Pc overleden? CPU Dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Ok het volgende is aan de hand:

mijn pc (amd 2000 xp +, 756 mb...etcetc.) hm viel opeens om de haverklap uit...vooral als ik zeg maar nieuwe applicaties opende enz. Het leek wel alsof de stroom eraf werd gehaald. Want de computer viel uit..en toen ging ie aan en gelijk uit..aan uit..dus tijdens het memory test schermpje ging ie weer uit...naja ik heb hier dus ongeveer een maand mee geleefd. Uiteindelijk d8 ik laat ik de voeding is veranderen. Achteraf bleek dat dat niet het probleem was en bedacht ik me is om te kijken hoe heet me cpu tje was.
Nou 118 graden!!!! wtf ...hmm uitgezet..weer aan..70-80 graden. Na verloop van tijd viel ie weer uit dus chekte ik het nogmaals en jahoor 110+

Nou d8 ik altijd dat die dingen zo een beetje na 90 graden de ziel begaven maar niet dus.

Ik heb toen de cpu er dus uitgehaald om te cheken of de hitte sensor misschien niet iets te dicht bij de cpu zat maar deze kon ik niet vinden(ik zie nix op de socket plaatst van me mobo...of zit het tegenwoordig in de cpu ingebakken?) , maar uhm ja wat me opviel was dat me cpu helemaal niet zo warm aanvoelde.

Ik sloot alles aan en heb een tijdje met die uitval gebeuren geleefd(ik had me cpu wel wat teruggeklockt : 100 busmhz, 1250 mhz..alsnog stressed 80 graden) . Alleen vandaag in de ochtend wilde hij windows niet meer in(hij bleef hangen tijdens het welcome berichtje), dus besloot ik maar alles nogmaals doortelopen...maar ik kon nix vinden, me fan draaide gewoon nog steeds...pasta van de cpu eraf...nix plus nu start hij al helemaal niet meer op..hij krijgt wel stroom maar me monitor springt niet aan.

Wat kan ik doen? Wat is er nou dood? Me cpu? Me voeding(nieuwe erin geplaats), Me fan?(dat ding draait gewoon nog zijn 4500 toeren p/m)..Ik weet het echt niet meer..

Ik heb de cmos batterij er al een paar keer uitgehaald etc. nix wilt..

thnx.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21

Thandor

SilverStreak

Jouw temp. sensor zal wel brak zijn.

Welk mobo heb je :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Je CMOS batterij loshalen moet je nooit doen. Er zit een jumpertje op je moederbord om je eea mee te resetten.
Dat batterijtje is namelijk een knoopcel; en een knoopcel mag je niet met je blote vingers aanzitten! Misschien is je batterijtje wel ontladen/kaduuk?

[edit] Of je bios geeft je temperatuur niet goed weer, misschien te fixen met bios-upgrade?

[ Voor 16% gewijzigd door Foxfire op 03-10-2004 19:40 ]

Dat dan weer wel......

• Tsunami
  • Niet online
het lijkt me dat als er iets dood is, dat je computer dan helemaal niet meer opstart. Windows al geprobeerd opnieuw te installeren? Wat Thandor al zegt, als ie tussen de 70 en 120 graden zit moet je sensor wel brak zijn.

• Aakab
dj_tsunami schreef op 03 oktober 2004 @ 19:36:
het lijkt me dat als er iets dood is, dat je computer dan helemaal niet meer opstart. Windows al geprobeerd opnieuw te installeren? Wat Thandor al zegt, als ie tussen de 70 en 120 graden zit moet je sensor wel brak zijn.
Ja maar hij wilt helemaal nioet meer aan nu..

Dus ik kan ook geen windows er op gooien(had ik overigens al gedaan..hielp niet)

Maar uhm is effe opzoeken wat voor mobo het is..

• Aakab
Aakab schreef op 03 oktober 2004 @ 19:43:
[...]

Ja maar hij wilt helemaal nioet meer aan nu..

Dus ik kan ook geen windows er op gooien(had ik overigens al gedaan..hielp niet)

Maar uhm is effe opzoeken wat voor mobo het is..
Mobo is K7VTA3 v5

http://www.ecsusa.com/products/k7vta3_5.html

• NiMu83
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

Hmm vaag.
Dus hij deed het helemaal niet meer nadat je cpu uit zn socket had gehaald. Maybe is er een pinnetje gebogen?
En hoeveel watt is je psu eigenlijk?

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Klinkt als 110 graden Fahrenheit oftwel 40 graden... Voel eens aan de heatsink hoe warm hij wordt...

• NiMu83
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

pleasure schreef op 03 oktober 2004 @ 21:16:
Klinkt als 110 graden Fahrenheit oftwel 40 graden... Voel eens aan de heatsink hoe warm hij wordt...
Maar dat is het probleem nu niet...Hij moet eerst eens starten zodat ie in zn bios komt, waar er misschien een optie is die hij kan uitschakelen mbt het afsluiten/opstarten van pc met hoge temps...

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-02 08:48
Waarom zou je die niet met je handen mogen aanraken? Vanaf m'n Asus P2L97 t/m m'n Abit NF7-S heb ik altijd wel eens de batterij eruit gehad, omdat met de jumper resetten niet altijd wilde werken.
Foxfire schreef op 03 oktober 2004 @ 19:36:
Je CMOS batterij loshalen moet je nooit doen. Er zit een jumpertje op je moederbord om je eea mee te resetten.
Dat batterijtje is namelijk een knoopcel; en een knoopcel mag je niet met je blote vingers aanzitten! Misschien is je batterijtje wel ontladen/kaduuk?

[edit] Of je bios geeft je temperatuur niet goed weer, misschien te fixen met bios-upgrade?

iRacing Profiel

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In mijn moederbord boekje moet je eerst de batterij uit mobo halen en dan jumper omzetten :p

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dat van de batterij niet aanraken klopt niet, mijn batterijtjes doen het nog steeds en van de oudere pc's heb ik aan elk batterijtje wel met de tengels aan gezeten ;)

Beste manier om een bios te clearen is:
• Stekker uit de voeding
• PC aan zetten
• Jumper van biosclear omzetten
• PC aan zetten
• Jumper terug plaatsen
• Stekker weer in de voeding terugplaatsen
• PC aan zetten
• Gaan met die banaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 04-10-2004 14:31 ]

Verwijderd

Thandor schreef op 04 oktober 2004 @ 14:31:
Dat van de batterij niet aanraken klopt niet, mijn batterijtjes doen het nog steeds en van de oudere pc's heb ik aan elk batterijtje wel met de tengels aan gezeten ;)

Beste manier om een bios te clearen is:
• Stekker uit de voeding
• PC aan zetten
• Jumper van biosclear omzetten
• PC aan zetten
• Jumper terug plaatsen
• Stekker weer in de voeding terugplaatsen
• PC aan zetten
• Gaan met die banaan :)
Lol.. wanneer moet je PC uitzetten? (3x aanzetten lijkt me best onlogisch hehe)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 14:40:
[...]

Lol.. wanneer moet je PC uitzetten? (3x aanzetten lijkt me best onlogisch hehe)
Lol, je hoeft je pc niet uit te zetten, in het verhaaltje staat --> Trek de stekker eruit. Als jij dan je PC aan zet, gebeurt er niets, de stekker ligt er immers uit B)

• Aakab
Brainpower schreef op 03 oktober 2004 @ 21:18:
[...]

Maar dat is het probleem nu niet...Hij moet eerst eens starten zodat ie in zn bios komt, waar er misschien een optie is die hij kan uitschakelen mbt het afsluiten/opstarten van pc met hoge temps...
Ok i am making progres...pc start weer op...hmm soms..en dan kom ik soms in windows terecht en ben ik een half uur bezig en dan blijft hij hangen.

DE cpu voelt totaal neit warm aan..waar kan ik zie of het FH is of Celsius? Hm hoe nu verder?

• Aakab
Aakab schreef op 07 oktober 2004 @ 20:12:
[...]

Ok i am making progres...pc start weer op...hmm soms..en dan kom ik soms in windows terecht en ben ik een half uur bezig en dan blijft hij hangen.

DE cpu voelt totaal neit warm aan..waar kan ik zie of het FH is of Celsius? Hm hoe nu verder?
Het is Celsius...hmm ...dus dat is het ook al niet..

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16

Corpii

Le Tostie

denk dat de koeller er niet goed op zit oid, koel pasta niet lekker er op gesmeerd oid...

terug naar de winkel is geen optie?

Verwijderd

als je processer 110 graden is, wordt het koelblok dan sowieso niet gloeiend heet, onafhankelijk van een beetje koelpasta???

het lijkt me eerder een gaar mobo. volgens mij komt de temperatuurinfo van je moederbord af, en die is danig verstoord.

kan je de processor / het geheugen in een ander moederbord doen om uit te sluiten dat dat het probleem is? als die het goed doen is het bijna zeker dat het je mobo is. er is in ieder geval iets fysiek gaar....

dan: garantie?
Pagina: 1