mandrake installeren samen met XP

Pagina: 1
Acties:

• cablerichy935
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05-2022

cablerichy935

there is more 2 come

Topicstarter
Hallo,

Ik heb xp geinstalleerd en heb een partitie gereseveerd (d schijf van mijn eerste hd met3 gb)voor Mandrake 10.0, nu heb ik al een paar keer geprobeerd om deze te installeren, maar 'hij' wil steeds niet.
Ik weet niet waarom 'hij' dit niet wil, wil steeds de root partitie hebben, maar als het goed is dan is dat de c drive, maar daar staat win XP op, die wil ik dus niet overschrijven.

Wie weet wat ik nu moet doen, ik weet wel dat ik een dual boot moet maken, maar ik weet niet hoe..
van lilo snap ik geen donder van.

misschien dat 1 van jullie een idee heeft hoe ik dit nu het handigst kan aan pakken.

wie als laatste lacht,......snapt de grap niet!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
Je moet gewoon ruimte overlaten, dus niet eens partitioneren, en Mandrake zich daar op laten installeren.

De root-partitie is gewoon een partitie die jij uitkiest, dat heeft niks met drive-lettertjes in Windows te maken, en hoeft ook zeker niet de 1e partitie te zijn die door Windows XP al gebruikt wordt.

• cablerichy935

cablerichy935

there is more 2 come

Topicstarter
Wilke schreef op 03 oktober 2004 @ 14:11:
Je moet gewoon ruimte overlaten, dus niet eens partitioneren, en Mandrake zich daar op laten installeren.

De root-partitie is gewoon een partitie die jij uitkiest, dat heeft niks met drive-lettertjes in Windows te maken, en hoeft ook zeker niet de 1e partitie te zijn die door Windows XP al gebruikt wordt.
Dus kan het ook op de partitie van xp installeren? wacht ik zal de meldingen wel even opzoeken.

• Wilke
Nee, dat kan niet. Zoals ik zeg, je moet gewoon ruimte op de HD overlaten waar Linux zichzelf kan installeren. Die ruimte moet je dus gewoon ongepartitioneerd laten en (dus) ook niet formatteren.

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

nee, niet dezelfde partitie als xp, maar je moet een stuk ruimte van je hdd ongepartitioneerd laten.

Dus: hdd van zeg 80gig, je maakt 1 partitie van 30gig, en de rest doe je niets mee.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Als je tijdens de install advanced partitioneren kiest, kun je zelf kiezen waar root ('/', alias C:\ in windows zeg maar) moet komen. Als je al partities hebt gemaakt is dat geen probleem, deze kun je daar gewoon veilig weggooien zonder je C (hda1) te vergallen.

Succes!

• Wilke
zAo schreef op 03 oktober 2004 @ 14:24:
Als je tijdens de install advanced partitioneren kiest, kun je zelf kiezen waar root ('/', alias C:\ in windows zeg maar) moet komen. Als je al partities hebt gemaakt is dat geen probleem, deze kun je daar gewoon veilig weggooien zonder je C (hda1) te vergallen.
De root is iets anders dan wat in Windows C: is, dat is volgens mij juist de verwarring bij de topicstarter. Verder klopt het wel wat je zegt: als je maar van de 1e partitie op die harddisk afblijft (omdat dat de C: is waar je Windows XP op staat), kun je met de rest van de ruimte doen wat je wilt.

• cablerichy935

cablerichy935

there is more 2 come

Topicstarter
mmm dus de partitie verwijderen, cq weggooien, ok zal het ff proberen.

• cablerichy935

cablerichy935

there is more 2 come

Topicstarter
JAAAAA! HIJ WERKT!
ik wil de volgende mensen bedanken:
wilke _/-\o_
smokealot _/-\o_ en
zAo. _/-\o_
Voor het mij helpen met dit probleem, ik moest de partitie verwijderen, gaf mij een waarschuwing, ik heb doorgegeven dat het ok was en dan 'lege ruimte' kiezen van Windows en klaar draaien maar, BTW ben wel achter gekomen dat het een download versie is, en dat niet alles wordt ondersteund (ik heb de cd's gekregen) nu gaat ik weer retour naar Mandrake, kijken of ik daadwerkelijk daar blijf en dat ik windows doei kan zeggen..
Dank jullie!

Alleen nog 1 vraag waar zijn mijn dvd speler + DVD brander? die kan ik niet vinden

[ Voor 8% gewijzigd door cablerichy935 op 03-10-2004 16:56 ]

• cablerichy935

cablerichy935

there is more 2 come

Topicstarter
Kick O-)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
kijk eens in je mnt of media dir staan daar toevallig mapjes met de naam dvd of cdrecorder of iets dergelijks.
en wat staat er in je /etc/fstab

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Ik denk dat deze site precies een site is die jij zoekt:

www.mandrakeusers.nl

• Wilke
Inderdaad mag je best zelf wat meer zoeken voordat je hier vragen stelt.

• cablerichy935

cablerichy935

there is more 2 come

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 11:18:
Ik denk dat deze site precies een site is die jij zoekt:

www.mandrakeusers.nl
Wilke schreef op 04 oktober 2004 @ 11:20:
Inderdaad mag je best zelf wat meer zoeken voordat je hier vragen stelt.
ja maar daar staat het ook niet, en moet ik daar weet registreren (geen zin)
lordgandalf schreef op 04 oktober 2004 @ 09:06:
kijk eens in je mnt of media dir staan daar toevallig mapjes met de naam dvd of cdrecorder of iets dergelijks.
en wat staat er in je /etc/fstab
zal even kijken

• cablerichy935

cablerichy935

there is more 2 come

Topicstarter
ik heb ff gekeken, maar snap niet hoe je in die map komt, maar kan het niet vinden

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ehm, geen logische zin?

wat is de output van "mount"?

en wat staat er in /etc/fstab?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Kan Mandrake niet de Windows XP partitie resizen? Beetje zwak, SuSE kon prima mijn NTFS partitie resizen en de installatie was prima.

Verwijderd

Je zal wel KDE gebruiken, de (Mandrake default desktop): Open Konqueror (Windows vertaling: een soort Explorer maar dan beter); kies F9; Je hebt nu een boomstructuur aan de linkerkant van Konqueror; Kies voor 'hoofdmap' als dat er nog niet staat; Kies voor /mnt (staat op alfabetische volgorde); Voila... daar staan je CD, DVD, floppy en windows partities.

Andere manier: type /mnt in de adress-bar van Konqueror :)

Succes.

PS: Niet letten op wat vorige poster schrijft. Mandrake is beter dan Suse :P

Verwijderd

Natuurlijk kan Mandrake de ntfs partitie resizen, Mandrakelinux was de eerste die dat in de standaard volledig open source (en download) versie kon.

Dus bijdehandte opmerkingen over hoe L33t SUSE wel niet is mag je houden.

Als je even kijkt hoe de TS met linux bezig is zul je merken dat hij nog een groentje is en dat hem bepaalde dingen niet lukken omdat hij nog niet ervaren genoeg is en nog niet genoeg gezocht heeft.

Aan de TS: lees mijn site om goed op gang te komen met Mandrake, vooral het juiste configureren van urpmi met easyurpmi is een must.
En meld je aan bij een mandrake gericht forum, bv mandrakeusers.org, daar mag je zonder meer newbie vragen stellen.
Succes! En veel plezier met Linux.

Verwijderd

Relax, ik wou helemaal niet zeggen dat SuSE zo l33t is (op de makkelijke installatie na vind ik het namelijk licht tegenvallen o.a. omdat er wat weinig programma's bij Personal worden meegeleverd). Ik maakte uit de posts van de TS op dat hij Mandrake niet kon installeren op zijn gereserveerde partitie. Wilke zij expliciet dat de TS ruimte over moest laten die ongepartitioneerd was, daarom dacht ik dat het geen Windows partities kon resizen. Een misverstand dus.

Verwijderd

cablerichy schreef op 04 oktober 2004 @ 21:40:
[...]

[...]
[...]
Dat is het nou juist :) , je moet je registreren om juist die informatie te vinden die je zoekt. Als je je registreerd krijg je toegang tot handleidingen e.d. Tja en daar geen zin in hebben vind ik niet echt een argument. ;)

veel informatie die jij zoekt vind je in de: "Knowledge base". Dat onderdeel kun je nu dus nog niet in.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2004 09:36 ]

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
cablerichy schreef op 04 oktober 2004 @ 21:40:

Dan vergaat ons ook de zin om je verder te helpen.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Pagina: 1