Welke ADSL-modem/router/bridge?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:31

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb bij mijn SurfSnelADSL ADSL-verbinding een AlliedData Copperjet 810 gekregen. Ik heb hier alleen nog maar problemen mee gehad, constant vastlopers bij zware belasting wat natuurlijk zeer irritant is. Ik heb nieuwe firmware ed geprobeerd, maandenlang, kortom, ik heb het opgegeven. Helpdesk van surfsnel is laks, support van allieddata is laks, en het ding heeft een brakke configuratie.

Om een lang verhaal kort te maken, ik wil het ding kapotstampen en een goede aanschaffen. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar goede informatie over routers maar schiet verder niet echt op.

Wat ik in ieder geval wil:
- stabiel
- ondersteuning voor meerdere ip-adressen(unnumbered wan heet dat geloof ik)
- daarmee dus ook bridging ipv routing
- firewall, bij voorkeur voor meerdere ip-adressen apart in te stellen maar dat is geen must
- DHCP met static-ip, MAC-IP binding, een NIC krijgt altijd hetzelfde IP
- ADSL over ATM, PPPoA, Annex A (PTSN)

Hierboven zijn wat termen die ik in mijn zoektocht naar een goede router heb opgepikt, heb me hier nog maar enkele dagen in verdiept dus het zou heel goed kunnen dat ik een of meerdere termen helemaal fout gebruik, let me know but don't slap me ;)

Vooral het uitvinden of een router meerdere ip-adressen ondersteund vind ik moeilijk te vinden op veel specificatie-pagina's. Ik zou dus graag wat suggesties krijgen, bij voorkeur van SurfSnel-gebruikers. Mijn budget hiervoor is ongeveer 100 tot 150 euro.

Ik zie hier een Draytek Vigor2500 wat mij lijkt het wel te ondersteunen maar daar heb ik geen ervaring mee. Ook 3Com 3031 lijkt me geschikt, maar deze kan ik zelfs in de pricewatch niet vinden. In ieder geval een goede naam bij mij opgebouwd wat betreft netwerkproducten. Suggesties voor andere modems/routers/bridges zijn natuurlijk ook welkom!

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
*kick*

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Verkeerde forum of zo? Misschien moettie wel naar Network Troubleshooting?

Tja

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MadEgg schreef op 05 oktober 2004 @ 15:23:
Verkeerde forum of zo? Misschien moettie wel naar Network Troubleshooting?
Staat hier volgens mij wel redelijk, maar rond middernacht zijn hier niet zoveel mensen actief. Om in ieder geval antwoord te geven op één vraag uit je startpost:
Een heel belangrijk kenmerk van routers is dat ze meerdere IP-adressen ondersteunen.

Eigenlijk alles wat jij wilt zit in standaard ADSL-modem/routers, zeker de multi-PC exemplaren. Ik zou je willen aanraden eens bij een MultimediaMarkt te gaan kijken, daar staan ze te koop vanaf zo'n € 50,-.

[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 05-10-2004 15:31 . Reden: Kleine aanvulling ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Mr. Liu schreef op 05 oktober 2004 @ 15:30:
[...]

Staat hier volgens mij wel redelijk, maar rond middernacht zijn hier niet zoveel mensen actief. Om in ieder geval antwoord te geven op één vraag uit je startpost:
Een heel belangrijk kenmerk van routers is dat ze meerdere IP-adressen ondersteunen.

Eigenlijk alles wat jij wilt zit in standaard ADSL-modem/routers, zeker de multi-PC exemplaren. Ik zou je willen aanraden eens bij een MultimediaMarkt te gaan kijken, daar staan ze te koop vanaf zo'n € 50,-.
Ik weet niet of je doorhad dat ik meerdere publieke IP-adressen bedoelde, maar ik heb veel adsl-router/modems gezien die dat dus niet slikken. Dan gaat alles via NAT en dat wil ik dus niet.

Wat ik in ieder geval *niet* wil is zo'n Sweex/Trust/ander el-cheapo-merk geval, ik heb zolangzamerhand meer dan genoeg problemen met dat soort routers gehad. Daarom is m'n budget deze keer dan ook wat hoger, ik wil graag een goed merk.
Helaas weet ik echter niet precies wat nou echt de goede merken zijn op dit gebied, behalve 3Com en Cisco waarvan de laatste helemaal niet te betalen is en de eerste vooral moeilijk te vinden. Dus voordat ik stad en land ga afzoeken naar plekken waar die wel te verkijgen zijn zou ik graag ervaringen van anderen horen met de wat duurdere merken.

Tja

Verwijderd

Wat ik in ieder geval *niet* wil is zo'n Sweex/Trust/ander el-cheapo-merk geval, ik heb zolangzamerhand meer dan genoeg problemen met dat soort routers gehad. Daarom is m'n budget deze keer dan ook wat hoger, ik wil graag een goed merk.
100,- - 150,- euro is nog steeds niet echt een royaal budget voor de specs die je verwacht.

Netscreen en Lancom kun je aan je lijstje toevoegen - alleen liggen deze zover ik weet nog boven je budget.
En tja 3com ding voor die prijs - heeft bekende van mij gehad izm @home en hij moest dat ding behoorlijk vaak resetten etc om het aan het draaien te krijgen ...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MadEgg schreef op 05 oktober 2004 @ 15:52:
[...]
Ik weet niet of je doorhad dat ik meerdere publieke IP-adressen bedoelde, maar ik heb veel adsl-router/modems gezien die dat dus niet slikken. Dan gaat alles via NAT en dat wil ik dus niet.
Dat had ik inderdaad niet helemaal zo begrepen. Ik ben bang dat dat lastig gaat worden, van de meeste ISP's krijg je maar één verbinding en daar hoort dus ook maar één IP-adres bij.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Even op de pagina's gekeken van sufsneladsl/internlnet voor je.

Maakt dus gebruik van PPPoA protcol met een unnumbered wan interface. Is toch iets waar je bij e-tech of sweex en consorten misschien een niet vlekkeloze implementatie van terug vindt.

ZyXEL, Draytek en AlliedData zijn de enige die in mij opkomen hiervoor. Al heb ik geen persoonlijke ervaring met Draytek. De 810 die je gebruikt is een wat ouder type / model. Ik denk zelfs met de snelheids lampjes erop nog (revisie 1) van dit model. De CPU kracht in dat model komt misschien te kort waardoor het misgaat.

[ Voor 90% gewijzigd door bjck op 05-10-2004 16:21 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 16:04:
[...]

100,- - 150,- euro is nog steeds niet echt een royaal budget voor de specs die je verwacht.

Netscreen en Lancom kun je aan je lijstje toevoegen - alleen liggen deze zover ik weet nog boven je budget.
En tja 3com ding voor die prijs - heeft bekende van mij gehad izm @home en hij moest dat ding behoorlijk vaak resetten etc om het aan het draaien te krijgen ...
Mag eventueel uitschieten naar 200 maar dan moet het ook wel ophouden natuurlijk. Voor deze Copperjet 810 moest ik 79,95 betalen aan InterNLNet maar het ding is dus nogal teleurstellend.
bjck schreef op 05 oktober 2004 @ 16:15:
Even op de pagina's gekeken van sufsneladsl/internlnet voor je.

Maakt dus gebruik van PPPoA protcol met een unnumbered wan interface. Is toch iets waar je bij e-tech of sweex en consorten misschien een niet vlekkeloze implementatie van terug vindt.

ZyXEL, Draytek en AlliedData zijn de enige die in mij opkomen hiervoor. Al heb ik geen persoonlijke ervaring met Draytek. De 810 die je gebruikt is een wat ouder type / model. Ik denk zelfs met de snelheids lampjes erop nog (revisie 1) van dit model. De CPU kracht in dat model komt misschien te kort waardoor het misgaat.
Het is een Copperjet 810 r4, zonder die snelheidslampjes.

AlliedData wil ik dus niet meer, ZyXEL heb ik nog nergens kunnen vinden(zegt niet alles natuurlijk). Een kennis van mij heeft ook een Draytek Vigor xxxx, daar heb ik hem nog nooit over gehoord maar ook dat zegt niet alles. Ik kan alleen niet vinden of de Vigor 2500 die ik noemde unnumbered WAN support. Wat ik bij de technical specs zie staan(op http://www.draytek.com/en...vigor2500_html_spec.php):
Bridged/Routed Ethernet over ATM (RFC 1483/ RFC 2684 )
doet mij denken van wel, maar zoals ik al zei, ik ben geen expert op dit soort dingen. Is er uberhaubt bridging mogelijk zonder gebruik van meerdere public ip-adressen?

[ Voor 3% gewijzigd door MadEgg op 05-10-2004 17:02 ]

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Net reactie gekregen van sales@draytek.nl, de Draytek Vigor 2500 en 2600 series ondersteunen PPPoA en unnumbered WAN tot maximaal 8 IP-adressen, goed genoeg dus.

Nu zou ik alleen nog wat ervaringen over de stabiliteit(vooral bij veel uitgaande connecties) van Draytek in het algemeen horen! Wie heeft zo'n ding en bevalt het?

Tja

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:10
MadEgg schreef op 06 oktober 2004 @ 15:47:
Net reactie gekregen van sales@draytek.nl, de Draytek Vigor 2500 en 2600 series ondersteunen PPPoA en unnumbered WAN tot maximaal 8 IP-adressen, goed genoeg dus.

Nu zou ik alleen nog wat ervaringen over de stabiliteit(vooral bij veel uitgaande connecties) van Draytek in het algemeen horen! Wie heeft zo'n ding en bevalt het?
Mijn draytek 2600 deed het perfect op bbned. Alleen is hij wat minder geschikt voor babyxl, want dat resulteert in een upload van 640 kbit. Nu maar hopen dat ik snel een andere dslam krijg :)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
mhr-zip schreef op 06 oktober 2004 @ 15:56:
[...]

Mijn draytek 2600 deed het perfect op bbned. Alleen is hij wat minder geschikt voor babyxl, want dat resulteert in een upload van 640 kbit. Nu maar hopen dat ik snel een andere dslam krijg :)
Dat ligt aan de DSLAM? Anyway, ik zit op BBNed dus dat zal geen probleem zijn.
Nooit vastlopers gehad met veel connecties, emule, bittorrent, dat soort dingen?

Tja

Verwijderd

Kweenie of je bekend bent met IOS, maar ik heb net mijn adsl-lijn aangesloten op een Cisco 827. Nieuw ga je die waarschijnlijk niet meer vinden, maar een gangbare straatprijs is 150 euro. Volgens mij heeft het alle features die jij zoekt, hoewel ik over de meerdere WAN IP's niet kan oordelen. Maar zoals gebruikelijk bij Cisco-routers, configureerbaar tot en met. Wellicht ook een optie om na te gaan?

Gebruik zelf twee 827's om een VPN tussen twee locaties te onderhouden, en het werkt feiloos.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kan je mijn router aanbevelen
misschien nie alles wat je wil hebben maar is superstabiel
lekkere simpele web-interface
en ga zo maar door

adsl modem/router annex a
smc barricade7204bra
4ports 100/mbit

www.smc-europe.com/english/support/ driver_manual/broad/download/7204BRA/DS_SMC7204WRA.pdf

www.degroot-it.nl

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
en ga zo maar door

smc barricade7204bra
4ports 100/mbit

www.smc-europe.com/englis...7204BRA/DS_SMC7204WRA.pdf

www.degroot-it.nl

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
degroot schreef op 06 oktober 2004 @ 16:10:
en ga zo maar door

smc barricade7204bra
4ports 100/mbit

www.smc-europe.com/englis...7204BRA/DS_SMC7204WRA.pdf
Eerlijk gezegt heb ik ook een beetje moeite met SMC, heb een SMC7004ABR router/printserver gehad voor het delen van de kabelinternetverbinding en de support was extreem slecht van hun kant, firmware vrijwel nooit bijgewerkt en ik heb daar meerdere versies van gehad die ook dat ding lieten vastlopen. Hebben geen goede indruk bij mij gemaakt daarmee. Maar het prijskaartje is wel aantrekkelijker :p

Tja

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Hoo, interessant topic. In mijn studentenhuis hebben we ook surfsnel maar dan ik combinatie met de 820. Dat ding zuigt ook enorm. Iedere week een paar keer resetten is geen unicum.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• mhr-zip
MadEgg schreef op 06 oktober 2004 @ 16:06:
[...]

Dat ligt aan de DSLAM? Anyway, ik zit op BBNed dus dat zal geen probleem zijn.
Nooit vastlopers gehad met veel connecties, emule, bittorrent, dat soort dingen?
Met bbned werkte die perfect.

Ik vind hem alleen duur, en model is minstens 2 jaar oud.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Even een vervolg, of kan ik hier beter een nieuwe topic voor openen?

Inmiddels heb ik gekozen voor de Draytek Vigor 2600 Plus, en deze is ook al aangekomen en aangesloten.
Na urenlang prutsen kreeg ik het uiteindelijk voor elkaar om 'm met meerdere publieke IP-adressen te laten werken. Was trouwens wel mijn eigen fout, ik probeerde (bleek achteraf) op een onmogelijke wijze multi-NAT en ip-routing te combineren. Stond prima op de draytek-site, alleen niet in mijn handleiding.
Verder heerlijk ding, lekker configureerbaar(alhoewel lang niet alles via de webinterface, moet vaak een telnet-verbinding erbij pakken).

Ik heb nu alleen een probleem met de upload snelheid. Met de Copperjet 810 die ik had trainde hij prima op 8Mbit downstream/1MBit upstream of iig 960000 upstream. Met deze krijg ik dit resultaat:

code:
1
2
3
ADSL Status
Mode     State      Up Speed    Down Speed   SNR Margin Loop Att.
G.DMT   SHOWTIME     736000   8064000       10.5          8.0

Ver onder de 1Mbit dus. Wat me ook opvalt is de Signal-to-Noise ratio, die normaal gesproken rond de 30 hoort te zitten. Beetje laag dus, veel noise. Nu zou dit kunnen komen doordat er eerst een meter of 10 telefoonkabel tussen het IS/RA punt en de splitter/modem zit(raar dat ik hier eerder geen last van had trouwens maar okee). Dit kan alleen niet anders omdat het IS/RA punt direct achter de voordeur zit en dan eerst een trap omhoog en een gang door voor je bij de meterkast aankomt. Dat is dus zo'n 10 meter, en in de hal beneden is geen ruimte voor een router/splitter. Bovendien zou deze alleen maar kapot-geramd worden als de deur opengaat.

Zijn er hogere kwaliteits telefoonkabelskabels te koop of zal ik het hiermee moeten doen?

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
*schop*

Tja

• mhr-zip
try globespan emulatie eens.

http://www.cistron.nl/hel...82&history=63,135,138,781

Ik zou ook even een 'testje' opzetten, en die 10 meter telefoon kabel vervangen door 1 meter ofzo.

Dan kijken wat je haalt, en dan kijken of je kabel moet vervangen/veranderen.

[ Voor 52% gewijzigd door mhr-zip op 20-10-2004 14:24 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Helaas, dit heb ik al geprobeerd. Het resultaat is dat de downstream gelijk blijft en de upstream van 736000 naar 704000 daalt... Niet echt positief dus!

Testje is inderdaad wel een idee, maar dan moet ik even wachten tot mn huisgenoten er geen last van hebben ;) Wordt dus pas van het weekend, en dan maar even met een verlangkabel en gebarricadeerde deur :P

[ Voor 41% gewijzigd door MadEgg op 20-10-2004 17:29 ]

Tja

Pagina: 1