Toon posts:

[Pioneer 323] Hoe werkt die 3 boxen - dolby surround?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

http://www.kieskeurig.nl/...1/Pioneer%20DCS%20323.htm

Die denk ik te kopen. Hij heeft 3 boxen + subwoover en geeft toch dolby surround. Is dit nu echt de zelfde ervaring als 5.1? Hoe werkt het, is het bedrog of is het een nieuwe techniek met speciale boxjes?

Alvast bedankt voor jullie antwoord :)

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ja.
Het enige verschil met normale boxjes is dat het in feite 2 conusjes in 1 speaker zijn, waarvan er 1 draaibaar is naar een muur, waardoor het weerkaatst en je geluid van de zijkant lijkt te komen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
------------------
|     [] []      |
|    /|   |\     |
|  /  |   |  \   |
|/    |   |    \ |
|\    |   |    / |
|  \  |   |  /   |
|    \ \ / /     |
|      jij       |
------------------

[] = speakertje
jij = jij @ luisterpositie

Das het principe zeg maar :+

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Lijkt wel Bose :+

Ik zou er in ieder geval niet veel van verwachten. De zelfde ervaring al echt 5.1 zul je niet hebbem.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 22:36
is geen bedrog, het klopt wat ze beweren. Het is anders dat wel. Ik las laatst een heel interessant stukje over plaatsing van speakers. Dit zet je wel aan het denken of zo'n 5.1 opstelling in de gemiddelde huiskamer wel wenselijk is. Een van de punten is dat de surroundspeakers veel te direct op de luisteraar zitten, waardoor ze vaak irritant aanwezig zijn. http://www.hometheaterweb.nl (artikelen: "goed geluid hoor je niet")
Naar mijn persoonlijke smaak is surround ook niet zo belangrijk, als het maar ruimtelijk klinkt. Hoe vaak gaat er nou een geluidsbron van voor naar achter over het scherm zeg maar, het stereo effect van links naar rechts is veel belangrijker. Wat wel belangrijk is over de surroundspeakers is omgevingsgeluid, geroezemoes, muziekje, wind etc. Persoonlijk wordt ik niet vrolijk van een inslaande kogel 50 cm van mijn oor op vol volume, OK je moet midden in de kamer zitten, maar wie gaat er nou op de salontafel zitten?

my 2 cents

• Plague
  • Niet online
Initial G schreef op 04 oktober 2004 @ 14:06:
is geen bedrog, het klopt wat ze beweren. Het is anders dat wel. Ik las laatst een heel interessant stukje over plaatsing van speakers. Dit zet je wel aan het denken of zo'n 5.1 opstelling in de gemiddelde huiskamer wel wenselijk is. Een van de punten is dat de surroundspeakers veel te direct op de luisteraar zitten, waardoor ze vaak irritant aanwezig zijn. http://www.hometheaterweb...goedgeluid/goedgeluid.htm
Naar mijn persoonlijke smaak is surround ook niet zo belangrijk, als het maar ruimtelijk klinkt. Hoe vaak gaat er nou een geluidsbron van voor naar achter over het scherm zeg maar, het stereo effect van links naar rechts is veel belangrijker. Wat wel belangrijk is over de surroundspeakers is omgevingsgeluid, geroezemoes, muziekje, wind etc. Persoonlijk wordt ik niet vrolijk van een inslaande kogel 50 cm van mijn oor op vol volume, OK je moet midden in de kamer zitten, maar wie gaat er nou op de salontafel zitten?

my 2 cents
Dit zegt meer over hoe jij je speakers plaatst dan over het effect (of juist niet) van de melkpakjes van Pioneer. Ik zit zo'n 3 meter van de fronts/center en zo'n 2 meter van de rears. Hierdoor krijg je een ruimtelijk gevoel, niet als je ze 50 cm naast je hoofd plaatst inderdaad. Maargoed, veel huiskamers zijn helemaal niet geschikt voor een 5.1 opstelling omdat de bank (luisterpositie) tegen de muur is en je speakers dus naast je staan ipv achter je. Tja, dat is de consequentie van de hype: je moet het hebben, ook al is je kamer er totaal niet geschikt voor.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Je kan bij de meeste 5.1 surroundsystemen overigens de volumes van alle speakers afzonderlijk instellen om de optimale geluidservaring voor jouw thuisbioscoopkamervorm te creeren. Ik vraag me af of dit 3-speakersysteem een vergelijkbaar ruimtelijk geluid kan bieden t.o.v. een goed gecalibreerd 5.1-systeem.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees hier op kieskeurig.nl dat veel mensen praten over een 3-spot en 5-spot opstelling. Kan ik met deze spot ook een 5.1 (5-spot) opstelling maken? Dus dat die bovenste kleine boxjes er af te halen zijn?

• Plague
  • Niet online
Als ik het zo lees is het gewoon een Bose 3-2-1 voor 1/5e van de prijs :+

En ja, je kan em zowel in 5.1 als in "virtual 5.1" opstellen.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 22:36
Plague schreef op 04 oktober 2004 @ 14:11:
[...]

Dit zegt meer over hoe jij je speakers plaatst dan over het effect (of juist niet) van de melkpakjes van Pioneer. Ik zit zo'n 3 meter van de fronts/center en zo'n 2 meter van de rears. Hierdoor krijg je een ruimtelijk gevoel, niet als je ze 50 cm naast je hoofd plaatst inderdaad. Maargoed, veel huiskamers zijn helemaal niet geschikt voor een 5.1 opstelling omdat de bank (luisterpositie) tegen de muur is en je speakers dus naast je staan ipv achter je. Tja, dat is de consequentie van de hype: je moet het hebben, ook al is je kamer er totaal niet geschikt voor.
precies, het is een hype. Als men nou eens objectief zo'n setje als in de startpost vergelijkt met een 5.1 set en dan niet zo van, bij die ene hoor je veel beter de vogeltjes in de bomen, maar gewoon het totaalplaatje, hoe heb ik de film beleefd. En dan het liefst dubbelblind gerandomiseerd, maar goed. ;)

overigens heb ik zelf een oude dolby surround 2.0 versterker met vier speakers en een losse actieve subwoofer. Maar voor mij voldoet dat net zo goed als een maat van mij die een Marantz DD receiver heeft met celestion speakers van een paar duizend euro. Het meest indrukwekkend blijft toch de subwoofer, net wat ik zei, losse surround kanalen zijn niet zo heel belangrijk. (wat denk je trouwens dat er op rij 8 stoeltje 1 in de bios van het surroundgebeuren overblijft, bar weinig imo)

[ Voor 21% gewijzigd door Initial G op 04-10-2004 14:34 ]

• bpee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50
eeeuhm lees ik het nu verkeerd of heeft dit ding 4 satalites center speaker en sub.
dus geen 3 "boxjes"

Verwijderd

Topicstarter
bpee schreef op 04 oktober 2004 @ 14:34:
eeeuhm lees ik het nu verkeerd of heeft dit ding 4 satalites center speaker en sub.
dus geen 3 "boxjes"
Bedoel je op kieskeurig?

Ik weet niet hoe ze daar tellen, meestal aantal satalites: 4 in dit geval (die 2 boxen die kan je uit elkaar halen en verdelen in 4 boxen (satalites)), 1 center speaker, 1 sub

Dus ik kan deze set ook gewoon in 5.1 opstelling zetten. Mooi! Ik denk dat ik voor deze ga. Of heeft er nog iemand suggesties?

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-02 12:33
Ik ben sinds gisteren de gelukkige eigenaar van zo'n pioneer dcs 323 systeem en ik moet zeggen dat ik nog niks gemerkt heb van de 'surround' ervaring, maar dat kan komen omdat ik nog niks snap van die instellingen en positionering van de speakers.
Vanavond eens verder stoeien... :9

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 23:07
Plague schreef op 04 oktober 2004 @ 14:11:
[...]

Het is juist de bedoeling dat de surround speakers naast je staan in plaats van achter je, het liefst iets schuin achter je maar als dat niet kan is naast je de beste oplossing.
Speakers achter je is voor een 6.1 of 7.1 opstelling.

Mijn persoonlijke mening zonder het setje geluisterd te hebben lijkt het me vrijwel onmogelijk om met 3 speakers een 5 speaker systeem te benaderen. Je moet waarschijnlijk precies op de sweatspot zitten en je speakers zullen exact goed geplaatst moeten worden. Al met al lijkt me 5.1 makkelijker, dan maar 2 draadjes extra trekken.

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-02 12:33
Ja ik heb het surround effect met die speakers ook nog niet echt gemerkt.
Dus ik heb ze maar losgekoppeld en in een 5.1 opstelling geplaatst.

Maar ik ben er wel heel erg tevreden mee!
mooi geluid, goede bas en veel opties

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als ik volgend verhaal en verhaal mag gelofen zit er dus wel degelijk een stukje "techniek" achter.

[ Voor 22% gewijzigd door haggard op 31-03-2005 14:02 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden gesproken met een medewerker van Pioneer op een presentatie.

Deze man zei dat de achterspeakers gewoon 'normaal' zijn. Het geluid is niet softwarematig gemanipuleerd (zoals met Bose 3-2-1). Verder moet je ook wel een ideale kameropstelling hebben wil dit 3 spot surround tot zijn recht komen.
Pagina: 1