Toon posts:

Peltier + FOP38 => problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijzelf een peltier en een globalwin FOP38 aangeschaft, ik heb deze geïnstalleerd, met koperen shim, coldplate, arctic silver cooling paste. Maar de temperatuur gaat niet onder de 18°C idle, en alsik hem laat inburnen, blijft de temperatuur stijgen zo hoog ik wil. Ik heb een Athlon TBird 900@1000 (wat ook al niet geweldig overclockt is). Wat kan het probleem zijn? (de coldplate wordt echt gloeiend heet alsik hem eventjes laat inburnen, laat ons zeggen 5 minuten)

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 15:36 schreef PsYch0tIc het volgende:
Maar de temperatuur gaat niet onder de 18°C idle,
Erm... Hoe heet word ie dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gestopt bij 58°C met de burn in (van SiSoft Sandra is deze), hij zou normaal niet veel warmer mogen worden met een 80 Watt peltier had ik gedacht, aangezien deze maar een 57Watt aan hitte produceert, de Athlon 900@1000

Verwijderd

Das idd wat hoog jah :) Ik d8 dat ie boven de 18 graden bleef hangen wat ik las. Ik d8 al :o

Verwijderd

Het is volgens mij beter als je je peltier koelt met een waterblok. Aangezien meestal lucht koeling niet genoeg is. Waardoor het peltier element dus alleen maar opwarmt en er zelfs kans is dat hij precies andersom gaat werken.

M'n water gekoelde proc duron 600@850 heeft nu een warmte van ongeveer 21 celcius en dan wel vol op belast met een }:O .

Verwijderd

Nee toch....
Een peltier op een overgeklokte Tbird met alleen maar luchtkoeling...
Dat doen ze dus eigenlijk alleen maar met Tbird+Peltier+Waterkoeling.... :(

Zie je, het probleem is dat je nu niet alleen de 60 watt hitte van de Tbird moet afvoeren, naar ook nog eens de 40 ( of 80 !! welke heb je??) van de peltier.

Het maximun wat je met die FOP38 nog weg kunt pompen is iets van 70 watt of zo.

Dus als die Tbird warm wordt loopt het mis. Ja.. is niet leuk...

Verwijderd

die vat het niet helemaal 80+55=135watt dat kan een fop 38 echt niet goed verwerken en het voltage op je tec is waarschijnlijk 12 waardoor hij niet het max vermogen afgeeft water koeling is dan de enigste maar wel duure oplossing

Verwijderd

Mmmm eigenlijk mag dat niet... een FOP38 moet zo'n peltier wel kunnen trekken... een TB wordt normaal 40-50 C idle? :?
Dan heb je iets niet goed gedaan, wat voor fan zit er op je FOP?

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Eentje op 7000rpm, ik veronderstel een Delta fan. Sorry voor de late reply.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:29

botoo

💀 too old to die young

psychotic, waarom probeer je de FOP38 niet eens zonder Peltier uit, puur om te testen wat er dan gebeurt onder full load?
Als de temo. dan minder hoog wordt heb je iig een indicatie waar het mis loopt.

Je kan ook Floris Diemel eens om info vragen (als 'ie dit nog niet gelezen heeft), hij is behoorlijk op de hoogte van Peltiers :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Tazitiz (via mijn site, rechts onderin een link naar alle Nederlandse waterkoelers, o.a. Tazitiz)

en Jeroen van OC-Shop kunnen wellicht ook wat zinnigs zeggen.

Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat het inderdaad watercooling zal worden voor men peltier te kunnen gebruiken, ik heb de FOP38 zonder peltier getest, en run nu cooltjes een 900@1050 op 33°C (belast met allerlei benchmarks) Zo gauw ik hem terug online heb (volgende week), ook es wat koetjes laten grazen }:O

Verwijderd

Wat ik niet snap. of nog niet eerder heb kunnen zien, is hoedafok je die peltier onder dat koelbloek krijgt. Dat moet je iig met een golden orb niet proberen. Zit er standaard een uitgevreesde ruimte in die koeler ofzo? Ik heb nog 2 40Watts pelts liggen, en een extra voeding in m`n kast. Maar met een gorb gaat daar niet veel van terecht komen.. Hoe da fok werkt het?

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb gehoord dat de een celeronII of PIII makkelijk met een luchtgekoelde peltier kan. Maar dat een AMD daar een stuk meer problemen mee heeft... kijk op octools.com die gasten weten het wel.

Waar kun je eigenlijk peltiers kopen:?

Verwijderd

gaat om het vermogen duron en tbird geven gewoon meer vermogen af als een p3 of celeron. dat maakt het kritisch bij hoge snelheden en voltages dan trekt dat lucht koelertje het niet en ff een ding:
WATER TRANSPORTEERD WARMTE 25X BETER DAN LUCHT!!!! (zou het daarom effectiever zijn?)

Verwijderd

Op woensdag 03 januari 2001 13:11 schreef dirkster het volgende:.......
WATER TRANSPORTEERD WARMTE 25X BETER DAN LUCHT!!!! (zou het daarom effectiever zijn?)
:) Vandaar ook dat je in deze tijd van het jaar van die kouwe poten krijgt op straat als je voeten nat zijn :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Pelteirs koop je bijv bij www.oc-shop.nl of bij www.conrad.nl
Pagina: 1