Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Momenteel ben ik aan het kijken naar een nieuwe combo voor PDA+navi. Ik heb al van alles en nog wat gehad maar ik heb niet de indruk dat de ene oplossing (300/400mhz etc) sneller is dan de ander. Ze doen allemaal hun werk maar het beeld gaat met ca 2 a 3 frames per seconde met TomTom3. Het werkt wel, maar ik vind het zo sloom gaan allemaal.

Dat kan natuurlijk aan een paar dingen liggen. Ik rij ook wel eens in een Lexus is300 met navi erin (org. Lexus) en dat loopt SUPERvloeiend. Heerlijk is dat. Nu weet ik dat een budgetoplossing dit niet gaat benaderen maar ik vraag me toch af wat nu de belangrijkste factor is in de traagheid van mijn pda-navigatie. Ik overweeg namelijk behoorlijk te investeren in zo'n ding maar als ik flink wat uitgeef wil ik dat wel zinvol doen. SUPERsnel CF-geheugen heeft namelijk totaal geen zin als daar de bottleneck niet zit.

Momenteel heb ik een Asus a620BT met een Holux-ontvanger (wired) en die is qua ontvangst een stuk slechter dan de Leadteks die ik heb gehad. Maar qua snelheid maakt het weer niks uit volgens mij. Het geheugen dat ik gebruik is TakeMS, 128MB, gewoon standaardsnelheid, niks aparts.

Dus: Waar zit de bottleneck? Wat heb ik nodig om ervoor te zorgen dat die kaart lekker vloeiend over het scherm loopt?

- PDA (proc/geheugen)?
- Geheugenkaart (CF, SD, snelheid)?
- GPS-ontvanger (wel/niet bluetooth, welke ontvanger is nou écht het beste?)
- TomTom3 zélf. Niks aan te doen, meer dan die paar frames gaat ie nooit doen?

Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb gewoon geen zin om van alles en nog wat te gaan kopen zonder dat het effect heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Toink op 03-10-2004 16:50 ]

Verwijderd

Vloeiende kaart:
Dat ligt er imo heel erg aan of het een gerenderde of een geprerenderde kaart is en de hoeveelheid detail. Een geprerenderde kaart kon ik in een grijs verleden op mijn 386 nog wel vloeiend roteren/schuiven etc op basis van GPS lokatie, maar renderen is dan niet te doen of het aantal kaartelementen moet omlaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 16:56 ]

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Met een HP Ipaq 1940 kan je al prima navigeren, zoek die specs even op en je hebt al een leidraad.

• Toink
  • Niet online
Ja, dat snap ik. Met mijn set navigeer ik ook prima, maar ik wil gewoon dat het wat vloeiender gaat lopen allemaal, inplaats van dat slome "DOOM op een 386SX25"-idee.

@euss: Als het gerenderd wordt, dan zou het toch sneller moeten gaan als je een snellere pda hebt? Maar waarom merk ik dat verschil dan niet als ik van 300 naar 400MHz ga, en heeft een nieuwe 625MHz-pda dan wel zin?

[ Voor 59% gewijzigd door Toink op 03-10-2004 17:28 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:20

Felyrion

goodgoan!

Ligt dit niet gewoon aan Tomtom? dat het gewoon een soort instelling is oid (die je al dan niet kunt veranderen)

ik bedoel, heb je Tomtom ooit ergens vloeiend zien lopen, of was dat andere software.

Gewoon een suggestie, ik weet het niet. Ik weet alleen dat het bij mij net zo traag gaat @ hp2210

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Gman
  • Laatst online: 03-11 21:14
Morgen komt m'n GPS ontvanger binnen, met m'n 624 Mhz (Dell Axim X30) en TomTom3 ben ik benieuwd hoe soepel het gaat lopen, ik zal m'n bevindingen posten.
Maar er zijn vast al mensen hier die zo'n setup hebben.

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 15:34

the-spawn

.: Dark Storm :.

Gman schreef op 04 oktober 2004 @ 11:53:
Morgen komt m'n GPS ontvanger binnen, met m'n 624 Mhz (Dell Axim X30) en TomTom3 ben ik benieuwd hoe soepel het gaat lopen, ik zal m'n bevindingen posten.
Maar er zijn vast al mensen hier die zo'n setup hebben.
Ik heb al geruime tijd zo'n bovengenoemde setup, Dell X30 high + Emtac BT gps, ik heb geen last van schokend beeld, ik zie wel groot verschil met een iPaq3970 mbt het berekenen van de route en een alternatieve route, dit is bij de Dell toch vele malen sneller gedaan.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• lost95
  • Laatst online: 26-11 18:59
De geheugenkaart schijnt ook een deel van de snelheid te bepalen. Zie bijvoorbeeld dit overzicht (snelheden in MB/sec) voor een benchmark.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

lost95 schreef op 04 oktober 2004 @ 14:21:
De geheugenkaart schijnt ook een deel van de snelheid te bepalen. Zie bijvoorbeeld dit overzicht (snelheden in MB/sec) voor een benchmark.
Volgens mij is dat onzin. Er worden geen gegevens van en naar de kaart geschreven als je aan het navigeren bent.

Alors.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 13:03

BaRF

bijna kerst

is het misschien niet zo dat standaard gps ontvangers gewoon niet snel genoeg zijn en daarom tomtom niet nodig acht het sneller te updaten? Misschien doet die Lexus (:9~) software wel enorm aan interpoleren? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• fetcher
Toink schreef op 03 oktober 2004 @ 17:25:
[...]

Ja, dat snap ik. Met mijn set navigeer ik ook prima, maar ik wil gewoon dat het wat vloeiender gaat lopen allemaal, inplaats van dat slome "DOOM op een 386SX25"-idee.

@euss: Als het gerenderd wordt, dan zou het toch sneller moeten gaan als je een snellere pda hebt? Maar waarom merk ik dat verschil dan niet als ik van 300 naar 400MHz ga, en heeft een nieuwe 625MHz-pda dan wel zin?
Ik heb een HP Ipaq 4150 met tom tom. Een vriend heeft een 1940 met BT gps en ik heb niet het idee dat het trager loopt, als je bedoeld dat het iets meer tijd kost om de stratendatabase te raadplegen klopt dat wel al is het wel te overleven, zeker als je naar het prijsverschil kijkt.

• Toink
  • Niet online
Ben benieuwd naar de Dell!

• fetcher
Er zijn genoeg benchmarks te vinden op het net...

• Toink
  • Niet online
Die zijn er inderdaad zat maar (en dat stelde ik boven ook al een keer voor én na je vorige reactie:) ik wil graag weten wat nou die snelheid zo beinvloedt. Ik hoor namelijk nogal tegenstrijdige geluiden. Van een ander die een 624MHz PDA heeft hoor ik namelijk dat hij eigenlijk geen noemenswaardig verschil zit met een gewone 400MHz PDA.

[ Voor 12% gewijzigd door Toink op 05-10-2004 22:35 ]

• fetcher
Wat ik dus ook al had geschreven; boven je reactie :P Navigeren gaat prima, zoeken naar straten wat trager wat dus o.a. te maken heeft met je cpu snelheid.

Dat is de conclusie dus die ik heb gemaakt uit de bovengenoemde PDA's.

[ Voor 20% gewijzigd door fetcher op 05-10-2004 22:50 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Da's leuk, maar daat ging het dus NIET om in het topic. Het gaat niet over zoeken naar straten e.d., de topicstarter wil het liefst weten met hoeveel fps je navigatiemodus draait, en hij vraagt zich af waarom dit niet 25 fps is.

Alors.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vraag me eigenlijk een beetje af waarom je uberhaupt wil dat je navi op 25fps (of zo) loopt. Je zit toch niet konstant op dat schermpje te kijken? Sterker nog, je kijkt bijna nooit op dat schermpje. Met een beetje goede navi wacht je totdat de lieve dame zegt dat je links of rechts moet.
Ik heb dan geen superdeluxe navi in mijn auto, maar doet het met mijn simpele Garmin eMap GPS en die refresht 1 keer per seconde. Is eigenlijk meer dan genoeg moet ik zeggen.

Maar goed, het grote verschil tussen externe navi dingen als iPaQ's met tomtom en interne navi's is dat externe navi's uitsluitend op de GPS moeten afgaan. En de makers van GPS apparaten hebben gewoon ingezien dat het absoluut niet nodig is (als het al mogelijk is) om 25 keer per seconde de positie te bepalen. Zeg nou zelf, in 1/25e seconde ben je misschien 2 meter verder, en dan rij je al hard.
Interne navi's daarentegen krijgen een snelheidssignaal van de auto mee en weten dus constant hoe hard de auto rijdt en als afgeleide daarvan hoeveel afstand de auto heeft afgelegd. Het is dus veel makkelijker om in dergelijke systemen een hogere refreshrate te maken.

Signatures zijn voor boomers.

• fetcher
Dat is simpel, je krijgt niet met de snelheid van 25 fps gps updates binnen, dat is elke seconde het geval. Vandaar de hapering aangezien hij het scherm aan de hand van die gps updates realtime update.

[ Voor 23% gewijzigd door fetcher op 06-10-2004 08:44 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Met alle respect: maar waarom zou je willen dat het wat vloeiender loopt? Wees reëel: je rijdt auto, hebt je ogen op de weg, bent bezig met met autorijden. Dan heb je geen tijd om te kijken hoe vloeiend je navigatie wel niet is.

Zelf heb ik een Ipaq 2210 met TomTom en dat ding doet ong 2-3 keer per seconde een schermupdate. So what? Je kijkt er toch niet op. Hij leest de GPS gegevens een paar keer per seconde uit, zodat de update frequentie hoog genoeg is om je keurig de weg te wijzen. Mij boeit het niet echt of het schermpje nu supervloeiend of 2x per seconde geupdate wordt. Als ik er maar kom. En als ik in het donker rij zet ik het scherm vaak zelfs uit. Ga gewoon af op wat TomTom zegt.
Neem bijv. die VDO systemen in de autoradio. Daar heb je ook geen scherm of heel klein.

Dat jij de navigatie van een Lexus 300 mooi vind is begrijpelijk (zou ik ook vinden), maar je zou moeten nadenken of je dat echt als harde eis wilt stellen. M.i. is het overkill ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

fetcher schreef op 06 oktober 2004 @ 08:43:
Dat is simpel, je krijgt niet met de snelheid van 25 fps gps updates binnen, dat is elke seconde het geval. Vandaar de hapering aangezien hij het scherm aan de hand van die gps updates realtime update.
_O_

Dat soort antwoord wilde de TS horen van jou. Maar of ie er blij mee is? :7

Overigens ontopic: ik denk persoonlijk inderdaad neit dat je moet zoeken naar supervloeiende navigatie. Het systeem dat jij gezien hebt, interpoleert waarschijnlijk tussen de data.

Back in the old times met een Palm op OS4 en Pathaway (waar je nog kaarten meost inscannen en calibreren) kon je wel eens "rechtdoor van de weg afschieten" omdat de GPS data het niet kon bijbenen en de software gewoon de rijrichting aan het interpoleren was. >:)

[ Voor 37% gewijzigd door Stereotomy op 06-10-2004 09:32 ]

Alors.

• fetcher
Als je navigeert met Tom tom heeft hij nog wel de intelligentie om met je gemiddelde snelheid door te navigeren als je door een tunnel rijd en geen gps signaal hebt, maar dat is niet waar de topic starten naar op zoek is geloof ik B)

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:56

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik zou denken dat de fps van tomtom expres laag gehouden is om te zorgen dat ook de langzamere pda's (ipaq 3630 bv) nog goed kunnen navigeren. tomtom interpoleert iig de gpsdata die per 1 of 2 seconden doorkomt (inderdaad het voorbeeld met door een tunnel rijden, dat hij je snelheid gokt) dus een snellere framerate zou zeker mogelijk moeten zijn.
Optie voor tomtom 4, je eigen screen-refresh-speed instellen?
Het is zeker niet noodzakelijk, ik kijk ook bijna nooit naar het scherm, maar dit blijft gadget talk, het moet er wel een beetje gelikt uitzien. (Dus dat je gloednieuwe hx4700 niet even traag is als een 3630.... :) )

• Toink
  • Niet online
Tja ik kijk meer naar een schermpje wat constant verspringt dan naar een lekker vloeiend kaartje wat geleidelijk over het scherm beweegt: Dat is natuurlijk puur persoonlijk, dat snap ik. Er zijn ook nog steeds mensen die zich afvragen waarom spellen 100% vloeiend moeten lopen omdat ze vinden dat ze anders ook prima speelbaar zijn.

Tja, ik ben zo iemand nou eenmaal niet. Ik kon uren staan kijken naar de arcadekast van Sega Rally om te zien hoe mooi strak en vloeiend dat liep en een PS of Sega Saturn, daar keek ik niet eens naar om omdat dat nou precies niet deed wat beloofd was: Arcade experience. Maargoed, laten we niet afdrijven. Het is dan wel zo dat TomTom misschien ééns per seconde of twee keer coordinaten doorkrijgt, maar waarom zou je niet met het vermogen dat je hebt iets doen (interpoleren). Zo'n ding hangt (in mijn geval) toch aan de sig.aansteker en anders kun je dat toch aan en uitzetten.

Hmmmm weet je wat, ik heb TomTom legaal. Ik zal hun eens mailen hierover uit interesse zeg maar.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Toink schreef op 06 oktober 2004 @ 11:23:
Maargoed, laten we niet afdrijven. Het is dan wel zo dat TomTom misschien ééns per seconde of twee keer coordinaten doorkrijgt, maar waarom zou je niet met het vermogen dat je hebt iets doen (interpoleren). Zo'n ding hangt (in mijn geval) toch aan de sig.aansteker en anders kun je dat toch aan en uitzetten.

Hmmmm weet je wat, ik heb TomTom legaal. Ik zal hun eens mailen hierover uit interesse zeg maar.
Ik denk dat ik het antwoord al weet: de software is druk bezig om jouw route te berekenen (GPS uitlezen, coordinaten berekenen, vergelijken met vorige coordinaten, checken of je nog op de juiste weg zit enz enz). Als je dan ook nog eens een vloeiend scherm wilt, komt de software CPU tijd te kort. Dus daarom is het aantal schermupdates gewoon beperkt tot een 2-3 keer per seconde.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik denk dat ik het antwoord al weet: de software is druk bezig om jouw route te berekenen (GPS uitlezen, coordinaten berekenen, vergelijken met vorige coordinaten, checken of je nog op de juiste weg zit enz enz). Als je dan ook nog eens een vloeiend scherm wilt, komt de software CPU tijd te kort. Dus daarom is het aantal schermupdates gewoon beperkt tot een 2-3 keer per seconde.
Hier zeg je dus dat de CPU de bottleneck is, maar dat geloof ik niet. Als jij bijvoorbeeld Mapsonic (van de Palm) op een Laptop gooit (PC versie is bijgeleverd altijd) die een PIII 2000+ MHz heeft, dan hou je nog altijd dezelfde fps (uitgeprobeerd) . Dus ik denk dat of de software om de een of andere reden de boel traag houdt, of dat de GPS coordinaten niet snel genoeg komen.

Vergeet niet dat GPS een onnauwkeurigheidsmarge heeft van ca. 5-10 meter. Dus alleen kijken daarnaar zou je inderdaad geen interplolatie mogen verwachten. 't is natuurlijk wel mooier als Tomtom dat wel doet, maar in feite is het dus maar schijn.

Alors.

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 09:19
Bij mij loopt TomTom goed als ik goed ontvangst heb, ik heb zelf ook een asus mypal a620 en als ik 2 of 3 satellieten ontvangst heb dan draait het bij mij ook niet zo lekker.

Heb je de ontvanger wel op de goede plek zitten ?

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:56

Sabbi

je denkt aan mij.

Eigenlijk zouden we het extrapoleren moeten noemen, tomtom rekent immers uit waar hij verwacht het volgende gps-punt te krijgen.

Ik bedacht me ook dat misschien het 'grafische kaart' gedeelte van een pocketpc wel de bottleneck zou kunnen zijn, maar aangezien ik toch best mooie 3d-games op m'n ppc kan doen zou dat pseudo 3d van tomtom toch zeker moeten werken. Ik blijf dus bij afgeknepen zijn voor backwards draaibaarheid.

@Roger_rabbit: Hoeveel fps schat je dat jouw tomtom dan loopt? Dat kan toch echt niet meer zijn dan wat de rest hier zo'n beetje heeft. Anders heb je de enige tomtom die wel 25 fps doet.

[ Voor 20% gewijzigd door Sabbi op 06-10-2004 11:59 ]

• Toink
  • Niet online
Roger_Rabbit schreef op 06 oktober 2004 @ 11:45:
Bij mij loopt TomTom goed als ik goed ontvangst heb, ik heb zelf ook een asus mypal a620 en als ik 2 of 3 satellieten ontvangst heb dan draait het bij mij ook niet zo lekker.

Heb je de ontvanger wel op de goede plek zitten ?
Ja dat is hier al besproken: Tis maar net wat je onder goed verstaat. Ik kom *overal* met mijn navigatie dus hij loopt goed, maar niet vloeiend (bijv. 25fps). Ik heb namelijk ook de Asus a620 (en al verschillende gehad).

Aanvraag voor reactie geplaatst bij TomTom... hopelijk loopt er een gemotiveerde techie rond die zin heeft om hier even naar te kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Toink op 06-10-2004 14:53 ]

Verwijderd

Ik begrijp wat je bedoeld. Een beeldje moet een beetje vloeiend lopen. Er is een groot verschil tussen 25 fps en 0.5 fps. Ik vind het kijken naar verspringende beeldjes heeel onhandig. Dan ben je net aan het orienteren op het beeld (duurt een halve seconde), en dan verspringt het weer in een heel ander beeld, en moet je weer opnieuw orienteren. Bij een vloeind beeld heb je de snelheid en positie door na 1 keer orienteren.

Ik heb alleen geen andere tips voor je. Ik zou het eens proberen met andere software. TomTom is leuk, als het uberhaupt werkt... :|

• Toink
  • Niet online
Jo ik heb een reactie van TomTom:
Geachte heer,

De voornaamste oorzaak van 'schokkerig' beeld is het gebruik van een SD kaart met een (te) lage leessnelheid.

Gebruikers kunnen dit zelf controleren: installeer een deelkaart van 16 MB op het interne geheugen van de Pocket PC. Wissel dan naar deze kaart en test het programma uit.

Wij adviseren SD kaarten te gebruiken met een leessnelheid van minstens 10 MB/sec.

Met vriendelijke groeten,

The TomTom Customer Support Team
Nou heb ik het nog niet geprobeerd maar zo heel af en toe hoor ik geluiden over de niet zo snelle responstijden van TomTom maar ik kan hier totaal niet in mee. Ik vind hun support echt heel goed en dan vind ik het NIET zo erg dat ik het pakket heb gekocht ipv gekopieerd :).

• lost95
  • Laatst online: 26-11 18:59
Toink schreef op 09 oktober 2004 @ 11:36:
Jo ik heb een reactie van TomTom:

[...]

Nou heb ik het nog niet geprobeerd maar zo heel af en toe hoor ik geluiden over de niet zo snelle responstijden van TomTom maar ik kan hier totaal niet in mee. Ik vind hun support echt heel goed en dan vind ik het NIET zo erg dat ik het pakket heb gekocht ipv gekopieerd :).
offtopic:
Told you so ;).

Maar misschien is het leuk om dit eens te testen. Maandag krijg ik als het goed is mijn PDA, maar zijn er tooltjes om vast te stellen wat je FPS is? Want het antwoord van Tomtom is dus heel makkelijk te controleren op waarheid.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Toink
  • Niet online
Nou ik heb hier twee kaartjes, één stokoude CF-kaart en een nieuwe CF van Kingstond, Elite PRO. Ik ga eens kijken wat die doet. Misschien kan ik ook een deel van de kaart in het mem klussen aangezien de a620BT 64MB rom en 64MB ram heeft.

Net een deelkaart op het interne flashgeheugen van de pda gezet maar dat was even hopeloos als mijn slome-CF die ik hier heb. Nu dan maar eens een Kingston Elite PRO 256MB ding proberen.....

Nou.... die kingston Elite PRO geeft geen goed merkbare verbetering maar die haalt ook geen 66x speed.

Ik vraag me nu dus af of ik dan maar op de gok een 512sandisk extremeIII moet gaan kopen om er proefondervindelijk achter te komen dat het een miskoop is?

[ Voor 54% gewijzigd door Toink op 09-10-2004 16:05 ]

• fetcher
Ik heb een Scandisk 256MB SD (Geen ultra etc.) kaart en dat performed prima zonder schokken :?

[ Voor 12% gewijzigd door fetcher op 09-10-2004 22:09 ]

Pagina: 1