Toon posts:

Goedkoop en goed systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb thuis een hele oude AMD-K6 staan en vind het tijd om eens een nieuwe pc te kopen.
Wat ik ermee wil doen is het volgende:
Ik wil met de computer gewoon internetten (waaronder veel downloaden), nieuwe spellen spelen (hoeft niet op de hoogste resolutie, dus ik heb geen high end 3d kaart nodig), dvd en cd’s branden en programmeren in ASP en PHP. Ik wil verder dat de pc stabiel en betaalbaar en heb ik de voorkeur voor een mooi uitziend (zwart gekleurd) systeem. Als besturingssysteem wil ik Win XP draaien.

Ik heb zelf het volgende systeem in gedachten:
MSI 848P Neo-V P4/ S478
€ 60,90
Intel Celeron 330 2600 PC533 478 box
€ 90,90
512 MB DDR/400 PC3200 Samsung
€ 94,90
160GB 7200 Maxtor 6Y160M0 8MB SATA
€ 96,90
Powercolor ATI Radeon 9200 SE 128MB
€ 49,90
Midi-Tower Xenon XB P4 ATX / 300W
€ 39,90
Samsung TS-H552 16+/12-bulk black
€ 83,90
Samsung SD-616EEB 16/48x bulk zwart
€ 24,90
Logi OEM Cordless Desktop Optical Zwart
€ 43,90
CRT 17" Samtron 78E Zwart
€ 116,90
Subwoofer Speaker Set 400W Zwart
€ 11,90

Dit past net binnen mijn budget, wat rond de 700 euro zit.

De reden waarom ik deze componenten wil kiezen is als volgt:
Ik wil een MSI bord met een Celeron D 330 processor (Boxed) omdat deze goedkoop en snel zijn. (Trouwens, ik vraag me af of het MSI moederbord met Celeron D processor een goede keuze is, lijkt me wel, maar ik kan het niet terugvinden in reviews)
Ik heb gekozen voor 1 512Mb module DDR ram van samsung. (Lijkt me genoeg om een tijdje vooruit mee te kunnen.)
Verder een goede 160 Gb harddisk en een 128mb grafische kaart die niet te duur is.

De kast zelf is goedkoop en ziet er aardig uit. (raampje aan de zijkant) en ik heb voor een samsung dvd brander en dvd speler gekozen voor het kopiëren van dvd’s en cd’s.

Tot slot een draadloos toetsenbord en optische muis combinatie van Logitech en een 17” CRT scherm van Samtron. De keuze van dit scherm is omdat hij 17” is en goedkoop. Ik bespaar hier het liefst geld op, want een tft is al gauw 150 tot 200 euro duurder. En tot slot een goedkope 2.1 speakerset, ook in het zwart.

Wat vinden jullie van mij keuze? Kan ik hier een tijdje mee vooruit en wat zijn foute keuzes? Verder vraag ik me af of het systeem stabiel zou zijn. Ik hecht hier ook veel waarde aan maar kan dat niet beoordelen op de lijst met onderdelen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en zelf ook wat aan deze informatie hebben.

Bronnen
- Reden keuze Celeron boven AMD: nieuws: Veertien Intel Celeron D- en AMD Sempron-cpu's vergeleken
- Het systeem heb ik samengesteld bij www.Gistron.com Ik woon hier namelijk vlakbij.

Groeten,

Lenny

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 14:34 ]

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:30
ik zou de sata schijf van maxtor vervangen voor een ata versie, staat op www.komplett.nl voor 86 euro. die samsung is een dvd brander? ik zou bij komplett gelijk de nec 3500 balck kopen, deze is maar 76 euro en brandt dvd- ook op 16 x, evenals de dual layer op 4x
en persoonlijk zou ik geen ati SE nemen, maar hier ontkom je niet aan voor deze prijs. misschien de hierboven bespaarde knaken stoppen in een ati 9200? die kost maar 56 €

verder zou ik gaan voor athlon/sempron ipv celeron.

[ Voor 56% gewijzigd door LinuZZ op 05-10-2004 13:38 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
ik zou de sata schijf van maxtor vervangen voor een ata versie, staat op www.komplett.nl voor 86 euro. die samsung is een dvd brander? ik zou bij komplett gelijk de nec 3500 balck kopen, deze is maar 76 euro en brandt dvd- ook op 16 x, evenals de dual layer op 4x

verder zou ik gaan voor athlon/sempron ipv celeron.
1 samsung is een dvd brander (Schrijven DVD Dual Layer +R: 2.4x, DVD+R: 16x, DVD-R: 12x, CD-R: 40x, Herschrijven DVD+RW: 4x, DVD-RW: 4x, CD-RW: 32x, Lezen DVD-ROM: 16x, CD-ROM: 48x) maar die van komplett is dus beter.

De hardeschijf kan ik niet vinden op komplett. Degene die je bedoelt, is die ook 160Gb?

Verder, is het niet beter om een celeron D te nemen? nieuws: Veertien Intel Celeron D- en AMD Sempron-cpu's vergeleken

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Welkom op GoT lenny_h1981 :)

Ik denk dat je over de CSL FAQ heen hebt gekeken, wellicht handig als je daar nog even doorheen loopt.
Op GoT wordt verwacht dat je zelf inzicht hebt of kunt opzoeken wat een goed systeem is. Als je dat niet hebt, kun je het beste op zoek gaan naar reviews van de onderdelen die je opnoemt :) Bijvoorbeeld in de Best Buy Guide of Google.

Wij kunnen zonder specifieke eisen onmogelijk aangeven of dit voor jou een goed systeem is. Wil je weten of dit een goedkoop systeem is, dan kun je de T.net Pricewatch raadplegen.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31

UTM

Iig niet gaan voor deze:
Powercolor ATI Radeon 9200 SE 128MB
€ 49,90
Kan je beter kijken voor een Geforce2 GT ;) Spaar dan iets door totdat je een Radeon 9600 kan kopen ;). Het verschil tussen de 9200SE en de 9600 is heel erg groot

• LinuZZ
klik

op komplett.nl, harde schijven, 3,5 inch ide, eerste uit lijst en ja die is 160 gb

cool-prices is nog goedkoper

ja de site is in het begin ff zoeken ja

ja oke de celerons zijn meer dan dat ze geweest zijn zie ik nu, dan kan dat idd wel

[ Voor 19% gewijzigd door LinuZZ op 05-10-2004 13:53 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
@SmartDoDo
Ik had dit inderdaad niet gelezen. Ik zal mijn topicvraag even anders formuleren. :)

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat een onwijs derderangs apparaat!!!
Waarom? De onderdelen lijken me goed…
Je kan beter bij de mediamarkt een doos uit het rek halen.

Of, met je eisen richting de mycom oid..
Mycom is duurder dan Gistron. En zijn de pc’s van MediaMarkt goed? Ik heb er laatst nog gekeken, maar het was allemaal net te duur daar.

• LinuZZ
de nieuwste spellen spelen is op dit systeem niet zo goed mogelijk door je goedkope videokaart, dus zou ik je pc samenstellen via de pricewatch dit scheelt echt heel veel, en dan houd je dus geld over voor een betere videokaart en komt je pc iets uit de 'derderangs apparaat modus'

Verwijderd

Topicstarter
de nieuwste spellen spelen is op dit systeem niet zo goed mogelijk door je goedkope videokaart, dus zou ik je pc samenstellen via de pricewatch dit scheelt echt heel veel, en dan houd je dus geld over voor een betere videokaart en komt je pc iets uit de 'derderangs apparaat modus'
Ok, een ander vraagje dan...

Ik heb nog nooit zelf een pc samengesteld. (Wel een hele lange tijd geleden een double speed cd speler en een stereo geluidskaart ingebouwd in mijn 486 van toen). Is het gemakkelijk of lastig? En tegen welke problemen kan ik aanlopen met de keuze van componenten die ik gemaakt heb?

(Ik had in eerste instantie mijn pc willen laten assebleren bij Gistron voor 30,- )

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb nog nooit zelf een pc samengesteld. (Wel een hele lange tijd geleden een double speed cd speler en een stereo geluidskaart ingebouwd in mijn 486 van toen). Is het gemakkelijk of lastig? En tegen welke problemen kan ik aanlopen met de keuze van componenten die ik gemaakt heb
Persoonlijk vindt ik het een leuk klusje. De handleidingen bij de diverse producten geven aan wat je doen moet (lees m.n. de handleiding van je moederbord zorgvuldig).

Uit de FAQ: Hoe bouw ik een PC?. Hier wordt stap-voor-stap beschreven hoe je een PC bouwt.

Misschien kun je je leverancier vragen de processor te plaatsen. Ik ken diverse zaken die dat voor een klein bedrag doen (tussen 2,50 a 5,00), wellicht doet Gistron het ook. Dit is m.i. het onderdeel van zelfbouw dat het eenvoudigst mis gaat waarbij behoorlijke schade kan ontstaan.

Ik zou overigens kiezen voor een iets betere videokaart (bijv. 9600 Pro a €109,90 bij Gistron) wanneer je ook af en toe een recent spel wilt spelen is die extra investering zeker de moeite waard.
Wannneer deze kosten je configuratie buiten je budget laten vallen, overweeg dan om de aparte DVD speler te laten vallen (€ 24), DVD's afspelen kun je ook in de brander en on-the-fly kopieren raad ik zowieso af.

Je kunt de diverse onderdelen ongetwijfeld goedkoper bij elkaar klikken via Pricewatch, maar je geeft er blijkbaar de voorkeur aan om zelf bij een zaak in de buurt langs te gaan en bent bereid daar iets voor te betalen. Daar is nix mis mee!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:20

houthakker

Poehé

Een beetje "hoe is dit systeem" topic. Maar goed, ik zou in ieder geval gaan voor een andere videokaart. Je heeft aan dat je toch wel wat nieuwe spellen wil spelen, ik bezit een ati 9500 nonpro, maar deze vind al niet echt mee voldoen aan deze tijd, terwijl ik ook niet op de hoogste resoluties hoef te spelen. Ik zou eerder kijken naar een 9600 pro of een 9800, of met een beetje geluk een x600 (van asus voor +/- 200 euro in de pricewatch).

Specs

Verwijderd

kijk ook even in dit topic: Verwijderd in ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..."

ik ben er al een poosje over aant nadenken. en wel in de richting van jouw budget maar absoluut niet in de richting van het systeem dat jij net noemde.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Op zich weinig mis me.. maar zoals al gezegd..een ding is er mis... de videokaart. Kijk je hoeft inderdaad geen top kaart maar de 9200SE is niet echt geschikt voor de laatste games... Ten eerste DX8 en hij is aardig sloom al voor een DX8 kaart....

Beter kun je een 9600 Pro of een tweedehands ( zie vraag en aanbod ) 9700 or 9500 Pro nemen, want die hebben DX9 ondersteuning... en zijn snel genoeg om op leuke instellingen je games te spelen. Reken ongeveer 120 Euro voor zo'n videokaart... als je heb tweedehands overneemt!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle replys.

Ik weet nu dus dat ik die dvd-rom weg kan halen, en dat ik beter de ATI 9600 pro kan kiezen. Als ik dan iets op mn harde schijf bezuinig (120Gb IDE Maxtor 7200 8mb) blijft alles nog binnen budget :)

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 14:17:
[...]
Waarom? De onderdelen lijken me goed…
[...]
Mycom is duurder dan Gistron. En zijn de pc’s van MediaMarkt goed? Ik heb er laatst nog gekeken, maar het was allemaal net te duur daar.
Gistron, ook goed: wat ik meer bedoelde:
Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet of schakel RL hulp in. Bij de boer op de hoek kunnen ze een offerte voor je in elkaar draaien, gebaseerd op jouw eisen. Dan maak je geen 9200-kaart fouten etc.

De opmerking van de Mediamarkt gaat ook niet om de prijs, maar om het gemak - en dat is ook wat waard.

Of lees de best buy guides op de fp, daar kan je ineens een heel systeem in je winkelmandje klikken. Handig! :)

ping 127.212.23.124

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo, dit topic heeft even en kleine opschoonbeurt gehad. Jongens, als je een 'fout' topic ziet, maak dan gewoon een Topicreport aan. Meer hoef je echt niet te doen.

[ Voor 87% gewijzigd door Laurent op 05-10-2004 16:40 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn inhoudelijke reply:

Tegenwoordig kan je al voor een paar tientjes een tweedehands GeForce4 Ti4200 op de kop tikken. Deze presteert een heel stuk beter dan de 9200SE, maar ondersteunt eveneens geen DirectX 9. Dit is gelukkig geen ramp, voor die paar tientjes kan je nog best lang een aantal moderne games spelen. Het zal iig een stuk beter gaan dan met je 9200SE :)

Zie bijvoorbeeld ook dit plaatje van deze round-up. De 9200SE kan je helemaal onderaan vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Laurent op 05-10-2004 16:54 ]

Pagina: 1