Toon posts:

Chello - Router - 2de PC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik zit met een probleempje. Ik zal het simpel en gestructureerd proberen uit te leggen.

- Ik heb 2 PC's thuis die ik beide via een Sweex Router op het internet wil hebben.
- Ik heb Chello Classic (Gelderland/Zutphen), Modem Motorola

Boven had ik altijd internet op de PC dus daar ging ik eerst mee werken. Hupsa router ertussen. DHCP disabled, clone MAC etc. etc. allemaal heel erg leuk en ging allemaal vlekkenloos. PC1 boven heeft VIA de router internet.

Alleen bij PC2 komen de problemen. Ik plug hem in de router, maarja wat dan? Het lampje gaat wel branden op de router, maar ik heb geen internet.

Hoe krijg ik de tweede PC aan de praat. In het boekje van Sweex word hier verder ook niets over vermeldt. Op internet vind ik zogauw ook niets over een tweede PC aansluiten. Ook het forum gaat niet verder dan dat ik al ben gekomen. Hoort het zo te zijn dat je de tweede gewoon kan pluggen?

Overigens moet je nu met Chello de zaak "installeren" .. loopt het daar spaak?

Ik zit klem. Kan iemand mij helpen?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Hoe ziet je ip gebeuren eruit? Welk adres heeft bijvoorbeeld die tweede pc?

Money for nothin' and your chicks for free

• freebee666
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10-2024

freebee666

Ribbit

Mjah naar het schijnt, wat ik gelezen heb, gaat het met die nieuwe motorola modem anders. Ik zit nog steeds met een oud Terayon modem (afgelopen 4 jaar via dat modem) en daarmee kan het gewoon nog modem -> router met dhcp enabled > switch met pc's eraan en pc's direct in de router ingeplugt.

Nou hoop ik dat ik niet hetzelfde probleem zal krijgen als ze hier eindelijk eens het modem komen vervangen. Heb nog steeds geen bericht gekregen van vervanging.

Powered by ProBNC

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Ik heb een sweex sweex router/switch en een nieuw modem van chello. Werkt prima met DHCP enabled.

Verwijderd

Welke DHCP heb je uitgezet?
Van je kabelverbinding of van je netwerkje?

Kun je wel van je 1e pc je 2e pingen?
Heb je uberhaupt wel een geldig ip adres op je 2e pc. in dezelfde range als de 1e pc en de router.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 12:27
volgens mij moet je dchp inschakelen, die zorgt ervoor dat iedere computer automatisch een ip krijgt van de router.... correct me if i'm wrong

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Ik had iets soortgelijks, (bij mij deed eerst ook maar 1 pc het) ik heb toen de internet kabel in de WAN poort gedaan en toen het MAC adress gekloont. Toen werkte alles vlekkenloos :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb absoluut nog geen netwerk in wat voor vorm dan ook ik dacht dit pas te gaan bereiken NADAT ik internet op beide aan de praat had.

PC2 heeft echt nul,nul niets.

PC1 heeft een normaal ip adres

Verwijderd

Topicstarter
Burning_acid schreef op 04 oktober 2004 @ 13:27:
Ik had iets soortgelijks, (bij mij deed eerst ook maar 1 pc het) ik heb toen de internet kabel in de WAN poort gedaan en toen het MAC adress gekloont. Toen werkte alles vlekkenloos :)
In het sweex boekje werd mij verteld ipv WAN de poort n4 te gebruiken (dit hielp voor PC1) .. zelfde verhaal voor DHCP disablen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 16:11:
Ik heb absoluut nog geen netwerk in wat voor vorm dan ook ik dacht dit pas te gaan bereiken NADAT ik internet op beide aan de praat had.

PC2 heeft echt nul,nul niets.

PC1 heeft een normaal ip adres
Ahum. Als je twee PC's hebt die dmv een router aan elkaar EN aan een modem gekoppeld zijn, heb je per definitie een netwerk - sterker nog, met een router ertussen heb je er twee zelfs :z

En 'die zaak installeren' hoeft van geen kanten voor chello, die prutsCD mikt er een brakke proxy op, zet een chello icoon in je IE en stelt je email instellingen in. De proxy en icoon kune je missen als kiespijn en als je niet zelf 4 waardes in OE kunt zetten ben je geen Tweaker 8)7

Gewoon DHCP op de router aanzetten en alles op auto zetten op de PCs erachter, simpel zat. Iig heeft chello er geen flikker mee te maken als je ene PC wel op internet komt, dit is je eigen interne netwerkissue :o
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 16:12:
[...]

In het sweex boekje werd mij verteld ipv WAN de poort n4 te gebruiken (dit hielp voor PC1) .. zelfde verhaal voor DHCP disablen
WTF :?

Geen wonder dat het dan niet werkt, dan zit je die router als switch te gebruiken :X

MAC goed zetten, modem in WAN poort, DHCP aan en het werkt echt...

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 04-10-2004 16:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Gewoon doen wat dion_b zegt.
En op de clients de netwerkkaarten een automatisch ip laten toewijzen...

Werkt dat nog niet... dan moet je eens naar je netwerkkabel kijken ofzo.

• glennerbee
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04 14:56

glennerbee

F*uck The System!!

begint het ip-adres op pc 2 met 169.?? zoja, is er iets met je kabel aan de hand

[AMD 2600+] [MSI KT4AV] [512 MB DDR] [Maxtor 80GB ] [Windows XP]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

glennerbee schreef op 04 oktober 2004 @ 17:12:
begint het ip-adres op pc 2 met 169.?? zoja, is er iets met je kabel aan de hand
Of met de DHCP server, of DHCP staat op static bij TCP/IP, of je firewall blocked DHCP, of of of....

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Zoals hierboven al een aantal keer vermeld: DHCP op je router enabelen. Je netwerk kaarten van je pc's op dhcp zetten. Klaar is Kees SpletSplat!

[ Voor 3% gewijzigd door DeeJee op 04-10-2004 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Modem in WAN poort is volgens mij niet het goede plan.

In het boekje van Sweex staat ook dat bij de nieuwe Chello modems hij in poort 4 moet. Dit werkt ook voor de router en voor PC1. Doe ik hem in WAN dan valt echt ALLES dood.

Weet iemand uit ervaringen hoe het precies moet. Uit ervaring bedoel ik eenzelfde situatie. Er zit hier vast wel iemand met Chello (motorola) en met een sweex router.

Ik heb alles geprobeerd. Ook alle comments (heel erg bedankt trouwens!) maar jammergenoeg willen ze allemaal ook niet lukken :(

Heb PC2 ook ff geformateerd en reinstalled :) ... je weet maar nooit!

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Oké nog even kort dan:

Doe de internet kabel in de WAN poort en sluit alleen PC1 aan op poort1. Ga nu naar de instellingen van je Router en kloon je MAC adres via:

General Setup > WAN > Dynamic IP > Clone MAC adres > Apply

Dan kijk je even of je daadwerkelijk DHCP aan hebt staan:

General Setup > LAN > Interface

Dan sla je alles op en zet je de pc uit. Dan sluit je ook PC2 aan op poort2 en je kan nu beide pc's inschakelen. Let erop dat je bij beide pc's de instellingen voor het internet/netwerk zo hebt dat ze alles automatisch verkrijgen.

Als dit ook niet werkt weet ik het ook niet meer, want zo heb ik het bij mij opgelost :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

Ik weet niet hoe het zit met die sweex routers, maar bij sommige routers kan je het aantal dhcp leases instellen. Als deze dus bv maar op 1 staat, dan geeft hij maar 1 ip adres via dhcp aan je pc, en je 2e pc krijgt dus nix.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij zit er in het motorola modem geen DHCP/Router functie, dus je moet die van je router gewoon enabelen. Hier werkt dat prima.

Wel natuurlijk je modem even aanmelden op het chello netwerk zonder router ertussen, maar dat is zeker wel gebeurd bij jou.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 16:28:
Modem in WAN poort is volgens mij niet het goede plan.

In het boekje van Sweex staat ook dat bij de nieuwe Chello modems hij in poort 4 moet. Dit werkt ook voor de router en voor PC1. Doe ik hem in WAN dan valt echt ALLES dood.
En het boekje van Sweex is natuurlijk heilig Schrift...

Besef je wel dat Chello meer dan één type modem gebruikt :o Die instructies die je volgt gelden voor Lancity of Com21 modems met DHCP. Zowat het enige wat die in gemeen hebben met jouw Motorola (DOCSIS) modem is dat er een coax in gaat en er een UTP uitkomt :+
Weet iemand uit ervaringen hoe het precies moet. Uit ervaring bedoel ik eenzelfde situatie. Er zit hier vast wel iemand met Chello (motorola) en met een sweex router.

Ik heb alles geprobeerd. Ook alle comments (heel erg bedankt trouwens!) maar jammergenoeg willen ze allemaal ook niet lukken :(

Heb PC2 ook ff geformateerd en reinstalled :) ... je weet maar nooit!
Zoals je het nu aansluit gaat het NOOIT lukken met twee PC's.

Even erg simpel uitgelegd:
Een DOCSIS modem wordt aan één enkele MAC adres gekoppeld, namelijk degene waar je je mee aanmeldt ('Uw chello service installeren...'). Aan dat adres wordt een DHCP lease gegeven door de modem.

Als je je modem op een LAN poort van de router aansluit zal dus enkel en alleen de PC met die MAC op internet kunnen. De andere PC voorzien van die MAC werkt NIET omdat je op één netwerk nooit 2 PCs met dezelfde MAC kunt hebben (als je dit niet gelooft nodig ik je uit het te proberen :z ). De PC die niet het net op kan formatteren heeft ongeveer evenveel zin gehad als de banden verwisselen op een auto als een brug waar je over moet in het ravijn gestort is...

Door die MAC in de router te klonen op zijn EXTERNE netwerkaansluiting ('WAN'), denkt de modem gewoon met dezelfde PC van doen te hebben en geeft internet door. Als de router goed werkt kunnen alle PCs die via de LAN poorten inloggen daar dan gebruik van maken.

En dat jij specifiek een chello aansluiting hebt en je een Sweex router hebt maakt geen worst uit. Het bovenstaande zou van toepassing zijn op IEDERE situatie waarin je een MAC-geregistreerde DHCP netwerk dmv een router probeerde te verdelen.

Maar nu even practisch:
Lees eens even de FAQ van dit subforum door. Je geeft hier bitter weinig info, iets als:

Zegt bijna niets. Stel het in zoals ik en nog een paar anderen voorstelden, dus EERST MAC in router goed zetten (de MAC van de PC die er nu wel op kan handmatig erin zetten), DAN PAS modem in WAN poort steken, nu DHCP aanzetten in de router, vervolgens de PC's erachter in de LAN poorten steken.

Werkt dat niet :? Geef dan harde info:

- geeft de router aan dat hij WAN verbinding heeft :?
- welk IP krijgt de router op de WAN :?
- wat voor DNS en gateway instellingen krijg je op de WAN :?
- krijgen de LAN PC's een DHCP lease :?
- wat voor IP's krijgen de PC's op de LAN :?
- kun je op de LAN de gateway (=router!) pingen :?
- kun je op de WAN de gateway (=bij chello!) pingen :?

Daar kunnen we wat mee...

Oslik blyat! Oslik!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Burning_acid schreef op 05 oktober 2004 @ 22:43:
Oké nog even kort dan:

Doe de internet kabel in de WAN poort en sluit alleen PC1 aan op poort1. Ga nu naar de instellingen van je Router en kloon je MAC adres via:

Dan sla je alles op en zet je de pc uit. Dan sluit je ook PC2 aan op poort2 en je kan nu beide pc's inschakelen. Let erop dat je bij beide pc's de instellingen voor het internet/netwerk zo hebt dat ze alles automatisch verkrijgen.

Als dit ook niet werkt weet ik het ook niet meer, want zo heb ik het bij mij opgelost :)
Duidelijker kan het volgens mij niet.

Kabel uit je modem gaat dus direkt naar je WAN poort!!

Verwijderd

Het probleem is opgelost wanneer je de router update met de firmware upgrade van de Sweex site. Router updaten, reset zichzelf en dan de instructies volgen zoals in de handleiding is beschreven.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

mwah///

hij doet het gewoon helemaal verkeerd..
je moet gewoon ff je router naar de fabrieksinstellingen (resetknop achterop), dan de modem aansluiten op de WAN poort en de pc's op de juiste poorten..

dan bel je chello om te vragen of ze je mac willen vrijgeven omdat je een nieuwe pc hebt aangesloten...

dan moet je modem en router uitzeten en dan eerst het modem aanzetten, 30 sec wachten en dan de router aan..

dan komje inhet aanmeldsysteem en dan kun je je opnieuw aanmelden..

en dan kun jij internetten

mac adres clonen kan ook, maar omdat je dat blijkbaar te moeilijk vindt(anders had je het allang gedaan) leg ik het zo uit

[ Voor 12% gewijzigd door Romke op 21-10-2004 15:09 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Pffff nog 1x dan maar:
Burning_acid schreef op 05 oktober 2004 @ 22:43:
Oké nog even kort dan:

Duidelijker en eenvoudiger kan het niet. Pc in de swicht portjes. Modem naar je WAN port. DHCP enablen op je router.

Dit werkt bij mij precies zo met mijn sweex router.

[ Voor 3% gewijzigd door DeeJee op 21-10-2004 15:21 ]

Verwijderd

Ik had dezelfde problemen met het installeren van de router. Na het installeren van de firmware werkte het wel. Wel oppassen dat je wel dit type hebt gekocht, namelijk de sweex LB000021 (staat op de onderkant):

http://213.239.187.14/firmware/LB000021_firmware_3.01.zip

Suc6,

Paul
Pagina: 1