[Objective-C] Methoden

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een Mac en wil ook eens een applicatie voor deze machine ontwikkelen. Ik dacht dit te gaan doen met Objective-C, Cocoa en XCode.

Die Interface Builder, Connections en de rest kom ik wel uit maar het gebruik van methodes in classes niet helder maken.

Kan iemand mij uitleggen hoe je nou bijvoorbeeld onderstaande methode in Objective-C schrijft?

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
public int taalPlusWaarde (string strTaal, int intWaardeBoven, int intWaardeOnder) {
    int intWaarde = 0;

this.strTaal = strTaal;

intWaarde = intWaardeBoven - intWaardeOnder;

return intWaarde;
}

Een totale onzin methode maar hopelijk kan ik door jullie hulp het objective-c gebreuren een stuk beter begrijpen...

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 08:56
Ik ken geen Objective-C, maar google is your friend denk ik zo..
Er zullen vast wel een aantal tutorials over Obj-C te vinden zijn en als je dan een voorbeeld van zo'n methode kunt vinden kun je hem waarschijnlijk zo omzetten...

enne.. wat betreft die methode... onzin is het zeker, je geeft het een naam taalPlusWaarde(...) en vervolgens ga je getallen ipv optellen, aftrekken :?
na 3 sec googlen heb ik een tutorial (http://www.otierney.net/objective-c.html) waar ik onderstaande zaak vandaan heb

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-(void) setNumerator: (int) n {
    numerator = n;
}

-(void) setNumerator: (int) n andDenominator: (int) d {
    numerator = n;
    denominator = d;
}

dus jouw code moet iets worden van

code:
1
2
3
4
5
6
-(int) taalPlusWaarde: (string) strTaal, (int)intWaardeBoven, (int)intWaardeOnder { 
    int intWaarde = 0; 
    this.strTaal = strTaal; 
    return intWaarde; 
}

Hey, don't shoot me when I'm wrong! Ik knal dit zo ff uit m'n hoofd, zonder enige ervaring Obj-C dus het kan totaal verkeerd zijn, of alleen maar een beetje...

[ Voor 48% gewijzigd door cenix op 05-10-2004 10:39 ]

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik snap hem nu:

Objective-C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- (int) taal: (string) t waardeBoven: (int) intWaardeBoven waardeOnder: (int) intWaardeOnder {
    - (int) intWaarde;

strTaal = t;

return intWaarde;
}

en dan roep je hem zo aan:

code:
1
intResultWaarde = [testObject taal: strTaal waardeBoven: intWrdBoven waardeOnder: intWrdOnder]

Waarbij strTaal, intWrdBoven, intWrdOnder voor gedefinieerde variabelen zijn

Of zit ik mis?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

euh ja, anders lees je gewoon even een Objective-C manual door, hier is GoT niet voor bedoeld.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Dit topic is gesloten.