Ik wil mijn HD op mijn RAID controller aansluiten. Nu heb ik dus die HD gedefined, ik reboot. Vervolgens komt er netjes te staan dat de computer mijn HD detect. Maar dan geeft hij in een miliseconde (heb het 1 keer gezien) een blauw scherm met een foutmelding erin (het blauwe scherm dat je NOOIT wil zien als je snapt wat ik bedoel). Wat doe ik nu fout of wat is er fout?
Wat je nu fout doet is totaal geen specs posten zodat we eigenlijk niet weten waar je het over hebt.
Is die schijf je bootschijf?
hoe staat de bios mbt bootvolgorde?
welk os heb je?
welke raid controller is het?
Is de juiste driver geinstalleerd voor die raidcontroller?
wat doet het ding als je naar een safemode probeert te starten?
is de raid array wel benaderbaar?
Is die schijf je bootschijf?
welk os heb je?
Ja sorry, snelle reply btw
Ik draai Windows XP en mijn mboo is een K8V SE Deluxe
Velige Modus, dit menu met opties krijg ik en daaarna reboot hij en dit blijft hij doen?
- Wat bedoel je met benaderbaar?
- Ik heb ook nog een DVD speler aan eht andere eind van mijn IDE kabel hengen, maakt dat uit??
- De driver hoeft toch pas geinstalleerd te worden nadat je hem hebt aangesloten??
Heb deze driver: Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37 for Windows 98SE/NT4/ME/2000/XP/2003
**Sorry ben beetje n00b op het gebied van HD's**
Ik heb maar 1 HD erin zitten en heb hem dus op RAID 0+1.Is die schijf je bootschijf?
welk os heb je?
Ik draai Windows XP en mijn mboo is een K8V SE Deluxe
Velige Modus, dit menu met opties krijg ik en daaarna reboot hij en dit blijft hij doen?
- Wat bedoel je met benaderbaar?
- Ik heb ook nog een DVD speler aan eht andere eind van mijn IDE kabel hengen, maakt dat uit??
- De driver hoeft toch pas geinstalleerd te worden nadat je hem hebt aangesloten??
Heb deze driver: Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37 for Windows 98SE/NT4/ME/2000/XP/2003
**Sorry ben beetje n00b op het gebied van HD's**
[ Voor 15% gewijzigd door Blue_Fear op 04-10-2004 23:34 ]
"- Ik heb ook nog een DVD speler aan eht andere eind van mijn IDE kabel hengen, maakt dat uit??"
Je hebt toch niet de ide kabel met de midden connector in je bord gestoken he? dus met 2 uiteindes (want dat lees ik een beetje)
Je hebt toch niet de ide kabel met de midden connector in je bord gestoken he? dus met 2 uiteindes (want dat lees ik een beetje)
Had je windows al geinstalleerd voor je de schijf verplaatste? Met enkele uitzonderingen daar gelaten werkt dat vaak niet, en moet je schoon installeren...
Als ik hem op die RAID aansluit kan ik probleemloos mijn frequency OC-en, toch??? Anders krijgt mijn HD artifactsVerwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 23:36:
Wat heb je nu aan RAID als je maar 1 HD gebruikt???
Mijn IDE Kabel gaat van DVD-speler naar HD naar Mobo, dat klopt toch?Je hebt toch niet de ide kabel met de midden connector in je bord gestoken he? dus met 2 uiteindes (want dat lees ik een beetje)
Hmm ik heb handmatig die HD gedefined en heb zelf gekozen om de schijf NIET te clearen, dat kun je kiezen als je het handmatig doet.Had je windows al geinstalleerd voor je de schijf verplaatste? Met enkele uitzonderingen daar gelaten werkt dat vaak niet, en moet je schoon installeren...
Maar ik snap niet waarom die blijft booten
[ Voor 45% gewijzigd door Blue_Fear op 04-10-2004 23:51 ]
Hmmmz .. als ik dit zo lees is dit vrij simpel:
* HD weer in je systeem hangen voordat je met de controller begon te stoeien.
* Boot naar Windows en check of dat allemaal toppie werkt.
* Zo ja, zet de pc uit en monteer de controller
* Reboot
* Windows zal naar een driver vragen, welke jij hem geeft m.b.v. een diskette
* Hierna weer uitschakelen
* Hang de HD aan de controller
* Reboot en stel in de bios in dat hij moet booten vanaf de controller
* Reboot en voilá
Enjoy
* HD weer in je systeem hangen voordat je met de controller begon te stoeien.
* Boot naar Windows en check of dat allemaal toppie werkt.
* Zo ja, zet de pc uit en monteer de controller
* Reboot
* Windows zal naar een driver vragen, welke jij hem geeft m.b.v. een diskette
* Hierna weer uitschakelen
* Hang de HD aan de controller
* Reboot en stel in de bios in dat hij moet booten vanaf de controller
* Reboot en voilá
Nope, wrong answer ..Blue_Fear schreef op 04 oktober 2004 @ 23:26:
[...]
Np. we zijn allemaal n00b geweest**Sorry ben beetje n00b op het gebied van HD's**
Enjoy
[ Voor 27% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-10-2004 23:54 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Ik wel.
Begin eens met je DVD speler van die RAID controller af te halen. RAID controllers supporten namelijk geen ATAPI devices. Denk dat hij hierdoor behoorlijk over zijn nek gaat...
Wat wil je trouwens bereiken met 1 schijf op een RAID controller? Ik neem aan dat er nog een tweede bijkomt en je hem wilt gaan mirroren?
Stripe kun je vergeten .. dat _moet_ met een verse installatie ..
noujah wat al niet zou kunnen allemaal .. op bit niveau zal het best mogelijk zijn
noujah wat al niet zou kunnen allemaal .. op bit niveau zal het best mogelijk zijn
[ Voor 20% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-10-2004 00:00 ]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Ik wil hem op de RAID omdat ik anders artifacts door mijn HD krijg (corrupte files ed) bij het verhogen vand e frequency. Maar als ik nu de stekker in de RAID doe en ik doe de driver diskette erin krijg ik dit: NTLDR is missing terwijl ik die driver voor mijn mobo heb:
http://www.asus.com/suppo...8V%20SE%20Deluxe&Type=All
(en ja ik heb de driver geunpackt en daarna het bestandje geladen dat zorgt dat dce driver op de diskette komt)
Met behulp van de search heb ik gevonden dat die NTLDR een bestandje op je HD is en dat als je die error krijgt je meestal je HD kan weggooien. Maar aangezien ik nu nog zit te internetten op die HD door de kabel weer gewoon in de promise controller te doen meot ik dat NTLDR bestandje toch gewoon kunnen vervangen. Weet iemand waar je dit bestand kan vinden en of het dan wel werkt?
http://www.asus.com/suppo...8V%20SE%20Deluxe&Type=All
(en ja ik heb de driver geunpackt en daarna het bestandje geladen dat zorgt dat dce driver op de diskette komt)
Met behulp van de search heb ik gevonden dat die NTLDR een bestandje op je HD is en dat als je die error krijgt je meestal je HD kan weggooien. Maar aangezien ik nu nog zit te internetten op die HD door de kabel weer gewoon in de promise controller te doen meot ik dat NTLDR bestandje toch gewoon kunnen vervangen. Weet iemand waar je dit bestand kan vinden en of het dan wel werkt?
[ Voor 29% gewijzigd door Blue_Fear op 05-10-2004 00:09 ]
Volgens mij heb je niet goed gelezen wat ik hiervoor postte ..
EERST onder een werkende windows de driver installeren, dán pas de HD overhangen op de RAID controller. Dus eeeeeeeeerst driver, dan hd op controller ..
't is laat I know .. ik ga slapie doen, morgen weer fris er tegenaan
ok, ff kort .. je reboote dus met je HD aan de RAID, maar die windows daarop werkt niet op de controller zonder driver, dus wil niet booten, een gewone harde schijf op de onboard controller ziet hij niet want die hangt immers aan je RAID controller .. en booten vanaf diskette wil ook al niet omdat dat geen bootdisk is, m.a.w. NTLDR is missing
EERST onder een werkende windows de driver installeren, dán pas de HD overhangen op de RAID controller. Dus eeeeeeeeerst driver, dan hd op controller ..
't is laat I know .. ik ga slapie doen, morgen weer fris er tegenaan
ok, ff kort .. je reboote dus met je HD aan de RAID, maar die windows daarop werkt niet op de controller zonder driver, dus wil niet booten, een gewone harde schijf op de onboard controller ziet hij niet want die hangt immers aan je RAID controller .. en booten vanaf diskette wil ook al niet omdat dat geen bootdisk is, m.a.w. NTLDR is missing
[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-10-2004 00:10 ]
NTLDR missing melding is zeker alleen als je boot met de diskette al in je floppydrive 
standaardmelding als er geen os op je diskette staat
standaardmelding als er geen os op je diskette staat
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Ing. Butje die driver staat nu al op de HD alleen moet je de driver met een diskette in werking brengen, namelijk met het proggie MakeDisk dat er bij staat als je de driver unpackt.
Dus vervolgens maak ik die diskette --> zet computer uit --> verplaats IDE kabel van Promise naar RAID controller --> herstart PC --> diskette erin --> NTLDR is missing.
Het zou mooi zijn als er nog iemand replied, maark ga nu slapies doen. Morgenvroeg ga ik weer verder
Dus vervolgens maak ik die diskette --> zet computer uit --> verplaats IDE kabel van Promise naar RAID controller --> herstart PC --> diskette erin --> NTLDR is missing.
Het zou mooi zijn als er nog iemand replied, maark ga nu slapies doen. Morgenvroeg ga ik weer verder
[ Voor 44% gewijzigd door Blue_Fear op 05-10-2004 00:15 ]
.. als hij met de bootvolgorde eerst naar je A: kijkt en dan pas naar je C: en je hebt er toevallig nog een floppy in zal hij deze zelfde melding geven .. kan je HD ook niks aan doen, die ligt vrolijk zijn rondjes te spinnen tot hij eens aangesproken gaat worden ..Blue_Fear schreef op 05 oktober 2004 @ 00:03:
Met behulp van de search heb ik gevonden dat die NTLDR een bestandje op je HD is en dat als je die error krijgt je meestal je HD kan weggooien.
[ Voor 28% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-10-2004 00:14 ]
Zie post boven:
Tussen herstart PC en Diskette erin zit nog de melding:
Fasttrak controller **** gevonden:
****** device
Als ik nog langer wacht reboot ie lol
Tussen herstart PC en Diskette erin zit nog de melding:
Fasttrak controller **** gevonden:
****** device
Als ik nog langer wacht reboot ie lol
Okay, de driver staat op de hardeschijf maar is daarmee nog lang niet geïnstalleerd onder windows .. dus inderdaad, je moet met makedisk er eerst een diskette van maken. Dit alles doe je nog met je HD aan je onboard controller hoor!Blue_Fear schreef op 05 oktober 2004 @ 00:11:
Ing. Butje die driver staat nu al op de HD alleen moet je de driver met een diskette in werking brengen, namelijk met het proggie MakeDisk dat er bij staat als je de driver unpackt.
Start Makedisk en hij zal vragen om een lege diskette .. daarna geeft hij wel aan dat ie klaar is.
Echter, deze disk gebruik je normaliter als je WIndows vers gaat installeren .. tijdens opstarten vanaf de CD zal hij direct vragen of je op F6 wil drukken als je een RAID driver van een willekeurige fabrikant wilt gaan gebruiken. Heb je nu niets aan dus.
Je kunt hooguit onder je draaiende windows proberen of je via apparaatbeheer, controller, driver bijwerken een geschikte driver vinden kunt op die bewuste diskette. Zo ja, dan zal windows hem installeren en kun je dan de pc uitzetten , HD overhangen en rebooten (zónder diskette en in de bios de bootvolgorde de RAID voorop zetten!).
... en nu ga ik slapen, succes en weltrusten
[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-10-2004 00:20 ]
Heb je die DVD speler nou inmiddels al van die RAID controller afgehaald?
Sorry hoor, maar RAID met maar eens schijfje is helemaal niet mogelijk kerel.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
't Hangt er vanaf of het een pure RAID controller is, zoals de Promise FastTrak TX2000. Maar dan nog, je kúnt hem instellen als mirror .. maar dan zal hij bij iedere reboot mekkeren dat je RAID config onbetrouwbaar/defect is omdat hij maar 1 schijf ziet.
Beter is het en koop voor een "paar tientjes" een Promise Ultra133 TX2 ... kun je er ook nog die DVD speler aan hangen!
Beter is het en koop voor een "paar tientjes" een Promise Ultra133 TX2 ... kun je er ook nog die DVD speler aan hangen!
Verwijderd
2 dingen:
1. Je moederbord hééft geen PCI lock, de RAID controller zal gewoon mee omhoog gaan, resultaat met onboard IDE poorten: nop. Je wint er echt 0% OC ruimte mee.
2. Het nut van één schijf aan een IDE controller hangen is nutteloos, en dat hij spontaan reboot, en ntloader missing aangeeft verbaast me niets, je RAID driver moet immers in de kernel ingebakken zijn, en dat istie niet. Daarnaast heb je een boot.ini en andere leuke files die zeggen waar hij files kan vinden en daar staan ze niet. ÓF je installeert windows hélemaal opnieuw op je "raid array", en doet het netjes met de F6-methode, óf je houd op dat ding te plagen en hangt die schijf terug waar hij hoort.
3. Geen ATAPI apparaten aan RAID controllers SVP.
1. Je moederbord hééft geen PCI lock, de RAID controller zal gewoon mee omhoog gaan, resultaat met onboard IDE poorten: nop. Je wint er echt 0% OC ruimte mee.
2. Het nut van één schijf aan een IDE controller hangen is nutteloos, en dat hij spontaan reboot, en ntloader missing aangeeft verbaast me niets, je RAID driver moet immers in de kernel ingebakken zijn, en dat istie niet. Daarnaast heb je een boot.ini en andere leuke files die zeggen waar hij files kan vinden en daar staan ze niet. ÓF je installeert windows hélemaal opnieuw op je "raid array", en doet het netjes met de F6-methode, óf je houd op dat ding te plagen en hangt die schijf terug waar hij hoort.
3. Geen ATAPI apparaten aan RAID controllers SVP.
meëens .. 't zou anders zijn als ze een onboard frequentie oscillator zouden hebben zo heten ze toch?Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 07:43:
2 dingen:
Volgens mij valt dat wel mee ... ik heb dit pas nog gedaan met een systeem @work wat al enkele jaren met 1 HD draait onboard aangesloten, maar nu met succes in RAID 1 draait met een mirror schijf ernaast .. sterker nog, m.b.v. Ghost zit dezelfde harde schijf er al geeneens meer in't systeem, maar met nog wel steeds precies dezelfde Windows installatie! En het werkt als een trein! dat is natuurlijk het belangrijkste!2. Het nut van één schijf aan een IDE controller hangen is nutteloos, en dat hij spontaan reboot, en ntloader missing aangeeft verbaast me niets, je RAID driver moet immers in de kernel ingebakken zijn, en dat istie niet. Daarnaast heb je een boot.ini en andere leuke files die zeggen waar hij files kan vinden en daar staan ze niet. ÓF je installeert windows hélemaal opnieuw op je "raid array", en doet het netjes met de F6-methode, óf je houd op dat ding te plagen en hangt die schijf terug waar hij hoort.
'k Vind wel, als je niet goed weet wat je doet, kun je het wellicht beter maar uit je hoofd laten, want de kans dat je een verkeerde handeling doet en je data kwijtraakt is best groot!
no arguments there3. Geen ATAPI apparaten aan RAID controllers SVP.
[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-10-2004 08:37 ]
En waar komt dit vandaan dan 

Of heeft die gast zijn IDE kabel in de Promise poort zitten en op RAID mode gezet ofzo?? :confused:
Dit zegt de openingsposter van het A64 topic. Aangezien hij hetzelfde mobo heeft (alleen ik heb de SE versie dan....)Overclocken met de Asus K8V Deluxe door gebruik van Promise controller:
Aangezien ik zelf een Asus K8V Deluxe moederbord heb is het natuurlijk zaak dat mij de zaakjes omtrend dit moederbord en de overclock mogelijkheden duidelijk worden.
In navolg op het volgende gegeven:
quote:
ASUS K8V Deluxe: great overclocker, however, it is advisable in that case to use the Promise controller which is frequency-locked.
heb ik zelf de proef op de som genomen en ben mijn Seagate Baracuda IV 40GB UDMA100 HDD gaan verplaatsen van de standaard IDE aansluiting naar de Promise Controller IDE aansluiting.
We beginnen natuurlijk om het geheel in de bios aan te zetten. Promise controller aan, methode op IDE operate mode en opstarten. Het geheel werkt maar half, en ook onder windows geven de drivers veelal problemen. Na onderzoek op internet en ook in de manual van Asus heb ik een reactie van iemand gevonden die deels met hetzelfde probleem zat. Niet wonderbaarlijk was deze persoon ook niet echt te spreken over de manual die Asus in elkaar heeft gezet rondom het activeren van deze Promise Raid controller. Er zijn verschillende problemen waar je tegen aan kan lopen. Als het je eenmaal lukt om de controller aan te zetten en je in windows komt, en windows te hardware gaat detecteren en wilt gaan installeren komen de drivers aan beurt. Als je op IDE only methode opereerd moet je de Promise_SATA_378_driver_v1.00.0.26_(ATAmode) drivers gebruiken. Staat de controller in RAID mode dan moet je de Promise_FastTrak_378_RAID_driver_v1.00.1.37_AND_MakeDisk_98_98se_me_nt_xp_2003 gebruiken.
Laat ik je alvast van de droom bevrijden, de IDE only methode werkt niet. Of je nu 1 hardeschijf, of een array van hardeschijven aan de promise controller hangt (en ik heb het alleen getest met IDE) je met in beide gevallen de RAID methode instellen. Zoniet dan geeft windows een code 10 error in de device manager aan en krijg je de controller niet aan de praat.
Hieronder de wijze voor het aan de praat krijgen van 1 IDE hardeschijf:
Activeer (getest op een 1005 asus bios) de Promise controller en stel hem in op de RAID methode. Zet daarnaast ook de onboard 1394 port op enable!!
Restart het systeem en je komt na de normale bios schermen in de bios van de promise controller, via CTRL+F kom je in de instel schermen. Maak een nieuwe array aan, waarbij ik stripe had gekozen, met 1 hdd die onder in beeld kwam te staan. Deze heb ik op YES gezet, en de configuratie heb ik opgeslagen. Je krijgt dan een waarschuwing waarbij ik heb gekozen om alleen de configuratie op te slaan, en geen korte initialisatie door te voeren. (keuze NO uit mijn hoofd). Ga uit de promise bios en je systeem start nu opnieuw op. Als alles goed gaat kom je nu in windows terecht en moet het systeem de controller herkennen. Installeer de Promise_FastTrak_378_RAID_driver_v1.00.1.37_AND_MakeDisk_98_98se_me_nt_xp_2003 drivers om het geheel goed te laten werken.
Je hebt het geheel als het goed is nu draaiende, het overclocken kan beginnen. In mijn systeem maakte het niet zoveel uit. Ik hoop dat het bij andere wel een positieve invloed om de OC resultaten kan hebben.
Of heeft die gast zijn IDE kabel in de Promise poort zitten en op RAID mode gezet ofzo?? :confused:
je hebt dus een onboard Promise controller .. da's wel handige info 
En je weet dus zelf al dat hij frequency locked is .. als je zoiets nu gewoon meteen post sheelt ons dat heel wat hoofdbrekens!
En verder beschrijft hij het zo klaar als een klontje .. what's your point? En hoe kom je erbij dat jouw hardeschijf de bottleneck is? Als dat ding over zijn nek gaat vern**kt hij je Winsows en andere bestanden .. of hij leest gewoon niets meer. Dit treedt op bij een HD frequency van ca. 40MHz (standaard 33MHz PCI) ... maar volgens mij zit je HD IDE controller gekoppeld aan je PCI frequency en die kun je tegenwoordig heel gemakkelijk locken .. en kun je zonder problemen je FSB en CPU frequentie omhoog doen.
Heb je dat allemaal al onderzocht/geprobeerd???
En verder beschrijft hij het heel duidelijk, dus ook dát moet lukken als je maar goed genoeg leest ..
En je weet dus zelf al dat hij frequency locked is .. als je zoiets nu gewoon meteen post sheelt ons dat heel wat hoofdbrekens!
En verder beschrijft hij het zo klaar als een klontje .. what's your point? En hoe kom je erbij dat jouw hardeschijf de bottleneck is? Als dat ding over zijn nek gaat vern**kt hij je Winsows en andere bestanden .. of hij leest gewoon niets meer. Dit treedt op bij een HD frequency van ca. 40MHz (standaard 33MHz PCI) ... maar volgens mij zit je HD IDE controller gekoppeld aan je PCI frequency en die kun je tegenwoordig heel gemakkelijk locken .. en kun je zonder problemen je FSB en CPU frequentie omhoog doen.
Heb je dat allemaal al onderzocht/geprobeerd???
En verder beschrijft hij het heel duidelijk, dus ook dát moet lukken als je maar goed genoeg leest ..
Hij is juist NIET frequency locked, daarom moet hij juist toch in de RAID controller??frequency locked is
Deze vond ik ook erg amusant 
Voor Raid 0+1 heb je minimaal 4 harde schijven nodig, of heb je het Raid verhaal inmiddels uit de controller geschopt.Blue_Fear schreef op 04 oktober 2004 @ 23:26:
Ik heb maar 1 HD erin zitten en heb hem dus op RAID 0+1.
Lol zie eerste post
Ik ben nog n00b op dit gebied
Lezen! Je Onboard RAID controller is frequency locked .. vandaar dat men hem daarop zet.Blue_Fear schreef op 05 oktober 2004 @ 10:34:
[...]
Hij is juist NIET frequency locked, daarom moet hij juist toch in de RAID controller??
Maar je normale IDE aansluiting is voorzoverikweet gekoppeld aan je PCI-bus frequentie en die kun je tegenwoordig ook locken dan wel in een paar standen zetten. Standaard PCI bus is 33MHz. Rond de 40MHz hebben de eerste HD's al de pijp aan maarten gegeven ... een oude IBM 13 Gig van mij trekt het geeneens tot 38MHz. Maargoed, met een PCI/FSB/CPU lock heb je daar geen last meer van.
Pagina: 1