Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hier in ons huis wilden we toch eens een internetverbinding hebben, dus wij vol goede moet naar de primafoon, belbudget abo afgesloten en vervolgens naar een andere winkel voor een zonnet abo. Enkele dagen later kregen we het modem thuisgestuurd, dus ik probeer de telefoonstekker (geen RJ11, maar zo'n 'grote' stekker) in de wandcontactdoos te duwen, maar het wil niet echt lukken. Ik schroef die wandcontactdoos open en ik zie dat er alleen maar losse draadjes hangen :+ Rode, blauwe, groene, grijze, alles wat je maar durft te wensen :) Mijn vraag is nu: hoe sluit ik dit aan?! Als ik alleen de rode en blauwe aansluit op de twee bovenste pinnen (zie 1 en 2 op onderstaande schets), gebeurt er niets. Lampje op modem blijft knipperen, telefoon geeft geen kiestoon.

Ik heb de volgende combi's dus geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
/----------\
|          |
|  1    2  |
|          |
|   3  4   |
|          |
\----------/

1 = rood
2 = blauw

en

1 = blauw
2 = rood
:)

Verder durf ik niets te proberen, omdat ik de zooi niet wil mollen hier. Kan iemand me dus even vertellen hoe het wel moet?:) Alvast bedankt!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Je had het wel juist pin 1 & 2 (de 2 verst uitelkaar) zijn de juiste.

Alleen welke rode & blauwe is het aderpaar waar je telefonie signaal op zit? Gewoon even proberen. Kijk even welke kabel je huis binnenkomt en dan kan het vaak maar 2 opties zijn. Of aderpaar 1 (rood & blauw vaak) of aderpaar 2 (oranje & wit vaak).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik begrijp dat er net pas een telefoonaansluiting aangevraagd is, hoe lang is dat geleden? Het kan best zijn dat daar een week of zo overheen gaat dat je eindelijk eens kunt bellen.
Wat gebeurd er als je iemand anders naar jullie nummer laat bellen, gaat die dan over of krijgt hij een 'onbekend nummer' riedeltje?

Verder is het normaal dat rood en blauw op 1 en 2 zitten, zoals bjck zegt ja, maar dat kan de primafoon je ook vertellen. Maar als alles los ligt, weet je dan wel zeker dat het verder goed aangesloten is? Hoe is de situatie op het punt waar de dikke blauwe PTT kabel binnenkomt?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Telefoonlijn is actief, als ik vanaf mijn gsm bel hoor ik hem gewoon overgaan (door de telefoon dan). Lijn is al paar weken terug aangevraagd, dus dat zit wel ok.

Uit de dikke PTT kabel komen de volgende kabelparen:

Rood - Rood
Blauw - Blauw
Geel - Geel
Groen - Groen
Oranje - Zwart
Oranje - Wit

En een losse grijze kabel.

Aansluiting heeft eerder altijd gewerkt, maar vorige bewoners hebben om onbekende redenen de boel een beetje grof weggehaald.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Er is mij niet helemaal duidelijk of de telefoon al wel volledig werkte voordat er geprobeerd werd het modem aan te sluiten. Als dat wel het geval was, is het een uitzoek-klusje, als dat niet het geval was, zou ik dat eerst eens in orde maken, dan komt daarna dat modem waarschijnlijk vanzelf wel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
telefoon werkt dus ook niet nee, mijn check of het werkt is ook de telefoon. Als die een kiestoon heeft ga ik er vanuit dat hij werkt, daarna ga ik pas aan de slag met het modem :) Ik heb dus die 13 losse kabeltjes en een wandcontactdoos, die moet ik even aansluiten :)

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 12:45:
telefoon werkt dus ook niet nee, mijn check of het werkt is ook de telefoon. Als die een kiestoon heeft ga ik er vanuit dat hij werkt, daarna ga ik pas aan de slag met het modem :) Ik heb dus die 13 losse kabeltjes en een wandcontactdoos, die moet ik even aansluiten :)
Heb je een spanningzoeker bij de hand? 60 Volt is snel genoeg gevonden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

Topicstarter
klopt, maar ik heb geen spanningzoeker, alleen m'n vingertoppen :P

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 13:04:
klopt, maar ik heb geen spanningzoeker, alleen m'n vingertoppen :P
Even je vingers nat maken en aders vastpakken :+

Maar het is dus standaard uit de PTT kabel dat rood en blauw de draden zijn voor de 1e lijn. Je moet dus even controleren op welke draden die verder gaat naar je wandcontactdoos en die draadjes aansluiten.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
en het maakt niet uit of ik rood op A en blauw op B aansluit of andersom?

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 13:11:
en het maakt niet uit of ik rood op A en blauw op B aansluit of andersom?
Maakt totaal geen verschil.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu beide rode kabels met beide blauwe kabels gecombineerd, geen resultaat... ik denk dat ik toch KPN maarens ga bellen dat ze iemand langssturen ofzo :I

• bonooman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 19:54
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 13:20:
ik heb nu beide rode kabels met beide blauwe kabels gecombineerd, geen resultaat... ik denk dat ik toch KPN maarens ga bellen dat ze iemand langssturen ofzo :I
uit de muur - probeer rood / groen eens.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Waarom bel je de KPN niet gewoon ?
Je hebt een aaansluiting aangevraagd, maar hij doet het niet.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn ze verplicht om een werkende aansluiting af te leveren.
Je betaalt niet voor niks aansluitkosten....

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Rood op A en op B Blauw, dat doe ik altijd.

Verwijderd

Topicstarter
jvhaarst: het ging er in eerste instantie even om dat de kabels hier niet waren aangesloten, dat lijkt me op zich een koud kunstje om te doen, ga ik geen monteur voor laten komen. Anyway, net even met KPN gebeld, lijntest uitgevoerd, krijg ik de klantenservicedame heel verbaasd aan de lijn: meneer, volgens mij hebben ze u hier nog niet aangesloten! dus dat gaan ze nu ff doen :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:08

Dido

heforshe

jvhaarst schreef op 05 oktober 2004 @ 13:29:
Waarom bel je de KPN niet gewoon ?
Je hebt een aaansluiting aangevraagd, maar hij doet het niet.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn ze verplicht om een werkende aansluiting af te leveren.
Je betaalt niet voor niks aansluitkosten....
Heb ik ook wel eens discussie over gehad met ze... probeerden me keer op keer (betaalde) monteurs aan te smeren, omdat ik ze niet aan hun verstand kon krijgen dat er helemaal nooit iets was uitgevoerd bij mij binnen. (Ondanks hun administratie die volhield dat er iemand in mijn "meterkast" was geweest... KPN-boutertjes).
Uiteindelijk kwamen de betreffende monteurs er achter dat a) er inderdaad een stukkie aansluiting bij mij binnen miste, en b) er een aansluiting in de wijkcentrale fout zat (nooit gebeurd was). Ze hadden alsnog het lef om om geld te vragen, maar een stijf poot heeft voordelen ;)

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
jeuj, ik heb dus weer internet :)

Wat was het probleem nou (misschien dat iemand anders hier volgende keer mee aan de slag kan)

De rode, blauwe, groene en gele draadjes waren 'radiodraden'. Hier werden blijkbaar vroeger radiozenders op uitgezonden. Oranje - Zwart is buitenlijn 1, Oranje - Wit is evt buitenlijn 2. Daarnaast klopten er nog meer dingen niet in de centrale, maar ik ben nu dus zonder kosten geholpen, gelijk nieuwe wandcontactdoos erbij. Nette service van KPN ;)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Fijn dat ik de KPN toch nog zo af en toe iets doet voor de centen.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Klopt inderdaad dat er vroeger radio zo werd uitgezonden. In mijn huis (in de jaren twintig-dertig gebouwd) komt die troep ook voor. De gebruikte kleuren voor mijn telefoonaansluiting waren echter rood (a) en blauw (b). Oranje, zwart en wit zaten er ook in. Er lijkt dus niet echt een systeem in te zitten. :)
Pagina: 1