Stelling: Warmere proc, beter overclockbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Even een stelling:

Hoe warmer je procs worden, des te beter zijn ze overclockbaar.

Zal het bedoelde ook nog even uitleggen:

Ik heb twee heethoofdige celerons (366). Met een Global-Win FEP32 koeler werden ze ongeveer 55 graden op 550 MHz.

Iemand anders haalde 550 bij 35 graden (met dezelfde koeler en zelfde voltage, 2,0 v), maar kwam ook niet verder dan dat.

Ik heb ze met waterkoeling nu teruggebracht tot 27 graden, en ze lopen nu 605 MHz (FSB 110). De koelere celeron wil echter nog steeds niet verder dan 550.

In een hete processor zit met goede koeling dus meer dan in een koudere processor, zodra de koeling verbeterd wordt.

Herman

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 16:26
Mooie stelling

100% mee eens.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tuurlijk jongen...
Heb je er ook over nagedacht dat twee CPU's nooit exact hetzelfde zijn?
En daardoor is niet elke CPU even ver te overklokken. Dan maakt zelfs de koeling niet zoveel meer uit...

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Haha, zeker mee eens ACM. wat een onzin van die gast :)

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
idd

Die-hard Brexiteer

• Magnat
Deze CPU's verschillen inderdaad met mekaar, ze verschillen in temperatuur, je hebt gelijk dat ze dus verschillend zijn, maar daar gaat het in deze stelling niet om.

Puur het feit dat een warme proc beter over te klokken is.

Verwijderd

ja en wat dan nog :?
denk je echt dat ik m'n beestje 90 graden ga stoken en dat hij dan beter overklokbaar is:?
dus niet want dan ligt mijn beestje DOOOD!! :(

• T.T.

T.T.

Sowieso

Magnat: volgens mij begrijp je ACM niet helemaal... hij bedoelt dat je uit zo'n klein aantal processors geen conclusies kunt trekken. En daarom ook moeilijk als argument kunt gebruiken voor jouw stelling..

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 30 december 2000 14:57 schreef Magnat het volgende:
Deze CPU's verschillen inderdaad met mekaar, ze verschillen in temperatuur, je hebt gelijk dat ze dus verschillend zijn, maar daar gaat het in deze stelling niet om.

Puur het feit dat een warme proc beter over te klokken is.
Euhm??
Ja, denk het ook wel...
Waren beide CPU's in exact hetzelfde systeem getest??
En TT stipt een ander deel van mijn punt ook nog wat aan :)

• Magnat
Maar doordat ze verschillend zijn en de een beter is over te klokken dan de ander speelt de temperatuur dus WEL een grote rol. Een processor die dus goed te overklokken is zal warmer zijn dan een die wat minder over te klokken is! :D

• php
  • Niet online
Hmm, zal nog even wat toevoegen:

Niet iedere proc is hetzelfde, maar sommige gebruiken meer stroom dan andere, waardoor deze warmer worden. (je moet de energie toch ergens vandaan halen)

Het programma radiate geeft dus ook enkel een benadering aan van het te verwachten energieverbruik / afgifte.

Nu stel ik dat een proc, welke een hoger wattage heeft dan een (verder identieke) proc met lager wattage, beter overclockbaar is. Daarvoor zal je hem wel beter moeten koelen.

Stel proc a wordt met een bepaalde heatsink 80 graden, en b wordt slechts 40 graden.

Weet je met goede koeling de temperatuur nu terug te krijgen tot 30 graden, dan heeft de ene proc een winst van 50 graden, en de andere slechts van 10 graden.

Het klinkt allemaal wat paradoxaal, maar toch blijf ik erbij.

• T.T.

T.T.

Sowieso

Op zaterdag 30 december 2000 15:06 schreef Herman het volgende:
Nu stel ik dat een proc, welke een hoger wattage heeft dan een (verder identieke) proc met lager wattage, beter overclockbaar is. Daarvoor zal je hem wel beter moeten koelen.
Waar slaat dit nou weer op?? Als je een betere koeling op een cpu zet is ie natuurlijk beter overklokbaar.

• php
  • Niet online
Oja, de procs waren in hetzelfde systeem getest, met het opmerkelijke temp verschil.

Uit een klein aantal proc's kan je niet echt comslusies trekken, maar ik probeer het dan ook enkel aannemelijk te maken.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Och, test et es met 100 celerons??

Maar wat je ook nog moet bedenken is dat die *koude* cpu blijkbaar minder weerstand heeft.. Dus eigenlijk ook een lager voltage nodig heeft voor hetzelfde rendement. Die overklok je dan dus waarschijnlijk extra veel (te hoog voltage, en te veel Mhz's).

Maar mij overtuig je niet echt, want het is niet zozeer een paradox, maar meer (volgens mij) een echte tegenstelling

Verwijderd

Tjah hey Herman als jij het zelf maar allemaal snapt is het ok :9

Mij gaat het er gewoon om dat ik een cpu heb die goed gecooled word en die beetje goed oc'baar is :)

De rest van dat geleuter boeid me nie :)

• Magnat
Op zaterdag 30 december 2000 15:10 schreef T.T. het volgende:

[..]
Waar slaat dit nou weer op?? Als je een betere koeling op een cpu zet is ie natuurlijk beter overklokbaar.
Heb jij wel eens iets overgelocked?
Een betere koeler wil namelijk niet altijd helpen, als je opgezadeld bent met een wat mindere CPU dan heb je natuurlijk nix aan betere koeling. Het is puur het wattage/temperatuur die bepaalt hoe ver een processor over te klokken is. Niet de koeler

Ik ken twee mensen met de zelfde athlon 700, en de zelfde koelers. de een loopt op 800 en de andere op 854. Hoe verklaar je dat dan?

Verwijderd

Als je dezelfde types proc hetzelfde koelt en op dezelfde volt laat lopen worden ze even warm. Als je meer volt erop zet wordt hij warmer en kun je verder overclocken. Maar dit ligt niet aan de temperatuur, maar aan de vcore. Hoe lager de temperatuur hoe hoger je kan overclocken. Dat in bovenstaande gevallen de ene proc warmer was lag waarschijnlijk aan het feit dat:

1. Andere sensoren gebruikt zijn.
2. De sensoren op een andere plek zitten of slechter contact maken met de CPU.
3. Als die ene kouder is en je meet op de heatsink dan dan maakt de proc slechter contact met de heatsink waardoor hij slechter overclockt.

Verwijderd

Mijn Duron 600 kan niet geweldig goed tegen de warmte ... bij 52°C + wordt hij onstabiel.
Desalniettemin puur ik er op dit ogenblik 1081 MHz uit wat toch niet slecht is voor een Duron 600 ... GlobalWin FOP32-1 cooler idle 42°C stressed 47°C
Dus voor mijn Duron kan ik die theorie toch niet echt staven hoor ...
Je moet er overigens ook rekening mee houden dat er zeer grote verschillen kunnen zitten op temperatuursensors op verschillende moederborden ...

DuronDude

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 15:17 schreef wieikke het volgende:
Als je dezelfde types proc hetzelfde koelt en op dezelfde volt laat lopen worden ze even warm....
Dat is dus niet waar. Neem 2 durons. bijv 600 en zet ze op de zelfde configuratie, van mijn part op hetzelfde systeem dat je ze omwisseld. Ze worden dus echt niet altijd even warm, er zit ook veel verschil tussen.

Zelfde als dit: Waarom trekt de ene duron 600 wel naar de 1 ghz en de ander haalt de 800 niet?

Lijkt me vrij duidelijk

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 15:22 schreef Alchemy het volgende:

[..]
Dat is dus niet waar. Neem 2 durons. bijv 600 en zet ze op de zelfde configuratie, van mijn part op hetzelfde systeem dat je ze omwisseld. Ze worden dus echt niet altijd even warm, er zit ook veel verschil tussen.

Zelfde als dit: Waarom trekt de ene duron 600 wel naar de 1 ghz en de ander haalt de 800 niet?

Lijkt me vrij duidelijk
Plecies..

Ik heb op hetzelfde systeem 4 Durons 600 getest. De maximale stabiele klok loopt van 780 tot 980 (zonder voltage mod)

Wat duidelijk zichtbaar was dat diegenen die de laagste Vcore nodig hadden om op 700 te komen de koelste waren en het hoogst in kloksnelheid kwamen.

Ook dit is een kleine test als je naar het aantal kijkt, maar als je de rest van de verhalen hier op Tweakersnet volgt ga je toch echt geloven dat de koelere processor verder komt....

Maar jah, een AMD is GEEN Intel >:)

• T.T.

T.T.

Sowieso

Op zaterdag 30 december 2000 15:16 schreef Magnat het volgende:

[..]
Heb jij wel eens iets overgelocked?
Een betere koeler wil namelijk niet altijd helpen, als je opgezadeld bent met een wat mindere CPU dan heb je natuurlijk nix aan betere koeling. Het is puur het wattage/temperatuur die bepaalt hoe ver een processor over te klokken is. Niet de koeler

Ik ken twee mensen met de zelfde athlon 700, en de zelfde koelers. de een loopt op 800 en de andere op 854. Hoe verklaar je dat dan?
Haha, ik heb elke cpu die ik ooit gehad hebt overclocked, dus ik snap echt wel waar je het over hebt...

huidige Duron 650@824

Verklaring voor verschil kan aan verschillende dingen liggen, kast, moederbord, maar natuurlijk ook aan cpu zelf.
Wat duidelijk zichtbaar was dat diegenen die de laagste Vcore nodig hadden om op 700 te komen de koelste waren en het hoogst in kloksnelheid kwamen.
Lijkt me ook logisch, ben ik het dus met Hooi eens

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
wat is de kast temperatuur van beiden ?
als daar ook veel verschil in zit,
dan circuleert de hete lucht er constant weer door heen :( !

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 15:17 schreef wieikke het volgende:
Als je dezelfde types proc hetzelfde koelt en op dezelfde volt laat lopen worden ze even warm. Als je meer volt erop zet wordt hij warmer en kun je verder overclocken. Maar dit ligt niet aan de temperatuur, maar aan de vcore. Hoe lager de temperatuur hoe hoger je kan overclocken. Dat in bovenstaande gevallen de ene proc warmer was lag waarschijnlijk aan het feit dat:

1. Andere sensoren gebruikt zijn.
2. De sensoren op een andere plek zitten of slechter contact maken met de CPU.
3. Als die ene kouder is en je meet op de heatsink dan dan maakt de proc slechter contact met de heatsink waardoor hij slechter overclockt.
Met dezelfde type proc bedoel ik ook uit dezelfde week van dezelfde stepping van dezelfde batch.

• Goingin
  • Laatst online: 08-02-2023
Op zaterdag 30 december 2000 18:21 schreef Ruben_Pruim het volgende:
wat is de kast temperatuur van beiden ?
als daar ook veel verschil in zit,
dan circuleert de hete lucht er constant weer door heen :( !
Ze waren in hetzelfde systeem getest
(Geldt ook voor de rest die deze argumenten tegen Herman denkt te gebruiken)

Verwijderd

herman heeft hier volgens mij wel een puntje..

en de rest die hier staat te |:(
->lul een eind in de verte, zolang je er maar niet over na hoeft te denken..

het enige waardige tegenargument was van het type proc (zelfde batch, week, stepping etc)
maar die gaat heel waarschijnlijk ook niet op omdat een nieuwer stepping meestal niet zo warm wordt als de nieuwe..
tevens kunnen nieuwere steppings meestal beter opgeklokt worden dan de oude (denk aan de cB0 en de cC0 steppings van de cely2)

dus de enige waardige inbreng zal zijn: doe zelf tests met verschillende procs van hetzelfde type in dezelfde setup..

kijk welke het warmst worden met dezelfde koeler op hetzelfde voltage en snelheid .. en kijk of degene die het warmst werd beter wilde overklokken..(met een beter koeling/voltage or whatever)

en ga niet liggen janken over :
- kasttemperatuur
- andere sensoren/ plek sensoren
- hoe koeler hoe beter je een chip kan overklokken..(DUH!)
- buitentemperatuur
- vreemde argumenten die impliceren dat je het topic niet eens gelezen hebt!!
- hoe dik je snikkel wel niet is
- die lekkere buurvrouw

en HOOI :
hier een vraagje voor jou..

welke van de 4 durons werden het warmst op/met dezelfde kloksnelheid, voltage en koeling? (oftewel .. was die beter op te klokken)

het enige wat we willen weten is of herman nou net de uitzondering op de regel is of niet!!
Pagina: 1