Toon posts:

Sound Blaster® Audigy® 2 ZS Platinum Pro en surround systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Over enige tijd ben ik in het trotse bezit van een mooie HTPC, met daarin een Audigy 2 ZS Platinum Pro.
Ik wil de HTPC gebruiken voor alle multimedia toepassingen, dus zowel films als TV, maar ook radio en mp3's.
Ik ben geen echte audiofreak, maar hecht er wel aan dat er bij films (DVD) een surroundgeluid is. Het geluid hoeft niet perse hard te zijn!
Hoe kan ik nu het beste de puntjes op de "i" zetten wat de luidsprekers betreft?
Kan ik volstaan met bijvoorbeeld een goede PC-luidsprekerset (Logitech Z-680 o.i.d.) of ben ik beter af met een additioneel surround systeem? En welk systeem zou dit moeten zijn?
In de geluidskaart vindt al een heleboel hardwarematige (de)codering plaats. Hoe zit het nu wanneer er in de PC-luidsprekers of in een los surroundsysteem ook nog (de)codering plaatsvindt. Moet dit dan uitgeschakeld worden?

Wie helpt mij verder?

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Of je voor PC speakers gaat of "echte" speakers moet je aan de hand van je budget bepalen. Heb je meer dan 800 euro te besteden voor je audio zou ik eens naar de plaatselijke HiFi boer gaan om eens naar spul te luisteren wat je misschien aanspreekt. Dit zal veel betere kwaliteit opleveren dan een of ander "gaar" Logitech setje. (Voor het geld overigens leuk spul).

En maak je over die (de)codering maar geen zorgen. Dat is allemaal in te stellen op je geluidskaart. Echter zijn dit een beetje standaard vragen die je zo met de search had kunnen vinden en misschien zelfs wel in de FAQ. Denk daar de volgende keer dus aub aan. :)

Verwijderd

nou wat die audigy dus niet kan bij de encoding decoding verhaal is dolby digital encoden...

wil de ts voor 800 euro een leuke set uitzoeken en vervolgens zijn audigy digitaal aan zijn reciever lussen.. dan kan hij een DD signaal wel vergeten.. naar mijn weten bestaat er maar een kaart die dat kan en dat is de soundstorm van nvidia!

ts ga dus niet dromen van een perfecte digitale connectie tussen jou soundcard en een dts systeem als je dat zou kopen, want die gaat er niet komen..

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Buiten het feit dat het irrelevant is hoe je een dergelijk systeem aansluit, praat je ook nog eens poep:
Ik hoor de topicstarter niet over games dus waarom zou een geluidskaart dan DD moeten kunnen encoderen? Laat staan DTS. Een DVD heeft alleen maar decodering nodig en dat kan je zowel via de geluidskaart als via de eventuele receiver doen. Ga er vanuit dat die van de receiver beter is, die is er immers speciaal voor gemaakt.

En wat zie je als een "perfecte digitale connectie"? :? Zo ver ik weet kan je een Audigy gewoon coaxiaal en misschien wel optisch aansluiten. Dan heb je inderdaad geen 5.1 geluid voor je MP3's, hooguit ProLogic II of 5 channel stereo. Het is ook nog maar de vraag of dit uberhaubt wenselijk is bij muziek.

Oftewel: een DD encoder is zo goed als nutteloos wanneer je geen games speelt. Zelfs wanneer je dat wel doet heb je dus nog een ProLogic II decoder op je receiver waardoor je een soort virtuele DD hebt.