Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Led werkt toch op te hoge stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Vandaag een ccfl controllertje gemaakt. Nogal simpel model gewoon een schakelaartje ertussen, en een controlelampje: Dus als de ccfl uit staat brand er een rood (fel) ledje, als de ccfl aan staat niet. Het volgende schema is gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=42570&format=full&ext=.jpg
8)7 + en - van de bron moeten natuurlijk omgedraait zitten :9

Ik was alleen zo lomp geweest om te denken dat de gele ader van de molex de 5V was, daarom ging ik met het bereken van de weerstand uit van 5V, maar uiteraard is geel 12V en dus werkt ook de ccfl op 12V. Echter, nu alles aangesloten is werkt het ledje wél gewoon. door ff de wet van ohm toe te passen hoort normaal het ledje 31,25mA te krijgen, terwijl het nu 75mA krijgt. Ik heb gelezen dat ledjes juist niet tegen een te grote stroom kunnen maar toch werkt het gewoon (ledje brand wel fel).

Kan ik het gewoon zo laten zitten of is een weerstandje (berekend op de 12V) toch beter?

[ Voor 4% gewijzigd door Niles op 03-10-2004 22:04 ]

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 10:03
Het is inderdaad wel slimmer om een weerstand er tussen te stoppen, het zal wel werken, maar voor hoe lang zonder weerstand? :)

Verwijderd

Ik denk dat ie een hógere weerstand bedoelt dude, als je naar het schema kijkt dan zie je dat er een weerstand tussen zit 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 22:09 ]

Verwijderd

+- 400 ohm er tussen duwen dat werkt meestal wel goed.

Verwijderd

minimaal 560 ohm gebruiken dan draait ie op 20 ma
wat je nu doet kan wel maar dat gaat ie niet lang volhouden
iig niet de standaard 80.000 uur die de fabriek uitgeeft

• Niles
Kijk ik wil gewoon de exacte weerstand ertussen hebben, dus niet 'zomaar' 400ohm oid. Die gasten bij Boris (electronicahandeltje hier in de buurt) hebben de weerstand voor dat ledje uitgerekend en kwamen tot 160ohm, dat was alleen wel uitgegaan van 5V:

R = U / I
R = 5 / 0,03125 = 160ohm

Vandaar dat er dus nu een weerstandje van 160ohm tussen zit. Echter:

I = U / R
I = 12 / 160 = 0,075A = 75mA

Het ledje krijgt dus nu ipv 31,25mA 75mA aan stroom en het werkt wel (wat ik niet verwacht had aangezien een led niet tegen teveel stroom kan) maar ik vraag me af of het goed is (dus zo kan laten) of dat ik beter een weerstand er tussen kan doen berekend op die 12V

Verwijderd

Niles schreef op 03 oktober 2004 @ 22:24:
Kijk ik wil gewoon de exacte weerstand ertussen hebben, dus niet 'zomaar' 400ohm oid. Die gasten bij Boris (electronicahandeltje hier in de buurt) hebben de weerstand voor dat ledje uitgerekend en kwamen tot 160ohm, dat was alleen wel uitgegaan van 5V:

R = U / I
R = 5 / 0,03125 = 160ohm

Vandaar dat er dus nu een weerstandje van 160ohm tussen zit. Echter:

I = U / R
I = 12 / 160 = 0,075A = 75mA

Het ledje krijgt dus nu ipv 31,25mA 75mA aan stroom en het werkt wel (wat ik niet verwacht had aangezien een led niet tegen teveel stroom kan) maar ik vraag me af of het goed is (dus zo kan laten) of dat ik beter een ledje er tussen kan doen berekend op die 12V
zucht..... sinds wanneer ouwehoer ik in het frans......
ik zeg toch... 560 ohm geeft 20 ma... voor debieltjes geven wij in de winkel altijd
1k dan kunnen ze het nooit verkutten

nog een ding.... een led werkt niet op een bepaald voltage... zet er 100k tussen en hij knippert mooi op de 50hz van de 220 uit de muur

een led heeft een spanningsval normaal 1.6v maar met highbrightnes dingen kan het wel oplopen tot 4.5volt hier zet je in serie een weerstand om de stroom te begrensen

nieuwe weerstand kopen..... rotor amsterdam alleen jammer dat die dingen maar 7 cent kosten mag je het hoogstpersoonlijk bij mij afrekenen :P
trust me ik weet waar ik het over heb.... ik sta 5 dagen in de week dit verhaal te houden... wat uiteindelijk ook vervelend word maargoed

• Niles
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:30:
[...]

ik zeg toch... 560 ohm geeft 20 ma... voor debieltjes geven wij in de winkel altijd

nog een ding.... een led werkt niet op een bepaald voltage... zet er 100k tussen en hij knippert mooi op de 50hz van de 220 uit de muur

een led heeft een spanningsval normaal 1.6v maar met highbrightnes dingen kan het wel oplopen tot 4.5volt hier zet je in serie een weerstand om de stroom te begrensen

nieuwe weerstand kopen..... rotor amsterdam alleen jammer dat die dingen maar 7 cent kosten mag je het hoogstpersoonlijk bij mij afrekenen :P
trust me ik weet waar ik het over heb.... ik sta 5 dagen in de week dit verhaal te houden... wat uiteindelijk ook vervelend word maargoed
Als je het zogoed weet, dan vraag ik me af waarom jij met 560ohm op 20mA komt, let op:

U = R * I
U = 560 * 0,020 = 11,2 V, terwijl het op 12V is aangesloten dus ook jij roept zomaar wat in de buurt van.

Daarbij weet ik ook wel dat ze op meerdere voltages kunnen maar rode ledjes kunnen over het algemeen al wat minder hebben en het is er niet 'zomaar' ff boven maar wel 7V erbovenop.

Ik heb er niet erg veel verstand van, maar dat weet ik dan nog net wel...

Anyway: een nieuw weerstandje (berekend op 12V) is dus het devies :)

[ Voor 4% gewijzigd door Niles op 03-10-2004 22:42 ]

Verwijderd

[...]

Of je zet een weerstand in serie om op die weerstand de overige spanning op te laten vangen van die 12 volt ;) tis maar net hoe je het bekijkt hè

Verwijderd

Niles schreef op 03 oktober 2004 @ 22:35:

Als je het zogoed weet, dan vraag ik me af waarom jij met 560ohm op 20mA komt, let op:

U = R * I
U = 560 * 0,020 = 11,2 V, terwijl het op 12V is aangesloten dus ook jij roept zomaar wat in de buurt van.

Daarbij weet ik ook wel dat ze op meerdere voltages kunnen maar rode ledjes kunnen over het algemeen al wat minder hebben en het is er niet 'zomaar' ff boven maar wel 7V erbovenop.

Je vergeet iets, je rekent de drempelspanning van het LEDje niet mee en met een 560 Ohms weerstandje brandt een gewoon rood standaardLEDje met ongeveer 20mA, komt niet zo precies.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 22:44 ]

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
[...]

Als jij dit verhaal elke dag verkoopt vind ik het wel bijzonder dat je aan "debieltjes" een 1k weertsand ipv gewoon de juiste waarde ongeveer de helft verkoopt. Hiermee verkoop je nl eigenlijk de verkeerde weerstand omdat de LED nu minder stroom zal krijgen zal hij minder fel branden. Ik vind het nogal dom, zeker voor iemand die 5 dagen per week in een electronicawinkel werkt...

Voor de berekening van de weerstand kijk je eerst naar drempelspanning stel die 1.6V dan 12-1.6=10.4V moet er over de weerstand komen te staan
er moet 20mA doorheen en volgens de wet van Ohm R=U/I=10.4/0,02= 520 Ohm. Zowel 470 als 560 Ohm kunnen dus prima dan.

[ Voor 10% gewijzigd door 3xhaas op 03-10-2004 22:44 ]

Verwijderd

Niles schreef op 03 oktober 2004 @ 22:35:
[...]

U = R * I

zucht..... als je het zo goed weet..... zeur dan niet
560 ohm is de c12 reeks slimmerik.... ik werk in een electronicazaak.... and stop asking stupid questions

ga dan ff fijn naar die toko en vraag een 1 procent weerstand om dat ding op 12v te laten gaan op 20 ma en als je het zo mierenneukerig wil hebben... jah 520 ohm
12v - 1.6v : 0.02 = 520........ zo wel blij ???
suc6 en weltrusten

Verwijderd

3xhaas schreef op 03 oktober 2004 @ 22:41:
[...]

Als jij dit verhaal elke dag verkoopt vind ik het wel bijzonder dat je aan "debieltjes" een 1k weertsand ipv gewoon de juiste waarde ongeveer de helft verkoopt. Hiermee verkoop je nl eigenlijk de verkeerde weerstand omdat de LED nu minder stroom zal krijgen zal hij minder fel branden. Ik vind het nogal dom, zeker voor iemand die 5 dagen per week in een electronicawinkel werkt...
geloof me .... mensen kunnen een hoop verneuken
en het verschil tussen tien of twintig ma zien ze toch niet in een standaard rode led
maargoed...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:42:
[...]

zucht..... als je het zo goed weet..... zeur dan niet
560 ohm is de c12 reeks slimmerik.... ik werk in een electronicazaak.... and stop asking stupid questions

ga dan ff fijn naar die toko en vraag een 1 procent weerstand om dat ding op 12v te laten gaan op 20 ma en als je het zo mierenneukerig wil hebben... jah 520 ohm
12v - 1.6v : 0.02 = 520........ zo wel blij ???
suc6 en weltrusten
offtopic:
Arguing at a forum is like the paralympics, even if you win you're still retarded

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 22:49 ]

• 3xhaas
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:44:
[...]

geloof me .... mensen kunnen een hoop verneuken
en het verschil tussen tien of twintig ma zien ze toch niet in een standaard rode led
maargoed...
Je vergeet dat een led een diode is en de impedantie van een led is niet lineair, maar volgens een e macht. Dus het zou goed kunnen dat als je een 1k weerstand in serie zet de stroom minder dan 10mA wordt, maar meestal zal hij nog wel gewoon gaan branden.

Verwijderd

Zijn we nou haast uitgeluld over 1 simpel LEDje?

• 3xhaas
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:49:
Zijn we nou haast uitgeluld over 1 simpel LEDje?
Ja eigenlijk wel beetje onzinnig :)
Ik moet me ook niet zo laten gaan hehe

Verwijderd

3xhaas schreef op 03 oktober 2004 @ 22:47:
[...]

Je vergeet dat een led een diode is en de impedantie van een led is niet lineair, maar volgens een e macht. Dus het zou goed kunnen dat als je een 1k weerstand in serie zet de stroom minder dan 10mA wordt, maar meestal zal hij nog wel gewoon gaan branden.
ow.... nou snap ik waarom het een light emitting diode heet... :P
maar wat de neuk een lineaire belasting hier nou mee te maken heeft daar snap ik zelfs geen hol van ... zegmaar lullen over kerosine in een dieselmotor :P

maar om dan nog ff door te gaan zelfs als je een 3k3 ernaast zet zal hij wel werken
sterker nog... lowcurrent leds of smd leds branden op lichaams spanning moet je maar eens proberen.... goed stukje tapijt uitzoeken ff treintje spelen en branden met die hap niet vel maar wel zichtbaar.... ik heb hier een lichtlampje.... die zegmaar uitgaat met donker worden.... frutseltje met een ldr torretje enzo.. 1 ma highbrightnes led en gewoon rustig een boekje erbij lezen

het verhaal ik heb een led gaat eigenlijk in dit verhaal niet op omdat iedere led opzich al een zeven pagina tellende pdf heeft over spanningsval nannometer openingshoek annode en kathode opbouw

er zit een hele grote lijn tussen met electronica verkopen en ermee knutselen
better safe then sorry is het motto en het vernuftig vermogen van sommige mensen is ten hede dagen om te janken... niet voor iedereen maar wel de meeste

Verwijderd

/me wordt ziek van da gestoef

@ Mental Power

Gast, doe alsjeblieft niet zo moelijk. We weten nu wel dat jij onze pro hier bent, onze topic starter wilt dus alleen maar weten of hij dit weerstandje (die 160 Ohm) ertussen kan laten zitten of dat ie beter de andere weerstand ertussen kan zetten (voor die 12 Volt ipv 5 Volt) omdat anders dat ledje na x aantal dagen/uren de geest geeft. Allemaal da gestoef om 1 ***weerstandje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 23:01:
/me wordt ziek van da gestoef

@ Mental Power

Gast, doe alsjeblieft niet zo moelijk. We weten nu wel dat jij onze pro hier bent, onze topic starter wilt dus alleen maar weten of hij dit weerstandje (die 160 Ohm) ertussen kan laten zitten of dat ie beter de andere weerstand ertussen kan zetten (voor die 12 Volt ipv 5 Volt) omdat anders dat ledje na x aantal dagen/uren de geest geeft. Allemaal da gestoef om 1 ***weerstandje.
nou ja..... hij heeft wel weer wat geleerd natuurlijk ....
en ja ik kan er nogal over zeiken..... ms moet ik me werk ook niet mee naar huis halen :P

maargoed... het antwoord heeft ie iig :P
560 ohm gaat hem goed smaken
je moet zowieso je best doen om een led te verneuken

en wat de neuk betekend gestoef ?? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 23:04:
[...]

nou ja..... hij heeft wel weer wat geleerd natuurlijk ....
en ja ik kan er nogal over zeiken..... ms moet ik me werk ook niet mee naar huis halen :P

maargoed... het antwoord heeft ie iig :P
560 ohm gaat hem goed smaken
je moet zowieso je best doen om een led te verneuken

en wat de neuk betekend gestoef ?? :P
offtopic:
stoefen is hetzelfde als opscheppen ;)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
En ik maar denken dat het al lang kinderbedtijd is .... :O

Het ligt ook een beetje aan welke led het is, de meeste heldere leds hebben totaal geen probleem met een stroom van 30mA, maar je standaard led kon wel eens niet zo lang leven.

Boven de 40mA is het gewoon ledje verstoken ... maw, die zal niet lang meegaan op 75mA

Repareren doe je zo.

Verwijderd

mental_power, als je in de shop net zo vriendelijk overkomt als hier in dit topic, dan voorspel ik je een korte carriere... Lees even dit uit de forumFaq ;)

Ledspanning: 1.6V
Ledstroom: 20mA

Voedingsspanning: 5V => 170 Ohm voorschakelweerstand
Voedingsspanning: 12V => 520 Ohm voorschakelweerstand

Staat gewoon in de CME Faq en zijn zelfs meerdere online calculators voor: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Natuurlijk gaat een hogere weerstand dan berekend ook werken, het ledje brand dan minder fel, blijft koeler en gaat langer mee. Met een 1K weerstand (wat de meeste shops bij een rode led meegeven) brandt bovengenoemd ledje met 10mA. En de keuze van een 1K voorschakelweerstand heeft niks te maken met de E12 reeks aangezien 560 Ohm ook prima kan voor 12V (18.57 mA).

Kortom, maak gebruik van de naslagwerken (Faq!) alvorens een topic te openen, zie ook de forumFaq voor wat wij op het forum verwachten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.