Native S-ATA gebruik in XP

Pagina: 1
Acties:

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:45
Hallo,

ik heb een vraag die volgens mij nog niet eerder is gesteld (Search).
Ik heb op het moment een Asus P4P800.
En de S-ata poorten (niet Raid) worden standaard ondersteund in WindowsXP.
daarmee bedoel ik dat de standaard ide driver voldoet onder windows xp.
dus niet tijdens installeren begin windows xp op F6 drukken voor driver etc wat normaal moet gebeuren voor een raid driver.

Nu wil ik een overstap gaan doen naar een amd64 (s939) met een KT800 pro of een Nforce 3.alleen kan ik nergens vinden of de S-ata poorten die in de chipset zitten ook standaard herkent worden zoals nu het geval is.

ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb geformuleerd.

alvast bedankt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Bij mijn weten is dat niet het geval voor de VIA/nVidia chipsets. Maar in de FAQ alhier kun je onder het kopje "Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?" een linkje vinden hoe je drivers moet slipstreamen met een XP setup CD :Y)

• star-saber
dus als ik het goed begrijp.
ongeacht welk bord ik neem ik moet altijd een ide driver installeren om xp erop te krijgen als de schijven s-ata zijn ?
dat is toch kolder.

voor mij een reden om bij intel te blijven eigenlijk

[ Voor 1% gewijzigd door star-saber op 03-10-2004 20:33 . Reden: spelfout ]

Verwijderd

In het geval van mijn MSI K8N Neo2 (nForce3) kan ik bevestigen dat ze native aan te sturen zijn, je kan (ook voor de P-ATA schijfen) aangeven wélke je "RAID" of "normaal" wilt zetten in de BIOS, zet je er een paar kanalen (6 kanalen in totaal...) in RAID modus, zijn de schijfen die er aan hangen beschikbaar in de RAID BIOS om in een array te zetten, dán is de flop wel nodig.

Mocht je geen controllers in RAID-mode staan, wordt er ook geen nvRAID BIOS geladen, en is er ook geen F6 flop nodig. Je hebt dan gewoon een third, fourth, fifth, en sixth IDE.

Overigens verder een lulreden om bij intel te blijfen, éventjes een flopdrive aansluiten (heb ik voor m'n Raptors RAID0 moeten doen) doet geen pijn, FDD poort zit niet achterop het moederbord ofzo, en mocht je gewoonweg geen FDD hebben of een antiek systeempje waar je ff de FDD drive van kan lenen, dan kun je natúúrlijk ook altijd de drivers in de WIN SETUP slipstreamen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 20:41 ]

• star-saber
kijk dit zocht ik alleen is dit ook het geval met een via on chip s-ata ?
anders is de keuze simpel

Verwijderd

Met de VT8137 southbridge nog niet, met de aankomende VT8151 southbridge bij mijn weten wel.

Overigens ben ik persoonlijk een beetje VIA-schuw (VIA is de reden waarom veel mensen AMD onbetrouwbaar vinden...), enkele slechte KT333, KT400, KT600 en de eerste revisies van de KT800 voor K8 waren nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven (dat is mijn ervaring, kan zijn dat het ondertussen, en met de KT880 al helemaal, verandert is).

Ik heb 2 VIA PC's draaien, ééntje met een VIA-CPU (Nehemiah 1GHz, stabiel, maar ja, alles is VIA, dus dat mag ook wel), een KT266A-gebaseerd plankje (toen had ik het idee: Na de KT133 heeft VIA geleert!), verder (na wat mobo's frisbeën), alleen nForce systeempjes: een nForce 2 met MCP-T beneden voor de ouders met een AXP2600+, een laptop met een nForce 3 GO150, en de PC die in de SIG staat. En alles is superstabiel. Nog nooit onverklaarbaar zien vastlopen.

• star-saber
dan wordt het een nforce 3 mobo bedankt voor de info

Verwijderd

heb ook P4P800. SATA werkt zonder enig probleem native onder XP.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 21:51:
heb ook P4P800. SATA werkt zonder enig probleem native onder XP.
ja, duh..
svp wel even lezen voordat je reageert. Jouw moederbord is er eentje met een Intel chipset, welke als feature heeft dat SATA gepresenteerd wordt als 'standaard IDE'

niet alle AMD chipsets hebben dat. Kortom, niet interessant dat het op jouw P4 bordje wel werkt.
Pagina: 1