Toon posts:

[voeding] aopen voedingsfan hondsdol?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet net m'n pc aan, (Aopen A600A kast, P4 etc) en hoor een machinaal geluid. Diep gebrom en een ander pulserend geluid. Nu ben ik een half jaartje geleden bezig geweest om het apparaat zo stil mogelijk te krijgen, ander proc. koelertje, matjes etc. Ook de Asus x800pro hielp hiermee, de enige fan die ik nooit heb aangeraakt is die van de voeding.

Dus net alle fannetjes bekeken en gestopt om te luisteren, kwam ik tot de conclusie dat het t fannetje in de voeding is http://english.aopen.com.tw/Products/power/fsp350-60pn.htm.

Het draaide gewoon een minuut of 10 keihard om daarna weer af te zakken naar een normale (geruisloze) snelheid.

Dit heb ik in een jaar tijd met deze pc nog nooit gehad, je zou zoiets verwachten met een hoge load (spel spelen ofzo), maar zelfs dan nooit wat gehoord. En nu tijdens t booten dat gedoe.

Is dit normaal, is het een zelftest o.i.d., of moet ik er naar (laten) kijken?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Het kan zijn dat bij het opstarten al je fans op maximum draaien maar dit zou eigenlijk maar voor een korte tijd zijn en dat zou dan ook moeten altijd zijn. Daar jij het pas nu hebt denk ik eigenlijk dat je voeding zelf warm wordt en dus moet koelen. Tijdens het opstarten wordt er meer stroom verbruikt dus dat is normaal. Misschien komt het door hardware die je erin gehangen hebt. Het kan ook zijn dat er stof in zit waardoor de koeling minder is en er dus harder geblazen worden. Ik zou toch in ieder geval voorstellen eens je pc uit te kuisen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Guru Evi schreef op 05 oktober 2004 @ 11:21:
Het kan zijn dat bij het opstarten al je fans op maximum draaien maar dit zou eigenlijk maar voor een korte tijd zijn en dat zou dan ook moeten altijd zijn.
Q-fan of vergelijkbare technieken voor het regelen van de cpu-fan werken inderdaad zo. Bij veel voedingen werkt het andersom, eerst rustig draaien en harder indien nodig. Dit geldt ook voor AOpen.
Tijdens het opstarten wordt er meer stroom verbruikt dus dat is normaal.
Dat valt wel mee hoor. Er is wel veel activiteit, maar ook heel veel wachten op I/O operaties (hdd vooral). Zware software/spellen vragen veel meer van je systeem. Bovendien moet je bedenken dat je start met alle onderdelen op kamertemperatuur. Zolang de heatsinks van de voeding goed zitten en de fan draait, bereik je niet zo snel een kritieke temperatuur.

Mijn gok is dat de temperatuur sensor van die voeding de geest heeft gegeven.

{signature}