[LINUX] hoe lang duurt: dd if=/dev/zero of=/dev/hda

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van mn probleem in dit topic: [rml][ XP] Error loading OS bij install WinXP*[/rml]

Kreeg ik van een collega de tip om het commando

dd if=/dev/zero of=/dev/hda

in te typen na een reboot met de rescue disk van Suse. Nu is dd al een tijdje bezig en ik vroeg me af hoe lang dit normaal duurt.

Systeem:

P4 3,2 GHz
512 MB RAM
120 GB HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23
hdparm -tT /dev/hda

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 11:46

Sjonny

Fratser

uit de manpage van dd:
Note that sending a SIGUSR1 signal to a running `dd' process makes it print to standard error the number of records read and written so far, then to resume copying.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjonny schreef op 04 oktober 2004 @ 21:09:
uit de manpage van dd:

[...]
Sorry, maar het is misschien mijn noobheid die me hier parten speelt, maar wat wil je hiermee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:41
Heel erg lang, tenzij je iets als bs=1M meegeeft. Anders wordt er steeds maar 1 byte per schrijfactie op schijf gezet, met die optie wordt er dus per schrijfactie 1MB naar de schijf gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

smokalot

titel onder

dat als je het juiste signaal naar het proces stuurt (met kill, zie man kill) dd zal printen hoe ver het is. als je dat een paar keer doet kun je de voortgang zien...

normaal gesproken zal zoiets toch wel minstens 10 minuten duren, afhankelijk van de grootte van je harde schijf, en of je dma aan hebt staan enzo...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Laatst online: 21-07 11:46

Sjonny

Fratser

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 21:10:
[...]

Sorry, maar het is misschien mijn noobheid die me hier parten speelt, maar wat wil je hiermee zeggen?
right :)
als je op de prompt zet:

kill -USR1 $pid

en $pid is dan de process id van het dd proces, dan print dd hoever die al is.. kan je een beetje nagaan met hoelang je al gewacht hebt, en hoever je nog moet..

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jelmer schreef op 04 oktober 2004 @ 21:11:
Heel erg lang, tenzij je iets als bs=1M meegeeft. Anders wordt er steeds maar 1 byte per schrijfactie op schijf gezet, met die optie wordt er dus per schrijfactie 1MB naar de schijf gestuurd.
Is het een proces dat je veilig af kunt breken of kan ik hem dan maar beter een tijd door laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 04 oktober 2004 @ 21:13:
dat als je het juiste signaal naar het proces stuurt (met kill, zie man kill) dd zal printen hoe ver het is. als je dat een paar keer doet kun je de voortgang zien...

normaal gesproken zal zoiets toch wel minstens 10 minuten duren, afhankelijk van de grootte van je harde schijf, en of je dma aan hebt staan enzo...
2 uur is dus wel erg lang begrijp ik? Ik kan trouwens volgens mij geen commando's invoeren tijdens dit proces
right
als je op de prompt zet:

kill -USR1 $pid

en $pid is dan de process id van het dd proces, dan print dd hoever die al is.. kan je een beetje nagaan met hoelang je al gewacht hebt, en hoever je nog moet..
En hoe kan ik het proces id opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
smokalot schreef op 04 oktober 2004 @ 21:13:

Je schijf staat toch al vol met een 'paar' nullen, dus overnieuw beginnen moet geen probleem zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 21:17:
[...]

2 uur is dus wel erg lang begrijp ik? Ik kan trouwens volgens mij geen commando's invoeren tijdens dit proces

[...]

En hoe kan ik het proces id opvragen?
je moet weer een shell zien te krijgen, bijvoorbeeld door in te loggen op een andere terminal (ctrl+alt+f2 bv), en dan ps ax, dan zie je het PID. pidof dd zou trouwens ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je bent nu 1 voor 1 nullen naar je schijf aan het schrijven. Gezien het 1 voor een principe gaat die niet extreem snel. Zeg 25mb/seconde. In 1 minuut doe je dus 1,5GB (maximaal, *heel erg* maximaal). Als je een 160GB disk hebt duurt dit dus iets meer dan 100minuten bijvoorbeeld. (En da's in het meest ideale geval, wat je enkel met bijvoorbeeld bs=1M haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 04 oktober 2004 @ 21:22:
[...]

je moet weer een shell zien te krijgen, bijvoorbeeld door in te loggen op een andere terminal (ctrl+alt+f2 bv), en dan ps ax, dan zie je het PID. pidof dd zou trouwens ook moeten werken.
Thanx, was even de functie van de terminals vergeten :p. Ik krijg nu te zien:
172xxxxxx+0 records in
172xxxxxx+0 records out
Het tweede getal is iets minder dan de eerste. Betekent dit dat ik op de helft ben?

Ik zie nu dat beide getallen zijn opgelopen naar 176xxxxxx, hoe kom ik erachter tot hoever ze door gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Of gebruik CTRL+Z en 'bg' om dd in de achtergrond te zetten.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
Nope, zoals het programma zegt: hij heeft er net iets meer uit /dev/zero gelezen dan naar /dev/hda weggeschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jelmer schreef op 04 oktober 2004 @ 21:29:
Nope, zoals het programma zegt: hij heeft er net iets meer uit /dev/zero gelezen dan naar /dev/hda weggeschreven :)
Logisch ook. Hoe kom ik er achter hoe veel hij er nog moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 21:33:
[...]

Logisch ook. Hoe kom ik er achter hoe veel hij er nog moet?
door uit te rekenen hoeveel nullen er in totaal oppassen.

(aantal GB)*1024*1024*1024 dus.

overigens vraag ik me af of dit iets gaat helpen, wat was het probleem eigenlijk? het zou kunnen dat de install een filesystem zag in het eerste blok, en daarvan in de war raakte, maar de eerste blok heb je inmiddels allang overschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 04 oktober 2004 @ 21:42:
[...]

door uit te rekenen hoeveel nullen er in totaal oppassen.

(aantal GB)*1024*1024*1024 dus.

overigens vraag ik me af of dit iets gaat helpen, wat was het probleem eigenlijk? het zou kunnen dat de install een filesystem zag in het eerste blok, en daarvan in de war raakte, maar de eerste blok heb je inmiddels allang overschreven.
De link staat ook in mn OP, maar ik geef je hem maar even

[rml][ XP] Error loading OS bij install WinXP*[/rml]

Het gaat er om dat ik na een fout gelopen Suse install, mn Windows niet meer geinstalleerd krijg omdat hij telkens bij de installatie geen operating system kan laden.
Maar als ik goed begrijp uit jouw reply kan ik dd dus gerust afbreken met ctrl+z?

Want als ik snel even reken kan ik nog wel zo'n 900 keer mn wachttijd wachten

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan maar de proef op de som. Ik heb het proces afgebroken en nu loopt de installatie van Windows XP eindelijk weer door na de reboot. Thanx iedereen voor jullie support. Topic kan wat mij betreft dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 15-07 05:38

Bergen

Spellingscontroleur

Als je geen verdere opties geeft, doet ie 't dan niet 1 voor 1?

Kun je bijvoorbeeld niet beter per kB doen: dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1024 count=aantalkilobytes

Of kan dat niet omdat /dev/zero een characterdevice is? (daar twijfel ik ff over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

De default blocksize is 512 byte, wat je dus enorm veel overhead geeft. Even ctrl-c en dan bs=8m meegeven oid.
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=8m

Dat kost je nog steeds een tijdje, maar je haalt die 2 uur zo weer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 19:28
Zoals serkoon al zegt, de default is nooit 1, maar 512 bytes. Maar da's nog steeds niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Waarschijnlijk was het voldoende om alleen je MBR te wissen:
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1
Maar fijn in ieder geval dat het ook werkt met een gedeeltelijke clean :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:52

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
en waarom zou je dat willen doen? als je de eerste 512 bytes overschrijft met 0 ben je ook al klaar.
dd if=/dev/zero of/dev/hda bs=512 count=1

en klaar, leeg is je MBR.

offtopic:
eikel spider, doe eens niet reageren in de tijd dat ik dit type, bier drink, bier haal en op submit ram.

[ Voor 27% gewijzigd door Kees op 04-10-2004 23:55 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1