Ik ga binnekort een nieuwe voeding kopen en toen zag ik deze Antec NeoPower 480 480 watt ActivePFC en die was perfect. Zelf de kabels gebruiken die je wilt, maarja je kunt niet alles hebben want het is een 24 pins ATX stekker. Nu heb je wel van die lelijke verloopstukjes maar die moet ik niet. Dus mijn vraag is eigenlijk kan je van een 24pins atx stekker ook een 20pins maken zonder een verloopstukje.
Tuurlijk kan dat wel, dat verloopstekkertje is alleen een pinout verandering... (euss kan dat heel mooi laten zien aan de hand van een paar schema's die ie zo liggen heeft
) In principe zou je dus gewoon een 20 pins stekker kunnen pakken en die pinout van de 24 pins in de 20 pins steken (gewoon pinvolgorde veranderen)... Je houdt dan wel 4 pinnen over, en wat die doen weet ik niet uit mn hoofd
, maar dat zullen wel extra voltage lijnen (misschien zelfde als p4 stekker?) zijn...
Mits er ruimte is naast je atx stekker, kun je gewoon de 24 pins op je 20-pins atx connector plaatsen, de extra 4 connecties worden dan gewoon niet gebruikt. Als die ruimte er niet is, ga dan alsjeblieft op zoek naar een voeding die gewoon met 20pins geleverd wordt, want zelf kutten aan dure voedingen is dom
Ja daar heb je gelijk in maar waarom denk je dat ik het eerst even hier vraag voordat ik zelf ga kloten
maar ik wil even weten waar ook de 4 andere voor zijn want dan weet ik of ik ze moet gebruiken of niet maar ik heb zelf ook al eens gesleeved en met de pins is dus niet zo moeilijk gewoon goed de volgorde overnemen (ik had de pinout van casejunkies gehaald) dus in een 20 pins atx steken is niet moeilijk maarja dan moet ik wel een goeie pinout hebben...
Komt er misschien zo wel aan, moet je euss ff liev aankijken
... Of em een PM sturen
De pinout van een 20 pins atx stekker?
[rml]euss in "[ EL] PC Voeding-tester/gebruik als proje..."[/rml]
[rml]euss in "[ EL] PC Voeding-tester/gebruik als proje..."[/rml]
Verwijderd
De laatste 4 pins zijn je andere 12V stekker die je normaal op een P4 bord kwijt kunt. Bij de nieuwe moederborden zitten ze avaik in een stekker verwerkt
Verwijderd
Als het een 24 pins EPS voeding is kun je die gewoon gebruiken op een ATX moederbord. De pinout (pin 1 t/m 10 en pin 13 t/m 21 van EPS) is namelijk gelijk (pin 1 t/m 10 en pin 11 t/m 20 van ATX)
Je moet natuurlijk wel ruimte naast de ATX connector hebben voor de extra 4 pinnen van de EPS connector
Een EPS voeding is in principe zelfs beter als een ATX voeding, aangezien ze ontworpen zijn voor strakkere specificaties en zwaardere toepassingen (veelal servers).
Echter, die laatste zul je natuurlijk niet gebruiken als je een EPS voeding aansluit op een ATX bordje.
Het beste lijkt mij (als je ATX bordje een 4pin ATX 12V/P4 stekker nodig heeft) om een 24 > 20 + 4 pin splitter te maken door de 4 pinnen van de hoofdmolex splitten naar een aparte 4pin ATX 12V/P4 stekker.
Alternatief kun je natuurlijk ook alle pinnen uit de 24pin connectorbehuizing omsteken naar een 20pin connectorbehuizing en de 4 overblijvende draden in een 4pin connectorbehuizing steken. Het ligt er denk ik maar aan aan wat jij het makkelijkste/goedkoopste kan komen (splitters of losse molex-connectorbehuizingen) en of de extra lengte van de splitter bezwaarlijk is.
Kortom, deze maar dan andersom
Je moet natuurlijk wel ruimte naast de ATX connector hebben voor de extra 4 pinnen van de EPS connector
Een EPS voeding is in principe zelfs beter als een ATX voeding, aangezien ze ontworpen zijn voor strakkere specificaties en zwaardere toepassingen (veelal servers).
Klopt, de 4pin ATX 12V/P4 stekker. Bij een EPS zitten deze geintregeerd op de hoofdmolex terwijl er een extra losse 8pin Processor Power connector is.Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 21:53:
De laatste 4 pins zijn je andere 12V stekker die je normaal op een P4 bord kwijt kunt. Bij de nieuwe moederborden zitten ze avaik in een stekker verwerkt
Echter, die laatste zul je natuurlijk niet gebruiken als je een EPS voeding aansluit op een ATX bordje.
Het beste lijkt mij (als je ATX bordje een 4pin ATX 12V/P4 stekker nodig heeft) om een 24 > 20 + 4 pin splitter te maken door de 4 pinnen van de hoofdmolex splitten naar een aparte 4pin ATX 12V/P4 stekker.
Alternatief kun je natuurlijk ook alle pinnen uit de 24pin connectorbehuizing omsteken naar een 20pin connectorbehuizing en de 4 overblijvende draden in een 4pin connectorbehuizing steken. Het ligt er denk ik maar aan aan wat jij het makkelijkste/goedkoopste kan komen (splitters of losse molex-connectorbehuizingen) en of de extra lengte van de splitter bezwaarlijk is.
Kortom, deze maar dan andersom
[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 13:01 ]
Tja, of je doet (mits het past) hetzelfde met de 8pins stekker, ook die past gewoon op de 4 pins stekker met 4 niet gebruikte connecties ernaast in dat geval.
Nogmaals. *Dure voeding* -> *niet* knippen enzo
Nogmaals. *Dure voeding* -> *niet* knippen enzo
Verwijderd
8pin EPS is niet noodzakelijkerwijs pincompatible met 4pin ATX (er zijn nl. ook 3.3V [veelal oudere AMD-] varianten, te herkennen aan de oranje draad die afwijkend zijn tov de specificaties)
Voor de rest heb je helemaal gelijk: zonde om die voeding te slopen
Voor de rest heb je helemaal gelijk: zonde om die voeding te slopen
Je denkt te nieuwKippenijzer schreef op 05 oktober 2004 @ 13:32:
Dan is het geen EPS, EPS is een standaard die pinlayout 4pin+4 extra pinnen en ATX + 4 extra pinnen aanhoudt. De andere zijn WTX en ATX-GES. Beide ook 24+8, maar andere pinout.
[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 17:39 ]
Dan is het geen EPS, EPS is een standaard die pinlayout 4pin+4 extra pinnen en ATX + 4 extra pinnen aanhoudt. De andere zijn WTX en ATX-GES. Beide ook 24+8, maar andere pinout.
Pagina: 1