ISDN en Hylafax op freebsd

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
Ik heb al rondgezocht maar echt uitsluitend antwoord is er niet. De een zegt dat het niet mogelijk is een analoge modem te simuleren op een isdn. De ander zegt dat er alleen een terminal gesimuleerd hoeft te worden zodat hylafax kan intergreren en weer een ander komt met capi drivers aanzetten.

Is het uberhaupt mogelijk om isdn aan de praat te krijgen (als fax) met hylafax??

Het lijkt me wel dat hij het zou moeten kunnen doen, aangezien hij wel een telephone subsystem heeft wat weer analoog is.

p.s. ik gebruik een avm fritz!card

[ Voor 19% gewijzigd door justice strike op 05-10-2004 01:40 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• justice strike
ja die ken ik al, maar das linux en niet freebsd :) overigens bestaat er ook capi4bsd maar das alleen voor active avm kaarten (b1 bijvoorbeeld)

maar hoe zit het met de passive kaarten, lijkt me dat die het ook zouden moeten doen.

[ Voor 65% gewijzigd door justice strike op 05-10-2004 02:33 ]

Verwijderd

Gewoon op de Hylafax-site:

http://www.hylafax.org/Modems-PeterChen/

http://www.hylafax.org/howto/install.html

Zo ( http://mrlee.homelinux.net/Hylafax.htm ) maakte ik mijn hylafax-server voor mijn werk.

• justice strike
dat zijn hele interessante links (die ik overigens al wel gezien heb). Er wordt echter geen woord gerept over het gebruik van isdn onder freebsd.

Ik heb nog gekeken naar capi4linux, capi4bsd en de avm isdn drivers voor linux maar ik weet absoluut niet hoe ik dit moet gaan aanpakken.

(is het uberhaupt mogelijk om linux drivers te gebruiken onder freebsd? Recompilen met wat andere variabele lijkt me geen optie.)

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 05-10-2004 17:01 ]

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Ik heb helaas geen ervaring emt Hylaf en freebsd. Wat ik je wel kan vertellen is dat ik Hylafax aan het werk heb gekregen met een ISDN kaart ism capi4linux.

Wat wel een probleem is, is dat je een ISDN kaart nodig hebt die het afhandelen van de call zelf regelt en dat dus niet softwarematig emuleert. Ik weet niet welke kaart dat ook alweer was, kan ik nog mischien opzoeken.

P.S. De bovenstaande informatie is verouderd. het is namelijk al ruim 2 jaar oud. Mischien is er wat in die tijd verander :)

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
als je nou eens /usr/ports/comms/hylafax installeert en dan kijkt hoever je komt

Verwijderd

> isdn onder freebsd.

Heeft met Hylafax niks te maken op zich. Je moet een isdn-kaart vinden die onder freebsd werkt. Geen half win-geval. Een algemene isdnkaart zal werken.

• justice strike
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 19:18:
> isdn onder freebsd.

Heeft met Hylafax niks te maken op zich. Je moet een isdn-kaart vinden die onder freebsd werkt. Geen half win-geval. Een algemene isdnkaart zal werken.
correctie isdn-fax onder freebsd.

Ik heb het misschien wat ongemakkelijk geformuleerd.

Ik heb i4b geinstalleerd en gebruik een compatible isdn kaart (de avm fritz!cart pci v2)

deze staat ook in de supported hardware list van freebsd dus deze kaart wordt zonder meer ondersteund.

Echter schijnt het te zijn dat, het ondersteunen van isdn en de isdn kaart daadwerkelijk te gebruiken voor tel en/of fax applicaties twee verschillende dingen zijn. Hylafax wil namelijk een terminal interface naar de modem.

Dus ik heb nu dus een kaart gekocht die ondersteund wordt onder bsd (eigenlijk ook echt alleen maar gekocht omdaat hij op de supported hardware list stond). Ik krijg deze kaart ook wel aan de praat met i4b (isdn4bsd) maar hylafax (en andere fax software) kan geen gebruik maken van deze kaart omdat deze geen terminal interface heeft (en/of capi drivers/ondersteuning)

mijn vraag is dus. Zal ik mijn isdn kaart zodanig werkend krijgen dat ik ermee kan faxen. (ik kan er veel over vinden, maar alles blijft heel vaag, het is geen ja, maar het is ook geen echte nee)

[ Voor 3% gewijzigd door justice strike op 05-10-2004 19:42 ]

Verwijderd

Kun je geen analoog modem gebruiken? En om problemen voor te zijn een externe.

Verwijderd

Hmmmm, vreemd.
Ik heb Hylafax jaren gebruikt (op ISDN met een externe ZyXEL 2864i en ook nog een tijdje met een Fritz!-kaart) icm RedHat.
En dat naar volle tevredenheid!
En als je de informatie binnen hylafax.org goed leest zie je ook dat er mensen zijn die er hele fax-pools mee hebben gemaakt (zowel analoog als ISDN)
Dus op jouw vraag of HF werkt op ISDN: JA!
[update]
Er staat overigens in de HOW-TO het volgende:
* Proprietary Hardware Devices such as BrookTrout Fax Boards, AVM Fritz!, or other equipment without an AT-compatible command-interface
[...]
For information on support of CAPI and AVM Fritz! devices, visit http://freshmeat.net/projects/capi4hylafax.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2004 08:35 ]

• justice strike
Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 08:31:
Hmmmm, vreemd.
Ik heb Hylafax jaren gebruikt (op ISDN met een externe ZyXEL 2864i en ook nog een tijdje met een Fritz!-kaart) icm RedHat.
En dat naar volle tevredenheid!
En als je de informatie binnen hylafax.org goed leest zie je ook dat er mensen zijn die er hele fax-pools mee hebben gemaakt (zowel analoog als ISDN)
Dus op jouw vraag of HF werkt op ISDN: JA!
[update]
Er staat overigens in de HOW-TO het volgende:

[...]
das wel aardig, maar ik gebruik freebsd. Naar mijn weten werken linux drivers niet op freebsd. Ik heb namelijk al wat dingen gevonden voor isdn, maar ik heb nog niet iets gevonden wat met freebsd werkt.

p.s. welke analoge interne modem werkt zeker weten btw? Het liefst wil ik isdn gebruiken omdat ik die kaart al heb gekocht, maar als het niet anders kan welke interne kaart wordt er daan aangeraden voor FREEBSD.

p.s.2 zou een externe isdn modem niet werken? aangezien die via een gestandaardiseerde seriele poort aangestuurd zou worden zou dat tochy moeten werken of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 21% gewijzigd door justice strike op 07-10-2004 14:49 ]

Verwijderd

> p.s. welke analoge interne modem werkt zeker weten btw? Het liefst wil ik isdn gebruiken omdat ik die kaart al heb gekocht, maar als het niet anders kan welke interne kaart wordt er daan aangeraden voor FREEBSD.

Zorg dat je geen win-modem hebt. Als je er eentje met jumpers hebt liggen om de seriele poort te configgen is ie zeker oud genoeg om geen winmodem te zijn.

> p.s.2 zou een externe isdn modem niet werken? aangezien die via een gestandaardiseerde seriele poort aangestuurd zou worden zou dat tochy moeten werken of zie ik dat verkeerd?

Die kun je vaak als analoog modem aansturen, maar bij freebsd weet ik het niet zeker.

• justice strike
ik kan nergens een lijst vinden van ondersteunende modems en das best vervelend. Ook met externe isdn modems vind ik het nogal vaag. Het is allemaal een beetje giswerk heb ik het idee (ik bedoel dus dat ik maar een beetje moet gaan gissen wat wel of niet gaat werken)

het zou me gerust stellen als iemand me kan vertellen wat zeker met freebsd 4.10 gaat werken.

Verwijderd

No garantees but.... een extern analoog 33k6-modem werkt zga zeker.
Pagina: 1