LCD scherm (kleuren) calibreren.

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb een 17" Philips 170S4 TFT. Nu heb ik het idee dat de kleuren wat te fel zijn. Lastig natuurlijk als je veel met digitale foto's werkt. Wie heeft er een (goedkoop) idee om de kleuren zo goed mogelijk in te stellen?
Ik heb wel het Nokia Monitor Test program. Daarmee kun je netjes de kleuren zien, maar als je geen referentie hebt, is dat natuurlijk waardeloos. Op het oog/gevoel instellen is niet goed genoeg. De bedoeling is dat wanneer ik een foto digitaal af laat drukken, deze eruit zal zien, zoals ik hem op mijn scherm zag.

Groetjes, FaceDown.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

CorelDRAW! gebruikt onder andere Pantone kleuren, en aan de hand van een kaartje wat je bij 't pakket krijgt kan je je monitor afstellen zodat die Pantone kleuren overeen komen met je kaartje, en dus je print. Nu weet ik niet of alle andere kleuren van het 16.7m kleurenpallet zo 'fijn te stellen' zijn zodat je precies 'tzelfde ziet op een print als op een monitor, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit nagenoeg onmogelijk is.

Een monitor gedraagt zich qua kleurkarakter gewoon anders dan inkt imho...

Ik ben geen expert op kleurcalibratie, maar ik kan me een hele goede voorstelling maken van hoe dingen van de drukker komen door gewoon naar mijn monitor te kijken. Ik hoef niet perse die kleurcalibratie. (Ik ben het trouwens niet met je oneens als je zegt dat 't verdomd makkelijk zou zijn trouwens =))

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
FaceDown schreef op 04 oktober 2004 @ 17:23:
De bedoeling is dat wanneer ik een foto digitaal af laat drukken, deze eruit zal zien, zoals ik hem op mijn scherm zag.
Je ontkomt dan toch niet aan een serieuze calibreertool. Het is natuurlijk onmogelijk om je monitor te calibreren zonder een externe referentie (calibratiekaart of calibratietool o.i.d.) en calibreren 'op het oog' levert zeer onbetrouwbare resultaten.
Naast calibratie zul je ook even het kleurprofiel van de printer ergens vandaan moeten zien te halen. Elke printer hanteert zijn eigen kleurenprofiel, dus ook als je monitor perfect gecalibreerd is, kun je nog verschillen krijgen tussen je scherm preview en je afdruk.

Overigens blijft de correcte kleurweergave van een consumer-LCD een heikel punt. Voor profi-toepassingen zou je moeten uitwijken naar een profi-LCD of een profi-CRT.