Q-fan vraagje

Pagina: 1
Acties:

• h_fabrikant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 10:06
ik heb een vraag over q-fan...

ik heb een Asus P4C800-E Deluxe moederbord en heb daar vorige week een zalman CNPS7000B-Cu fan op gezet. Nu wil ik dat Q-fan de snelheden van m'n koelers gaat regelen, en daarvoor kun je in het bios instellen op wat voor snelheid deze moeten draaien bij een lage temperatuur. Werkt allemaal prima, alleen ik kan als laagste snelheid 11/16 instellen, en dat vind ik eigenlijk nog veel te hard, want m'n cpu wordt niet heter dan 45 graden en het maakt allemaal nogal wat geluid op deze manier...

iemand enig idee of hier iets aan te doen valt? (een bios update waarin lagere snelheden mogelijk zijn oid?)

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 12:49
zalman levert toch een externe snelheidsregeling welke tussen het mobo en de ventilator zit met een potmeter er op

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Blade_357
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 12:31
En volgens mij regelt Q-fan niet bij de Zalman CNPS700B, aangezien de max snelheid van deze fan 2500 rpm is.

Hij blijft bij mij in ieder geval op constante snelheid....

Maar zoals gezegd: je kunt altijd de bijgeleverde potmeter van Zalman gebruiken.
Kun je zef de snelheid regelen.

Verwijderd

Probeer eerst eens een Bios update
en als dat niet wil ... gebruik dan een Fancontrol programma
bijvoorbeeld speedfan ( heb hier goede ervaring mee )

http://www.almico.com/speedfan416.exe

OFFTOPIC
die fanmate van Zalman is een Potmeter met een Transistortje, is een spanningsregelaar, geen Weerstandsregelaar.
/me is overigens niet zo blij met snelheidsregelaars in de kast ... dan kan je er met gesloten kast nix aan veranderen :(

( vond het even nodig om daar over te miereneuken )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 21:50 ]

• h_fabrikant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 10:06
tja, die fanmate wil ik er best tussen zetten, maar dan is het toch zo dat bij hoge temperaturen Q-fan niet kan ingrijpen omdat de maximale snelheid van de fan een stuk verlaagd is?