[samba] verkeerde schijfgrootte

Pagina: 1
Acties:

• DiGuru
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09-2008
Met alle Debian (stable/testing) servers heb ik het probleem, dat de grootte van de samba shares foutief wordt aangegeven in PB (petabytes). En natuurlijk zijn die schijven niet zo groot. De versies van Debian en Samba lijken niets uit te maken, het gaat overal op dezelfde manier fout.

Ik kan nergens iets vinden wat hier een oplossing bied, wie kan mij helpen?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Debug level van samba al is omhoog geschroefd ?

Hier kan ik natuurlijk gaan gissen van wat het probleem is. Je kan is beginnen met wat meer informatie te geven. Zoals welke versie van samba, welke versie van de kernel en dat soort dingen.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• DiGuru
Hoe schroef ik het debug-level van samba omhoog?

Ik heb alle vier de servers op dezelfde manier geinstalleerd (over een periode van anderhalf jaar): Debian stable, testing als source toegevoegd voor apt, apt-get update & upgrade (doe ik regelmatig, na eerst te testen) en daarna de benodigde onderdelen via apt-get installeren. Samba is nu versie 3.0.2a/3.0.7 (varieert), de kernels 2.2.20.

Dit probleem bestaat al ongeveer een half jaar, maar daar ik heel regelmatig dingen toevoeg kan ik niet aangeven wat ik toen heb veranderd. En er komen nu steeds vaker klachten over, omdat een aantal applicaties er niet mee om kunnen gaan. Ik ben er al een hele tijd mee bezig, maar ik heb nog steeds geen enkel idee waar het aan kan liggen en ik kan er verder ook geen informatie over vinden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Jij draait testing en stable pakketjes doorelkaar? Verder stamt je 2.2.20 kernel nog uit de oertijd, of dat ding moet nog actief onderhouden worden door debian mbv security fixes, of dat ding is zo lek als een mandje (ook remote kernel exploits bestaan voor 2.2 kernels tussen 2.2.20 en de huidige 2.2.x kernel)

Persoonlijk denk ik dat het van het gebruikte filesystem komt in combinatie met de oude kernel, tegenwoordig met kernel 2.6.x en samba 3.0.x op Reiserfs heb ik er geen problemen mee. Met 2.4.x, samba 2.2.x en ext2/ext3 heb ik het probleem idd wel gehad destijds.

• DiGuru
Ah, dat vind ik al heel positief om te horen, dat jij datzelfde probleem ook hebt gehad!

Het grootste probleem is, dat ik al die dingen remote beheer (ssh), en dat na een reguliere kernel upgrade (naar 2.4.xx, op mijn eigen testserver) de meeste devices niet meer herkend werden. Ik stond toen voor de keuze om met de 2.2.20 kernel verder te draaien of per server op lokatie de zaak te gaan upgraden en hopen dat dat allemaal goed zou gaan. Ik heb het dus zo gelaten, vooral omdat Debian Stable nog steeds veel gebruikt wordt voor servers in lastige productieomgevingen.

Op zich werkt alles verder heel goed, die verkeerde schijfgroottes is eigenlijk het enige lastige punt. En de security updates worden nog steeds ook voor stable gemaakt. Ik moest alleen testing toevoegen om ook alle gevraagde functionaliteit te kunnen bieden. En op zich zou dat gewoon goed moeten gaan. De eerste productieserver draait ook al een paar jaar prima, zonder downtime.

Ik test ook alles eerst op mijn eigen server, en het gebeurt wel eens, dat er een update binnenkomt die er voor zorgt dat er dan dingen niet meer (goed) werken, dus ik ben er nogal huiverig voor om naar kernel 2.6.x en unstable over te gaan. Het bevalt me prima dat ik alles remote via ssh kan beheren, ik heb liever niet het risico dat ik er regelmatig naar toe moet gaan om dingen te herstellen.

Waarschijnlijk zal dat wel meevallen, maar denk je dat het mogelijk is om dat probleem op te lossen zonder alles te upgraden naar de nieuwste unstable versie?