Grote database, niet in access waarin wel?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik ben nogsteeds bezig met een database en het wil maar niet lukken.....
Ik heb een database bestaande uit +/- 655.000 rijen en 14 kolommen.
Alles staat opgeslagen in verschillende excel files en die heb ik ingevoegd in een acces database waarin ik kan zoeken e.d.

Probleem 1: Acces blijft steeds vastlopen bij het maken van wijzigingen e.d. waarschijnlijk omdat het gewoon te groot is.
Probleem 2: Ik krijg in acces ook niet alles in 1 tabel. ik heb er 7.

Eigenlijk wil ik dus van acces af en het op een andere manier doen.

In eerste instantie dacht ik dan toch maar gewoon in excel maar die heeft een maximum aantal rijen van 65536. dit is dus ruim onvoldoende.
Dus dacht ik dan doen ik het in verschillende tabbladen, dat gaat wel maar nu kan ik niet in allemappen tegelijk zoeken naar bijvoorbeeld een kenteken.

Met visual basic is er misschien een zoekscherm te maken maar hier heb ik totaal geen verstand van.

Heeft iemand misschien een idee of een beter programma om de database mee te maken?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:39
mySQL is heel erg veelgebruikt hiervoor. :)
Of als je nog groter wilt heeft oracle hier wel dingen voor.

edit:
Beetje domme fout eruit gehaald. :X

[ Voor 21% gewijzigd door MADG0BLIN op 04-10-2004 11:54 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt MSDE gebruiken als backend database voor Access, misschien een idee?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• P_de_B
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op 04 oktober 2004 @ 11:46:
SQL is heel erg veelgebruikt hiervoor. :)
Of als je nog groter wilt heeft oracle hier wel dingen voor.
offtopic:
"SQL", Structured Query Language, is de taal die gebruikt wordt. Ook access maakt gebruik van SQL, net als Microsoft SQL Server, MySQL of Oracle. Je kunt dus niet spreken over "SQL" als database

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

MSDE (of MS SQL server als dat nodig is) is inderdaad een goede optie.

MySQL (MADG0BLIN: SQL lijkt me niet, dat kan in Access ook goed ;) ) en dan bijv. een webinterface gebruiken ook.

edit:

Ik ben spuit11 maar gebruik tenminste wel de edit knop >:)

[ Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 04-10-2004 11:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

- mySQL?
- PostgreSQL?
- SQL Server?
- Oracle?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:54

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja.. Ik zal me dan toch eerst gaan verdiepen in databases en de bijkomende zaken (bijv SQL). Of iemand inhuren die het kan.. (mij bijvoorbeeld ;)).

Verder kan je gaan kijken naar MySQL, HSQLDB (gratis) of bijvoorbeeld Oracle / Progress / MSSQL (niet gratis). Vrijwel alle leveranciers leveren er wel query-tools bij om je data eruit te filteren.
Maar als je hieraan begint zal je nog wel wat leer-momentjes voor je kiezen krijgen. Verwacht niet dat je bijvoorbeeld in een week wat werkbaars heb.

Overigens moet je ook maar 's gaan verdiepen in het database model..

Denk dat ik nu wel genoeg potentiele google termen heb gebruikt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 04-10-2004 11:55 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Hiervoor heb je Visual Fox Pro.

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 20:39
Oeps foutje. :X Is inderdaad mySQL. Stomme fout.

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 15:22
665.000 records zou voor Access helemaal geen probleem moeten zijn. Heb je wel een primary key? Dat is nogal essentieel bij het doen van updates. Als je moet kunnen zoeken in een tabel is het ook zaak om indexen te definieren op de kolommen waarop gezocht moet kunnen worden. Bij kleine tabellen merk je het vaak niet meteen als een database niet goed is ingericht (of het nou 10 of 100 mSec duurt om iets te zoeken of updaten merk je niet), maar bij grote tabellen kan het hopeloos fout gaan. Dat heb je wel gemerkt |:(

Kijk dus eerst even goed of je de boel wel goed in Access hebt zitten, voordat je overstapt op een ander DB platform.

• P_de_B
  • Niet online
Je zou ook nog een Compact&Repair van de database kunnen doen. Dit kun je doen vanuit (geloof ik) het Tools menu. Dit kan in sommige gevallen de database weer een stuk sneller maken.

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
synthdood schreef op 04 oktober 2004 @ 12:01:
665.000 records zou voor Access helemaal geen probleem moeten zijn. Heb je wel een primary key? Dat is nogal essentieel bij het doen van updates. Als je moet kunnen zoeken in een tabel is het ook zaak om indexen te definieren op de kolommen waarop gezocht moet kunnen worden. Bij kleine tabellen merk je het vaak niet meteen als een database niet goed is ingericht (of het nou 10 of 100 mSec duurt om iets te zoeken of updaten merk je niet), maar bij grote tabellen kan het hopeloos fout gaan. Dat heb je wel gemerkt |:(

Kijk dus eerst even goed of je de boel wel goed in Access hebt zitten, voordat je overstapt op een ander DB platform.
Ja de boel in access zit wel goed ;) Daar ben ik wel slim genoeg voor. Maar hij blijft gewoon heel vaak vast hangen enzo.
P_de_B schreef op 04 oktober 2004 @ 13:36:
Je zou ook nog een Compact&Repair van de database kunnen doen. Dit kun je doen vanuit (geloof ik) het Tools menu. Dit kan in sommige gevallen de database weer een stuk sneller maken.
Dit had ik al gedaan maar heeft geen zin gehad.

Bedankt voor de vele (handige) reacties. Ik ga er morgen meteen aan beginnen!

[ Voor 16% gewijzigd door Jay-v op 04-10-2004 18:27 ]

Pagina: 1