Toon posts:

Intel N440BX, Dual Celeron?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Intel N440BX Server Board moederbord, dat is een dual slot1 bordje.

En ik heb hier 2 intel celerons 333 slot1 met dezelfde stepping, zijn echt identieke processors.

Als ik ze 1 voor 1 erin doe werkt het perfect, maar als ik ze er allebei in doet wil het systeem niet booten.

Ik hoorde van iemand dat dual celeron alleen in een BP6 kan, maar toen ik dit systeem kocht zaten er 2 celerons 433 in ( op een klein socket370 -> slot1 converter pcb).

Is het nou echt NO GO voor dual celeron, of ligt het ergens anders aan?

Op google zie ik wel een paar artikelen over celerons modden, dus ik begin te vermoeden dat het echt niet gaat.

Wat denken jullie ervan?

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik heb hier een abitbordje draaien de BP6 daar zitten 2 celleron 500 cpus in kan je wel in de bios komen van dat bordje of start hij helemaal niet op?

mischien is het bordje meer geschikt voor p2 met een 100mhz fsb
wat doet hij verder met die 2 celerons 433 boot hij dan wel?
Lijkt mij eingelijk vreemd als je celeron 433 wil ruilen voor 333 :?

[ Voor 40% gewijzigd door Edwin van Cleef op 03-10-2004 23:19 ]

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Als ik er 1 proccesor in doe, doet hij het gewoon normaal, maar met 2 doet hij helemaal niks (zwart beeld)

BTW hier de proc info:

Intel Celeron 333:
08460850- SL2WN
333/66 COSTA RICA

imc1998

En tja, 1 433 heb ik niet meer, heb er nog maar 1, en wel 2 x 333 dus :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 23:21 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Ik heb precies het zelfde bordje. Stop de processors erin. Zet het clear cmos jumper om en start hem zo op. als ie helemaal door is geboot weer jumper terugzetten

Verwijderd

Topicstarter
Met wat voor proccesors doe jij dat?

Trouwens nog wat extra info:

Altijd met deze procesor krijg ik deze error tijdens POST

0165: BIOS does not support current stepping for Proccessor #2

Deze error krijg ik dus als er 1 proccesor in zit, deze error kreeg ik ook al toe nhij het deed het 2 procs 433...

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 23:33 ]

• Sayko
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Met 2 maal Pentium 2 350. Maar in het begin kreeg ik hem ook niet aan de praat. Na een cmos clear werkt het nog steeds als een zonnetje

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Intel ondersteunde nooit dual Celly operation. En Intel OEM borden hebben een erg irritante trek: als het niet ZEKER door Intel ondersteund is, booten ze niet :X

Zelf ben ik er met oudere AN430TX bordjes tegenaangelopen, weigeren pertinent met non-Intel CPU's zijn. Dus ik zou puur op grond daarvan twijfelen of je dit op welke manier dan ook aan de praat krijgt.

En dan heb je een tweede- SMP-capability wordt door een bepaalde pin bij Sl1/So370 doorgegeven van de CPU aan mobo. Een Celeron Mendocino geeft non-SMP door. De BP6 negeert dat signaal, daarom dat daar zonder meer twee Celera op kunnen. Sommige Sl1 dual mobo's doen dat ook, de N440BX doet dat zeker niet. Dus sowieso zou je de boel moeten modden. Met So370PPGA CPU's op converters is dat simpel, voor Sl1 celera is het verdomde lastig, iirc moet je een paar traces op de Sl1 SEPP PCB doorkrassen enzo :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heb wat meer uitgevonden:

Met 2 procs boot hij alleen als ik de CMOS CLEAR aanzet, en dat ziet hij maar 1 proc...
ALS ik jumper normaal zet boot hij niet met 2 procs..

Maar als ik het dus goed begrijp, PII en PIII kunnen altijd DUAL draaien?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 00:08 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 00:06:
Heb wat meer uitgevonden:

Met 2 procs boot hij alleen als ik de CMOS CLEAR aanzet, en dat ziet hij maar 1 proc...
ALS ik jumper normaal zet boot hij niet met 2 procs..

Maar als ik het dus goed begrijp, PII en PIII kunnen altijd DUAL draaien?
de P!!!s niet allemaal, de latere tualatins kunnen het niet allemaal.

iirc is het trouwens pin B2 die aangeeft of het ding SMP compatible is of niet.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er is een hack voor.. die heeft ooit in de Computer!Totaal (jaja) gestaan. Was wat boor- en soldeerwerk, maar dan kon je 2 Celerons (de toen ongekend populaire 300A) in SMP laten draaien.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op 04 oktober 2004 @ 00:17:
[...]

de P!!!s niet allemaal, de latere tualatins kunnen het niet allemaal.

iirc is het trouwens pin B2 die aangeeft of het ding SMP compatible is of niet.
Zeker dat je het niet over B21 hebt die 100MHz FSB verhindert :?

Oslik blyat! Oslik!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

gaat de 440BX niet tot max 100mhz fsb?
Ik kan me zo even voor de geest halen dat de eerst p3's ook een fsb hadden van 100mhz.
Daarom was het bij een chaintecbordje van mij dmv een biosflash mogelijk ook de eerste p3's te draaien.
Ook hier is dus voorzichtigheid geboden had dat geintje met een proliant waar ook 2 p2 cpus inzitten.
Als je aan exact de zelfde p2 cpu's kan komen (voor een prikkie op een beurs) dan zal het volgens mij wel moeten werken.
Moet je wel even in de bios kijken of hij die 100mhz fsb aankan

heb fout hersteld zat het net te lezen die fsb moest dus 100 zijn ik hoop dat je ook de postingtijd hebt gezien was net wakker :O :+

[ Voor 18% gewijzigd door Edwin van Cleef op 05-10-2004 05:45 ]

computer voor alle werkzaamheden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Edwin van Cleef schreef op 04 oktober 2004 @ 04:20:
gaat de 440BX niet tot max 100mhz fsb?
Onofficieel tot 133MHz :) De BX heeft wel een 1/4 PCI divider, echter geen 1/2 AGP divider. Maar de meeste videokaarten van toentertijd (TNT2 etc) hebben totaal geen probleem met AGP@89MHz :) Maar Intelborden bieden nauwelijks tot nul komma nul overclockmogelijkheden. Dus het bordje zelf gaat idd tot hooguit FSB@100.
Ik kan me zo even voor de geest halen dat de eerst p3's ook een fsb hadden van 500mhz.
:X

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou niet uitmaken voor mij BalusC, aangezien er geen AGP slot op dit mobo zit.

Maar ik heb al 2 PII 350, 100 FSB gekocht, zodra ik ze binnen heb probeer ik ze.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 04 oktober 2004 @ 08:23:
[...]
Onofficieel tot 133MHz :) De BX heeft wel een 1/4 PCI divider, echter geen 1/2 AGP divider. Maar de meeste videokaarten van toentertijd (TNT2 etc) hebben totaal geen probleem met AGP@89MHz :) Maar Intelborden bieden nauwelijks tot nul komma nul overclockmogelijkheden. Dus het bordje zelf gaat idd tot hooguit FSB@100.
Valt opmerkelijkerwijs mee. Ik heb goede ervaringen met iig de AL440LX en SE440BX en SmartFSB. Gewoon softwarematig de PLL aansturen wil ook op de OEM planken lukken :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb de 2 PII 350 mhz MMX, 100 FSB binnen en ze werkten meteen, het lag er dus echt aan dat celerons niet willen.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 21:10
Klopt helemaal. slot1 Celerons zijn niet smp. Met een wat lastige mod zijn ze dat wel te maken. zie ook http://www.kikumaru.com/pc/celeron/index_e.html
Daarnaast is er een Voltage mod om de celerons stabiel op 100Mhz FSB te krijgen, hoewel dit niet altijd nodig is. ik vermoed dat die 333MHz cellie's wel stabiel zullen draaien op 100MHz FSB. Dus 2x cellie 333@500. Als je de celerons niet van plan bent elders in te zetten lijkt me de mod zeker de moeite waard.

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
na wat rondneuzen op de intel site:
http://support.intel.com/...r/N440BX/sb/CS-014901.htm

The N440BX also can be used with the 266, 300 and 333 MHz Pentium II processors, which have a 66 MHz system bus, but has not been fully tested in these configurations

heeft die celly 333 geen 66Mhz bus?, er word in het hele topic ook niet gesproken over celly's btw, niet geheel onlogisch want het betreft een Server bord.

dus een 'ongemodde' celeron zal het niet doen.
aangezien de mainboards toen ook nog geen overclock functionaliteit hadden
kan je ook niets in de bios hacken.

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dysan schreef op 06 oktober 2004 @ 08:26:
na wat rondneuzen op de intel site:
http://support.intel.com/...r/N440BX/sb/CS-014901.htm

The N440BX also can be used with the 266, 300 and 333 MHz Pentium II processors, which have a 66 MHz system bus, but has not been fully tested in these configurations

heeft die celly 333 geen 66Mhz bus?, er word in het hele topic ook niet gesproken over celly's btw, niet geheel onlogisch want het betreft een Server bord.
Dat bord kan gewoon een 66MHz FSB aan, 'untested' betekent exact dat, Intel vond het de moeite niet om te testen, maar alles zou wel gewoon op 66MHz draaien, dat is standaardsnelheid #2 voor de BX (FSB(=mem)/AGP/PCI 66/66/33 gaat net zo goed als 100/66/33). Dat is waarom niemand het erover heeft- niet relevant :P
dus een 'ongemodde' celeron zal het niet doen.
Dat is het probleem, maar gelijk de enige :z
aangezien de mainboards toen ook nog geen overclock functionaliteit hadden
kan je ook niets in de bios hacken.
'toen' waren er zat OC borden, dit is een tijdgenoot van de BP6 nota bene, mijn Asus P2B-DS (dual Sl1 BX) heeft ook de nodig opties hoor :z

Het probleem zit in signalen op de Sl1 en de BIOS idd, maar dat laatste is Intel - specifiek, heeft niets met de tijd te maken. In 1999 bestond T.net nota bene al, reken maar dat er toen ook de nodige tweakbaarheid was, maar dan niet bij de stijfste OEM plankenbakker van allemaal...

Oslik blyat! Oslik!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb net een N440BX verkocht met 2 PII350's.. ik zou ff zoeken op marktplaats voor wat matching P2 procs, ben je weinig klaar.. Anders zie ik zo ook geen oplossing.

deze bijvoorbeeld, een tientje voor beiden..

[ Voor 32% gewijzigd door axis op 06-10-2004 12:02 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

axis schreef op 06 oktober 2004 @ 11:59:
Heb net een N440BX verkocht met 2 PII350's.. ik zou ff zoeken op marktplaats voor wat matching P2 procs, ben je weinig klaar.. Anders zie ik zo ook geen oplossing.

deze bijvoorbeeld, een tientje voor beiden..
Anders lees je de topic voor je post :o

Hij heeft al 2x P2-350 binnen en ze werken perfect...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1