Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Casefans aansluitingen hoe wat en waar

Pagina: 1
Acties:

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 15:05
Ik loop al een tijdje te zoeken naar een site waar ze makkelijk en duidelijk aan geven hoe ik mijn fans aan moet sluiten.
Ook hier op Got gezocht en kom er niet veel wijzer uit.

Ik ben jawel voor het eerst bezig mijn eigen pc te bouwen. Nog nooit gedaan en ik merk dat nu ook ;(

Ik zit nu in over de connectoren van mijn fans. In de behuizing zitten er standaard 3, 2 in de zijkant die naar binnen waaien en 1 naar buiten opde achterkant. Ik heb er ook nog 2 op de voeding zitten. En natuurlijk de CPU fan maar die is aangsloten

Nu gaat het mij om het volgende de casefans fans hebben zon mannetje/vrouwtje aansluitings-principe. Beide witte connectoren zijn wit en de één heeft dus vier rondjes de andere vier pinnentjes... je kan ze dus in elkaar schuiven 8)7

Op mijn Voeding zitten deze connectoren ook maar ook kleinere plattere connectoren met 4 hele kleine gaatjes.

Moet ik die fans allemaal via de voeding op elkaar aansluiten met het vrouwtje/mannetje-principe of wat? Of moet ik dit alleen doen met die casefans en voedings-fans aansluiten met die plattere connecties? Of beide?
Maar krijg dan krijg ik toch een lijn van draden waar je zo de was aan kan ophangen :? 8)7

De boekjes van mijn moederbord werd ik niet veel duidelijker van aangezien zij aalleen spreken over de 3 zogenaamde aux fan aansluitingen met 3 pinnetjes waar deze fans totaal niet oppassen

En what about rpm aflezen gaat dit wel met deze connecties?

De vraag hoe doe ik dit is dus best belangrijk :? :?

Verder handig om te weten heb ik een Abit AG8 mobo en zijn alle fans 80mm

[ Voor 19% gewijzigd door RSD1982 op 04-10-2004 23:58 ]

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:57
"Moet ik die fans allemaal via de voeding op elkaar aansluiten met het vrouwtje/mannetje-principe"

Ja dat kan, hoeft niet

"moet ik dit alleen doen met die casefans"

Kan wederom, hoeft ook niet

"Maar krijg dan krijg ik toch een lijn van draden waar je zo de was aan kan ophangen"

Je krijgt sowieso last van draden als je zoveel fans in je computer...

"moederbord met 3 pinnetjes waar deze fans totaal niet oppassen"

Daar passen dus juist die kleine witte dingen op..... :*)

Om het e.e.a. te verduidelijken:

Je hebt op je casefan of elke andere willekeurige fan meestal 2 aansluitingen, de grote (molex) die je meteen op je voeding kan doorlussen en een kleine die je aan kan sluiten op een fan "voeding". Een casefan/voeding fan kan je dus afhankelijk van z'n mogelijkheden aansluiten op zowel het moederbord en de voedingsdraad.

Het is een beetje afhankelijk van de mogelijkheden van je moederbord wat je allemaal kan doen ikzelf heb de volgende oplossing:

http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/RHEOBUS.HTML

Daar kan je al je fans met een "kleine" aansluiting op aansluiten en kan je bovendien je snelheid mee instellen... Er zijn ook van die fan controllers op de markt die je RPM van je Fan meten.....

• RSD1982
Ok al weer een stuk wijzer!!!!tanx _/-\o_
maar buiten de voedingsfans hebben de casefans geen kleine platte witte aanluitingen alleen maar die 2 zogenaamde molex aanlsuitingen

haha nog iets die kleine witte platte aanlsuitingen hoe ze ook genoemd worden die hebben 4 ingangen...die op het moederbord maar 3 welke sla je over geel of rood de middelste zijn zwart

EDIT:

Heb net de 2 kleine platte aansluitingen aangesloten op het moederbord...
Heb de kabels die uit de voeding komen met de molex connectors aangesloten aan elkaar igg een soort cirkeltje van draden van casefans....

KLopt het dan ook dat ik bij elke fan één molex connector overhoudt namelijk die met de 4 open pinnetjes

[ Voor 67% gewijzigd door RSD1982 op 05-10-2004 00:29 ]

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:57
dat kan kloppen, duurdere fans hebben ze doorgaans wel,

Bij de Rheobus zaten 2 verloop draadjes van Molex naar klein, zijn vast ook wel los verkrijgbaar mocht je ze op je moederbord willen aansluiten.

Enige probleem is wel dat als zo'n fan geen kleine 3 aderige aansluiting heeft je volgens mij niet de RPM kan uitlezen. (kan dus als je ze op je moederbord aansluit via Motherboard Monitor http://mbm.livewiredev.com/ )

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RSD1982 schreef op 05 oktober 2004 @ 00:16:
haha nog iets die kleine witte platte aanlsuitingen hoe ze ook genoemd worden die hebben 4 ingangen...die op het moederbord maar 3 welke sla je over geel of rood de middelste zijn zwart
rood = 5V; geel = 12V; beide zwarten zijn de massa's. Die op je moederbord is een ander verhaal. Daarvan is er 1 de 12V en eentje de massa en de andere is een speciale aansluiting voor pulsjes van je fan om de snelheid te kunnen meten :) Moet je ff kijken in je mobo-boekje..

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:08

Haan

dotnetter

Ik geloof dat je met die platte witte aansluitingen die uit de voeding komen gewoon een floppy connector bedoelt? 8)7 ;) Wordt ook nog wel eens gebruikt voor videokaarten trouwens, maar ik heb nog nooit gezien dat je er een casefan op aan kan sluiten.

Over het aansluiten kan ik vrij kort zijn: Hoe je het doet maakt geen r**t uit, echter is RPM uitlezen meestal slechts mogelijk via fans die zijn aangesloten op het moederbord (sommige fancontrollers kan ook). Signaal wordt verstuurd via gele, soms witte draad. Rood = 12 V, zwart = 0/ground.

Laat je dus niet in de war brengen door de kleuren die uit een voeding komen!

Hier is namelijk 12 V GEEL, 5V ROOD.. zwart is nog steeds 0 V.

Dus nogmaals: zolang je de rode draad van een fan op een gele draad van de voeding aansluit en zwart op zwart, heb je gewoon een fan die op de normale 12 V draait :). Hoe je dit voormekaar krijgt doet er niet toe (verloopstukje, standaard-aansluiting, solderen..)

Wil je je fan wat minder lawaai laten maken, kan je eventueel ook voor 7 V kiezen. Dan sluit je de rode draad van de fan op de gele van de voeding en de zwarte op de rode. Je hebt dan 12 V - 5 V = 7 V op je fan. Maakt minder lawaai, maar presteert ook minder..

Succes!

Kater? Eerst water, de rest komt later

• RSD1982
rood sla ik dus over lees ik net :P

Tis jammer ken t nog niet checken of het werkt heb mijn Reepjes geheugen en harde schijf....nog niet binnen

• RSD1982
hantheman.tk schreef op 05 oktober 2004 @ 00:34:
Ik geloof dat je met die platte witte aansluitingen die uit de voeding komen gewoon een floppy connector bedoelt? 8)7 ;)
Ja die is er ook maar die is net weer een slagje dikker en groter als 4pins platte aansluiting die uit de voeding komt...komen er twee uit die verbonden zijn met de molex aansluitinguit de voeding heb namelijk een dual fan erin zitten...

Zal morgen eens kijken of ik wat fotootjes er van kan maken...mss is dat wat duidelijker....

En geluid boeit me niet zo...Ik ga voor een Amd duron 800mhz naar een P4 3.2ghz deze die ik nue heb lijk wel een ratelslang als ik iets doe...Vooral die HD maakt zon lawaai, maar aan de andere kant deze die ik nu heb heeft slechts 2 fans een cpu en één case dus ik zie t wel

[ Voor 21% gewijzigd door RSD1982 op 05-10-2004 00:41 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Hmm, ik ben benieuwd, ik kan me er namelijk geen voorstelling bij maken nu.. Welke kleur hebben die draden dan?

• RSD1982
1x rood 2x oranje 3x zwart lijk mij iets voor het floppystation

• Haan

Haan

dotnetter

O die, dat is een overbodige aansluiting tegenwoordig. Ik vraag me af wat die dingen nog steeds in een voeding doen. Volgens mij had je die heel vroeger soms nodig voor een modem of geluidskaart oid.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hantheman.tk schreef op 05 oktober 2004 @ 10:56:
Volgens mij had je die heel vroeger soms nodig voor een modem of geluidskaart oid.
Het is 1 van de 2 AT power connectors. Neemt natuurlijk niet weg dat deze overbodig is wanneer een ATX moederbord gebruikt wordt.

{signature}

Pagina: 1