Ik zit mijn hersens een beetje over het volgende probleem te breken. Ik heb een behoorlijk grote matrix, neem als voorbeeld 100 bij 100 dus:
& is reference naar tegenoverliggende waarde in de matrix
Nu is mijn probleem, hoe sla ik dit handig in een database op? Ik kan wel voor iedere cel een record aanmaken als:
etc. maar klinkt niet als de handigste manier. Alle afstanden kommagescheiden erachter opslaan is ook geen handige oplossing, want het moet snel doorzocht worden. Iemand ervaring met dit probleem?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| xxxxx| a | b | c | d | e | .. etc .. -----+-----+-----+-----+-----+-----+----- a | - | 3 | 4 | 7 | 2 | .. etc .. -----+-----+-----+-----+-----+-----+----- b | & | - | 3 | 8 | 2 | .. etc .. -----+-----+-----+-----+-----+-----+----- c | & | & | - | 5 | 3 | .. etc .. -----+-----+-----+-----+-----+-----+----- d | & | & | & | - | 1 | .. etc .. -----+-----+-----+-----+-----+-----+----- e | & | & | & | & | - | .. etc .. -----+-----+-----+-----+-----+-----+----- etc | etc | etc | etc | etc | etc | .. etc .. |
& is reference naar tegenoverliggende waarde in de matrix
Nu is mijn probleem, hoe sla ik dit handig in een database op? Ik kan wel voor iedere cel een record aanmaken als:
code:
1
2
3
4
5
| kolom1 | kolom2 | kolom3 --------+----------+----------+ a | b | 3 | --------+----------+----------+ a | c | 4 | |
etc. maar klinkt niet als de handigste manier. Alle afstanden kommagescheiden erachter opslaan is ook geen handige oplossing, want het moet snel doorzocht worden. Iemand ervaring met dit probleem?
[ Voor 6% gewijzigd door r0bert op 04-10-2004 12:20 ]