Toon posts:

SCSI Vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mede-tweakers,

ik heb op dit moment oa dit:

Adaptec 2940U/UW dual
Plextor 40 u-scsi 50 pins
Plextor 12/10/32s 50 pins u-scsi
Zip drive extern 50pins
Seagate U-160 HD ST318436LW www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1121,201,00.html

nu wil mijn scsi-kaart gaan upgraden naar een tekram DC-390U3W
www.tekram.com/hot_products.asp?Product=DC-390U3_Series
hoe moet ik mijn devices aansluiten zodat ik volledig de snelheid van mijn HD kan benutten (160mb/s :9)?

moet ik de externe zip bijv via een adapter (heb ik) aansluiten op de externe uitgang van de Tekram of kan ik beter via de bijgeleverde 50pins intern->extern adapter aansluiten??

Bij voorbaat dank voor jullie hulp

Verwijderd

de externe nemen

:z

Verwijderd

Topicstarter
welke 68 of 50 ?

en zal de HD dan nog steeds op 160mb/s draaien ?

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 10:28

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Ik zou er nog wel eens een keer goed over nadenken om van die Adaptec af te stappen. Ik denk niet dat je snelheidswinst zo groot zal zijn, dat dit een nieuwe SCSI-kaart rechtvaardigt.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Je krijgt er al een dingetje bij om de externe aan te sluiten op de U/Fast scsi kabel.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
t heeft mijns inziens geen zin om een snellere scsi kaart te kopen, omdat die disk never nooit 160mb over kan pompen (er is geen enkele disk die dit op dit moment kan) scsi 160mbs heeft pas zin als je er meerdere disken in doet (5 stuks ofzo) dan heb je 160mbs tot je beschikking (heb ik thuis ook) dan merk je de snelheid pas,

A wise man's life is based around fuck you

• geintje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04 17:37

geintje

=| zeiken met een glimlach |=

scsi heeft geen snelheid van 160MB/sec.
80 MB is snelste doorvoersnelheid momenteel ( 40MB of 20 MB een paar terug nog)

SSA schijven zijn wel sneller maar tja.. daar bestaan nog geen drivers voor in WINdows ( linux misschien wel als ze de AIX drivers "herkennen")

________________________Team ColdFusion________________________
#1 DPAD, #1 OGR-27, #2 F@H, #4 RC5, #18 WCG

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Op zaterdag 30 december 2000 20:11 schreef zwelgje2 het volgende:
t heeft mijns inziens geen zin om een snellere scsi kaart te kopen, omdat die disk never nooit 160mb over kan pompen (er is geen enkele disk die dit op dit moment kan) scsi 160mbs heeft pas zin als je er meerdere disken in doet (5 stuks ofzo) dan heb je 160mbs tot je beschikking (heb ik thuis ook) dan merk je de snelheid pas,
In mijn nieuwe pc zit een Adaptec 29160N controller kaartje met daaraan 1 Seagate Cheetah X15.Het worden er meer maar dat later.
Dus met deze ene schijf spuugt ie dus geen 160MB/s ? Waarom niet ? Heeft dat met de bandbreedte van het LVD/se segment te maken?

Verwijderd

Topicstarter
de 2de reden om over te stappen is het feit dat de adaptec geen standby/slaapmodus ondersteund.
ik neem aan dat de nieuwere kaarten dat wel ondersteunen?? of niet?

en welke snelheid kan ik daarme ong bereiken??

• Zwelgje
Newbie, er is bij mijn weten nog geen enkele disk die vanaf de platter (de fysieke schijven binnen een harde schijf) meer als 35 megabyte per seconde kan overpompen (jawel via zijn ingebouwde buffer (die is maar een maar meg groot (1mb of hooguit 2 bij de hele dure schijven).. met meerdere disken kun je je volledige bandbreedt gewoon wel benutten...

Verwijderd

Topicstarter
misschien van belang:

zowel mijn scsi schijf als mijn ide schijf hebben 2mb buffer

• Zwelgje
nou dan kan ie van de buffer naar de kabel toe dus met 160mb data overzetten, maar nogmaals de echte snelheid haal je pas bij meer disken (scsi is een parallel systeem)

bij adaptec easy scsi zit een proggie waarmee je je transfer rate's kan meten op de kabel (althans vroeger zat het erbij) ik kon toen mooi zien welk effect meerdere disken had, zo kun je ook zien hoeveel je disk nu werkelijk haalt,

Verwijderd

Topicstarter
ik kan het ook met een ander proggie kijken.
hij is langzamer dan mijn ide (u-66) :(

alleen is de toeganstijd korter, en dat merk ik tijdens het opstarten van spellen/programma's!

Verwijderd

SCSI kan WEL 160 MB/sec . En persoonlijk vindt ik gewoon de prijs van Adaptec geflipt . Een Tekram kost minder dan de helft bij de duurdere modellen en presteerd even goed tot beter .

Verwijderd

Topicstarter
maar is het upgraden wel het geld waard??

wordt mijn systeem er sneller van (en de HD)?
kan ik stand-by en slaapstand gebruiken bij win2k ??

Verwijderd

wel euh , max 80 mb/sec of max 160 mb/sec , spreekt toch voor zich wat sneller is he !

Verwijderd

Topicstarter
maar hierboven wordt gezegd dat ik 160 niet zal halen.
bovendien is de max van een UW maar 40mb/s en dat haal ik wel.
alleen haalt mijn ide schijf rond 50mb/s!

Verwijderd

Topicstarter
dubbele post, sorry

• P5ycho
  • Laatst online: 00:48
Je IDE schijf haalt dus nooit en te nimmer 50MB/s... 35MB/s max. die 50MB/s is gewoon zijn burst speed vanuit zijn buffer.

Ik zou het zo huiden zoals je het nu hebt, die Barracuda doet ook ongeveer max 35MB/s, en je kaart 40MB/s, dan heb je nog 5MB speling... waarom 600 piek voor een Tekram neerleggen als deze het nog doet...

Standby hebbie toch niet nodig. (ik gebruik het nooit, het is OF uit OF aan...

steek die 600 piek maar mooi in wat extra ram, of leg het aan de kant voor een upgrade later...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al 256mb ram.

de kaart kost mij f 500 en ik mijn huidige scsi kaart voor f 250 verkopen.

upgrade kosten: f 250

slaapstand/stand-by heb ik nodig omdat win2k verschrikkelijk lang opstart!

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 13:56 schreef yo681 het volgende:
hallo mede-tweakers,

ik heb op dit moment oa dit:

Adaptec 2940U/UW dual
Plextor 40 u-scsi 50 pins
Plextor 12/10/32s 50 pins u-scsi
Beste yo681,

Ik heb dezelfde Adaptec en ben geinteresseerd in beide Plextors. Hoe tevreden ben jij erover? Zou je dezelfde spelers nu ook nog kopen, of raadt je me iets anders aan?

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Topicstarter
heb je ook de 2940UW dual?

die plextors zijn super!
alles on-the-fly tijdens het spelen van speletjes of tijdens photshoppen!

nooit problemen ermee. die plextor 40x heb ik al een hele tijd en die brander pas.
ik zou ze nog steeds kopen.
plextor 40x is de beste speler op dit moment (nog steeds!) en de 12/10/32s de beste brander.

ga ervoor als je het kan betalen ;)

ik vind alleen dat mijn HD wat sneller kan en ik wil de stand-by/slaap mode terug :'(

• P5ycho
  • Laatst online: 00:48
als je een tekram voor 500 kunt krijgen mag je er mij ook wel 1 regelen als je wilt, want mijn X15 krijg ik binnen een week... en ik heb nog geen SCSI kaart, en wilde ook al de Tekram kopen. er is trouwens ook een Dual channel versie voor maar ongeveer 100 piek meer, misschien met het zicht op de toekomst?

250 piek vinnik wel genoeg reden om te upgraden hoor... zou ik wel doen

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
je kan gewoon via de website van tekram bestellen! veel goedkoper.

dual channel heeft andere externe aansluitingen, dus minder interessant voor mij.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Zitten die high-end SCSI varianten (Na UW heb ik het niet meer gevolgt, is niet meer interessant) niet met het gezeik dat je een dual constructie moeten hebben, omdat 'oude' devices (Ultra voor de Plextors, iirc, en SCSI-1 voor de Zip) de zaak omlaag halen? Zowiezo zou ik die Zip (wat qua SCSI is kloteding is) niet op dezelfde bus willen hebben als de rest.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 december 2000 15:19 schreef ijdod het volgende:
Zitten die high-end SCSI varianten (Na UW heb ik het niet meer gevolgt, is niet meer interessant) niet met het gezeik dat je een dual constructie moeten hebben, omdat 'oude' devices (Ultra voor de Plextors, iirc, en SCSI-1 voor de Zip) de zaak omlaag halen? Zowiezo zou ik die Zip (wat qua SCSI is kloteding is) niet op dezelfde bus willen hebben als de rest.
dit was juist mijn vraag!
zullen de cd-rom speler, cd-writer en de scsi drive mijn snelheid omlaag halen??
ook al worden ze op een 50 pins kabel aangesloten??? (hd op een 68 pins)
Pagina: 1