[usenet] EDPNet's (BE) nieuwsgroepen

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Sinds kort heeft het Belgische ISP genaamd EDPNet een nieuwsgroepservertje van 400TB (ja idd.) in gebruik. Dit is leuk en alles, maar alle betere nieuwsgroepen zijn GIGANTISCH. Zo heeft de top 40 een headercount van tussen de 10.000.000 en 5.000.000 headers. Om 1 van die groepen binnen te halen tegen de gecapte 64KB/sec duurt tussen de 8 en 16 uur !! En dat is nog niet het grootste probleem, wel de nieuwsclient. Ik gebruik GrabIt en die ligt op 2,3% al op zijn bek door gebrek aan geheugen (~230MB RAM, ~990MB swap, 1GB RAM heb ik met 2GB swapfile) ! Is er een nieuwsclient die overweg kan met deze gigantische stuff of moet ik campagne gaan voeren voor een kleinere server ?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Of je gebruikt een newsclient die kan zoeken met XPat, zoals Newsleecher :) Moet de newsserver het wel ondersteunen uiteraard..

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 22:28
Of je gebruikt UseNetJunkie (kost je wel 2 dollar per maand of 20 dollar voor een heel jaar) Maar je gebruikt nooit meer headrs of Xpat oid.
Het is gewoon een programma met een search engine.
Jij typt iets in het programma zoekt het en je download het :)
Super simpel.

edit: of de gratis versie met een retentietijd van 1 dag.

[ Voor 11% gewijzigd door harmageddon op 03-10-2004 21:48 ]

Aap!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja, ik ben niet van plan geld uit te geven aan dergelijke software. Liefst een freeware oplossing.

Verwijderd

http://www.binaries4all.nl/ daar staan alle bekende newsclients.

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 23:07 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Spijtig genoeg vermelden ze niet welke goed is voor gigantische servers zoals die van EDPNet. Over grote servers wordt eigenlijk niets verteld.

Verwijderd

Ik ben ook lid van een grote server, giganews. Giganews heeft 400tb aan opslagruimte als je hun site mag geloven (de retentie van 48 dagen maakt dat ook wel waar). De groep alt.binaries.nl heeft 10 miljoen headers. Ten eerste waarom zou je al die headers willen ophalen? Volgens mij ben je daar heeeeeeeeeeel lang mee bezig om alleen maar door heen te scrollen. Daarnaast staat zowat bijna alles afgekort, dus je weet niet wat wat is. Veel staat gepost met een FTD nummer. FTD is een index programma van nederlandse bodem. Dat raad ik dus eerst aan om te gebruiken. Gebruik daarnaast een newsclient met xpat als je nieuwsserver dat ondersteund. Giganews heeft dat uitgeschakeld, xpat is nogal traag en kost veel server kracht. Gebruik trouwens geen grabit, dat is wel een van de allerbrakste nieuwsclients. Als je geen geld wilt uitgeven aan een nieuwsclient kom je niet ver. Zowat alle goede clients zijn betaald. Je kan xnews gebruiken, maar volgens mij kan die ook geen groepen aan met extreem veel headers, zoals 5 miljoen+. Gebruik gewoon die nieuwste beta van neewsleecher. Deze heeft een ingebouwde zoekfunctie, je voert iets in, je ziet de resultaten en je kan meteen beginnen met downloaden. Deze zoekfunctie is momenteel nog gratis, dus ik zo 'm zeker even uitproberen. En ohjah zonder index programmas is usenet ook niet veel aan. Je kan www.newzbin.com bijvoorbeeld gebruiken. Of zoals ik al zei FTD is ook erg goed. Ik heb newsleecher gekocht en ik heb er nog geen moment spijt van. Het is snel, stabiel en de nieuwe zoekfunctie is helemaal super. Freeware oplossing door middel van zoekfuncties , dus wat newsleecher heeft, bestaan bijna niet. De maker van FTD heeft zelf een programma gemaakt genaamd pFTD, dat kan ook bestanden zoeken, maar de retentie hiervan is ook niet heel groot en accounts zijn zeer schaars. En daarnaast is het programma nog in beta, het heeft extreem weinig functies als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een client zoals newsleecher (wat in mijn menig de allerbeste is). Het ophalen van headers is eigenlijk verleden tijd in super grote groepen zoals ab.nl of ab.x sinds NZB is uitgevonden.

Sharkbyte schreef op 03 oktober 2004 @ 21:41:
maar alle betere nieuwsgroepen zijn GIGANTISCH.

Betere? Je moest eens weten hoeveel rotzooi erin ab.nl of ab.x staat. Volgens mij staat elke nieuwe film die uitkomt standaard wel in 5 a 6 groepen, en dan ook nog een repost van de film. Je kan beter de "goede" groepen in de gaten houden zoals de image groepen of movies.divx. Daar staat veel beter spul in.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 15:16 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Deze groepen staan in de lijst, de top 5:

alt.binaries.boneless: 10.720.376 art.
alt.binaries.nl: 10.052.730 art.
alt.binaries.dvd: 6.923.491 art.
alt.binaries.ftn: 6.608.409 art.
alt.binaries.dvdr:5.890.172 art.

Maar bv. alt.binaries.hdtv is al 2.485.267 articles groot en duurt echt UREN op het 64KB/sec limiet. Gelukkig nog 2 simultane verbindingen toegestaan.

Ik zal dan maar eens gaan kijken voor NewsLeecher of het daarmee lukt. Nu ja, moet ik ook zeker zijn dat het XPat ondersteunt. In ieder geval al erg bedankt voor de uitgebreide uitleg, het heeft me zeker geholpen !

Verwijderd

Toen ik ook nog een adsl aansluiting had van max 64kB/s vond ik headers ophalen ook vreselijk, toen gebruikte ik nog newszilla, gelukkig waren de groepen niet zo gigantisch groot als nu, maar ik downloade toch al snel 700mb aan headers, waar ik dan zo een 4 uur over deed. En dan moest ik ook nog alles bekijken. Maar toen ontdekte ik xpat en toen werd 't al een stuk gemakkelijker, maar met de komst van nzb en index sites is het allemaal een stuk leuker geworden.

Verwijderd

de nieuwe grabit (beta) met zoekfunctie gebruiken, of wachten tot powerFTD weer leden toelaat!

power.ftd.nu/download

ik denk trouwens dat dit topic op een randje is van wat wel en niet mag ;)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik vraag niet hoe ik illegaal kan downloaden, ik vraag hoe ik legaal de nieuwsgroepen van mijn ISP kan bekijken. Ik kan nog niet eens bekijken wat erop staat, om nog maar te zwijgen voor ermee illegaal te downloaden :P

Als ik nu vroeg hoe ik er razendsnel DVD images mee kon afhalen, had je gelijk. Ik heb de nieuwe GrabIt geïnstalleerd, even die zoekfunctie proberen.

[edit] Heb het juist geprobeerd, de zoekfunctie werkt, maar natuurlijk niet handig als je niet weet naar wat je wilt zoeken ofcourse. Ik ga eens zien of er met index sites iets aan te vangen is. Bedankt voor de tip !

[ Voor 23% gewijzigd door Phuncz op 04-10-2004 17:29 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
gewoon usenet gebruiken (http://www.newsleecher.com/nl_setup_beta.exe)

en daar gooi je je usenetjunkie files in met het gratis programma op:
http://members.home.nl/pizza/

CISSP! Drop your encryption keys!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Mja edpnet gebruikt gewoon giganews hoor:
Name: news-europe.giganews.com
Address: 216.196.109.144
Aliases: news.edpnet.be

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ow handig om te weten. Dus ik kan die FTD dan gebruiken dus.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 17:16:
de nieuwe grabit (beta) met zoekfunctie gebruiken, of wachten tot powerFTD weer leden toelaat!

power.ftd.nu/download

ik denk trouwens dat dit topic op een randje is van wat wel en niet mag ;)
Zelf heb ik een PowerFTD account. Het idee is erg leuk, alhoewel het momenteel bar weinig meerwaarde heeft vergeleken Usenetjunkie.
PowerFTD is Usenetjunkie en een downloadprogramma in één. Er is ondersteuning voor een zeer beperkt aantal groepen zodat je enkel aan PowerFTD niet veel hebt.

De combinatie wat enorm goed werkt:
* Zorg voor een FTD account
* Neem een account op UsenetJunkie (<$2/maand)
* Gebruik een willekeurig Usenet-programma met NZB support.

Op FTD kun je heel overzichterlijk zien wat er op het huidige moment op usenet is gepost. Op FTD kun je de bestandsnaam en groep van deze post vinden, je kunt het niet direct downloaden. Met deze (bestandsnaam) informatie ga je naar NZB-Leecher (hiervoor heb je een UsenetJunkie account dus nodig) en zoek je op de bestandsnaam. Je selecteerd in de resultaten de bestanden die je wilt downloaden en laat NZB-Leecher hier een NZB bestand van maken. Nu ga je naar je download programma en laat je hem de bestanden waar de NZB-file naar verwijst downloaden.
Dit kost je amper $2 per maand. Het alternatief is: Headers downloaden, wat op een beetje server simpelweg *geen* alternatief is of XPat gebruiken, wat bij de meeste servers zeer traag is (Enkel Multikabel schijnt snel te Xpatten). Ook kun je bij de posters gaan smeken om ergens een NZB file online te slingeren, maar dat lijkt me ook niet je-van-het.

Er zijn een aantal alternatieven op UsenetJunkie, zoals newsbin, net zoals er alternatieven zijn op FTD zoals het Nederlandse FTN.

🌞🍃

Verwijderd

Trouwens giganews heeft een optie om het aantal header wat je kan ophalen te beperken, je kan bijvoorbeeld instellen dat je newsreader maar maximaal x aantal headers kan downloaden. Dit kan je instellen bij het config scherm van giganews zelf, maar ik weet niet of je daar toegang tot hebt.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 17:18:
Trouwens giganews heeft een optie om het aantal header wat je kan ophalen te beperken, je kan bijvoorbeeld instellen dat je newsreader maar maximaal x aantal headers kan downloaden. Dit kan je instellen bij het config scherm van giganews zelf, maar ik weet niet of je daar toegang tot hebt.
Kan dit sowieso niet met een (beperkt) aantal usenet-leechers, het downloaden van headers van de afgelopen X aantal dagen?

🌞🍃

Verwijderd

Ja dat is waar, xnews kan dit bijvoorbeeld. Maar dit is gemaakt voor de newsreaders die dat dus niet kunnen, opzich wel een handige optie.
Pagina: 1