Toon posts:

Fysiek adres blijft 00-00-00-00-01-00

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig de computer van een huisgenoot in orde te krijgen. Nu wilde ik het Mac-adres aflezen (dit heb ik nodig om naar de internetprovider te sturen -> die voegt dat mac-adres dan toe aan het systeem), maar dat lukte niet goed.

Ik heb de netwerkkaart gewoon geinstalleerd, en de drivers ook (die stonden op de cd van het moederbord). Het moederbord is een ASUS A7V8X-MX SE. De netwerkkaart zit gewoon on-board. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat er een gewoon 'normaal' fysiek adres komt te staan?

Wat doe ik fout?

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35
Ik heb niet meer ervaring met MAC-adressen dan om ze door te geven aan de provider (en ze soms te editten voor de handigheid) maar ik zie het probleem niet van een MAC-adres als 00-00-00-00-01-00. De kans om dat adres te krijgen als hij random is, lijkt misschien klein, maar als ipconfig /all hem zo weergeeft en de kaart functioneert is dat wel zijn echte adres. Bij providers kijken ze niet raar op van 13-37-13-37-13-37 als MAC-adres (ja, zo kinderachtig ben ik ;) ).

Verwijderd

Topicstarter
Maar volgens mij klopt dat toch echt niet, want meestal heeft een Mac-adres allerlei verschillende cijfers en letters. Dus dan lijkt me dit toch wel heel onlogisch, en denk ik dat er ergens een kink in de kabel zit.

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Er zijn wel veel problemen geweest met asus moederborden icm van mac adressen en ip adressen geloof. Ik zou als ik jou was bios update doen en effe kijken of je je mac adres kan veranderen.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Misschien doe je wel niets fout. Er is bijvoorbeeld een serie kaarten door SIS uitgegeven met alleen nulletjes als MAC-adres. Betreft dit misschien ook een SIS-chip?

Ook is er een serie moederborden met een onboard SIS900 chipset die door de drivers van Windows allemaal 't zelfde MAC-adres kregen. Alleen door de bijgeleverde drivers van 't moederbord kregen ze een correct MAC-adres.

[ Voor 41% gewijzigd door Bergen op 04-10-2004 22:45 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:00
Het mac-adres is een nummer dat hardware matig is meegeleverd door de netwerkkaartbouwer. Soms is deze aan te passen, maar meestal niet.
Bij routers kan het meestal wel, juist om te zorgen dat men zo de router kunnen installeren, zonder met MAC-adres problemen te krijgen, met je provider.

In principe is deze code altijd Hexadecimaal:
(0123456789ABCDEF) In princiepe maakt de code niks uit zolang dit niet nog een keer voorkomt op het netwerk, maar die kans is extreem klein,(behalve als je MAC-adressen uitkiest zoals 00000 etc. 13371337 ets.)

[ Voor 20% gewijzigd door FireWood op 04-10-2004 22:50 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Een MAC Address behoeft in principe nooit aangepast te worden. Elk MAC Address behoord uniek te zijn. Het MAC Address van jouw bijvoorbeeld zou van Xerox af moeten komen, klopt waarschijnlijk niet :)

Zoals eerder gemeld zou ik in ieder geval een BIOS update doen. Overigens zou het niet zo'n inpact moeten hebben omdat bij IP het MAC Address alleen maar in een lokaal netwerk wordt gebruikt. Zogouw een pakketje door een router gaat wordt de identificatie verder door het IP Address afgehandeld.

Maar ik zou zelf wel graag een officiel MAC Address willen hebben. Voelt toch beter :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

h.edink schreef op 04 oktober 2004 @ 22:47:
Soms is deze aan te passen, maar meestal niet.
Voor zover ik weet is 't juist andersom: meestal kun je hem aanpassen, soms niet. Als 't niet kan bij de geavanceerde eigenschappen van je netwerkkaart kan 't wel in 't register. Zie hier.

[ Voor 42% gewijzigd door Bergen op 05-10-2004 00:46 ]

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35
h.edink schreef op 04 oktober 2004 @ 22:47:
Het mac-adres is een nummer dat hardware matig is meegeleverd door de netwerkkaartbouwer. Soms is deze aan te passen, maar meestal niet.
Bij routers kan het meestal wel, juist om te zorgen dat men zo de router kunnen installeren, zonder met MAC-adres problemen te krijgen, met je provider.

In principe is deze code altijd Hexadecimaal:
(0123456789ABCDEF) In princiepe maakt de code niks uit zolang dit niet nog een keer voorkomt op het netwerk, maar die kans is extreem klein,(behalve als je MAC-adressen uitkiest zoals 00000 etc. 13371337 ets.)
Al hoewel het geen best-practice is, is zelfs meerdere computers op hetzelfde MAC-adres geen probleem. Soms kan ik een paar dagen geen computer aanmelden; met hetzelfde MAC-adres functioneert de internet-verbinding prima.
Pagina: 1