Toon posts:

[Winxp] BSOD na booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik heb een probleempje met windows: direct nadat winxp Pro + sp1 geboot is en de opstartprogramma's zijn geladen krijg ik een vervelende BSOD.
Het vervelende is dat dit "zomaar" is gebeurd, ik heb niets geinstalleerd/veranderd/verwijderd etc. de laatste keer dat er een sessie windows was.
In Veilige modus start hij wel gewoon op. Ik dacht eerst dat het misschien Zonealarm was, aangezien dat nog wel eens zonder reden vaag wil doen, maar nadat ik dit eraf heb gegooid is er geen verbetering.
Heb ook gescanned op virussen/adware : geen resultaat.

In mijn systeemlog staan nu wel hoop foutmeldingen, maar het merendeel komt doordat ik in veilige modus ben opgestart na de foutmelding. De foutmeldingen van de sessie die niet in veilige modus opstarte (en dus een BSOD gaf) zijn:
-uit systeemlog:
DCOM kreeg foutmelding 'Deze service kan niet in veilige modus worden gestart. ' bij het starten van de EventSystem-service met de argumenten '' om de server
{1BE1F766-5536-11D1-B726-00C04FB926AF} te starten
uit toepassingslog (als je dat zo noemt):
Windows kan het klassenregisterbestand niet uit het geheugen verwijderen omdat het momenteel door een andere toepassing of service wordt gebruikt. Het bestand wordt uit het geheugen verwijderd als het niet meer wordt gebruikt.
Ik hoop dat iemand misschien een suggestie heeft wat ik er mee moet doen, want ik heb geen id wat er mis is (vooral omdat ik niets heb veranderd).
In veilige modus is ie trouwens wel helemaal stabiel... maar dat werkt beetje bagger :P

alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 12:38 ]

Verwijderd

Eerste suggestie: Windows XP en 2000 BSOD guide

Tweede suggestie: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

succes ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 12:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja zoals ik al zei is er recent (lees: maand of 8 ) al hardwarematig niets veranderd aan de pc, ook is er op het gebied van drivers al ruim een maand niets veranderd, dus de kans dat het daardoor komt lijkt mij klein (en niet iedereen, met alle respect hoor, heeft zin cq. tijd om bij elke fout een hele routine van pc uit elkaar slopen te doorlopen).
De pc heeft zo'n uur voordat dit gedoe begon nog perfect gelopen

de STOP foutmelding betreft:
STOP 0x0000008E (0xC0000005, 0x8060AB13, 0XF795E9AC, 0x00000000)
Met verderder geen "Omschrijvende melding" , en ik kan dat dus ook niet terug vinden in de links die hierboven gegeven worden.

Het systeem is verder ook niet overclocked/etc:
a7n8x deluxe 2.0
2500+
1024 pc3200 ddr (dual channel)
120 gb seagate Barracuda 7200.7 SATA
Creative Augigy2
9600xt

dit alles aan een zalman 400 watt voeding

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 13:22 ]

Verwijderd

Al aan gedacht dat er in die 8 maanden misschien een latje ram kapot is gegaan? of iets in die richting?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 13:23:
Al aan gedacht dat er in die 8 maanden misschien een latje ram kapot is gegaan? of iets in die richting?
dat zou wel kunnen (memtest draait overgens nu, maar geen fouten), maar het lijkt mij toch meer iets van software fout, aangezien windows in veilige modus 100% goed werkt (afgezien van de dingen die niet geladen worden in veilige modus) en dat zou dan toch ook niet moeten met "fout" geheugen?.

Ik hoop eigenlijk dat iemand misschien de foutmelding bekend voor zou komen (of de code) aangezien ik echt geen idee heb waar het vandaan kan komen en geen geen zin heb om m'n hele pc zowel soft- als hardwarematig te gaan strippen met geen enkel idee wat de boosdoener zou kunnen zijn.

Verwijderd

Dat er niets veranderd is aan je configuratie wil niet altijd wat zeggen. Pc-componenten willen nl. van de één op de andere dag wel eens de geest geven.

Die guides en troubleshooters zijn juist samengesteld omdat er vele mensen met dezelfde problemen hier een antwoord op GoT proberen te vinden. De enige en beste oplossing is deze guide/troubleshooter te doorlopen; anders draait dit topic er op uit dat wij je alle suggesties uit de guides/troubleshooters stuk voor stuk gaan posten, wat niet gewenst is op het forum.

Weet je trouwens zeker dat die stop code helemaal correct is? dus geen nulletje ergens vergeten ofzo? Ik kan er nl. met google niet eens iets over vinden.

Reset om te beginnen je BIOS even. Probeer vervolgens eens een reep geheugen eruit te halen en om te wisselen met de andere of in verschillende slots te proberen. Vaak ligt het aan geheugen problemen (is mijn ervaring).

De STOP 0x0000008E code insinueert vaak geheugen problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 13:34 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 11:34
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 13:23:
dat is heel goed mogelijk. Je moet die foutcodes eens opzoeken op de windows site, ik had ook eens dergelijke fouten, er bleek een ram latje kapot te zijn. Draai memtes86 eens.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13

AzzKickah

06-CENSORED

Ook al geeft memtest geen fouten aan straks, hang toch even je geheugen-plaatjes in andere bankjes, misschien helpt het wel :)

Succes :)

• stefan001
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 13:31:

Reset om te beginnen je BIOS even. Probeer vervolgens eens een reep geheugen eruit te halen en om te wisselen met de andere of in verschillende slots te proberen. Vaak ligt het aan geheugen problemen (is mijn ervaring).
Kan idd aan geheugen liggen, dat vind ik zelf heel waarschijnlijk. Maar voordat ie zn computer openmaakt en allerlei dingen gaat proberen kun je beter memtest ff draaien, das veel makkelijker en bied al een hoop inzicht.

Verwijderd

stefan001 schreef op 04 oktober 2004 @ 13:33:
[...]

Kan idd aan geheugen liggen, dat vind ik zelf heel waarschijnlijk. Maar voordat ie zn computer openmaakt en allerlei dingen gaat proberen kun je beter memtest ff draaien, das veel makkelijker en bied al een hoop inzicht.
@ TS:
Memtest biedt echter geen uitsluitsel. Als de pc niet door de memtest heen komt is je geheugen naar alle waarschijnlijkheid brak (gegaan). Als pc echter wel door de memtest komt, wil dat niet altijd zeggen dat het geheugen (of de configuratie; dual channel) in orde is.

Trek er eens een reep geheugen uit. Op mijn pc op mn werk gaf dit ook van het een op het andere moment, na 1,5 jaar stabiel draaien, BSOD problemen. Eén reep eruit was bij mij de oplossing. Deze zelfde reep doet het in mijn pc thuis overigens prima.... 8)7 (systemen: A7N8X resp. A7N8X Deluxe)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 13:50 . Reden: reactie op quote is voor TS ]

• stefan001
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 13:38:
[...]

Memtest biedt echter geen uitsluitsel.
Nee weet ik daarom zeg ik dat het een hoop inzicht geeft :P . Als ie al niet door memtest heen komt heb je het euvel al gevonden zonder veel moeite te doen. Daarom zeg ik dat dus.

Verwijderd

stefan001 schreef op 04 oktober 2004 @ 13:43:
[...]

Nee weet ik daarom zeg ik dat het een hoop inzicht geeft :P . Als ie al niet door memtest heen komt heb je het euvel al gevonden zonder veel moeite te doen. Daarom zeg ik dat dus.
I understand. Het was meer als extra info voor TS bedoeld. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 13:52 . Reden: "@TS" alineaatje omhoog verplaatst ;) ]

Verwijderd

Kijk in veilige modus eens wat er allemaal mee opstart?
Dus even de run-keys in het register nakijken.

Het is niet de eerste keer, dat malware/spyware dermate stoort en geheugenfouten veroorzaakt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, cmos reset gedaan en het lijkt nu voorbij te zijn. Heel erg bedankt voor de hulp :)
Ik vraag me nog wel af waar dat dan zo ineens vandaan komt.. (en waarom het dan met een cmos reset ineens opgelost is :S)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 14:00:
Okay, cmos reset gedaan en het lijkt nu voorbij te zijn. Heel erg bedankt voor de hulp :)
Ik vraag me nog wel af waar dat dan zo ineens vandaan komt.. (en waarom het dan met een cmos reset ineens opgelost is :S)
Pc's kunnen soms zo onlogisch zijn/lijken (vgl. vrouwen ;) )

Verwijderd

Topicstarter
helaas, het is nog niet voorbij :( het lijkt erop dat nadat ik mijn bios reset windows 1 maal gewoon boot (en zolang die sessie duurt ook gewoon stabiel blijft), en zodra ik de pc uit zet en weer opnieuw boot is hetzelvde probleem er weer!
Heb inmiddels al de hegeugenbalkjes 1 voor 1 geprobeerd en dat heeft ook geen positief effect .. iemand nog suggesties?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ook wel eens BSOD's gehad met enkel STOP meldingen... na wat uitvogelwerk bleek dat er een paar bestanden op mijn hdd beschadigd waren, en win2k had die nu net nodig voor het booten.

Pak eens een disk-check tooltje :)

Verwijderd

Topicstarter
chkdsk geeft nix, scandisk geeft ook geen errors.. Ben nu maar aan het defragmenteren (god knows :p). Misschien nog een goede tip voor een disk-check tooltje? (naast chkdsk en scandisk dus)

Verwijderd

Je kunt in veilige modus wel de systeembestanden checken.

Uitvoeren -> cmd -> sfc /scannow

Doe je Windows cd erin en laat vervangen wat nodig is ;)

• bonooman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 13:02:
helaas, het is nog niet voorbij :( het lijkt erop dat nadat ik mijn bios reset windows 1 maal gewoon boot (en zolang die sessie duurt ook gewoon stabiel blijft), en zodra ik de pc uit zet en weer opnieuw boot is hetzelvde probleem er weer!
Heb inmiddels al de hegeugenbalkjes 1 voor 1 geprobeerd en dat heeft ook geen positief effect .. iemand nog suggesties?
is batterijtje bios nog goed? misschien is ie stuk en gaan veranderingen in bios weg na afsluiten computer.

Verwijderd

Topicstarter
hoezo in veilige modus dan? ik kan em wel gewoon booten (ik zit nu ook in een normale sessie) maar daarvoor moet ik eerst iedere keer de bios resetten...
Heb in een normale sesssie chckdsk en scandisk gedaan ik zal na de defrag even proberen wat jij nu zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
bonooman schreef op 05 oktober 2004 @ 13:20:
[...]

is batterijtje bios nog goed? misschien is ie stuk en gaan veranderingen in bios weg na afsluiten computer.
daar dacht ik ook aan, maar als m'n batterij stuk zou zijn dan zou m'n bios toch gewoon terug gaan naar default waarden? dat heeft toch in feite hetzelvde effect als een cmos reset? en aangezien hij het juist na een cmos reset wel doet.. leek me dat juist niet het probleem :s

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 13:20:
hoezo in veilige modus dan? ik kan em wel gewoon booten (ik zit nu ook in een normale sessie) maar daarvoor moet ik eerst iedere keer de bios resetten...
Heb in een normale sesssie chckdsk en scandisk gedaan ik zal na de defrag even proberen wat jij nu zegt :)
In veilige modus wordt alleen het essentiële geladen om iets te kunnen doen.
Je hebt dus ook meestal geen last van storende factoren, zoals achtergrondprogjes en opgesmukte thema's :)

Soms laten dingen zich in veilige modus wél zien, die in normale modus door bijvoorbeeld malware/spyware verborgen worden gemaakt en die je dus makkelijker kunt opsporen.

• bonooman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 13:21:
[...]

daar dacht ik ook aan, maar als m'n batterij stuk zou zijn dan zou m'n bios toch gewoon terug gaan naar default waarden? dat heeft toch in feite hetzelvde effect als een cmos reset? en aangezien hij het juist na een cmos reset wel doet.. leek me dat juist niet het probleem :s
0x0000008E: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
(Click to consult the online MSDN article.)
A kernel mode program generated an exception which the error handler didn’t catch. These are nearly always hardware compability issues (which sometimes means a driver issue or a need for a BIOS upgrade).

detektie in bios van een device lijkt niet goed te gaan - misschien bios update of nieuwe/andere driver voor nvidia chipset. of de auto instellingen in bios checken/veranderen.

succes

• subodai
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04-2021
Ik heb dit een keer gehad op een PC. Boosdoener was de audigy soundcard. Die werd vervangen door de goedkoopste soundcard die ik kon vinden van 10 euro. Sindsdien werkt de PC perfect. Misschien helpt dit bij jouw probleem. Succes.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je misschien niet zo lang geleden nieuwe drivers geinstalleerd?
Zo ja, probeer de oude weer eens.
Dit omdat de computer in veilige modus wel probleemloos opstart.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Verwijderd

Topicstarter
bonooman schreef op 05 oktober 2004 @ 13:47:
[...]

0x0000008E: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
(Click to consult the online MSDN article.)
A kernel mode program generated an exception which the error handler didn’t catch. These are nearly always hardware compability issues (which sometimes means a driver issue or a need for a BIOS upgrade).

detektie in bios van een device lijkt niet goed te gaan - misschien bios update of nieuwe/andere driver voor nvidia chipset. of de auto instellingen in bios checken/veranderen.

succes
ik gooi er zo wel even nieuwe bios op :> stay tuned 8)7

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51

nexhil

BAM!

misschien een domme opmerking.

maar kun je geen systeem herstel uitvoeren?

Verwijderd

Topicstarter
nee... systeem herstel staat uit... :)

• nexhil

nexhil

BAM!

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 14:11:
nee... systeem herstel staat uit... :)
nu weet je dus waar het goed voor is :)

Verwijderd

Topicstarter
dat wist ik al.. maar ik vind het het niet waard om 10 gig op te geven voor "de kans" dat er iets mis gaat (aangezien ik de meeste problemen zelf wel kan fixen).
Dit is alleen beetje apart probleem :(

• nexhil

nexhil

BAM!

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 14:28:
dat wist ik al.. maar ik vind het het niet waard om 10 gig op te geven voor "de kans" dat er iets mis gaat (aangezien ik de meeste problemen zelf wel kan fixen).
Dit is alleen beetje apart probleem :(
beetje overdreven 10 gig...

maar iig succes met je probleem. :)

Verwijderd

Topicstarter
nou ik weet nu tenminste wel waar het aan ligt, maar niet waarom het daardoor komt :p

Het zit em erin dat zodra ik de tijd zet naar de huidige tijd (iig tijd na dat ie voor het eerst die BSOD gaf) dat ik die BSOD krijg na het booten, zet ik de tijd bijv. 5 maanden terug, dan werkt het weer perfect 8)7 .

Ik laat het wel zo staan tot ik em een keer een clean install geef. :Y)

• subodai
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04-2021
Dit schreef ik eerder:

"Ik heb dit een keer gehad op een PC. Boosdoener was de audigy soundcard. Die werd vervangen door de goedkoopste soundcard die ik kon vinden van 10 euro. Sindsdien werkt de PC perfect. Misschien helpt dit bij jouw probleem. Succes."

Vergat erbij te vermelden waardoor dat nou kwam. Wel, het was een conflict van sommige audigy drivers met een voor AMD geschikt moederbord dat NA VERLOOP VAN TIJD OPEENS de BOSD geeft.......

Kijk maar es op het net naar amd motherboard of socket A in combinatie met audigy (driver)
Pagina: 1