Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spanning op molex sturen met poort van moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op mijn nieuwe moederbord (MSI K8N Neo 2 platinum) kan de spanning van aansluiting voor de cpu-fan op basis van de cpu-temperatuur aangepast worden door het bios.

Nu wil ik graag, dat ook de casefans mee veranderen met de snelheid van de cpu-fan. Dit zou heel simpel kunnen door alle fans aan die ene aansluiting te hangen, maar deze zal dan waarschijnlijk meteen doorbranden. Dus ik zoek een ander systeem om dit voor elkaar te krijgen.

Mijn gedachte is een soort variabele weerstand in een molex-aansluiting te hangen, die gestuurd wordt door de spanning van het moederbord. Aan deze molex kan ik dan alle fans hangen. Nu weet ik alleen niet of zo'n systeem bestaat of te maken is.

Heel simpel moet het een apparaatje zijn dat de "basisspanning" krijgt van een molex en afhankelijk van de "stuurspanning" vanuit het moederbord tussen ca. 4 en 12 volt levert. Wie weet of dit bestaat (of te maken is)?

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-11 21:40

TRG

Technotium99-m

Het lijkt met niet zo moeilijk dit op te lossen middels een simpel schakelingetje.

Als eerst moet je even kijken wat een transistor doet, het is iig een component welke je kan sturen middels spanning (jou 'basisspanning').
Een additioneel schakelingetje met zijn eigen vermogen vanuit je voeding moet de klus klaren.

[ Voor 4% gewijzigd door TRG op 04-10-2004 14:41 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bedankt voor de link. Volgens mij is een transistor echter alleen een aan/uit-schakeling.
Wat ik zoek is een regelbaar iets, zodat de uitgangsspanning gelijk is aan de ingangs(stuur)spanning. (bv. 4v in=4v uit, 6v in=6v uit, 10v in=10v uit, etc)

Als ik het goed begrijp, is dat met een transistor niet mogelijk. Weet iemand nog andere oplossingen?

Verwijderd

Tuurlijk is dat met een (NPN) tor mogelijk, collector op 12V, basis op de stuurspanning en tussen de emitter en GND hang je je fans.
De uitgangsspanning volgt de stuurspanning minus 0,6V.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 10:18 ]

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-11 21:40

TRG

Technotium99-m

KifArU, voor het geval dat je niet zo bekent bent met electronica : bekijk het volgende schakelingtje eens goed en probeer logisch na te denken. Het is echt niet moeilijk :

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/transistor/npn-schakeling-voorbeeld.gif

Jou "basisstroom" bied je aan de linkerkant aan. Het vermogen daarvan is niet genoeg voor een paar fans. De transistor zorgt ervoor dat het stroomkringetje rechts evenredig meeverandert met het stroomkringetje links, aangezien het stroomkringetje rechts zijn vermogen uit (bv) de voeding haalt, heeft deze wel genoeg vermogen om meerdere fans aan te sturen.

[ Voor 2% gewijzigd door TRG op 05-10-2004 14:22 . Reden: Dit bovenstaande schemaatje uit de transistor faq is voor KifArU situatie dus fout, exter geeft hieronder de juiste oplossing ! ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Dat gaat niet werken, de lamp moet in de emitterleiding.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/tor.PNG

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 12:30 ]

Pagina: 1