Toon posts:

partities in raid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jongens,

Ik heb zopas een sil 680 ide raid controllertje in men servertje gestoken.

Ik heb een stripped (raid 0) setje van 2 maxtor 80 gb gemaakt (128K chunck size).

Nu zoek ik toch iets van partitie indeling wensen te hebben om de bescherming tegen suid en sgid aanvallen te vergemakkelijken. Normaal kan je op een single volume 3 primaire en 4 logische partites maken (samen 7). Gelden deze regels ook voor je raidimages?? Ik kan me moeilijk het nut van logische partities op een logisch geheel voorstellen. maar kan ik dan meer als 3 primaire parties op de stripped set krijgen?

please jullie ervaringen :) thx!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

ehm ik kan om eerlijk te zijn maar zeer moeilijk wijs uit je tekst
maar iig heb je op een raid-schijf precies dezelfde beperkingen/mogelijkheden als op een gewone schijf.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
je OS ziet gewoon 1 logical disk. het filesystem weet niet van het bestaan van RAID af. Je hoeft dus niets aparts te doen netzoals bij 1 fysieke schijf

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie antwoord ! Zijn er mensen onder jullie dit dit al eens in de praktijk gedaan hebben? Wat waren de aanmerking/ ervaringen omtrent deze zaak?

betreffende de onduidlijkheid=>
SUID/SGID => binairies/mappen die als gewone user kunnen gerunned worden maar met de rechten van root (admin voor de windows jongens dus)
Via het gebruik van partities en mits een paar aanpassigen in fstab kun je op die manier je systeem een stuk veiliger maken.(dit wens ik dus te doen ;) )

Bedankt voor de moeite en de antwoorden.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:34
Je kunt 4 primaire partities maken :)

Als je van 1 van die primaire partities een extended partitie maakt kun je op die extended partitie bij mijn weten zoveel logische schijven maken als je zelf wilt.

Voor een OS maakt het verschil primaire partitie en logische schijf helemaal niets uit (nou ja, misschien om van te booten bij een ouder OS). Die extended partitie met zijn logische schijven is JUIST bedoeld om meer dan 4 "partities" te kunnen hebben :)

Dat het low-level aanspreken misschien net iets anders te werk gaat houdt niet in dat een logische schijf andere eigenschappen heeft dan een primaire partitie. Je kunt zo ongeveer alles wat een primaire partitie kan, ook met een logische schijf doen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
thx for the reply. het vreemd is dat fdisk (onder linux , unix) mijn logische stations gewoon niet kan lezen (extended partitie met daarin verscheidene logische stations). primairy partities kan ie derintegen wel lezen. Toch vreemd vermist alles in dezelfde partitie tabel zit? Kunnen we daarrond?

het grote verschil tussen logische en primare stations is

-bij primaire stations is de partitie fysiek afgescheden / logische stations staan gewoon door mekaar
-logische stations zijn niet bootable (tenzij je nt bootmanager gebruikt, iets wat windows automatisch voor je doet als je de 1024 cyl overschrijdt , maar wat eigenlijk standaard in andere osen niet is. Dit kan je wel oplossen met bootloaders als grub , lilo enz...

Weet iemand de reden waarom de partition table in fdisk raar doet?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hiervoor gelden gewoon hetzelfde regels als single disken :) Check de FAQ van dit subforum onder "Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?" voor meer details B) Daarnaast verbaas ik me over het feit dat je überhaupt niet eens hebt uitgeprobeerd of je meerdere partities op een RAID volume kunt zetten 8)7 Why not? Da's slechts minutenwerk.

En waarom fdisk in linux/unix "raar" doet is een verhaal apart en niet hardware-related. Probeer het eens in Non-Windows Operating Systems :)

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik heb het weldegelijk geprobeerd om dit te doen.

Ik heb de stripped set in 4 prim. partities ingedeeld. creatie van de partities zelf is geen probleem. Hij blijft enkel hangen bij het formatten van de laatste prim partitie.
Ik heb het al met verscheidene tools geprobeerd fdisk, diskdruid,partition magic, en het is telkens hetzelfde probleem. Hij blijft gewoon hangen tijdens de format zonder foutmelding(nu is ie al meer als 24 uur bezig en dit zonder bad blocks check). daarmee dat ik de vorige vragen ook stelde ;) omwille van het feit dat men eigen tests weinig soulaas boden.

ik heb stripped set al gedelete en opnieuw aangemaakt, nieuwe partities met andere indeling maar steeds hetzelfde probleem :(
iemand ideeen?

ps:betreffende de partitie table zal ik wel op non windows posten ;)

thx for the reply's.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 14:49 ]

Pagina: 1