAN is het grote toverwoord :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

BigSurf schreef op 05 oktober 2004 @ 14:11:
Ik heb de volgende situatie. Mijn schoonvader heeft ADSL via tiscali. Gaat via een Sagem modem die 1 poort heeft waar je de PC op aan kunt sluiten.
En wie zorgt ervoor dat de WAN link werkt op het sagem modem?

-Is het net als de speat touch een NAT device dat zelf inbellen verzorgt? (wellciht niet)
-Deed de PC dit? is dit wereklijk aleen een modem? aah.?! Dan de AP laten "inbellen" via de WAN settings. (dat wil ^^^ssh zeggen in zijn one liner. )

effe zoeken op ticali en sagem doet woderen hoewel sagem zoveel modems heeft gemaakt dat het handig is ook op modem type te zoeken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BigSurf
Dat laatste maakt me wel iets meer duidelijk dan de one-liner ;) . Het Sagem modem verzorgt zelf het inbellen dus als ik het Access Point als WAN configureer (hoop dat ik dat kan vinden) zou het moeten werken.

Enige probleem is dat ik het modem aleen via http kan configgen en niet via de bijgeleverde setup omdat die het modem via het vaste netwerk moet configureren...

• tweakduke
  • Laatst online: 16:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
In principe hoeft het sagem modelijk alleen automatisch ip's uit te geven (of je stelt zelf alles in als je weet hoe het moet)

Als je ap zowiezo geen verbinding krijgt, zou je idd eens een crosskabel kunnen proberen.

Tweakers Discord

• BigSurf
Crosskabel lijkt me ook de enige oplossing. Ik zie niets over WAN in de setup of documentatie voor het Linksys WAP11 AP. Dit is dus het kale access point en er zit geen router met WAN poort op zoals de BEFW11S4 van Linksys.

Dus ik hoop dat het lukt met de crosskabel anders zal ik 'm voor de BEFW11S4 moeten omruilen, denk ik...

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Misschien was mijn one liner te verklaren omdat dit gewoon basic FAQ/Manual werk is. Klein beetje eigen initiatief is wel gewenst natuurlijk.

• BigSurf
Hmm, als ik hier al een aantal uur aan besteed heb en even niet weet hoe ik verder moet lijkt me toch wel dat ik hier een vraag kan stellen... Niet iedereen is een netwerk wizard!

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

tja begin dat ook met het lezen van de FAQ, is overigens ook een eis voordat je hier post.

Wanneer cross & wanneer straight?

netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch uplink poort = cross

Zoek de juist cable ;)
Overigens kan je wel contact met je AP krijgen?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
ledje uit --> lijkt op straight/cross probleem
bij ethernet over utp is van belang : pinnetjes(straight/cross), speed (10/100 Mbit/sec) en duplex (full/half)
ftp://ftp.linksys.com/pdf/wap11ug.pdf

[ Voor 111% gewijzigd door arikkert op 05-10-2004 17:12 . Reden: topic niet goed gelezen ]

• BigSurf
Ik hoop dat het gaat werken met crossed. Heb dit gevonden in een of ander ADSL forum (wel een belgisch forum.., http://forums.telenet.be/...thread.php?t=17359&page=5)

<quote>
Daar steek je toch rare dingen uit. Een access point is NIET GEMAAKT om rechtstreeks aan een modem te hangen. Een ap heeft zelf een ip adres nodig (al dan niet van een dhcp server of manueel instellen). En iedere client heeft ook nog een ip nodig. Bij Tn krijg je maar één ip (mono althans). Dus je gaat toch rare dingen krijgen als je een ap aan je modem hangt, vraag mij niet wat, maar het dient daar niet voor. Zorg eerst dat je een dhcp server in je netwerk hebt. Dat kan in de simpelste vorm een gewone router zijn die aan je modem hangt met daarachter je ap, ofwel een pc die internet deeld (klassieke systeem met 2 nic's) en daaraan een ap (al dan niet via switch, hangt af of je nog gewone pc's bekabeld wilt aansluiten) .
Of nog beter was, mocht je onmiddelijk een draadloze router gekocht hebben.
</quote>

• tweakduke
  • Laatst online: 16:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
8)7

Nu zie ik het. Je hebt thuis getest met een multi pc modem, oftewel je hebt thuis al een router.

De sagem modem zal wel alleen modem zijn en geen router, oftewel je bent een router nodig.

Handigste is dan om gewoon een 3 in 1 oplossing te kopen dus een adslmodem die router en draadloos in 1 heeft.

Tweakers Discord

• BigSurf
Ik heb het Linksys WAP11 AP omgeruild voor een Linksys WRT54G (AP + router). ADSL modem in de internet poort en het werkte meteen. Dus niet iedereen in deze thread had het goede antwoord....

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

je zei wel een sagem adsl modem, maar je zei er niet bij wat het typenummer is enz...

dus als je dat de volgende keer er wel ff bijzet, dan snappen we het wat eerder :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1