Intel Pentium 4 HT Overclocking

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:04

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb voordat ik deze post gedaan heb gezocht naar een topic waar mijn vraag beantwoord wordt, maar ik heb deze niet gevonden. Ik ben nieuw op Tweakers.net dus alvast sorry indien ik hier buiten de gang van zaken omga.

Ik heb nu sinds een jaar een Pentium 4 2,8 Ghz HT 800 Mhz FSB. Ik zou deze graag willen overclocken naar een 3,0 Ghz. Ik weet dat dit mogelijk is. Veel ervaring met overclocken heb ik niet (beete met de videokaart kloten enz.) Wat ik wel weet is dat dit via de bios moet kunnen. Ik zou graag willen weten wat de beste manier is en jullie ervaringen.

Wordt die niet te warm dan? (ik heb een standaard P4 koeler en een goed gekoelde kast)

Wat is de beste manier? (bios of een programma)

Misschien is er nog meer mogelijk? (3,2 Ghz Anyone?)

Dit en meer vragen hameren in mijn hoofd.

Alvast Bedankt voor eventuele reply's.

Specs: http://80.60.215.125/cdcserver/home_specs.html (bovenste pc)

[ Voor 6% gewijzigd door krouwen op 03-10-2004 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
gewoon per stapje van 1mhz je front side bus (FSB) omhoog gooien (in je bios) en net zo lang door gaan totdat je temperatuur te hoog wordt. +/- 70c is echt het matje (wel veilig) tegen de tijd dat je daar bent aangekomen horen we je wel weer.

Kijk eerst maar eens bij welke snelheid je systeem instabiel wordt.

Kijk anders ook even hier : http://gathering.tweakers...list_message/17829096#fsb

edit:

Welkom @ GoT btw :)

[ Voor 20% gewijzigd door Banshee op 04-10-2004 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 12:25
Ik zou zeggen lees de Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) eens door, en voortaan ook de Moderatiepolicy DOC (24-10-2003) voordat je een topic opent.
Dan kom je er meteen achter of je topic voldoet aan de eisen e.d. :)

Verder gok ik zo dat je je CPU met gemak naar 3.6Ghz kan oc-en..

[ Voor 11% gewijzigd door Laurenz op 03-10-2004 23:59 ]

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:04

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Wat is voor mij de beste manier dan?

Via de multiplyer of de FSB. Ik lees dat de Intel Proccesoren de multiplyer gelockt hebben. Is hier inmiddels wat aan te doen?

Help me!

Met welk programma kan ik dan zien hoe warm die wordt en hoe hoog de cpu (combinatie van fsb en multiplyer) nou echt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:47
Eh ik kan je verzekeren dat op al deze vragen antwoord te vinden is op GoT.. kijk gewoon ff wat topics door en gebruik de zoekfunctie eens. Dit zijn allemaal standaard vragen. Zelfstudie bestaad ook nog altijd.

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116136

ik heb een 2.6 HT met een dikke luchtkoeler ipv de boxed koeler, de coolermaster aero 4 copper, en ik draai al een half jaar 3.1ghz stabiel. 30norm 37 stressed, en mobo 29/31 dus dat gaat prima. ik heb gewoon mn fsb een beetje opgeschroefd. ik zou ff kijken hoe je temps nu zijn (idle/stressed) en dan hier ff posten, zijn genoeg mensen hier die dan kunne oordelen of je met deze koeler idd een beetje kan gaan OC'en. In het ergste geval koop je een andere luchtkoeler, een snotje koelpasta ertussen en voor 2 tientjes fiets je die proc zonder problemen naar 3.6 ofzo :)

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 116136 op 04-10-2004 00:36 . Reden: Spelvaut: met dank aan DutchTSE ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Ik ben hier ook wel benieuwd naar...
Ik heb ongeveer dezelfde configuratie iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64507

Ik heb het zo draaien: zelfde proc als jouw alleen met Zalman CU7000 koeler en ik draai het stabiel op 3.2 ghz.
Je doet dit in je bios, daar zoek je de fsb settings op (kopje advanced o.i.d) en die zet je op 229, dan save je deze en klaar is kees, maar garantie tot de wel bekende voor duur.
Ik heb dus een andere proc koeler en 4 kast koelers 2 input 2 output en ik wordt niet warmer dan 45 stressed.

Dus ik denk dat het wel moet lukken.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Niet online
Anoniem: 116136 schreef op 04 oktober 2004 @ 00:21:
ik heb gewoon mn usb een beetje opgeschroefd.
schroef jij je usb ff op ;) :>

ik heb me 2.6 ook makkelijk stabiel op 3.2, neem idd de faq ff door die in dit subforum staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116136

DutchTSE schreef op 04 oktober 2004 @ 00:31:
[...]

ik heb me 2.6 ook makkelijk stabiel op 3.2, neem idd de faq ff door die in dit subforum staat :)
haha, dankjewel, voordat iemand al begint met het openschroeven van zn usb connector ofzo :P /fixxed/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
DutchTSE schreef op 04 oktober 2004 @ 00:31:
[...]

:D ;)

Goed bezig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Wat ik (zelf) achter ben gekomen maar nog niet ergens gelezen hebt is dat je moet proberen je mem op een afgerond getal moet clocken en FSB, probeer dat in ieder geval ook ik noem maar wat,

BIJV:je hebt standaart een 2.8 800Mhz Front side bus en je mem op 200Mhz FSB MP=14x

Als je em dan je cpu op 3.5Ghz hebt geclockt is et beter mem=5:3 dus pressies 200Mhz of 1:1 250Mhz front side bus is dan 1000Mhz allemaal mooi afgerond :)

Waar ik achter ben gekomen is dat als ik men CPU: lager doet zeg maar 3.4Ghz of hoger (niet afgerond) dan loopt de mem zeg maar op (noem maar wat) 196Mhz, /205Mhz, Wat ik dan kreeg is dat is dat bij spelen die veel van je mem vroegen begonnen te stotteren of happereringen, en dat heb ik ook als ik em hoger dee en dan niet afronden op een heel getal. Dit is mijn ervaaring, weet niet of er meerdere mensen last van gehad hebben of heeft?

Blaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86

j86

Nou, om maar gelijk een duidelijk antwoord te vragen:

Hier zijn mijn Bios instellingen zoals ze nu staan, onder het kopje Frequency/Voltage Control.
Ik heb nog niets aan de instellingen veranderd.
Ik heb een P-4, 2.8 gig, 1 gig ram, Geforce 4, 160 GB HD.

Auto Detect PCI SLK***Enabled/disabled, staat op enabled
Spread Centrum***Enabled/disabled. staat op disabled
CPU Clock***133, max 255, staat op 133
AGP Clock***Synch/66/75/88Mhz, staat op Synch
Memory Frequency for***DDR266/DDR353/AUTO353, staat op DDR 266
CPU Voltage Regulator***Default/1.550/1.575/1.600 en door tm 1.850V, staat op Default
DIMM Voltage Regulator***Default/2.65/2.80/2.95V, staat op Default
VGA Voltage Regulator***Default/1.65/1.80/1.95, staat op Default

De temperaturen van mijn PC nadat ie al een hele dag en nacht aan staat, gemeten in de bios:

System temp: 31graden
CPU temp: 42graden
CPU fan speed: rond de 2650-2700 RPM
SYSTEM fan speed: 0 RPM

Wat moet ik overal invullen, zodat ik een wat sneller systeem heb, maar ook nog stabiel?
Vandaag zullen die getallen nog wel wat lager worden, aangezien ik mn pc maar weer eens schoon ga maken van binnen (ongeveer een jaar niet gedaan :D )

Alvast bedankt iedereen!

[ Voor 4% gewijzigd door j86 op 04-10-2004 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Laatst online: 19-06 12:25
Jostheking schreef op 04 oktober 2004 @ 07:21:
Nou, om maar gelijk een duidelijk antwoord te vragen:

Hier zijn mijn Bios instellingen zoals ze nu staan, onder het kopje Frequency/Voltage Control.
Ik heb nog niets aan de instellingen veranderd.
Ik heb een P-4, 2.8 gig, 1 gig ram, Geforce 4, 160 GB HD.

[...]

Alvast bedankt iedereen!
Heb je PC2100 geheugen in die pc zitten :?

Maargoed, wat is je vraag nou eigenlijk? :P

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Niet online
nope check zijn specs maar:
http://80.60.215.125/cdcserver/home_specs.html
(bovenste pc) :)

gaat dus gewoon om 400 mhz geheugen

[ Voor 18% gewijzigd door DutchTSE op 04-10-2004 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86

j86

Mafkeez schreef op 04 oktober 2004 @ 07:41:
[...]

Heb je PC2100 geheugen in die pc zitten :?

Maargoed, wat is je vraag nou eigenlijk? :P
Euuhhh...waar kan ik dat aan zien :P van dat geheugen, en is het erg van belang?
Mijn vraag is: Wat moet ik overal invullen, zodat mijn systeem een stuk sneller word, maar dat hij nog wel stabiel blijft (en niet doorbrand natuurlijk)?

@DutchTSE: Ik denk dat hij het over mijn geheugen had (nouja, niet mijn geheugen, maar dat van mijn pc dan :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62270

DutchTSE schreef op 04 oktober 2004 @ 07:59:
nope check zijn specs maar:
http://80.60.215.125/cdcserver/home_specs.html
(bovenste pc) :)

gaat dus gewoon om 400 mhz geheugen
Uhm, 800 Mhz cpu en de cpu clock staat op 133 (533) Mhz :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

krouwen, dit is toch wel heel erg basic FAQ werk :)

Ik zou je aan willen raden om deze faq en dan vooral dit stuk goed door te lezen: Frequently Asked Questions DOC - Basics

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17
Allereerst welkom hier op GoT..

De vragen die je stelt zijn allemaal toch wel vrij standaard. Omdat dit standaard vragen zijn hebben we ze opgenomen in de Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Probeer die faq eens op je gemak door te lezen, en probeer ook te begrijpen wat erin staat. Op die manier zul je snappen waar je mee bezig bent.
Je zult dan ook snappen dat er niet echt garanties voor het overclocken bestaan, en dus de vraag hoe hoog je kunt komen ook niet beantwoord kan worden. Dat hangt immers af van de kwaliteit van de gebruikte componenenten (zoals processor, moederbord maar ook bijv. geheugen).

Overclocken is altijd een kwestie van proberen. Dus neem gewoon de tijd, ga wat proberen, en als je rustig aan doet, met kleine stapjes tegelijk, kan er niet veel fout gaan :)

Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.